• Dellmorte
  • Registratie: Oktober 2011
  • Laatst online: 25-10-2025
Onlangs heb ik een nieuwe setup, zie onderstaand.

Ik heb als koelpasta voor mijn cpu de nieuwe pasta van cooler Master gebruikt.

Deze heb ik met de verticale lijn techniek aangebracht, omdat dit wordt aanbevolen bij mijn cpu.

Ook heb tinting toegepast.

Nu heb ik zo'n gevoel dat de temperatuur te hoog is.

Idle is rond de 20 a 21 graden.

En met de stress test van prime 95 kom ik op maximaal 70 a 80.

Hoe kom ik er achter of dit goed is?

P.'s. Ben direct gaan testen.

Alvast bedankt

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1Asus Republic Of Gamers Z170 MAXIMUS VIII RANGER€ 180,-€ 180,-
2EVGA GeForce GTX 1080 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 785,-€ 1.570,-
1Western Digital Caviar Black WD2002FAEX, 2TB€ 154,95€ 154,95
1Xigmatek Elysium€ 0,-€ 0,-
1Noctua NH-D14€ 68,50€ 68,50
1Kingston HyperX Fury black HX424C15FBK2/16€ 76,95€ 76,95
1Samsung UE55KS8000 Zwart€ 1.829,-€ 1.829,-
1Sony Optiarc AD-7280S Zwart€ 0,-€ 0,-
1Corsair Professional Gold AX850€ 0,-€ 0,-
1Samsung 830 series Desktop Upgrade Kit 128GB€ 0,-€ 0,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 4.225,35

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 29-12-2025
Prime95 is ook een programma die je CPU zo hard raakt en zelf extra stroom geeft. (wat zelfs schadelijk kan zijn voor je CPU)

Maar deze temperaturen zijn een beetje aan de hoge kant maar dat krijg je als je hem overvolt.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
MichaelvD2203 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 01:14:
Prime95 is ook een programma die je CPU zo hard raakt en zelf extra stroom geeft. (wat zelfs schadelijk kan zijn voor je CPU)
Da's nieuw dat software extra stroom geeft, doe mij maar een paar, gratis stroom })
Anyway, heb je een bron die ondersteunt dat software zoals Prime95 je systeem sloopt?...
Prime95 test je systeem, is je systeem niet stabiel dan gaat het de problemen vinden en laten zien, dat is het doel, doel is niet om onderdelen te slopen...

OT: 80 graden is aan de hoge kant maar tijdens een strestest op zich geen ramp aangezien in games de load lager zal zijn, maar met zo'n grote luchtkoeler zou het wel wat lager kunnen. Hoe zijn de temps in de behuizing zelf (op het moederbord bijv.) blijft er ergens warme lucht hangen enz. genoeg ruimte om de kast (niet ingebouwd enz.)

Fixing things to the breaking point...

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Aangezien je idle op 20 graden draait (zit je in een koelkast of woon je niet in nederland :+?), lijkt het mij dan eerder een airflow probleem. Mocht de koelpasta niet goed aangebracht zijn, dan zou de idle temperatuur ook hoger moeten liggen. Hoe is de airflow in de kast en waar staat deze?

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Controleer eens je voltage bij hoge belasting (niet prime95 idd, maar iets als AIDA64 stability test of cinebench) want Skylake chips krijgen nog wel eens teveel voltage voorgeschoteld. Indien dit het geval is, handmatig terugzetten op fabrieksvoltage.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• bluebear
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 04-04-2023
koelpasta moet ook nog 'inbakken' voor het geleid zoals het moet, of is dat tegenwoordig niet meer nodig?

Wat doet je cpu-koeler als je hem stressed? Zit de fan wel goed te draaien?

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Ik zou me eerder druk maken over die 20c idle, want dat is te koud. 5 a 10 graden boven kamertemperatuur is een realistiche waarde.
En voor prime95 stressed is 70 a 80 ook goed, deze vraagt het maximale van je cpu en die geeft dat blijkbaar. Dacht voor dit type CPU's Tjmax=100 voor korte tijd, dan trottling en terug naar 80c.

Gebruik de pc eens normaal maar intensief, bijv een game, en kijk wat de temps dan doen.

