Videokaart geeft zwart scherm als ik een game opstart

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Zero
  • Registratie: Maart 2014
  • Laatst online: 12-07-2025
Hallo!
Mijn computer heeft de laatste paar dagen wat problemen en ik hoop dat een van jullie mij hierbij kan helpen, ik zal proberen het probleem zo goed mogelijk uit te leggen.

Mijn setup:

Hier is een PCPP list: http://pcpartpicker.com/list/HRZPXH

Formatted list:
  • CPU: Intel Core i5-4460 3.2GHz Quad-Core Processor (Maand geleden gekocht)
  • CPU Cooler: Noctua NH-U14S 55.0 CFM CPU Cooler + Extra fan (Net gekocht)
  • Motherboard: Gigabyte GA-Z97N-WIFI Mini ITX LGA1150 Motherboard (Maand geleden gekocht)
  • Memory: Corsair ValueSelect 8GB (1 x 8GB) DDR3-1600 Memory (Maand geleden gekocht)
  • Storage: Samsung 840 EVO 500GB 2.5" Solid State Drive (1+/- jaar geleden gekocht)
  • Video Card: XFX Radeon R9 280X 3GB Double Dissipation Video Card (3+/- jaar geleden gekocht)
  • Case: Fractal Design Node 304 Mini ITX Tower Case (Maand geleden gekocht)
  • Other: CM Silent Pro M2 620W (3+/- jaar gekocht)
Mijn probleem:
Wanneer ik mijn PC boot gaat hij aan (geeft geen beeld), spinnen alle fans en gaat 1 van de extra fans stoppen met spinnen maar na 5 seconden gaat hij ook mee spinnen. Daarna druk ik hem uit en boot opnieuw, nu blijven alle fans spinnen maar nog steeds geen beeld. Nogmaals opnieuw opstarten zorgt ervoor dat de PC gewoon opstart en alles werkt, ga ik nu battle.net/LoL patcher of een game booten krijg ik meteen zwart scherm (alles draait gewoon door fans etc.) en ik hoor nog wel geluid (wat stopt na 1-2 minuten). Ik dacht dat de videokaart het probleem was maar ik heb hem gebracht naar de dichtsbijzijnde computer winkel en die hebben hem voor mij getest met wat runs op full load, dit dee hij helemaal perfect met max 70C! (Ze vroegen hier 30 euro arbeids kosten voor ). Het is dus niet mijn videokaart maar wat kan het dan zijn? Is het de powersupply? Dat wil ik dus graag weten en ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen!

Wanneer het probleem begon:
Mijn PC werkte altijd perfect, mijn GPU was op load 65 graden en cpu (met intel stock koeler) 65-70C. Door het warme weer kreeg ik medelijden met mijn CPU en besloot een mooie Noctua NH-U14S te kopen die precies in de Node 304 past, toen ik deze eenmal had aangesloten begon het probleem hierboven vermeld voor te komen. Eerste wat ik dee wat alle kabels dubbel checken maar er was niks mis, ik probeerde het nog een keer maar hij doet nog steeds moeilijk. Vervolgens heb ik alles opnieuw gedaan en een vriend alles laten na kijken en alles zit er gewoon goed in. Dus sinds de nieuw CPU koeler (waar 2 fans op zitten) werkt de computer niet meer goed.

Wat extra info:
  • Als ik de videokaart eruit haal en op mijn intergrated graphics een spelletje ga spelen crashed hij helemaal niet en gaat alles helemaal soepel (behalve de fps ;))
  • Als ik de 2 fans eruit haal is het probleem er nog steeds.
  • Videokaart is volgens mij computer winkel in goede staat.
edit 1: formatting wat netter

Alle reacties

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Probeer oudere driver. Een GPU driver updaten zorgt vaak voor problemen zowel bij Nvidia als AMD

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Zero
Ik zal het proberen maar zowel voor als na het probleem had ik dezelfde driver, toen het probleem maar niet wegging heb ik hem geupdate maar dat bleek niet te helpen. Als het een driver probleem zou zijn, zou het probleem dan ook niet bij een andere computer zijn?

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 22:03
Verdenk eerder je voeding doordat het probleem gelijk al begint bij het opstarten.

Je zou kunnen opstarten zonder de aangesloten fan van de Noctua, aangezien het na installeren van deze begonnen is. Dat koelblok kan wel even zonder denk ik.
Of oude cooler terug plaatsen.

• Zero
shaiwa887 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:35:
Je zou kunnen opstarten zonder de aangesloten fan van de Noctua, aangezien het na installeren van deze begonnen is. Dat koelblok kan wel even zonder denk ik.
Of oude cooler terug plaatsen.
Dit heb ik al gedaan, onder aan de post bij extra info staat dat als ik de koeler (dus de CPU koeler met stock fan + extra fan) allebei los maak van het moederbord is het probleem er nog steeds. Toch bedankt!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Zer0Alphaa schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:30:
Ik zal het proberen maar zowel voor als na het probleem had ik dezelfde driver, toen het probleem maar niet wegging heb ik hem geupdate maar dat bleek niet te helpen. Als het een driver probleem zou zijn, zou het probleem dan ook niet bij een andere computer zijn?
Sorry, heb op me tel. net niet je hele verhaal gelezen. Verwijder de gekochte koeler en plaats de vorige.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Zero
Hackus schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:39:
[...]

Verwijder de gekochte koeler en plaats de vorige.
Sorry als dit lui overkomt maar alles zit helemaal vast en als ik de oude koeler erop wil doen moet ik alles loshalen en weer vastzetten wat mij wel 1+ uur kost. Dit had ik normaal gedaan maar ik krijg toch precies hetzelfde resultaat als ik het koelbloek erop laat zitten maar de fans niet aansluit op mijn moederbord? Want dan nemen ze ook geen stroom en het scheelt mij een hoop werk!

• shaiwa887
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 26-01 22:03
Zer0Alphaa schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:41:
[...]

Sorry als dit lui overkomt maar alles zit helemaal vast en als ik de oude koeler erop wil doen moet ik alles loshalen en weer vastzetten wat mij wel 1+ uur kost. Dit had ik normaal gedaan maar ik krijg toch precies hetzelfde resultaat als ik het koelbloek erop laat zitten maar de fans niet aansluit op mijn moederbord? Want dan nemen ze ook geen stroom en het scheelt mij een hoop werk!
Dat zei ik toch zojuist maar u zei dat u dat al gedaan had? ...
Als dat niet helpt zou ik een andere voeding proberen.

• Zero
shaiwa887 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:44:
[...]

Dat zei ik toch zojuist maar u zei dat u dat al gedaan had? ...
Als dat niet helpt zou ik een andere voeding proberen.
Dat klopt! Ik wou alleen even uitleggen dat de kabels eruit halen hetzelfde resultaat zou geven als wanneer ik de oude koeler erop aansluit. Beetje slecht verwoord.

edit: Ik zal kijken naar een nieuwe voeding, zou mijn dichtbijzijnde computerwinkel mijn voeding kunnen testen op een manier?

[ Voor 13% gewijzigd door Zero op 31-08-2016 20:46 ]

• Zero
Ik zal morgen proberen een Cooler Master GM G550M te halen en kijken of het dan allemaal werkt, bedankt voor de reactie's en ik hoor graag nog meer ideeën!
Pagina: 1