Windows 10 Reset: Hoe veilig is het?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VenomSword
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 20-03 08:35
Ik wil mijn oude pc verkopen en Windows 10 hierbij resetten.

Nu vroeg ik me af hoe veilig deze reset is en of de volgende gebruiker "gemakkelijk" mijn gegevens weer terug kan halen?

Of kan ik beter Windows 10 er helemaal afhalen en er weer opnieuw opgooien?

[ Voor 69% gewijzigd door VenomSword op 31-08-2016 12:59 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-09 08:16
d:)b

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 23:29
Afbeeldingslocatie: https://femkevanrossum.files.wordpress.com/2015/06/glazen-bol-2.png

En als antwoord op OP:

Veilig, redelijk veilig, soms wat minder veilig, maar dan ook vaak ook wel helemaal niet...

PS> doe het altijd veilig!

[ Voor 47% gewijzigd door Goldman op 31-08-2016 12:57 ]

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 02-10 14:40
Duidelijker kan niet haast niet.

Wat bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VenomSword
Ik drukte iets te snel op plaatsen... oeps...

Maar nu mijn vraag:

Nu vroeg ik me af hoe veilig deze reset is en of de volgende gebruiker "gemakkelijk" mijn gegevens weer terug kan halen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• [Mad Max]
Heb jij nog een glazen bol? Cool. Die van mij heeft de strijd opgegeven. Helaas :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• [Mad Max]
VenomSword schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:57:

Maar nu mijn vraag:

Voor zover ik weet, worden de bestanden alleen maar verwijderd. Geen intensieve wipe van de schijf, dus met herstel tools is er veel - zoniet alles - terug te halen.

Bij verkoop, gewoon met een goede utillity een full wipe doen. Windows eventueel er opnieuw op en wegwezen. Alleen reset is denk ik niet afdoende. Ohja, wipe en SSD schijnen niet altijd goed samen te gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jeroenneman
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 03-05-2024

Jeroenneman

Pre-order/Early Acces: Nee!

Maar nu mijn vraag:

Harde schijf eruit, en voor 50 euro een nieuwe kopen. Of gewoon verkopen zonder harde schijf (wel netjes erbij zetten natuurlijk).

100% zeker niks meer terug te vinden ;)

| Old Faithful | i7 920 @ (3,3Ghz) / X58 UD4P / GTX960 (1,550Mhz) / CM 690 | NOVA | i5 6600K (4,4Ghz) / Z170 Pro Gaming / GTX 960 (1,500Mhz) / NZXT S340

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Goldman

Maar nu mijn vraag:

Ah, hier kunnen we wat mee ;)

Met herstel/recover programma's kom je vaak een heel eind. Je hebt een paar opties:
- Zonder HDD leveren.
- Gebruik een wipe programma. (dit wist alles, ook vaak meerdere keren). Er is hier vast iemand die goed programma weet.

Dit zijn, naar mijn weten, de enige manieren om er zeker van te zijn dat recovery niet mogelijk is, na levering van de PC.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 19:38

Compizfox

Bait for wenchmarks

Maar nu mijn vraag:

Tja, het kan wel, maar niet bepaald gemakkelijk.

Ik zou de HDD even helemaal zero-fillen (of meerdere keren, als je echt paranoia bent). In het geval van een SSD volstaat een secure erase.

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
Ruerd Jan schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:58:
[...]

Heb jij nog een glazen bol? Cool. Die van mij heeft de strijd opgegeven. Helaas :P
Ah balen man, die van mij is up and running ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CptMorgan
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 29-09 08:16
Dit is opzich een goede tool om je hardeschijf te wipen, daarna een herinstallatie van Windows 10 doen?
http://www.dban.org/download

C40 Twin Ultimate MY23 - Thunder Grey - 20" - Zappi v2.1 - 7470Wp O/W - Enphase

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VenomSword
Top, bedankt iedereen!

Gebruik ik inderdaad gewoon een tool om mn HDD te wipen en daarna voor de zekerheid nog maar opnieuw Windows erop gooien :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 18:15

MsG

Forumzwerver

Ik doe vaak bij schijfverkoop een clean erase met CCleaner. Het is volgens mij vooral voor je eigen gevoel, want denk dat 99% van de klanten daar niet eens zin in heeft om het terug te halen, maar goed je zal maar net die ene persoon tegenkomen die het wèl doet. Een computerblad deed het weleens om te testen hoe goed mensen hun spul opruimen voordat ze iets wegdoen.

