Toon posts:

Pc valt uit na vijf seconden, help

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Goedenavond tweakers,

Wanneer ik mijn pc probeer op te starten valt deze uit na vijf seconden. Vervolgens wilt hij zich weer opstarten maar gaat deze weer uit na vijf seconden. :'(

Ik krijg het BIOS-scherm niet te zien

De pc is zeven jaar oud en ik heb hem laten bouwen door iemand in een winkel. Ik weet niet exact wat er in zit.
-Ik heb de binnenkant als vrij gemaakt van stof.
-Het batterijtje er een half uur uit gehad.

Ik gebruik de pc als reserve, bovendien kan in mijn laptop kan geen cd/dvd. De afgelopen twee jaar heeft de pc weinig actie gehad, de laatste keer dat ik hem gebruikt had was ongeveer een half jaar geleden.

Ik ben niet heel erg technisch met pc's maar ik ben jullie eeuwig dankbaar als jullie mij kunnen helpen. O-)

Als jullie fotos willen hebben dan stuur ik ze graag.

Met vriendelijke groet,
Kjeld

Alle reacties

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Dit is sowieso iets hardwarematigs. De enige manier om het op te lossen is onderdelen uit te sluiten. Probeer eens 1 RAM module in plaats van alle modules. Als dat niets oplevert dan even zonder videokaart als er onboard video op zit. Dan een andere voeding, enz, enz. Dit is de enige manier om tot een oplossing te komen.

• Tjm De Groot
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 07-02-2021
Een zeven jaar oude voeding zou bij mij de eerste verdachte zijn, kijk eens of je bolle condensators ziet. Maar wel de stroom eraf en uitkijken die dingen kunnen lang stroom vasthouden.

I7 8700K, MSI PRO CARBON Z370, GTX MSI 1080, 16 gigabyte ddr4 3200.

• Rubén89
  • Registratie: December 2009
  • Nu online
Als ik dit zo lees denk in aan een PC die te weinig energie krijgt om het boot-proces te voltooien. De voeding lijkt me de 'prime suspect' in deze.

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

Verwijderd

Topicstarter
ik ben bang dat ik het probleem al gevonden heb...

Eerst de RAM eruit gehaald, geen effect.

Vervolgens 1 snoertje uit het moederbord. Dan blijft de pc wel draaien.Uiteraard geen beeld, maar de pc blijft wel aan, samen met de fan die op het moederbord zit.

Betekent dit dat het moederbord overleden is of kan het nog iets anders zijn?

-Ik weet nu wel dat de aan-uitknop niet hangt
-De pc geen kortsluiting maakt

Verwijderd

Topicstarter
Tjm De Groot schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:52:
Een zeven jaar oude voeding zou bij mij de eerste verdachte zijn, kijk eens of je bolle condensators ziet. Maar wel de stroom eraf en uitkijken die dingen kunnen lang stroom vasthouden.
Ik zie geen bolle/beschadigde condensators.

Mijn voeding is dicht en kan alleen een fan zien

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:10:
[...]

Ik zie geen bolle/beschadigde condensators.
op het moederbord

mobo kan stuk zijn, hd kan stuk zijn, voeding kan stuk zijn, geheugen kan stuk zijn

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 19:23

sapphire

Die-hard pruts0r

Moederbord met bolle condensators heb ik al zeker 10 jaar niet meer gezien, lijkt me sterk.

Kapot/geen ram piept de PC meestal als een jankende kat maar valt niet *zomaar* uit.

Idem met kapotte HD, dan valt de PC niet * zomaar* uit tijdens de boot.

Voeding blijft altijd een verdachte, zeker na 7 jaar én gebouwd door een winkel (die staan over het algemeen niet bekend dat ze extra €€€ steken in kwaliteits voedingen).

Welk snoertje heb je uit je moederbord getrokken, beschrijf hem desnoods (of beter maak foto's :)) ?

Gabriël AM5

Verwijderd

Topicstarter
sapphire schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:16:
Moederbord met bolle condensators heb ik al zeker 10 jaar niet meer gezien, lijkt me sterk.

Kapot/geen ram piept de PC meestal als een jankende kat maar valt niet *zomaar* uit.

Idem met kapotte HD, dan valt de PC niet * zomaar* uit tijdens de boot.

