Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CoachKoos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-09 16:44
Mijn vraag:
Ivm slechte WiFi met m'n nieuwe Telfort Router heb ik een Ubiquiti Unifi AP A-C Lite aangeschaft.

Mijn vraag is nu of ik de SSID gelijk moet maken aan die van m'n router?

Voordeel is dat ik dan niet hoef te switchen op m'n telefoon/iPad etc als het bereik van de router boven of in de tuin slecht is. Andere kant kan ik ook gewoon een nieuwe SSID aanmaken voor het AP en daar alleen mee verbinden.

Dan de vervolgvraag of het dan ook niet beter is om gelijk m'n WiFi van de router uit te zetten.

Heb op Google gezocht, maar vind een hoop info over AP en WiFi, maar niet over mijn specifieke vraag...

Gr,
CK

Beste antwoord (via CoachKoos op 01-09-2016 13:18)

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
dion_b schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 23:55:
Weet niet waar je googlet, want beide vragen worden hier uitentreuren besproken...

Mbt SSID's:
- beste hangt af van je apparatuur. Redelijk recente iDevices (>iPhone 5) en Android (>Android 5.0) werken best met exact zelfde SSID, key en encryption. Bij oudere Android kun je juist meer doen met verschillende SSID's. Oudere iDevices zijn gewoon brak en valt er weinig mee te doen zonder geheel managed netwerk...
- wat bijna altijd wel zin heeft: aparte SSID's voor 2.4GHz en 5GHz op alle AP's. Vervolgens apparaten die 5GHz aankunnen alleen op de 5GHz aanmelden om zo te voorkomen dat ze per ongeluk alsnog op 2.4GHz terecht komen.

Mbt hoeveel AP's:
- waarom heb je in vredesnaam één UniFi AP gekocht? De meerwaarde van UniFi boven willekeurig welk ander AP van de helft van de prijs ervan (tip: EUR 50 AP van Telfort zelf - is in z'n eentje qua WiFi beter dan de UniFi AC-Lite, zit dichter in de buurt van de AC-Pro...) heb je pas bij meerdere UniFi devices die een managed netwerk vormen :o
- los daarvan, als je niet aangeeft welke "Telfort Router" je hebt en hoe het signaal van elk van de twee AP's op verschillende plekken in huis/tuin is kan niemand hier iets concreets over roepen. De Experiabox 10 is zonder meer superieur aan de UniFi AC-Lite (3x3 MiMo in zowel 2.4 als 5GHz, itt 2x2 op de AC-Lite, waarbij vooral de 2.4GHz opvallend goed is). In dat geval is het dus onwaarschijnlijk dat de AC-Lite in z'n eentje je hele huis kan dekken als de Experiabox 10 dat niet kon.
- Als je meerdere AP's hebt zonder management ga je last krijgen van sticky clients. Een tweede UniFi AP ipv Experiabox 10 zou dat (mits je ook een controller erbij regelt) kunnen aanpakken.
Leuk dit advies maar heb je ook benchmarks / ervaringen waar je dit advies op baseert en met ons kunt delen?
Bij het lezen over een AP van telfort voor 50€ t.o.v. aangeschafte (+/- 80€) haakte ik al bijna af op je goed bedoelde tips.. Je overige zaken

Hoe je het ook went of keert 2 AP's die niet samen werken buiten het feit dat ze dezelfde SSID hebben kan voor associatie (zoals jij noemt sticky) problemen leiden. Wanneer je binnen komt en AP1 staat daar in de buurt zal 90% van de devices met deze AP1 blijven connecten zolang deze zichtbaar is voor het device.

Advies voor TS:
Je kunt de SSID van je huidige router gewoon overnemen zodat je apparaten allemaal blijven werken zonder poespas. Vervolgens zet je de WIFI op de Telfort Router mooi uit en heb je geen last van associatie problemen.
De plaatsing van je Unifi AP zou ik even proefondervindelijk bepalen dus hang hem niet zomaar ergens op maar laat hem eerst even een tijdje (bijv met dubbelzijdig tape) ergens hangen waar je denkt goede dekking te creeeren. Als dit "de" positie is dan vast zetten en anders even spelen met andere locaties.

Muren, badkamers etc dempen gewoon heel erg het WIFI signaal dus dit is even aankijken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Weet niet waar je googlet, want beide vragen worden hier uitentreuren besproken...