Schijf helemaal niet meeverkopen is imo wat overdreven en benadeelt wel behoorlijk bij verkopen.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Alles wat niet overschreven word is met een recoveryprogramma terug te halen. Of er ook iemand is die dit gaat doen is een ander verhaal. Wil je zekerheid wipe je de schijf met een tooltje en zet je Windows er opnieuw op.

Edit: Ander punt is wel een recovery over een half jaar als je de boel niet wiped. Stel de nieuwe eigenaar raakt een paar foto's kwijt en gaat recoveren, dan komt ook jouw data naar boven. Ik wipe zelf altijd iedere schijf die ik niet meer ga gebruiken. Ik gebruik hiervoor HardDriveEraser.

[ Voor 39% gewijzigd door PilatuS op 31-08-2016 13:08 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:04:
Ik doe vaak bij schijfverkoop een clean erase met CCleaner. Het is volgens mij vooral voor je eigen gevoel, want denk dat 99% van de klanten daar niet eens zin in heeft om het terug te halen, maar goed je zal maar net die ene persoon tegenkomen die het wèl doet. Een computerblad deed het weleens om te testen hoe goed mensen hun spul opruimen voordat ze iets wegdoen.
Je wilt niet weten hoeveel mensen een HDD helemaal niet leeghalen bij verkoop...
Schijf helemaal niet meeverkopen is imo wat overdreven en benadeelt wel behoorlijk bij verkopen.
Aan de andere kant, dan kun hem wel meteen vervangen door een SSD (als er nog een HDD in zat), dat helpt juist wel bij de verkoop ;)

PilatuS schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:04:
Edit: Ander punt is wel een recovery over een half jaar als je de boel niet wiped. Stel de nieuwe eigenaar raakt een paar foto's kwijt en gaat recoveren, dan komt ook jouw data naar boven. Ik wipe zelf altijd iedere schijf die ik niet meer ga gebruiken. Ik gebruik hiervoor HardDriveEraser.
Dat hangt er een beetje vanaf hoe groot de schijf is en hoeveel data er naartoe geschreven wordt. Ik zou het wel knap vinden als je na een half jaar intensief gebruik nog intacte bestanden kunt recoveren.

Iedereen die dit wel eens heeft geprobeerd weet dat je, om een redelijke kans te hebben op succesvolle data recovery na bv. verwijdering van bestanden, zo snel mogelijk stoppen met schrijven naar de schijf. Elke schrijfactie verlaagt de kansen op succesvolle data recovery, omdat (gedeelten van) de verwijderde bestanden dan kunnen worden overschreven.

Ik denk dus dat je na een halfjaar niet zo heel veel bruikbaars meer gaat terugvinden. Maar dat wil niet zeggen dat je de HDD niet altijd gewoon goed moet wipen voor verkoop natuurlijk.

[ Voor 42% gewijzigd door Compizfox op 31-08-2016 13:16 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Compizfox schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:06:

Dat hangt er een beetje vanaf hoe groot de schijf is en hoeveel data er naartoe geschreven wordt. Ik zou het wel knap vinden als je na een half jaar intensief gebruik nog intacte bestanden kunt recoveren.

Iedereen die dit wel eens heeft geprobeerd weet dat je, om een redelijke kans te hebben op succesvolle data recovery na bv. verwijdering van bestanden, zo snel mogelijk stoppen met schrijven naar de schijf. Elke schrijfactie verlaagt de kansen op succesvolle data recovery, omdat (gedeelten van) de verwijderde bestanden dan kunnen worden overschreven.

Ik denk dus dat je na een halfjaar niet zo heel veel bruikbaars meer gaat terugvinden. Maar dat wil niet zeggen dat je de HDD niet altijd gewoon goed moet wipen voor verkoop natuurlijk.
Hangt natuurlijk af van hoeveel data er naartoe geschreven word. Stel de koper doet niet veel meer dan internetten en 10GB aan foto's opslaan is er na een half jaar nog genoeg terug te halen, helemaal als het apparaat niet veel gebruikt word.

Je hebt natuurlijk gelijk dat de kans steeds lager word wanneer het apparaat meer gebruikt word. Aan de andere kant heb ik wel eens filenames naar boven zien komen van bestanden die ik 5 jaar terug al weg gegooit had. Het bestand zelf was natuurlijk niet terug te halen, maar wel grappig om iets na 5 jaar toch naar boven te zien komen.

