Muurlader defect, verplicht telefoon meesturen?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
Beste Tweakers,

De muurlader (of het usb-c kabeltje) van mijn Nexus 5x is overleden. D.m.v. andere kabel heb ik uitgesloten dat de telefoon defect is.

Nu heb ik contact gehad met verkoper voor een reparatie/garantieclaim. Deze koppelt terug dat ik de gehele bestelling dien te retourneren, dus met telefoon.

In mijn ogen is het nodeloos frustrerend en bovenal onnodig om mij als klant een aantal weken zonder smartphone te laten zitten omdat het hier geen defect van de smartphone betreft maar slechts de randzaken.

Mijn eerste setje vragen aan jullie.
  • Is dit gangbaar?
  • Is dit het de klant niet nodeloos moeilijk maken?
  • Mag dit?
Ik ga uiteraard niet de telefoon inleveren, want met een beetje pech 2 maanden zonder telefoon is geen optie, dan is 20 euro voor een nieuwe lader een betere deal. (die ik nu toch al kwijt ben)

Mijn 2de setje vragen:
  1. Weet iemand wetten of regelgeving die mij kunnen helpen de verkoper er van te overtuigen om ook alleen de lader te accepteren voor een garantieclaim?
  2. Andere tips?
  3. Of maar gewoon mijn verlies nemen en wat negatieve reviews schrijven?
Alvast bedankt voor jullie medewerking

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Gaat dit om een Nederlandse/Belgische winkel of een aankoop via Ebay/Marktplaats?

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En mochten ze echt moeilijk blijven doen - even direct via LG proberen. Die zijn vaak wat makkelijker.

Wettelijk gezien moet de winkel je ook beter kunnen helpen dan dit, maar je gelijk hebben en halen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
gambieter schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:41:
Gaat dit om een Nederlandse/Belgische winkel of een aankoop via Ebay/Marktplaats?
Ibood.nl
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:43:
En mochten ze echt moeilijk blijven doen - even direct via LG proberen. Die zijn vaak wat makkelijker.

Wettelijk gezien moet de winkel je ook beter kunnen helpen dan dit, maar je gelijk hebben en halen....
Goede tip, zal ik zeker proberen indien de verkoper niet voor rede vatbaar is

[ Voor 49% gewijzigd door eL_Jay op 31-08-2016 14:44 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

eL_Jay schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:43:
[...]

Ibood.nl

[...]

Goede tip, zal ik zeker proberen indien de verkoper niet voor rede vatbaar is
;w

Ga LG maar bellen want met die ballentent kom je nergens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Verwijderd schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:47:
[...]

;w

Ga LG maar bellen want met die ballentent kom je nergens.
Ik zal ze zo eens bellen. Net een form ingevuld maar geen idee of die aan is gekomen (geen bevestiging 8)7 )

Telefonisch contact gehad en klonk goed, zat net buiten de 6 maanden garantie periode (accesoires), maar hij gaf aan dat ze normaal erg coulant waren. Vanavond nog even terug bellen want ze hebben echt een IMEI nummer nodig (en mijn telefoon is momenteel leeg).
Sowieso erg prettig telefoongesprek dus hoewel het nog afwachten is op het resultaat alvast een pluim voor de CRM van LG.

2de telefoontje gehad en een case aangemaakt, geen garanties, zit namelijk toch echt buiten de standaard garantie termijn van 6 maande voor accesoires, wel vriendelijk en correct te woord gestaan en nu maar zien of ze coulance geven. In ieder geval een prettiger nasmaak dan bij Ibood.

[ Voor 55% gewijzigd door eL_Jay op 31-08-2016 16:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Webcare iBOOD
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 15-10-2021

Webcare iBOOD

Bedrijfsaccount iBOOD
eL_Jay schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:08:
[...]

Ik zal ze zo eens bellen. Net een form ingevuld maar geen idee of die aan is gekomen (geen bevestiging 8)7 )

Telefonisch contact gehad en klonk goed, zat net buiten de 6 maanden garantie periode (accesoires), maar hij gaf aan dat ze normaal erg coulant waren. Vanavond nog even terug bellen want ze hebben echt een IMEI nummer nodig (en mijn telefoon is momenteel leeg).
Sowieso erg prettig telefoongesprek dus hoewel het nog afwachten is op het resultaat alvast een pluim voor de CRM van LG.

