Hibernaten sneller?

Pagina: 1
Acties:
  • 71 views sinds 30-01-2008

• kjeldsanders
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-03 14:09
Ik ben redelijk newbie, en ik vraag me het volgende af:

Als ik mijn windows 2k laat hibernaten, gebeurt er toch het volgende: De inhoud van het RAM-geheugen wordt opgeslagen op de HD. En als je 'm dan weer opstart, gebeurt hetzelfde, maar dan omgekeerd.

Maar het RAM geheugen staat vaak niet helemaal "vol" met gegevens. Dus vroeg ik me af, of windows zo slim is, om alleen het daadwerkelijk "gebruikte" geheugen naar de HD weg te schrijven, of dat het gewoon het hele geheugen, dus ook het ongebruikte, naar de harde schijf dumpt. Als dit niet het geval is, zouden er seconden gewonnen kunnen worden door eerst met bijv. memturbo het RAM geheugen schoon te maken.

In hoeverre klopt het verhaal wat hierboven staat? En bestaat er een patch ofzo zodat windows sneller uit de winterslaap komt?

:: AMD Athlon XP 1700+ (T'bred B) :: EPOX 8RDA+ :: 512 MB :: GF4 4200 ::

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online

Arno

PF5A

Nee, het complete geheugen word gedumpt... met mijn 320mb is dat dus sunde ;)

er is voor zover ik weet geen patch om sneller uit hybernate te komen

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

Verwijderd

[edit : winME heeft geen hiberfil.sys, maar c:\windows\win9x[nogwat].sys geloof ik]

WinME comprimeert het Hibernate bestand wel. 128MB ram -> 64MB c:\hiberfil.sys

WinXP doet dit ook. Win2000 echter niet, die schrijft een fullsize hibernate-bestand naar schijf. Kun je nagaan wat er gebeurt als je 1GB RAM hebt...
Dan kun je toch beter over naar STR (=hibernate zonder naar harddisk te schrijven en lezen)

• kjeldsanders
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17-03 14:09
Zelfs als het bestand gekomprimeerd wordt, vraag ik me af, of het dan sneller gaat. Ik denk het niet, het komprimeren kost eerder nog meer tijd, omdat in dat geval toch de volledige 128 MB verwerkt worden, en daarbovenop nog een extra handeling, het komprimeren en dekomprimeren, gedaan moet worden...

:: AMD Athlon XP 1700+ (T'bred B) :: EPOX 8RDA+ :: 512 MB :: GF4 4200 ::

• BigEagle
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-05 15:18
De hybernate kan niet sneller gemaakt worden. Dit is oa afhankelijk van de snelheid van je harddisk. Als je je PC/laptop uit :z wil halen, moet eerst je harddisk weer op snelheid komen...

Met een hamer in je hand lijkt alles op een spijker...

• henkleerssen
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

henkleerssen

Your life is as you narrate it

Binnen 15 seconden hibernate die bij mij wel hoor (384 MB).. no problem.. ook niet met schijf ruimte.. kan me voorstellen dat dingen langzamer gaan wanneer dit eerst ook nog eens gecomprimeerd wordt. Zie btw [topic=154704]

• kieskes
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:00
bij mij duurt het toch wel +- 25 seconden voordat ie echt slaapt (heb 512 MB)
ik start daarom ook normaal op, scheelt niet veel

Verwijderd

Heb nu STR kunnen inschakelen met nieuwste beta bios voor KT7 van Abit.
Kies in bios voor S3 / STR, zet windows op standby, pc valt uit, alleen geheugen krijgt nog stroom, en pc herstelt zich in 13 seconden van aanknop tot desktop (win2000)

• compie
  • Registratie: November 1999
  • Niet online
Die compressie is wel zinvol en kost geen extra tijd:

http://www.extremetech.com/article2/0,3973,1156059,00.asp

Windows XP improves performance on saving and returning from hibernation in several areas. Before the hibernation file is written to disk, unused memory pages are freed, reducing the overall amount of memory that needs to be saved. The remaining physical memory pages are compressed as well. When the compressed memory pages are written to disk, Windows XP uses IDE DMA (Direct Memory Access), a more efficient method, rather than PIO (Programmed Input/Output). With PIO access, data goes through the CPU, while DMA goes direct from memory to the drive. In addition, the compression algorithm has been optimized to work on large, 64K blocks of memory for more efficient data transfer. Lastly, Windows XP overlaps compression and disk writes so while one block is being written, another is being compressed.

Verwijderd

Hoe komt het eigenlijk dat een hibernate file onder Windows ME altijd precies de helft is van je RAM geheugen?

Wat voor algoritme wordt daar gebruikt? Lijkt me geen lossless compressie...

• DaTimMan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:56
bij mij komt windows binnen 4 seconden uit de hibaternate stand. dus ik heb het gevoel dat het wel degelijk sneller is. ik zet de pc altijd in de hibernate modes. ik heb dan 384 mb ram. mja kan niet kijken hoe groot het bestand is :P

gebruik windows XP

• Han
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Han

compie, kap je nou eens met kicken van oude topics? Die oplossing die jij aandraagt is al lang en breed bekend. Echter toen nog niet. Het heeft dus geen meerwaarde om deze topics omhoog te kicken...

DUS KAP DAAR NOU EENS MEE... :|

Doubt thou the stars are fire; Doubt that the sun doth move; Doubt truth to be a liar; But never doubt I love.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.