Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game PC ~700 euro

Pagina: 1
Acties:

• Lukasios
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 23-08 11:05
Hallo beste Tweakers!

een vriend van mij heeft mij gevraagd een game PC voor hem op te stellen van zo'n 700 euro. Geen probleem natuurlijk, maar ik ben ook maar een mens en kan natuurlijk zo nu en dan eens dingen over het hoofd zien. Mijn vraag is dan ook of jullie kunnen kijken naar mijn build en daar feedback op kunnen leveren.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
De PC zal met name worden gebruikt voor gamen en office werk.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Het systeem mag 700 euro kosten. Het is geen ramp als het 705 euro is of iets dergelijks, maar veel verder afwijken van dat bedrag past niet in het budget. Dit bedrag is exclusief verzendkosten.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
We nemen zijn harde schijf van zijn huidige pc mee naar de nieuwe. Ik ben niet helemaal zeker van het merk of de capaciteit van de harde schijf, wat ik wel weet is dat het geen uitblinker is... Ik heb hem al op het hard gedrukt dat, mocht hij later nog willen upgraden, hij hier moet beginnen.

Een windows licentie heeft hij al, dus die hoeft niet meegenomen te worden in de prijsberekening.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Omdat de computer gaming-first, office-second, everything else-third is lijkt het mij het best om te focussen op een zo krachtig mogelijke videokaart binnen het budget. Het is echter niet de bedoeling dat de CPU achter blijft. Ik verwacht namelijk, deze vriend goed kennende, dat hij dit systeem voor een goede 5+ jaar zal proberen te draaien. Een sterke quad core CPU lijkt me dan ook geen verkeerde eis.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik heb zelf geen merkvoorkeuren. Elk merk heeft zo z'n goede en slechte producten, de merknaam maakt in de meeste gevallen daar echt niks bij uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
een ATX formaat kast is wel echt het maximum. Het zou verder fijn zijn als de kast redelijk stil is, maar dit is geen vereiste.

Ga je overklokken?
Nee, ik ben niet van plan het systeem te gaan overklokken.

Wat verwacht je van ons?
Zoals ik in de inleiding al aanstipte zou ik jullie willen vragen om feedback betreffende de build die ik heb opgesteld, het zou tenslotte erg jammer zijn als hij producten besteld die dan later blijken niet te passen...

Bij deze, de build:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 181,80€ 181,80
1Gigabyte GA-B150-HD3P€ 86,90€ 86,90
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G€ 260,15€ 260,15
1Cooler Master MasterBox 5 Zwart€ 65,69€ 65,69
1Kingston HyperX Fury HX421C14FBK2/8€ 41,95€ 41,95
1Corsair CX550M€ 64,90€ 64,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 701,39

Het zal jullie misschien al opvallen dat er ook geen CPU cooler is meegenomen in de build. Dit is met opzet. Ik wil hem als (erg) verlaat verjaardagscadeau een cooler geven, maar eh shhhhh O-) .

Verwijderd

Ik kan niets vinden dat ik anders zou doen. Hopelijk heb je ook wat aan deze reply ;)

• DylanDK
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 19-05-2021
De voeding is redelijke overkill voor een pc die nauwelijks 250 watt gebruikt onder load. Voeding kan je dus downscalen naar een CX450M die goed van kwaliteit is. ( kan op t moment geen pricewatch link maken, zit op de telefoon ).

Verder is een cpu koeler niet nodig, je kan hem beter een SSD kado doen, deze laten je computer veel sneller aanvoelen.

• Lukasios
Bedankt voor de reacties.

Hoewel ik hem natuurlijk graag wel een ssd cadeau zou willen doen ligt dat helaas wel buiten mijn budget voor zijn verjaardagscadeau. Ik heb voor een 550 watt voeding gekozen met oog op mogelijke latere upgrades, maar het is toegegeven een beetje overkill.