2de telefoontje gehad en een case aangemaakt, geen garanties, zit namelijk toch echt buiten de standaard garantie termijn van 6 maande voor accesoires, wel vriendelijk en correct te woord gestaan en nu maar zien of ze coulance geven. In ieder geval een prettiger nasmaak dan bij Ibood.
Hoi eL_Jay,

Mocht je er met LG toch niet uitkomen, zou je dan telefonisch contact met ons op kunnen nemen via 020-6811388? Dan kijkt mijn collega graag met je mee of we een andere oplossing kunnen bieden.

Groeten,
Bas, team iBOOD

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
Webcare iBOOD schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:54:
[...]

Hoi eL_Jay,

Mocht je er met LG toch niet uitkomen, zou je dan telefonisch contact met ons op kunnen nemen via 020-6811388? Dan kijkt mijn collega graag met je mee of we een andere oplossing kunnen bieden.

Groeten,
Bas, team iBOOD
Zal ik doen.

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Hoi eL_Jay,

Groeten,
Bas, team iBOOD
Ipv dit nu op ad-hoc basis te gaan doen, kunnen jullie beter de procedures aanpassen. Want het is natuurlijk te gek voor woorden om bij een defecte adapter de telefoon terug te vragen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dragon2
  • Registratie: Juni 2008
  • Niet online
Ik zou bang zijn bij ibood dat als je je telefoon compleet terugstuurt, dat je dan je geld terugkrijgt en niet meer je telefoon...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 23:55
gambieter schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:57:
[...]

Ipv dit nu op ad-hoc basis te gaan doen, kunnen jullie beter de procedures aanpassen. Want het is natuurlijk te gek voor woorden om bij een defecte adapter de telefoon terug te vragen.
Waarschijnlijk willen ze het apparaat compleet (met alle accessoires) hebben, zodat ze deze bij de leverancier/fabrikant om kunnen wisselen voor een nieuwe. Anders krijgen ze mogelijk niet het volledige bedrag van de fabrikant vergoedt.

Maargoed, dat het niet klantvriendelijk is, dat ben ik met je eens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

oohh schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 18:22:
Waarschijnlijk willen ze het apparaat compleet (met alle accessoires) hebben, zodat ze deze bij de leverancier/fabrikant om kunnen wisselen voor een nieuwe. Anders krijgen ze mogelijk niet het volledige bedrag van de fabrikant vergoedt.

Maargoed, dat het niet klantvriendelijk is, dat ben ik met je eens.
Dan moeten ze dat zeggen tegen de klant, en als die dat niet wilt, gewoon de garantie voor de accessoire doen.

• kl570
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09-2024
eL_Jay schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:08:
[...]

Ik zie niet in waarom je maar zes maanden garantie op de accessoires zou hebben. De twee jaar wettelijke garantie geldt op het geheel, dus telefoon inclusief alle bijgeleverde accessoires (ook dus de kabeltjes). Geen coulance dus, gewoon je wettelijk recht.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zentbeer
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-10 14:59
kl570 schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:25:
[...]

Ik zie niet in waarom je maar zes maanden garantie op de accessoires zou hebben. De twee jaar wettelijke garantie geldt op het geheel, dus telefoon inclusief alle bijgeleverde accessoires (ook dus de kabeltjes). Geen coulance dus, gewoon je wettelijk recht.
Op zich heb je denk ik wel gelijk, maar dat geldt natuurlijk voor de winkel/leverancier waar je hem hebt gekocht. De fabrikant heeft niet de verplichting om jou die garantie te geven. Zij mogen voor hun "garantie" wel voorwaarden stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kl570
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 26-09-2024
Zentbeer schreef op donderdag 01 september 2016 @ 15:39:
[...]

Op zich heb je denk ik wel gelijk, maar dat geldt natuurlijk voor de winkel/leverancier waar je hem hebt gekocht. De fabrikant heeft niet de verplichting om jou die garantie te geven. Zij mogen voor hun "garantie" wel voorwaarden stellen.
Je hebt gelijk, ik dacht dat het contact met Ibood was geweest, niet met LG. Heb ik even verkeerd gelezen.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Hokkie
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 10-10 16:34

Hokkie

Hello

[...]
Mocht je er met LG toch niet uitkomen [...] of we een andere oplossing kunnen bieden.
iBOOD
Huh?! Wat voor passieve houding is dit?