Persoonlijk wipe ik gewoon alles wat in de verkoop gaat. Even een tijdje laten draaien met een programma als HardDriveEraser en het is nooit meer terug te halen.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 31-08-2016 13:21 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

PilatuS schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:19:
[...]
Hangt natuurlijk af van hoeveel data er naartoe geschreven word. Stel de koper doet niet veel meer dan internetten en 10GB aan foto's opslaan is er na een half jaar nog genoeg terug te halen, helemaal als het apparaat niet veel gebruikt word.
Klopt, dat zei ik ook al. Hoe groot de HDD is doet er ook toe. 1 GB per dag schrijven naar een HDD van 3 TB, zal een lagere kans met zich meebrengen om verwijderde data te overschrijven dan 1 GB per dag schrijven naar een HDD van 500 GB.
Je hebt natuurlijk gelijk dat de kans steeds lager word wanneer het apparaat meer gebruikt word. Aan de andere kant heb ik wel eens filenames naar boven zien komen van bestanden die ik 5 jaar terug al weg gegooit had. Het bestand zelf was natuurlijk niet terug te halen, maar wel grappig om iets na 5 jaar toch naar boven te zien komen.
File names, ja. Maar zoals je zelf al zegt, betekent dat niet dat het bestand ook intact terug te halen is :) Ik denk niet dat je na een half jaar intensief gebruik nog veel intacte files kunt terughalen.
Persoonlijk wipe ik gewoon alles wat in de verkoop gaat. Even een tijdje laten draaien met een programma als HardDriveEraser en het is nooit meer terug te halen.
Eens.

[ Voor 3% gewijzigd door Compizfox op 31-08-2016 13:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Compizfox schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:06:
[...]

Aan de andere kant, dan kun hem wel meteen vervangen door een SSD (als er nog een HDD in zat), dat helpt juist wel bij de verkoop ;)
Grapjurk ;) dat kost hem nog meer afschrijving.

Het irritante is altijd dat wanneer je per ongeluk zelf iets kwijt bent, je na een dag al niks meer kan terughalen met de meest uiteenlopende software. Terwijl als je je data weg doet en je secure erased hem maar 1 keer, in plaats van 10 keer, er bij wijze van, alles ineens terug te halen is.

Bij een SSD is er niet eens een niet-schadelijke mogelijkheid denk ik? Laatst verkocht ik een SSD, maar heb hem gewoon maar secure ge-erased, maar dat kost technische gezien wel wat writes lijkt me.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:38:
[...]

Bij een SSD is er niet eens een niet-schadelijke mogelijkheid denk ik? Laatst verkocht ik een SSD, maar heb hem gewoon maar secure ge-erased, maar dat kost technische gezien wel wat writes lijkt me.
Een secure erase is voor een SSD voldoende. Daarbij is alle data netjes weg zonder dat het writes kost. Voor zover ik het uit mijn hoofd weet komt het er op neer dat de cellen de data loslaten, even simpel gezegt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Maar een secure erase is toch gewoon een full format met writes? Of welke 'officiële' secure erase zou je dan aanraden waarbij het echt alleen maar het zogezegde 'loslaten' is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

MsG schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:38:
[...]
Grapjurk ;) dat kost hem nog meer afschrijving.
Als je toch de HDD wil houden is dat niet eens zo'n slecht plan toch? Een PC zonder HDD zal vast niet goed verkopen, en een nieuwe HDD weer kopen is ook weer zo jammer. Doe dan gewoon meteen een SSD.
Het irritante is altijd dat wanneer je per ongeluk zelf iets kwijt bent, je na een dag al niks meer kan terughalen met de meest uiteenlopende software. Terwijl als je je data weg doet en je secure erased hem maar 1 keer, in plaats van 10 keer, er bij wijze van, alles ineens terug te halen is.
Dat is dus niet waar. Als je een HDD zero-fillt kan 'een gewoon iemand' zoals jij en ik er helemaal niets meer mee. Het schijnt dat je met speciale apparatuur nog de 'oude' staat van een sector kun achterhalen, doordat er een klein beetje magnetisme overblijft. Als je daar bang voor bent, dan random-fill je hem een paar keer, dan kun je dat ook uitsluiten.
Je moet een SSD inderdaad niet gaan fillen. Ten eerste kost dat veel writes, ten tweede overwrite dat niet gegarandeerd alle blocks van een SSD vanwege de abstractie die de controller doet.

