Toon posts:

PC Valt uit tijdens het gamen en reboot daarna

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers

Ik heb een probleempje met mijn PC.
Als ik GTA V speel dan valt mijn pc uit het niets uit na loop van tijd en reboot dan meteen.
Ik had dit trouwens ook bij GTA IV.
Als ik gewoon normaal internet youtube kijk etc gebeurd dat niet.
Ik heb ook al de temperatuur na gekeken toen ik GTA V speelden en dat was rond de 60 graden. Dus aan de temperatuur zou het na mijn mening niet moeten liggen.

Zouden jullie mij verder kunnen helpen?
Mvg Antho.

Specs:
CPU: Intel Pentium G3258 @ 4.0 Ghz
GPU: Gigabyte R9 380X @ 1000 Mhz
Ram Crucial Ballistix Sport 8GB @ 1300
SSD (OS) Kingston SSD Now 120GB
HDD (Storage) Western Digital Blue 1TB
PSU: Corsair VS550
Mobo: Asrock B85M Pro3

Alle reacties

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Bij oververhitting zou ik eerder verwachten dat de pc uitvalt en niet herstart. Toch is het denk ik handig om te vermelden van welke koeling je gebruikmaakt: welke kast heb je, welke CPU-koeler en hoeveel fans in de kast?

Verwijderd

Topicstarter
dcm360 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:27:
Bij oververhitting zou ik eerder verwachten dat de pc uitvalt en niet herstart. Toch is het denk ik handig om te vermelden van welke koeling je gebruikmaakt: welke kast heb je, welke CPU-koeler en hoeveel fans in de kast?
Ik heb gewoon de intel stock cooler, ik heb 2 stock case fans en als kast heb ik de NZXT S340.

• r0n1n112
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 26-11-2024
Gebeurd het ook zonder OC?
Mogelijk dat deze onder stress niet stabiel is

Verwijderd

Ik denk ook dat het aan je OC ligt.
Probeer eens zonder overclocken, gewoon om te testen.

Verwijderd

Topicstarter
r0n1n112 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:30:
Gebeurd het ook zonder OC?
Mogelijk dat deze onder stress niet stabiel is
Ik heb dit systeem als sinds oktober 2015 overclockt en nooit problemen mee gehad, ook als ik GTA V speelde, tot sinds kort.

• migchiell
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16:56
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:32:
[...]

Ik heb dit systeem als sinds oktober 2015 overclockt en nooit problemen mee gehad, ook als ik GTA V speelde, tot sinds kort.
Sinds kort... sinds het warm weer is? Misschien dan toch een temperatuurprobleem.

Verwijderd

Topicstarter
migchiell schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:34:
[...]

Sinds kort... sinds het warm weer is? Misschien dan toch een temperatuurprobleem.
Sinds ongeveer begin augustus

Verwijderd

Ik zou het toch even proberen zonder OC, gewoon om uit te sluiten of dat het nou wel of niet is.

Ik had hier zelf ook een cpu met OC, nooit problemen totdat ik Doom ging draaien, dan kreeg ik ook steeds BSOD's.
Zonder OC draaide het wel goed.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:31:
Ik denk ook dat het aan je OC ligt.
Probeer eens zonder overclocken, gewoon om te testen.
Net gebeurde net weer, zal het proberen zonder overclock.

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-01 20:31

Jasperlamers

Carpe Diem!

Ga eerst eens alles goed schoonmaken/stof etc. Een temp van 60 op de gpu(bijv) verteld niks over de cpu.

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

Verwijderd

Topicstarter
Jasperlamers schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:44:
Ga eerst eens alles goed schoonmaken/stof etc. Een temp van 60 op de gpu(bijv) verteld niks over de cpu.
Het is de CPU temp.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:40:
Ik zou het toch even proberen zonder OC, gewoon om uit te sluiten of dat het nou wel of niet is.

Ik had hier zelf ook een cpu met OC, nooit problemen totdat ik Doom ging draaien, dan kreeg ik ook steeds BSOD's.
Zonder OC draaide het wel goed.
Ik heb het zonder OC gedaan (dus 3@,2 Ghz) helaas zelfde probleem :(

Iemand nog suggesties?