Mbt SSID's:
- beste hangt af van je apparatuur. Redelijk recente iDevices (>iPhone 5) en Android (>Android 5.0) werken best met exact zelfde SSID, key en encryption. Bij oudere Android kun je juist meer doen met verschillende SSID's. Oudere iDevices zijn gewoon brak en valt er weinig mee te doen zonder geheel managed netwerk...
- wat bijna altijd wel zin heeft: aparte SSID's voor 2.4GHz en 5GHz op alle AP's. Vervolgens apparaten die 5GHz aankunnen alleen op de 5GHz aanmelden om zo te voorkomen dat ze per ongeluk alsnog op 2.4GHz terecht komen.

Mbt hoeveel AP's:
- waarom heb je in vredesnaam één UniFi AP gekocht? De meerwaarde van UniFi boven willekeurig welk ander AP van de helft van de prijs ervan (tip: EUR 50 AP van Telfort zelf - is in z'n eentje qua WiFi beter dan de UniFi AC-Lite, zit dichter in de buurt van de AC-Pro...) heb je pas bij meerdere UniFi devices die een managed netwerk vormen :o
- los daarvan, als je niet aangeeft welke "Telfort Router" je hebt en hoe het signaal van elk van de twee AP's op verschillende plekken in huis/tuin is kan niemand hier iets concreets over roepen. De Experiabox 10 is zonder meer superieur aan de UniFi AC-Lite (3x3 MiMo in zowel 2.4 als 5GHz, itt 2x2 op de AC-Lite, waarbij vooral de 2.4GHz opvallend goed is). In dat geval is het dus onwaarschijnlijk dat de AC-Lite in z'n eentje je hele huis kan dekken als de Experiabox 10 dat niet kon.
- Als je meerdere AP's hebt zonder management ga je last krijgen van sticky clients. Een tweede UniFi AP ipv Experiabox 10 zou dat (mits je ook een controller erbij regelt) kunnen aanpakken.

Oslik blyat! Oslik!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 16:06
In principe moet het gewoon werken met de zelfde ssid en wachtwoord/encryptie. Heb thuis twee Unifi AC pro's en dat gaat prima.

Echter heb ik een tijdje geleden 2 verschillende aps gehad, 1 tp-link router en een AirPort extreme in bridge. Maar daarmee had ik zelf wel soms problemen dat pcs/telefoons niet wouden verbinden en om wachtwoord vroegen. Terwijl alles gelijk stond qua ssid, wachtwoord, wpa2 aes.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Blankinho
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-06-2024
dion_b schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 23:55:

Mbt SSID's:

Mbt hoeveel AP's:
Leuk dit advies maar heb je ook benchmarks / ervaringen waar je dit advies op baseert en met ons kunt delen?
Bij het lezen over een AP van telfort voor 50€ t.o.v. aangeschafte (+/- 80€) haakte ik al bijna af op je goed bedoelde tips.. Je overige zaken

Hoe je het ook went of keert 2 AP's die niet samen werken buiten het feit dat ze dezelfde SSID hebben kan voor associatie (zoals jij noemt sticky) problemen leiden. Wanneer je binnen komt en AP1 staat daar in de buurt zal 90% van de devices met deze AP1 blijven connecten zolang deze zichtbaar is voor het device.

Advies voor TS:
Je kunt de SSID van je huidige router gewoon overnemen zodat je apparaten allemaal blijven werken zonder poespas. Vervolgens zet je de WIFI op de Telfort Router mooi uit en heb je geen last van associatie problemen.
De plaatsing van je Unifi AP zou ik even proefondervindelijk bepalen dus hang hem niet zomaar ergens op maar laat hem eerst even een tijdje (bijv met dubbelzijdig tape) ergens hangen waar je denkt goede dekking te creeeren. Als dit "de" positie is dan vast zetten en anders even spelen met andere locaties.

Muren, badkamers etc dempen gewoon heel erg het WIFI signaal dus dit is even aankijken.

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Blankinho schreef op donderdag 01 september 2016 @ 10:20:
[...]

