Computer traag - suggesties welkom

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimodo
  • Registratie: Oktober 2015
  • Laatst online: 27-09 07:10
Hallo Tweakers!

Ik heb een wanhopige vraag en hoop dat ik in het goede deel van het forum zit. Vorig jaar heb ik zelf een PC gebouwd en deze heeft het altijd top gedaan. Wordt voornamelijk gebruikt voor video editting, maar soms speel ik er ook een spelletje op.

Vorige week ben ik op vakantie geweest en op de dag van vertrek werkte mijn PC nog prima. 8 dagen later startte ik de PC weer op maar werkte alles ineens een stuk langzamer.

Met Overwatch (voorheen had ik een fps cap van 120 fps, dit kwam er NOOIT onder) kreeg ik ineens framerates van 40-50 fps. Mijn hele Windows voelt minder snappy, en het ergste is dat Premiere Pro niet meer soepel loopt ..

Reden van de wanhoop, morgen 08:30 moet ik een edit klaar hebben en de manier waarop Premiere nu werkt laat dit niet toe. Alles werkt gewoon te traag :'(

Wat kan ik doen? Alle hulp en tips zijn heel erg welkom!

Overige informatie:

Na de vakantie heeft Battle.net (client voor o.a Overwacht en World of Warcraft) zichzelf ge-update naar een nieuwe versie. Voor de rest zijn er geen nieuwe dingen geïnstalleerd voor de problemen zich voordeden.

Heb al een volledige scan met malwarebytes gedaan, geen resultaat.

Specs:

Intel i7 6700
MSI GeForce GTX 970 GAMING 4G
MSI H170 GAMING M3
2x WD Blue WD10EZEX, 1TB
Samsung 240GB SSD (hier staan windows en adobe suite op)
32GB RAM

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
Klinkt alsof er iets niet goed is qua koeling. Wat is je CPU load? Draaien de fans van de CPU en de GPU en de kast zelf? Geeft het BIOS zinvolle resultaten terug voor temperatuur en bus snelheid/multiplier van de CPU? Is FurMark stabiel te draaien?

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Ik zou eens beginnen met de Task Manager..... Is er een achtergrond taak die hard staat te werken? Een herindexering of een windows update?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimodo
Niks bijzonders in de Task manager. CPU loopt rond de 6% en geheugen rond de 15%. Ook geen windows update of herindexering.

Fans van zowel CPU als kast draaien ook gewoon.. Temperaturen ga ik nu checken!

Temperatuur van de GPU is 32 graden, CPU is 28. Dus dat lijkt me ook in orde.

[ Voor 16% gewijzigd door Geronimodo op 31-08-2016 21:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MneoreJ
  • Registratie: Januari 2006
  • Nu online
The plot thickens. Kijk of de meest recente Nvidia-driver geïnstalleerd is (zou niet vanzelf gewijzigd moeten zijn in een week, natuurlijk, maar niks uitsluiten), of anders juist de versie daarvoor opnieuw installeren.

Met GPU-Z of HWMonitor kun je de temps en load van de CPU/GPU bekijken (GPU-Z kan ook naar een bestand loggen), dat is iets dat je kunt proberen. Combineer dit met iets als FurMark om te zien of je realistische framerates/temperaturen krijgt onder load.

Ik heb een keer een onwaarschijnlijk gevalletje gehad van een kaart die onder invloed van zwaartekracht een bijna onmerkbaar stukje uit het PCI-E slot geschoven was en niet goed contact meer maakte, met bizarre symptomen. Opnieuw plaatsen is de moeite van het proberen waard.

Dat raakt kant noch wal. Niet "dat slaat kant noch wal". Wel "dat slaat als een tang op een varken".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:29

Croga

The Unreasonable Man

Geronimodo schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:50:
Niks bijzonders in de Task manager. CPU loopt rond de 6% en geheugen rond de 15%. Ook geen windows update of herindexering.
Als het niet CPU en geheugen is, dan, zoals hier boven vermeld, GPU checken.

Het zou ook nog kunnen dat de harddisk vol is, of defect aan het gaan. Check the SMART waarden eens, wellicht dat daar iets uit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• walletje-w
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 16:08
En misschien een Windows restore point van voor de vakantie terug zetten? Kun je ook weer het een en ander uitsluiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• T_knoop
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 16:54
Via de taskmanager is, als je doorklikt, ook de resource monitor te vinden. Daar kun je kijken wat de load op schijf is. Als die te hoog is (door allerlei vage achtergrondtaken of wat dan ook) dan kun je daar proberen wat aan te doen. Wellicht ook de moeite waard om nog eens naar te kijken. Ook zou ik proberen te bepalen of de traagheid alleen is in applicaties die de GPU gebruiken, of ook elders.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimodo
Guys, ontzettend bedankt voor de response. Ik heb bijna alles geprobeerd maar wordt helaas niks wijzer. Ga nu systeemherstel doen naar 17-8, kijken wat dat oplevert.

Maar echt, nogmaals bedankt voor het meedenken!

• warhamstr
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 26-12-2023
Je bent er wel erg snel uit he? Beetje computer opschonen/opknappen kost een dag.

P50/Xeon E3-1505M/64GB/2Tb/Q M2000M 4GB/4K

• Geronimodo
Ik ga vandaag vrolijk verder hoor ;) Maar ik had vanochtend 08:30 een deadline voor een edit, vandaar dat ik er voor gisteravond klaar mee was en de edit op een geleende laptop heb gedaan.

Ik ben nu aan het kijken of al mijn drivers up to date zijn en misschien voor problemen zorgen.

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
warhamstr schreef op donderdag 01 september 2016 @ 08:55:
Je bent er wel erg snel uit he? Beetje computer opschonen/opknappen kost een dag.
Daarom zou ik altijd voor een clean install gaan.
Zeker bij een belangrijk project, een win 8/10 install ( met oog op één doel ) Première erop en gaan.

Alle randzaken kan altijd later nog gedaan worden, battle.net lijkt me niet noodzakelijk als je een project wilt afhebben

• Tazzy
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 10:20
heb je toevallig net een win10 refresh gehad (aniversary update bv)? Kan zijn dat hierdoor Vendor drivers vervangen zijn door MS drivers.

• Geronimodo
Vandaag een clean install van windows gedaan. Heeft ook niks geholpen. Begin nu toch te denken dat er inderdaad misschien iets niet lekker zit in mijn kast. Morgen maar uit elkaar halen en opnieuw bouwen.

Update:

Kast uit elkaar gehaald, schoongemaakt, en weer in elkaar gezet lijkt te werken! PC draait weer als een tiet, wereld van verschil. Heel raar want het was echt niet extreem stoffig. Denk toch dat er ergens een connectie niet helemaal lekker zat.

Heel erg bedankt voor alle hulp en suggesties! <3

[ Voor 43% gewijzigd door Geronimodo op 03-09-2016 16:15 ]

Pagina: 1