Als je toch de HDD wil houden is dat niet eens zo'n slecht plan toch? Een PC zonder HDD zal vast niet goed verkopen, en een nieuwe HDD weer kopen is ook weer zo jammer. Doe dan gewoon meteen een SSD.
Het irritante is altijd dat wanneer je per ongeluk zelf iets kwijt bent, je na een dag al niks meer kan terughalen met de meest uiteenlopende software. Terwijl als je je data weg doet en je secure erased hem maar 1 keer, in plaats van 10 keer, er bij wijze van, alles ineens terug te halen is.
Dat is dus niet waar. Als je een HDD zero-fillt kan 'een gewoon iemand' zoals jij en ik er helemaal niets meer mee. Het schijnt dat je met speciale apparatuur nog de 'oude' staat van een sector kun achterhalen, doordat er een klein beetje magnetisme overblijft. Als je daar bang voor bent, dan random-fill je hem een paar keer, dan kun je dat ook uitsluiten.
Bij een SSD is er niet eens een niet-schadelijke mogelijkheid denk ik? Laatst verkocht ik een SSD, maar heb hem gewoon maar secure ge-erased, maar dat kost technische gezien wel wat writes lijkt me.
Je moet een SSD inderdaad niet gaan fillen. Ten eerste kost dat veel writes, ten tweede overwrite dat niet gegarandeerd alle blocks van een SSD vanwege de abstractie die de controller doet.
Maar een simpele secure erase volstaat. Dat reset op hardware-niveau alle blocks. Er blijft geen magnetisme achter (zoals bij een HDD) dus er zal dan echt niets meer terug te halen zijn.
Nee, een secure erase is een ATA-commando dat de firmware van de controller de opdracht geeft om alle blocks te resetten. Ik snap niet wat je bedoelt met "welke officiële secure erase". Er is maar één secure erase.
Trouwens, voor de duidelijkheid:
Quick format: Alleen opnieuw aanmaken bestandssysteem. Alle data 'binnen' het bestandssysteem is dan onaangetast, en als het goed is, is alles te recoveren.
Full format /
low-level format: Zero-fill van de hele partitie, vervolgens aanmaken bestandssysteem.
En als je alleen de partitietabel weggooit/overschrijft (zonder te formatteren) is het helemaal makkelijk, dan kun je met software als TestDisk zo de partitietabel herstellen en dan is alles er weer
[
Voor 14% gewijzigd door
Compizfox op 31-08-2016 14:23
]