Bij het lezen over een AP van telfort voor 50€ t.o.v. aangeschafte (+/- 80€) haakte ik al bijna af op je goed bedoelde tips..
Als je dan al afhaakt moet je toch echt iets aan je vooroordelen doen:
KPN WiFi Versterker DualBand - Arcadyan WA9117AAC23-99

KPN (+dochters) en Ziggo verkopen niet voor niets goed gespecte AP's tegen kostprijs. Ze maken er geen winst op, goede WiFi levert tevreden klanten op die niet naar de concurrent overlopen. Idem trouwens met modems. Paar jaar terug zat er WiFi op maar hield het daar op, ondertussen zitten zowel de Experiabox 10 als de Connectbox prima op niveau van router/AP's van EUR 100 retail.
Je overige zaken

"Sticky" heb ik niet verzonnen, google eens op "sticky clients", het is gewoon de vakterm voor dit probleem. En nee, tenzij je alleen apparaten hebt van >5 jaar oud is het zeker niet zo dat 90% met AP1 zal blijven connecten. Clients zijn nog steeds dom, maar zoals gezegd, vanaf iPhone 5 (icm iOS 8.nogwattes) en Android 5 gaan clients wel degelijk roamen als ze hetzelfde SSID significant sterker van een andere BSSID kunnen krijgen. Maar dan moeten zoals gezegd SSID, key en encryption identiek zijn. Dit werkt los van AP's in kwesite. Neemt niet weg dat client management, zoals bij UniFi het stukken beter doet, o.a. door ook rekening te houden met drukte op een AP, en recalcitrante apparaten gewoon van een AP af te schoppen.

Overigens, je kunt nog een stuk meer doen om sticky clients tegen te gaan. Minimaliseren van overlap is het belangrijkste - zorg dus dat AP's zo ver mogelijk uit elkaar zijn, overweeg zendsterkte te verlagen als overlap groot is en gebruik waar mogelijk 5GHz, dat veel meer een alles/nietsverhaal is qua verbinding.
Advies voor TS:
Je gaat er hier vanuit dat het mogelijk is om vanuit één locatie in huis alles acceptabel te dekken. Als dat zo is, prima (maar nog steeds weggegooid geld om een UniFi apparaat solo te gebruiken). Zo niet ga je linksom of rechtsom twee AP's nodig hebben, en dan is het gebruik van de modem/router mogelijk een valide optie, beetje afhankelijk van type, dat TS zoals al geconstateerd niet genoemd heeft. Met een Experiabox 8 of ouder heb je er hoegenaamd weinig aan.
Maak ook even onderscheid tussen 2.4GH en 5GHz. 2.4GHz moet het vooral hebben met door dingen heen gaan, 5GHz gaat veel slechter door obstakels heen maar kan beter van harde muren reflecteren en zo om obstakels heen komen.

Het kan - met name bij zware betonbouw - voorkomen dat 5GHz daadwerkelijk betere dekking geeft doordat er simpelweg niets door de muren heen gaat maar er aardig wat door de deuropeningen heen kan. In dat geval kan het verplaatsen van de AP met een paar cm al grote veranderingen in dekking opleveren.

IMHO zou ik met anno 2016 en met relatief high-end apparatuur altijd optimaliseren voor 5GHz en 2.4GHz alleen aan laten in het kader van 'best effort' voor evt legacy zooi. Zorg dus dat je test met 5GHz als je plaatsing AP bepaalt. Zo niet had je net zo goed een oude 2.4GHz-only ding kunnen halen :o

Oslik blyat! Oslik!

• CoachKoos
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 11-09 16:44
Bedankt voor de reacties. Ik heb een Arcadyan Experia box v8, welke ik ontving ter vervanging van mijn Zyxel Router die blijkbaar verouderd is... Had er niet om gevraagd maar stond opeens een postbode mee voor de deur.

De Ubiquiti Unifi AP A-C Lite heb ik aangeschaft omdat ik in de Pricewatch zocht op Acces Points en deze goede reviews kreeg... Ben te veel leek om te weten ik daarmee meer kocht dan dat ik nodig had voor mijn probleem. ;-) Het door jou genoemde punt dat het UniFi is voor meerdere AP's kwam ik ook niet tegen in de reviews en reacties.

Ik begrijp in ieder geval dat het verstandig is om de SSID's gelijk te houden, omdat mijn telefoons en ipad vrij nieuw zijn en daarmee voor het sterkste netwerk kiezen...

Om storing te voorkomen zal ik de wifi op de router uitzetten.

Ga nog op zoek naar de beste plek voor het AP. Al heb ik niet veel opties door beperkte ruimte... 5ghz schijnt op mijn Samsung S7 nog niet echt stabiel te zijn.

Zoals gezegd, mijn dank is groot!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

CoachKoos schreef op donderdag 01 september 2016 @ 14:48:
Bedankt voor de reacties. Ik heb een Arcadyan Experia box v8, welke ik ontving ter vervanging van mijn Zyxel Router die blijkbaar verouderd is... Had er niet om gevraagd maar stond opeens een postbode mee voor de deur.

