Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chris(
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 08-08 12:36
Hallo allemaal,

Misschien heb ik ergens iets verkeerd gelezen of over het hoofd gezien, maar ik kan het antwoord mijn "probleem" nergens vinden. Vandaar dat ik mijn vraag maar eens hier stel.

Versterker: Marantz SR6009
Sub: BK xxls400

Voor films/series mag de sub wel eerder beginnen en harder. Ik had zelf bedacht de sub zowel high als low level aan te sluiten (is inmiddels een tijdje geleden gedaan) om zo low level voor films/series te gebruiken en high level voor muziek. Ik dacht dit zo, op de versterker, in te kunnen regelen door de subwoofermodus op LFE in te stellen en het filter op de sub op out. Ik kan alleen LFE niet selecteren en gaat automatisch weer terug naar LFE+main. Als ik namelijk op de sub aan de volume van low level draai, gaat de sub ook harder of zachter spelen. Zie ik iets over het hoofd?

Alvast bedankt voor alle hulp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:22
Laatste alinea is korte samenvatting van wat hieronder staat geschreven.

Het kan zijn dat deze instelling automatisch op lfe+main springt, wanneer de speakers op large staan. Of dat het geval is, kun je zelf controleren door te checken of de optie lfe beschikbaar worst wanneer de speakers op small staan.

Op de sub zelf kun je niet selecteren welk signaal de sub moet weergeven. In de handleiding wordt geschreven dat het gebruik van zowel high als low level handig kan zijn bij aansluiting van AVR voor films en hifi set voor muziek. BK heeft het zelf dus over twee afzonderlijke apparaten op elk hun eigen aansluiting. Ik weet niet hoe de sub reageert als het twee signalen binnenkrijgt.

De high-level aansluiting is alleen zinvol wanneer de speakers op large staan, zodat de sub het volledige frequentiespectrum binnenkrijgt.

De low level of lfe aansluiting werkt het beste/gebruik je hoofdzakelijk wanneer je de sub een aanvulling wil laten zijn op de overige speakers, dus eigenlijk wanneer de speakers op small staan en de sub de frequenties tot de crossover binnenkrijgt.

Het zijn dus twee verschillende instellingen, waarbij de receiver een via lfe aangesloten sub wél herkent alszijnde een subwoofer, maar een high level aangesloten sub niet. De receiver herkent nu dat er een sub aanwezig is, dus zal deze waarschijnlijk daarom instellingen automatisch aanpassen zodat de sub ook gebruikt wordt (lfe+main).

Ik vermoed dat je de sub in de receiver moet deactiveren, om het high level signaal te laten werken. Maar dat zal voor de sub niet anders zijn dan de lfe+main instelling.

Lang verhaal kort. Hetgeen jij wilt, werkt zeer waarschijnlijk niet. Of althans niet zo makkelijk als jij hoopt. High level werkt alleen bij speakers op large met sub gedeactiveerd in de receiver. Low level werkt het best met speakers op small en sub geactiveerd in de receiver. Speakers op large en lfe+main is voor de sub gelijk aan high level.