Verwijderd

Hoe oud is je voeding?
Heb je eventueel een andere voeding liggen om te testen of daar het probleem in zit?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 18:08:
Hoe oud is je voeding?
Heb je eventueel een andere voeding liggen om te testen of daar het probleem in zit?
Mijn voeding is een jaar en een paar daagjes oud. Wat ik wel raar vind is dat ik bij Just Cause 3 wel gewoon normaal kan spelen....

Verwijderd

Topicstarter
Update: bij Just Cause 3 valt hij ook uit...

• Jasperlamers
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 02-01 20:31

Jasperlamers

Carpe Diem!

En wat is de temp van je gpu? Heb je ook last van thermal throttleing ? Een nieuwe voeding betekend niet altijd een goede voeding.

. MacBook Pro 13"  iPad (2017)  iPhone XS  AirPods

• EvilWhiteDragon
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 27-01 12:34
Heb je voor de overclock de vCore verhoogd? Want dat kan (in ieder geval theoretisch) schade veroorzaken op lange termijn.

LinkedIn
BlackIntel

Verwijderd

Topicstarter
Jasperlamers schreef op donderdag 01 september 2016 @ 09:13:
En wat is de temp van je gpu? Heb je ook last van thermal throttleing ? Een nieuwe voeding betekend niet altijd een goede voeding.
Nee daar heb ik geen last van. GPU is rond de 53 graden.

Verwijderd

Topicstarter
EvilWhiteDragon schreef op donderdag 01 september 2016 @ 09:19:
Heb je voor de overclock de vCore verhoogd? Want dat kan (in ieder geval theoretisch) schade veroorzaken op lange termijn.
Nope, dat heb ik niet gedaan. Ik heb overclockt via de Non-Z OCER setting op mijn moederbord.

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01-2025
Verwijderd schreef op donderdag 01 september 2016 @ 11:59:
[...]

Nope, dat heb ik niet gedaan. Ik heb overclockt via de Non-Z OCER setting op mijn moederbord.
Op zich is de kans op schade heel laag, of je moet al echt gek doen qua vcore. Tot op bepaalde hoogte wordt de CPU alleen heter met een vcore verhoging. En hij slijt iets sneller, maar daar zal je in de praktijk niks van merken (cpu's gaan ellendig lang mee, met vcore verhoging ook. Als een CPU 30 jaar zou werken wordt dat dan 20 jaar bij wijze van).

Het kan zijn dat je nu wel een kleine vcore verhoging nodig bent, soms is dat nodig na een tijdje overgeclockt te draaien (soms is een stapje terug zelfs mogelijk, door het 'inlopen' / 'inbranden'). Aangezien je op stock settings ook dit probleem hebt is vcore verhoging niet aan de orde.

Is er iets veranderd verder qua drivers / software (GPU drivers, Windows 10 / anniversity update ) ? Daar zouden ook reboots van kunnen komen. De CPU kan je uitsluiten door prime95 eens een tijd te draaien (geeft ook hoge temps, maar dat kan wel even).

[ Voor 12% gewijzigd door ToFast op 01-09-2016 12:12 ]

• Zanac-ex
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 30-01 22:57
Met zware titels (GTAV en nu DE:MD) soms hetzelfde probleem, in mijn geval zijn het de GPU's (Titan SLI, i7-2600K met een AX860) die vemoedelijk te warm worden. Alles gaat een paar uur goed en dan zelfde symptonen

Zet je V-sync eens aan (ervan uitgaande dat je een 60 hertz monitor hebt) en schroef de grafische settings iets terug, onderclock GPU, haal de zijkant van de kast eraf en richt er een grote fan op.
Gebeurd het nog haal dan CPU overclock eraf,
En als dat niet werkt is het mogelijk de voeding.

(Geheugen test voor meerdere uren kan ook geen kwaad)

Verwijderd

Topicstarter
Zanac-ex schreef op donderdag 01 september 2016 @ 13:12:
Met zware titels (GTAV en nu DE:MD) soms hetzelfde probleem, in mijn geval zijn het de GPU's (Titan SLI, i7-2600K met een AX860) die vemoedelijk te warm worden. Alles gaat een paar uur goed en dan zelfde symptonen

Zet je V-sync eens aan (ervan uitgaande dat je een 60 hertz monitor hebt) en schroef de grafische settings iets terug, onderclock GPU, haal de zijkant van de kast eraf en richt er een grote fan op.
Gebeurd het nog haal dan CPU overclock eraf,
En als dat niet werkt is het mogelijk de voeding.

