Advies nieuwe CPU

Pagina: 1
Acties:

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04-2025
Momenteel heb ik het volgende systeem staan:

pricewatch: AMD A10-7700K Boxed
pricewatch: Scythe Mugen 4 PCGH Edition
pricewatch: ASRock FM2A88X-ITX+
pricewatch: Kingston HyperX Beast KHX24C11T3K2/8X
pricewatch: Cooler Master V450 Semi-Modular
pricewatch: BitFenix Prodigy Zwart
pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart
Geen dedicated videokaart (maar zou evt wel kunnen komen indien nodig)
1ssd en 2HDDs

Opzich prima systeem, maar ik merk dat youtube, meerder chrome tabs etc soms toch wat vertraagd lijken te werken.
Ik heb het idee dat de bottleneck bij de processor ligt.

Nu zit ik met de volgende 3 vragen:
- Denkt men dat mijn voorgevoel goed is?
- zouden jullie alleen de CPU upgraden of eerder richting een nieuw mobo met nieuwe CPU gaan kijken (andere form factor etc)?
- Welke CPU / CPU mobo combi raden jullie mij aan?

Gebruik: met name browsen (veeel tabs), office-taken (soms vrij grote documenten met veel afbeeldingen ed), downloaden (met redelijk wat unrarred en parren), basic webprogramming, SPSS statistische software ed, sporadisch photoshop, geen games.

Budget: flexibel, maar ben bereidt ook een nieuw MOBO te kopen als ik dan meer future proof ga zijn.

• RGAT
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online
Zou eerst maar eens beginnen met meten ipv random onderdelen te upgraden totdat je zoveel honderd euro verder bent en nog steeds niet beter ;)
Dus open Taakbeheer en kijk wat de CPU doet, eventueel met CPU-z om te kijken wat de temps zijn en of er throttling is.
Kijk wat je SSD en HDDs doen en hoe veel (RAM) geheugen je gebruikt, pas dan kan je bepalen wat het probleem is.
Verder vraag ik me af of er noemenswaardige upgrades zijn voor je CPU... Niet dat het een slechte CPU is overigens, zou prima met wat simpele programma's moeten werken.

Fixing things to the breaking point...

Verwijderd

Eens met hierboven. Check eerst wat de belasting van de diverse onderdelen is.

Een cpu upgrade gaat je weinig verder brengen. Een 7890K presteert niet zoveel beter dat het de uitgave waard is.

• Justin_
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 13-04-2025
Dank voor de reacties. Met resource mananger en task manager krijg ik maar een 60 seconden overview.
Is er een manier om bijvoorbeeld een paar uur automatisch te laten loggen / monitoren en dat ik daarna kijk waar het probleem zit?
De CPU total usage tikt vaak even met een spike de 100% aan, maar het gehugen (8gb) laat ook redelijk wat hard faults / second zien..

Ben helaas niet heel ver met deze materie bekend..

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 07:54
Justin_ schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 10:43:
Dank voor de reacties. Met resource mananger en task manager krijg ik maar een 60 seconden overview.
Is er een manier om bijvoorbeeld een paar uur automatisch te laten loggen / monitoren en dat ik daarna kijk waar het probleem zit?
De CPU total usage tikt vaak even met een spike de 100% aan, maar het gehugen (8gb) laat ook redelijk wat hard faults / second zien..

Ben helaas niet heel ver met deze materie bekend..
MSI afterburner. is wat je zoekt.