Voeding blijft altijd een verdachte, zeker na 7 jaar én gebouwd door een winkel (die staan over het algemeen niet bekend dat ze extra €€€ steken in kwaliteits voedingen).

Welk snoertje heb je uit je moederbord getrokken, beschrijf hem desnoods (of beter maak foto's :)) ?
Bij dezen https://postimg.org/image/sw2r8gz1r

• Rubén89
  • Nu online
Ziet eruit als een 4-pins ATX power connector die stroom levert voor je moederbord (CPU power?)

Dell™ Precision 7550 | Intel® Core™ i7-10875H | Nvidia® Quadro® RTX3000 | 64GB Kingston® HyperX® Impact DDR4-2933MHz | Intel® Wi-Fi 6 AX201 | 1TB Samsung™ SSD 970 Pro

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

Dat lijkt verdacht veel op zo'n brandgevaarlijke Q-TEC voeding. Het is hoe dan ook een goedkoop stuk ellende. Tijd voor een andere.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

Verwijderd

240w op 12v en dat verkopen ze als 400w voeding. Het beste is vervangen ook als het niet de oorzaak blijkt te zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Rubén89 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:30:
[...]

Ziet eruit als een 4-pins ATX power connector die stroom levert voor je moederbord (CPU power?)
Connector gegoogled en het is idd dezelfde en komt idd van de voeding vandaan.

• Rubén89
  • Nu online
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:49:
[...]

Connector gegoogled en het is idd dezelfde en komt idd van de voeding vandaan.
Heb je nog andere 24pins kabel die van de voeding naar het moederbord gaat?

Edit: ik kijk met mijn tenen ik zie nu inderdaad een 24 pins kabel zitten..... 8)7

[ Voor 13% gewijzigd door Rubén89 op 31-08-2016 22:58 ]

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Een andere voeding proberen lijkt mij wel het eerste om te doen nu. Prima kans dat dit het probleem is.

• MrMonkE
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

nelizmastr schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:34:
Dat lijkt verdacht veel op zo'n brandgevaarlijke Q-TEC voeding. Het is hoe dan ook een goedkoop stuk ellende. Tijd voor een andere.
Ja, na 7 jaar al kapot.. MISSCHIEN.
Wat slecht.

★ What does that mean? ★

• REDSD
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 16:34
Gezien de problemen zou het haast wel een moederboard of powersupply moeten zijn.

Uit ervaring zou ik zeggen dat de voeding is, de power cycle van 5 seconden kan komen doordat er op dat moment meer vermogen gevraagd word waarnaar de pc uitvalt door te weinig power.

Als je iemand kent met een losse voeding zou je kunnen proberen deze aan te sluiten, om te zien wat er gebeurt.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk bedankt voor de antwoorden!

Ik ga nu op zoek naar iemand met een losse voeding om het te proberen, als dat niet werkt dan weet ik dat het aan de mobo ligt. Hopen op het eerste.

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 12:34

nelizmastr

Goed wies kapot

MrMonkE schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 23:03:
[...]

Ja, na 7 jaar al kapot.. MISSCHIEN.
Wat slecht.
PC is amper gebruikt. Als je gelezen had, had je dat geweten ;)

En ja, QTec is slecht. Het is een wonder dat de pc nog geen vuurkorf is geworden.

I reject your reality and substitute my own - R7 5800X3D - B550M PG Riptide - 32GB Ballistix DDR4-3600 @ C15 - RX7800XT - V750 Gold

• MrMonkE
  • Laatst online: 23-12-2025

MrMonkE

★ EXTRA ★

nelizmastr schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:23:
[...]

PC is amper gebruikt. Als je gelezen had, had je dat geweten ;)

En ja, QTec is slecht. Het is een wonder dat de pc nog geen vuurkorf is geworden.
Ik had gelezen.
"afgelopen 2 jaar" is belangerijk.

★ What does that mean? ★

Verwijderd

Topicstarter
MrMonkE schreef op donderdag 01 september 2016 @ 09:37:
[...]

Ik had gelezen.
"afgelopen 2 jaar" is belangerijk.
Ik heb de PC inderdaad de eerste vijf jaar intensief gebruikt. Vrijwel dagelijks, meerdere uren per dag.

Er staat trouwens mtek mp-401b op.

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2016 09:49 ]

Pagina: 1