(Geheugen test voor meerdere uren kan ook geen kwaad)
Is goed, bedankt voor je antwoord ik zal het proberen.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het probleem denk ik gevonden, het is waarschijnlijk mijn PSU op internet vind ik dezelfde problemen met de zelfde PSU. Dus ik denk dat ik maar een nieuwe PSU ga kopen...

• Dwarrelegel
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 22-01 10:26
De meeste voedingen hebben wel langer dan 1 jaar fabrieks garantie. Kan je weer een beetje geld schelen, duurt natuurlijk wel langer.

Verwijderd

Topicstarter
Dwarrelegel schreef op maandag 05 september 2016 @ 11:56:
De meeste voedingen hebben wel langer dan 1 jaar fabrieks garantie. Kan je weer een beetje geld schelen, duurt natuurlijk wel langer.
Dat is waar maar ik heb mijn PC eigenlijk wel elke dag nodig dan betaal ik liever wat meer dan dat ik een paar dagen moet wachten.

• Dwarrelegel
Dat is begrijpbaar, maar neemt niet weg dat je nog RMA kunt sturen en de gerepareerde PSU kan verkopen/weggeven ;).

Verwijderd

Topicstarter
Dus ik heb net aida64 gedraaid, ongeveer rond 2 uurtjes en toen bleef hij wel gewoon aanstaan... kan het nog steeds aan de voeding liggen?

• Dwarrelegel
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 18:46:
Dus ik heb net aida64 gedraaid, ongeveer rond 2 uurtjes en toen bleef hij wel gewoon aanstaan... kan het nog steeds aan de voeding liggen?
Zover ik weet test aida64 alleen je cpu, als dat klopt dan kan het nog steeds je psu zijn. Probeer anders eens een GPU test (furmark bijvoorbeeld) en aida64 / prime94 tegelijk te draaien.

De kans dat het je PSU is als deze combi test succesvol is word wel erg klein in mijn mening.

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-01 18:25
GEEN FURMARK!
Sorry, moest de aandacht trekken.

Met Aida64 kun je ook de GPU stressen. Zet eens alle vakjes aan bij het stress testen en kijk wat er gebeurt.

Ik verdenk ook de voeding. Ik lees er op internet niet altijd goede dingen over. Mocht het blijken dat het de voeding is. Investeer in een goede, hij gaat toch meerdere builds mee.

• Dwarrelegel
mrgnex schreef op woensdag 07 september 2016 @ 20:14:
GEEN FURMARK!
offtopic: Mooie schreeuw, maar waarom?

Verwijderd

Topicstarter
mrgnex schreef op woensdag 07 september 2016 @ 20:14:
GEEN FURMARK!

Met Aida64 kun je ook de GPU stressen. Zet eens alle vakjes aan bij het stress testen en kijk wat er gebeurt.

Ik verdenk ook de voeding. Ik lees er op internet niet altijd goede dingen over. Mocht het blijken dat het de voeding is. Investeer in een goede, hij gaat toch meerdere builds mee.
Ik heb net ook weer even AIDA geprobeerd maar net toen ik hem startte reboote mijn PC na 1 sec.... dus toch gare voeding...

• mrgnex
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 14-01 18:25
Verwijderd schreef op woensdag 07 september 2016 @ 20:24:
[...]

Ik heb net ook weer even AIDA geprobeerd maar net toen ik hem startte reboote mijn PC na 1 sec.... dus toch gare voeding...
Helaas. Terug sturen en een nieuwe kopen!

Verwijderd

Topicstarter
mrgnex schreef op woensdag 07 september 2016 @ 20:24:
[...]

Helaas. Terug sturen en een nieuwe kopen!
Inderdaad, bedankt voor jullie help!

• Dutchredgaming
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 29-01 14:33

Dutchredgaming

ICT Beheerder

Je hebt nog gerantie dus terugsturen maar!

Review QNAP TS-230 NAS

• barrie
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 12-07-2025
Het eerste waar ik aan dacht was het ram geheugen, ik heb namelijk hetzelfde gehad. Als het niet de voeding is test het geheugen dan eens.

[ Voor 97% gewijzigd door barrie op 19-09-2016 15:43 ]

Pagina: 1