• Dellmorte
Assix schreef op donderdag 01 september 2016 @ 02:03:
Aangezien je idle op 20 graden draait (zit je in een koelkast of woon je niet in nederland :+?), lijkt het mij dan eerder een airflow probleem. Mocht de koelpasta niet goed aangebracht zijn, dan zou de idle temperatuur ook hoger moeten liggen. Hoe is de airflow in de kast en waar staat deze?
idle is toch de pc aan hebben staan en er verder niets mee doen? zal dat tussen de 20 a 24 zijn hoor.

maar de airflow is als volgt.

achter de kast zit een fan en die zuigt lucht naar buiten. zelfde positie zitten de CPU koeler fans die de zelfde richting op zuigen.

onderin de kast zit de voeding. die wijst richting het moederbord. maar als ik het goed heb zuigt deze lucht uit de kast en blaast deze naar buiten toch? is het dan niet beter om de voeding lucht van onder de kast te laten zuigen en naar buiten te blazen via de achterkant. zo sluit je hem volledig uit van de airflow en zal de voeding toch koeler blijven? of is het belangrijker warme lucht aan te trekken met de voeding omdat het profijt van warme lucht uit de kast halen belangrijker is?

nadeel is dat de ventilator voor de zijkant niet past door die CPU koeler. en voor zit volgens mij helemaal niets maar dat moet ik ff goed nakijken. kans best een klein fannetje zitten die zuigt maar denk het niet omdat ik geen kabel er voor heb moeten aansluiten op het moederbord.

• Dellmorte
nelizmastr schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:27:
Controleer eens je voltage bij hoge belasting (niet prime95 idd, maar iets als AIDA64 stability test of cinebench) want Skylake chips krijgen nog wel eens teveel voltage voorgeschoteld. Indien dit het geval is, handmatig terugzetten op fabrieksvoltage.
had daarna OCCT geïnstalleerd en die gaf nog een hogere temp aan. die kwam echt met alle cores rond de 84 uit. sommige iets van 82.

had dit gedaan omdat ik ook had gelezen dat prime95 niet echt voor dit type CPU is.

• Dellmorte
Reepje schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:44:
Ik zou me eerder druk maken over die 20c idle, want dat is te koud. 5 a 10 graden boven kamertemperatuur is een realistiche waarde.
En voor prime95 stressed is 70 a 80 ook goed, deze vraagt het maximale van je cpu en die geeft dat blijkbaar. Dacht voor dit type CPU's Tjmax=100 voor korte tijd, dan trottling en terug naar 80c.

Gebruik de pc eens normaal maar intensief, bijv een game, en kijk wat de temps dan doen.
naja niet precies 20 maar tussen de 22 a 24 denk. idle is toch als je hem aan hebt staan maar verder niets er mee doet?

heb ook getest met tomb raider benchmark en toen kwam de max temp rond de 68

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Asus moederborden staan er om bekend dat ze bij een i7 nog wel eens een te hoge Vcore serveren, vaak richting de 1.40v hetgeen veel te veel is. Als je test met bijv. Prime95 moet je CPU-Z eens aanzetten om na te gaan hoe hoog de Vcore precies wordt onder volle belasting. Ik raad je wel aan om maximaal Prime95 versie 27.7 te draaien; de meest recente versies geven namelijk een té hoge load voor een i7 naar mijn mening.

🪦🪦🪦RIP Pricewatch 19-01-2026🪦🪦🪦

• Dellmorte
stin00 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:27:
Asus moederborden staan er om bekend dat ze bij een i7 nog wel eens een te hoge Vcore serveren, vaak richting de 1.40v hetgeen veel te veel is. Als je test met bijv. Prime95 moet je CPU-Z eens aanzetten om na te gaan hoe hoog de Vcore precies wordt onder volle belasting. Ik raad je wel aan om maximaal Prime95 versie 27.7 te draaien; de meest recente versies geven namelijk een té hoge load voor een i7 naar mijn mening.
is dit dan ook schadelijk zoals ik je begrijp?

• Reepje
  • Niet online
Dat is alleen schadelijk als je div zaken hebt getuned, zolas het uitzetten van thermal trottling. De cpu hoort zich te beschermen tegen oververhitting, normaal gesproken. Die-hard overklokkers willen wel eens anders, maar die werken dan ook met uitstekende koeling.
Voor amateurgebruik is de nieuwere prime eigenlijk niet geschikt, want wat wil je nu meten?

Als je het interessant vind, lees -en bestudeer- de hele datasheet.
http://www.intel.com/cont...amily-datasheet-vol-1.pdf

• Dellmorte
Reepje schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:42:
Dat is alleen schadelijk als je div zaken hebt getuned, zolas het uitzetten van thermal trottling. De cpu hoort zich te beschermen tegen oververhitting, normaal gesproken. Die-hard overklokkers willen wel eens anders, maar die werken dan ook met uitstekende koeling.
Voor amateurgebruik is de nieuwere prime eigenlijk niet geschikt, want wat wil je nu meten?