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-11 13:59
pricewatch: Corsair CX450M = 12 euro
pricewatch: Cooler Master N200 Closed = 22 euro
pricewatch: Gigabyte GA-H110M-S2H = 32 euro
pricewatch: Crucial CT8G4DFD8213 = 9

Dan past pricewatch: Samsung 750 EVO (retail) 250GB er nog precies bij.

Ziet er misschien wat minder fancy uit maar een SSD anno 2016 kan echt niet meer zeker omdat je er alleen een oude HDD inzet. Dan gaat je opstartijd (van minuten naar seconde) en de algemene snelheid van het systeem zeer vooruit anders heb je een duur systeem die traag lijkt en dat wil je niet.

HDD kan je er natuurlijk prima naast zetten voor opslag en dat soort dingen.

• Lukasios
Bedankt voor de feedback allen.

Ik ben eergisteren bij hem langsgegaan en heb met hem de feedback besproken (natuurlijk heel slinks de cpu koeler ontwijkend). Inmiddels weet ik dat het om een 1 TB harde schijf gaat, waarvan ik maar aanneem dat het op 7200 rpm werkt. Aan de hand van de feedback zijn we tot de volgende build gekomen:

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-6400 Boxed€ 181,95€ 181,95
1Gigabyte GA-H110M-S2H€ 53,95€ 53,95
1Sapphire Radeon RX 480 NITRO+ 4G€ 255,95€ 255,95
1Cooler Master Silencio 352€ 59,95€ 59,95
1Crucial CT2K4G4DFS8213€ 32,14€ 32,14
1Corsair CX550M€ 68,75€ 68,75
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 652,69

Hij vond de silencio mooier dan de n200. Daarnaast is de silencio makkelijker te onderhouden (stoffilters zijn makkelijker te verwijderen) en zou de silencio stiller moeten zijn.

De ram modules zijn feitelijk dezelfdie die MichaelvD2203 aanraadde, maar dan als 2 sticks ipv 1. Dit kwam ook beter uit met de verzendkosten.

De voeding hebben we 550 watt gelaten met oog op degradatie van de voeding naar mate die ouder wordt. Extra ruimte qua voeding kan niet echt veel kwaad (tenzij we natuurlijk opeens een voeding van 1200 watt zouden pakken, maar ja...).

Het valt misschien al op dat we nog steeds geen SSD hebben toegevoegd aan het systeem. Hoewel ik dat wel graag wilde, wilde hij dat niet. Wel is de drempel voor die eerst volgende upgrade flink verlaagd. Die SSD zal er dus wel een keer komen bij de eerst volgende upgrade...

• RobinHood
  • Registratie: Augustus 2011
  • Niet online

RobinHood

Touch grass? Ben geen tuinman!

Voedingen degraderen niet, althans, niet merkbaar, omdat een 450w voeding geen onderdelen heeft die maximaal 450w aankunnen, maar vol zit met onderdelen die zeg 750w aankunnen. Stel die dingen verliezen 20% van hun kracht [wat niet gebeurt bij goede onderdelen] dan nog zitten ze nog ruim boven de 450w.

En dat systeem trekt misschien iets van, mwah, 350w max? Zelfs met een 450w voeding heb je nog een, procentueel gezien, enorme headroom.

Als kast kun je ook nog de pricewatch: BitFenix NOVA Zwart pakken, welke ook gewoon lekker strak is voor een budget kast, stoffilter is ook vrij makkelijk te verwijderen. Wel geen isolatiemateriaal, maar ik betwijfel of je dat bij dit systeem echt gaat merken.

Geen SSD is imo gekkenwerk. Pak een 450w voeding en je gaat niet/nauwelijks over budget, maar je PC is wel gewoon lekker snel. De beste manier om teleurgesteld te zijn in je nieuwe pc van 700 euro, is er 1 HDD in te gooien die alles moet doen. Dat ding zal dan bijna alleen maar random-read aan het doen zijn, en daar zijn HDD's heel slecht in.

People as things, that’s where it starts.

Pagina: 1