De Ubiquiti Unifi AP A-C Lite heb ik aangeschaft omdat ik in de Pricewatch zocht op Acces Points en deze goede reviews kreeg... Ben te veel leek om te weten ik daarmee meer kocht dan dat ik nodig had voor mijn probleem. ;-) Het door jou genoemde punt dat het UniFi is voor meerdere AP's kwam ik ook niet tegen in de reviews en reacties.
Grote probleem met alleen uitgaan van userreviews is dat de meeste users weinig meer weten dan "hij doet het!" of "hij doet het niet :( ". UniFi AP's zijjn prima spul, dus meeste gebruikers gaan tevreden zijn => goede reviews. Ongeacht of ze met iets van halve prijs even tevreden zouden zijn geweest...
Ik begrijp in ieder geval dat het verstandig is om de SSID's gelijk te houden, omdat mijn telefoons en ipad vrij nieuw zijn en daarmee voor het sterkste netwerk kiezen...
Doe nou eens onderscheid maken tussen 2.4GHz en 5GHz. Maakt je leven een stuk makkelijker.
Om storing te voorkomen zal ik de wifi op de router uitzetten.
Storing voorkom je door niet in zelfde of overlappende kanalen uit te zenden.

De Experia v8 is 2.4GHz-only en redelijk prut. Je verliest er in ieder geval niet veel aan als je het uitzet. Dan nog is niet gezegd dat je je hele huis met een enkele AP kunt afdekken, dus hou er rekening mee dat alleen de AC-Lite mogelijk niet genoeg is.
Ga nog op zoek naar de beste plek voor het AP. Al heb ik niet veel opties door beperkte ruimte... 5ghz schijnt op mijn Samsung S7 nog niet echt stabiel te zijn.
Nog een reden om onderscheid te maken in de SSID's. De AC-Lite doet per default band steering, dus gooit het apparaten die 5GHz aan zouden moeten kunnen automatisch van 2.4GHz naar 5GHz, wat bij gebrekkige 5GHz-support geen goed idee is.

Oslik blyat! Oslik!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Wat mij opvalt is dat hier op Tweakers vaak verkondigd wordt dat Unifi beter is in roamen en beter gaat samenwerken als je meerdere Accesspoints van Unifi icm controller inzet.

Los ervan dat Unify fijn spul is, dit is niet waar. Ubiquiti doet (nog) geen 802.11k of 802.11r maar heeft enkel een min RSSI setting die je kunt zetten (die veel andere accesspoint ook kunnen zetten).
Waar het om gaat, wat dion_b ook beschrijft, is de client. De client is (nog) verantwoordelijk voor het roamen.

Een enkele Unifi accesspoint is een prima accesspoint voor de prijs. Ik ken veel mensen die slechts 1 enkel unifi Accesspoint hebben en hier een stabiel netwerk door hebben gekregen. Wat ik gelezen heb is de C7 ook een prima apparaat maar mijn ervaringen met TP-Link spul lopen wat uiteen...

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LaTiNo156
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 16:03
Hoi,

Ik wil mijn thuisnetwerk zodanig verbeteren dat ik betere wifi-coverage heb in de gehele woning plus dat mijn devices (S7, laptop) beter schakelen tussen de AP's zodra het signaal van de geassocieerde AP zwakker word.

Mijn eerste vraag is nu zijn Ubiquiti AP's samenwerkend nou WEL of niet beter dan andere AP's op het gebied van schakelen tussen AP's?

Ten tweede, zijn de AP's nou ook als range extender te gebruiken of moet je ze altijd aan een draadje hangen?

De derde vraag, is het voor een goede werking van de Unifi software noodzakelijk dat je je eigen router uitschakelt of kun je die toevoegen aan het netwerk zonder het roamen te verknoeien?

Huidige apparatuur:
Ik heb nu een D-Link DIR-850L Ac router in de woonkamer, een TP-link n-router als AP in de slaapkamer (via utp) en een D-link range extender in de keuken (wifi-bereik in de keuken was altijd drama).

Het bereik is nu dus wel ok (al kon het vanuit de keuken beter naar de tuin), maar het schakelen tussen de AP's gaat niet altijd goed waardoor je vaak een slechte verbinding hebt in de slaapkamer of keuken.

In de keuken heb ik overigens geen UTP en dat gaat er ook niet komen (split-level).
Pagina: 1