Ik had eerder een reactie verwacht van;

Beste,

Onze excuses voor de gang van zaken. Als u ons het bestelnummer even via PM deelt, zorgen wij ervoor dat een nieuw kabeltje naar u wordt verstuurd.

Met vriendelijke groet,

[ Voor 5% gewijzigd door Hokkie op 02-09-2016 19:19 ]

 MacBook Air M2  Apple TV 4 64GB  HomeKit  iPhone 13 Pro  Apple Watch Ultra || Pass Labs XA25 || Dynaudio Special Forty || Bluesound Node n130

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Good luck, ibood is okee totdat je een beroep wil doen op je garantie, ze hebben hun hele verkoopstraat simpelweg niet ingericht hierop. Ze proberen je te ontmoedigen (zie verhaal TS) of af te schepen naar derde partijen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• eL_Jay
Vandaag gratis een nieuwe originele muur'plug' ontvangen van LG.
I.c.m. de originele laadkabel (usb-c <=> usb-c) werkt die als vanouds.
Props voor LG, prettige CRM en het gewenste resultaat, ongemak niet meer dan noodzakelijk (nieuwe lader gekocht voor tussenliggende periode)
Fabrieksgarantie op gsm accessoires is bij LG eigenlijk 6 maanden en hoewel ik daar 2 weken overheen zat is het goed opgelost. ik kan telefonisch contact met LG aanraden als het met je verkoper stroef loopt (35 cent extra per gesprek)

[ Voor 69% gewijzigd door eL_Jay op 06-09-2016 19:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NiGeLaToR
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:19
eL_Jay schreef op dinsdag 06 september 2016 @ 19:16:
Vandaag gratis een nieuwe originele muur'plug' ontvangen van LG.
I.c.m. de originele laadkabel (usb-c <=> usb-c) werkt die als vanouds.
Props voor LG, prettige CRM en het gewenste resultaat, ongemak niet meer dan noodzakelijk (nieuwe lader gekocht voor tussenliggende periode)
Fabrieksgarantie op gsm accessoires is bij LG eigenlijk 6 maanden en hoewel ik daar 2 weken overheen zat is het goed opgelost. ik kan telefonisch contact met LG aanraden als het met je verkoper stroef loopt (35 cent extra per gesprek)
Met zulke leveranciers heeft iBood geen aftersales nodig :Y)

KOPHI - Klagen Op Het Internet podcast. Luister hier! – bejaardenexport, WEF en de LIDL kassa kwamen al voorbij. Meepraten als gast? DM mij!

Acties:
  • +5 Henk 'm!

Verwijderd

Om verlaat toch even de wettelijke kant te belichten;
http://www.wetboek-online.nl/wet/BW7/21.html
De verkoper is verplicht om, mede gelet op de aard van de zaak en op het bijzondere gebruik van de zaak dat bij de overeenkomst is voorzien, binnen een redelijke termijn en zonder ernstige overlast voor de koper, zijn in lid 1 bedoelde verplichtingen na te komen.
Ik denk niet dat er een jurist te vinden is die het redelijk acht je telefoon te moeten missen omdat een simpele lader het niet meer doet. iBood lijkt inderdaad het zo moeilijk mogelijk maken van reclameren tot kunst verheven te hebben.

Structureel nepartikelen verkopen, mensen daar niet pro-actief mee helpen, garanties bemoeilijken. Ik had gehoopt dat de nieuwe eigenaar de bezem er door zou halen, maar helaas. Hoewel de MediaMarkt (Media-Saturn) zelf ook niet de meest garantievriendelijke is getuige hoe vaak die ook hier in topics voorkomen.

Wellicht is het voor de volgende keer een idee de gang van zaken ook te kopieren met het moederbedrijf. Ook op social media. Laat mensen de relatie maar leggen.

Verwijderd

Oef, iBood. Sterkte. Ik heb mijn lesje wel geleerd bij die toko. Mijn advies? Ga direct naar LG.
Pagina: 1