Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 431599

Topicstarter
Geachte mede-tweakers,

Ik sta voor een raadsel. Ik heb sinds 2 weken mijn nieuwe X99-systeem in elkaar gezet met de volgende specs:

moederbord: ASUS X99-A II
processor: Intel i7 6800K
geheugen: Corsair Vengeance LPX (2400 mhz) PC4-19200 / 4 x 8GB (32GB) (quad channel)
Power supply: Corsair RM Series RM1000x
Grafische kaart: MSI 980GTX Gaming
Bootdrive: Samsung 850 Pro 512 GB
Opslag: WD Red WD30EFRX

Nou loopt dit systeem als een zonnetje als het me lukt om meteen in Windows te booten. Echter gaat het vaak genoeg mis, daar het moederbord bij een koude boot op de proppen komt met de volgende q-code: "bd". Ik krijg hierbij geen signaal op de monitor, en vervolgens ben ik genoodzaakt een harde power-off te doen en opnieuw te booten. Soms kom ik hierbij op het "American Megatrends"-scherm met de melding dat mijn overclock mislukt is en dat ik de UEFI in moet om de boel op default te zetten. Nu heb ik dit een aantal keren gedaan, maar ook met default settings krijg ik met een koude boot regelmatig deze error voor mijn kiezen. Zelfs als ik alles op stock heb lopen krijg ik wel eens de melding dat een overclock mislukt is :? . Ook vind ik dat het systeem traag is met opstarten. Het OS staat op een Samsung 850 Pro, en met mijn vorige systeem zat ik daarmee vele malen sneller in het OS dan nu het geval is. terwijl dit toch een behoorlijke upgrade is. Ik heb de manual van het moederbord doorgespit, maar de betreffende Q-code staat er niet met uitleg in (B8-BF - Reserved for future AMI codes) daar schiet ik dus ook niks mee op. Nou heb ik ook enkele topics op het internet gespot, maar die mensen komen helemaal niet eens in Windows, terwijl dat met mijn systeem wel lukt.

Ik heb inmiddels al diverse keren een RAM-test gedraaid, die geen rariteiten heeft kunnen constateren. Alle bankjes worden ook netjes herkend. Echter is het probleem vaker aanwezig als ik het XMP-profiel heb ingesteld waardoor het geheugen op 2400 Mhz draait.

Nou is het dubbel lullig aangezien ik dit type bord al een keer RMA heb moeten doen aan Azerty (zat een defect in waardoor ik de q-code 03 kreeg) en deze ervoor in de plaats heb gekregen.

Al met al geen beste ervaring met het X99-platform tot nu toe. Ik heb in het verleden allemaal Z-based systeempjes gehad en dat liep altijd als een tierelier.

Wie o wie herkent dit en kan mij meer informatie verschaffen? Mijn dank is bij voorbaat groot.

Alle reacties

Topicstarter
Niemand?

• Uberdude
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 03:15
fastboot al uitgezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HStyles
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 23-04 12:44
maar je hebt niet eens een BIOS update gedaan en daarna verder getest ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bios is al de laatste versie. Daar kan ik dus niks aan updaten. Fastboot uitzetten ga ik proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 31-05 21:35
Je zou eens kunnen proberen iets meer voltage op je processor te zetten. Standaard staat dit bij het Asus X99-A bord op minder dan een volt. Krik de voltage iets op naar 1,2v.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 12:23

Deem

Ontcijfer mij!

Ik heb zelf ook dit moederbord en had voorheen de MSI x99 SLI. Ik kan je zeggen dat je over de posttijden je niet druk hoeft te maken. Die zijn gewoon heel erg lang bij dit Asus bordje.

Naast de rechter RAM sloten zitten leds. Welke brand als je die Qcode BD krijgt? Heb je ook de MemOK knop eens geprobeert?

[ Voor 25% gewijzigd door Deem op 03-09-2016 20:28 ]

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Deem,

Als de Qcode BD zichtbaar is brandt de oranje memory-led. Als ik de MemOK knop indruk gaat het de tweede keer vrijwel altijd goed. Maar dat geldt ook voor de situatie waarin ik een harde reboot doe.

Ik ga de suggestie van Snowwie ook eens testen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delta2
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 24-05 23:08
De BD code houdt in dat er problemen zijn met het "trainen" van je geheugen.
Dit kan komen doordat bijvoorbeeld:
- De Timings verkeerd zijn ingesteld
- Het voltage op de memory channels te laag is
- De memory controller van je CPU het niet aan kan

Wat je kunt proberen is om in het BIOS de CPU System Agent en/of de CPU Cache wat meer voltage te geven.
Het geheugen wat je gebruikt is eigenlijk niet echt speciaal wat betreft timings/snelheden, dus het is in het beginsel al vreemd dat de CPU problemen heeft met het trainen van het geheugen.
Wellicht dat, zoals reeds door Snowwie werd aangegeven, het verhogen van de CPU Core ook een oplossing kan bieden.

DRIVER_IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL == DRIVER_IRQL_IS_SUPERIOR :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deem
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 24-05 12:23

Deem

Ontcijfer mij!

Anoniem: 431599 schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:10:
Beste Deem,

Als de Qcode BD zichtbaar is brandt de oranje memory-led. Als ik de MemOK knop indruk gaat het de tweede keer vrijwel altijd goed. Maar dat geldt ook voor de situatie waarin ik een harde reboot doe.

Ok dus het is dus gerelateerd aan het geheugen of de aansturing daarvan. Kan je een XMP profile kiezen? Zo ja probeer die eens, gezien die vaak de voltages flink omhoog gooit.

"May our framerates be high and our temperatures low."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Deem,

Als ik het XMP-profiel 1 kies (2400 mhz) , gaat het vaker mis dan dat de modules op stockspeed draaien..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Anoniem: 431599 schreef op zondag 04 september 2016 @ 16:10:
Heeft dat inmiddels al uitwerking gehad?

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Beste Snowwie,

Ik heb het voltage handmatig op 1.200 volt gezet (stond op 1.090 default) echter ging dit 2 keer goed alvorens ik met opstarten weer tegen die error aanliep, en vervolgens werd doorverwezen naar de UEFI met de melding "overclocking has failed, please press F1 or DEL for setup". Uiteraard werden ongezien de default instellingen automatisch weer terug gezet..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
Anoniem: 431599 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 09:25:
Beste Snowwie,

Ik heb het voltage handmatig op 1.200 volt gezet (stond op 1.090 default) echter ging dit 2 keer goed alvorens ik met opstarten weer tegen die error aanliep, en vervolgens werd doorverwezen naar de UEFI met de melding "overclocking has failed, please press F1 or DEL for setup". Uiteraard werden ongezien de default instellingen automatisch weer terug gezet..
1,090 default is nog steeds aardig laag.

Hoe zit het trouwens met je bios versie?

De laatste al geinstalleerd -> https://www.asus.com/nl/M...9-A-II/HelpDesk_Download/

Mijn YouTube Channel

Pagina: 1