is er een markt voor >17" laptops of zelfbouw?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Nu online

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Topicstarter
Mede naar aanleiding van nieuws: Predator 21 X-laptop van Acer krijgt gebogen 21"-scherm en twee GTX 1... zou ik hier wel een discussie willen zien of een laptop met meer dan 17" scherm een aanwinst zou zijn of niet.

Persoonlijk heb ik jaren een Lenovo W701 slagschip gebruikt, met 17" 1920x1200 scherm - tot de oplaadaansluiting voor de 2e keer stuk ging en alleen werkte als het voedingssnoer er op een bepaalde manier onder gekruld was.
Ik wilde een vervanger, betaalbaar en liefst met een groter scherm. Transporteerbaarheid beperkt zich van 'op schoot' tot 'onder de bank'.

Bestaande 17" 4K laptops hebben allemaal nadelen, zo hebben Dell en Lenovo beide een toetsenbord waar op gekke manieren op bezuinigd is. Verder vraag ik me af of 17"/4K nog wel leesbaar is.

Een systeem op een rollend tafeltje o.i.d. kun je toch slecht wegwerken in een woonkamer.

Daarna (nu) ben ik aan het experimenteren met een plank, met daarop een Zotac MI551, een volledig toetsenbord, een rollermouse red en een Dell P2415Q.

Voordelen:

- Het 24" 4K scherm is, met een geringe kijkafstand van zo'n 40 cm echt een genot

- De MI551 is snel genoeg en nagenoeg geruisloos, ook onder last

- De Dell AC511 soundbar is geen topkwaliteit HiFi, maar vergeleken met de W701 laptop is het een wereld van verschil

- Qua prijs is dit zeker niet duurder dan een 4K 17" laptop, en de reparatiemogelijkheden/uitbreidingsmogelijkheden/vervangingsmogelijkheden zijn natuurlijk superieur.

Nadelen:

- Het is zwaar. Op schoot merk ik daar niet zo veel van, maar optillen van de vloer terwijl ik in kleermakerszit op de bank zit is een kwestie van goed achteruit gaan zitten.

- Er is geen nette manier om kabels weg te werken en veel kabels (bv. de displayportkabel van de monitor) zijn veel te lang

- Er zijn weinig tot geen NUC computers met een aparte videokaart, als je snelle spellen wil spelen moet je vantevoren even goed nadenken. Mijn HD530 speelt 4K video af, en dat volstaat voor mij.

- de wereld achter de laptop wordt wel wat minder zichtbaar, je moet wat meer om het scherm heenkijken als de katten wat slopen

Mijn ervaringen:

1) Neem 12 mm betonplex voor de plank, dat is stevig genoeg en niet zo zwaar als 18 mm

2) Voor het scharnieren van het scherm ben ik er nog niet in geslaagd met 1 scharnier iets te bedenken waarbij het scherm zowel boven het toetsenbord plat neergeklapt kan worden maar bij openen ook niet te ver naar achteren uitsteekt. Als het scherm bij werken net boven de achterste rand van het toetsenbord zit, is het qua balans prima. Veel verder naar achteren en het klapt achterover

3) Als scharnier heb ik een Torqmaster Friction Hinges gekocht, eerst een van 80 lbs/in voor de monitor zelf. Die is eigenlijk net te zwaar, hij houdt de monitor prima maar ik vind dat ik iets te hard moet duwen. Omdat het met 1 scharnier niet lukt, heb ik er een 60 lbs/in (eigenlijk 2x 30 lbs/in) bijgekocht, zodat de monitorsteun in 2 gedeelten gevouwen kan worden. Hoe dat uitpakt zal blijken als ik dat gebouwd heb Nadelen van deze scharnieren is dat de gaten in inch-maten zijn, en dus licht opgeboord moeten worden om M5 bouten te kunnen gebruiken.

4) Voor het verbinden van scharnier en monitor heb ik een stuk blanke aluminium strip genomen. In eerste instantie 120x10 mm, maar daar bleek net als bij het betonplex dat het wel een slagje minder mag, en 100x8 is stevig genoeg en bovendien veel gemakkelijker met de hand te buigen. Of het voor het gewicht handig is om er 20 mm gaten in te boren vraag ik me nog af.

5) De Rollermouse voldoet boven verwachting. Het 'Red' model heeft als voordeel dat de ronde cylinder een wat grotere diameter en noppen heeft, wat het voor mij gemakkelijker maakt om daarmee dubbelkliks uit te voeren zonder de muispointer wild te laten bewegen.

Wat zijn jullie ervaringen? Ben ik de enige die 24" in een laptop wil? Hebben meer mensen iets zelfgebouwd?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• h0us3cat
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 03-09 22:59
We want pics.

• thunder7
  • Nu online

thunder7

Topicstarter
Schoot Top 1

Schoot Top 2

Schoot Top 3

Zoals gezegd, de combinatie monitorstandaard/scharnier klopt nog niet, scherm kan nu nog niet dichtgevouwen worden, er moet nog een extra scharnier in.

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
En voor de kabels: kijk op eBay, kabels zijn er in alle lengtes wel te verkrijgen. Een poosje geleden zocht ik een VGA kabel met haakse connectoren én niet langer dan 30 cm. Ook dat kun je prima uit China halen.

• thunder7
  • Nu online

thunder7

Topicstarter
Ik lees te veel horrorverhalen over slechte DP kabels om dat te proberen, eerlijk gezegd.

De USB-kabel van het toetsenbord is in een ruimte onderop het toetstenbord al opgeslagen
De USB-kabel van de muis is helaas niet in te korten
De USB-kabel van de soundbar is helaas niet in te korten.
De voedingskabels van Zbox en monitor zijn ingekort.
De displayport-kabel is korter te koop, maar als ik zoek en bv. deze van 1 ft vind

https://www.amazon.com/St...ble-Latches/dp/B003OCRWBQ

dan staan daar allerlei commentaren onder over onvolledige bandwith, over pinout problemen, specifiek ook met 4K monitoren. En de P2415Q heeft toch al niet zo'n goede naam, dus ik ben (al lang) blij dat ik met de standaard kabel geen problemen bemerk.

Kortere kabels zoeken is ook niet gemakkelijk, ik kom om in de DVI/Displayport of HDMI/Displayport converters, en als je iets vindt, staat er niet éénduidig bij of de kabel echt 4K geschikt is.