Als je het interessant vind, lees -en bestudeer- de hele datasheet.
http://www.intel.com/cont...amily-datasheet-vol-1.pdf
ok thanks ik zal het is bekijken.

wat zeg jij van die idle (als ik niks doe op de pc) temperatuur van rond de 20 a 24 graden per core, is dit te laag? en hoe kan het zijn dat je temp te laag uit komt. (gemeten met coretemp).

• Reepje
  • Niet online
De sensor is het meest nauwkeurig op hogere temperaturen en het minst betrouwbaar op lagere temperaturen (want die doen er niet zo toe eigenlijk). Daarnaast geeft de specsheet aan dat de nauwkeurigheid van de sensor +-5 c is. Dus ja, who cares.
De meeste sensoren geven een idle cpu temperatuur aan van ongeveer 10 graden boven kamertemperatuur, je zou dus normaalgesproken 30c verwachten. Jij wijkt iets af maar daar zou ik me niet druk over maken.

Bovendien heb je er een knots van een koeler opzitten, dus iets lager idle dan "normaal" is wellicht wel normaal.

• Dellmorte
Reepje schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:34:
De sensor is het meest nauwkeurig op hogere temperaturen en het minst betrouwbaar op lagere temperaturen (want die doen er niet zo toe eigenlijk). Daarnaast geeft de specsheet aan dat de nauwkeurigheid van de sensor +-5 c is. Dus ja, who cares.
De meeste sensoren geven een idle cpu temperatuur aan van ongeveer 10 graden boven kamertemperatuur, je zou dus normaalgesproken 30c verwachten. Jij wijkt iets af maar daar zou ik me niet druk over maken.

Bovendien heb je er een knots van een koeler opzitten, dus iets lager idle dan "normaal" is wellicht wel normaal.
super heel erg bedankt voor je info _/-\o_

ik ga is ff testen met me voeding en kijken of er een intake voor zit en anders kijken of dit mogelijk is.

• Assix
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 15-01-2025
Voorin een fan plaatsen als intake en dan de fan achterin als exhaust laten fungeren zal de air flow technisch gezien wel ten goede komen. De voeding omdraaien doe ik persoonlijk altijd wel, dat die koede lucht naar binnen zuigt en de warme lucht net zo goed weer naar buiten. Dit puur omdat de voeding dan minder warm wordt over het algemeen.

Nelizmastr heeft ook een goed punt, Prima 95 heeft destijds voltage problemen gehad met bepaalde skylake processoren. Geen idee of ze dat al hebben gefixt of niet, dus is het waard om even naar te kijken.

• Dellmorte
Assix schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:06:
Voorin een fan plaatsen als intake en dan de fan achterin als exhaust laten fungeren zal de air flow technisch gezien wel ten goede komen. De voeding omdraaien doe ik persoonlijk altijd wel, dat die koede lucht naar binnen zuigt en de warme lucht net zo goed weer naar buiten. Dit puur omdat de voeding dan minder warm wordt over het algemeen.

Nelizmastr heeft ook een goed punt, Prima 95 heeft destijds voltage problemen gehad met bepaalde skylake processoren. Geen idee of ze dat al hebben gefixt of niet, dus is het waard om even naar te kijken.
ja goed idee, ga ook ff die voeding omdraaien en kijken of ik een fan voor kan plaatsen.

• Dellmorte
Reepje schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:34:

zo een stuk beter nu.

fans aan de voorkant stonden niet aan.

ook heb ik de voeding rechtop gezet want die zat verkeerd om.

dit zijn nu mijn temperaturen en dit was max rond de 80C

Afbeeldingslocatie: https://www.mupload.nl/img/5mezbpdomecys.png

• kendo
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Dat zijn idd. betere temperaturen.
Heb je weer getest met Prime? En heb je de V-core ook gecontroleerd?

R7 5800X3D//MAG B550 Tomahawk//RX6900XT//DDR4 32GB 3200MHz//M.2 980 1TB//MSI Optix MAG274GRF

• wiLLius
  • Registratie: Mei 2015
  • Laatst online: 25-01 12:16

wiLLius

Extreme OC

Welke versie van P95 heb je gebruikt? daar kan namelijk zo maar eens 5+ graden verschil in zitten.

hwbot; wiLLius

Pagina: 1