Maar een simpele secure erase volstaat. Dat reset op hardware-niveau alle blocks. Er blijft geen magnetisme achter (zoals bij een HDD) dus er zal dan echt niets meer terug te halen zijn.
MsG schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:52:
Maar een secure erase is toch gewoon een full format met writes? Of welke 'officiële' secure erase zou je dan aanraden waarbij het echt alleen maar het zogezegde 'loslaten' is?
Nee, een secure erase is een ATA-commando dat de firmware van de controller de opdracht geeft om alle blocks te resetten. Ik snap niet wat je bedoelt met "welke officiële secure erase". Er is maar één secure erase.

Trouwens, voor de duidelijkheid:

Quick format: Alleen opnieuw aanmaken bestandssysteem. Alle data 'binnen' het bestandssysteem is dan onaangetast, en als het goed is, is alles te recoveren.
Full format / low-level format: Zero-fill van de hele partitie, vervolgens aanmaken bestandssysteem.

En als je alleen de partitietabel weggooit/overschrijft (zonder te formatteren) is het helemaal makkelijk, dan kun je met software als TestDisk zo de partitietabel herstellen en dan is alles er weer ;)

[ Voor 14% gewijzigd door Compizfox op 31-08-2016 14:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Craven
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 22:43
MsG schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:52:
http://www.makeuseof.com/...e-ssd-without-destroying/

quote:
This command does not actually write anything to the drive. Instead it causes the SSD to apply a voltage spike to all available NAND in unison, resetting every available block of space in one operation. By doing this, you will use one whole program-erase cycle for your drive – a small dent in drive life, but still unnecessary unless you’re troubleshooting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG

MsG

Forumzwerver

Dus alsnog wel 'schade' door de secure erase:
This command does not actually write anything to the drive. Instead it causes the SSD to apply a voltage spike to all available NAND in unison, resetting every available block of space in one operation. By doing this, you will use one whole program-erase cycle for your drive – a small dent in drive life, but still unnecessary unless you’re troubleshooting.
Maar goed, als je kijkt hoe lang de wear is van hedendaagse SSD's wordt dat toch al een stuk minder een factor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Reepje
  • Registratie: Juni 2010
  • Niet online
MsG schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:08:
Dus alsnog wel 'schade' door de secure erase:

[...]

Maar goed, als je kijkt hoe lang de wear is van hedendaagse SSD's wordt dat toch al een stuk minder een factor.
Mijn crucialmx100 heeft vandaag, na 2 jaar en 2 maanden, eindelijk 1% lifetime used.
Dus nog 214 jaar te gaan. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yarisken
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 23:26
Compizfox schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:01:
[...]

Tja, het kan wel, maar niet bepaald gemakkelijk.

Ik zou de HDD even helemaal zero-fillen (of meerdere keren, als je echt paranoia bent). In het geval van een SSD volstaat een secure erase.
Hmm heel eenvoudig eigenlijk. Genoeg software die alles kan terughalen. Al genoeg moeten doen .... .
Best HD eruit en kapot boren. Zie youtube voor filmpjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

Yarisken schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:41:
[...]

Hmm heel eenvoudig eigenlijk. Genoeg software die alles kan terughalen. Al genoeg moeten doen .... .
Best HD eruit en kapot boren. Zie youtube voor filmpjes.
Ik weet hoe dat moet ;)

Lees eens mijn andere reacties in dit topic door. Ik bedoelde vooral dat de kans dat je veel intacte data gaat terughalen nadat er uitgebreid overheen geschreven is, klein is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
Reepje schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:37:
[...]

Mijn crucialmx100 heeft vandaag, na 2 jaar en 2 maanden, eindelijk 1% lifetime used.
Dus nog 214 jaar te gaan. :)
Ligt er aan wat je er mee doet. Vooral een herinstallatie uitvoeren en de Steam library terug zetten gaat het hard mee. Mijn 1TB 850 Pro had binnen 1 jaar 8% wear. Dit puur door een paar herinstallaties waarbij er iedere keer 500GB terug gezet word.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
HDD
DBAN afhankelijk van hoe belangrijk de data is kun je tot 9 re-writes gaan (ik doe zelf meestal 3)

SSD secure Erase, heb je een Crucial SSD, dan heb je pech, want crucial levert helaas geen secure erase tool.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
eL_Jay schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:48:

SSD secure Erase, heb je een Crucial SSD, dan heb je pech, want crucial levert helaas geen secure erase tool.
Met mijn Asus bord kan het gewoon in de UEFI. Met een Crucial kan het dan toch ook ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox

Compizfox

Bait for wenchmarks

eL_Jay schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:48:
HDD
DBAN afhankelijk van hoe belangrijk de data is kun je tot 9 re-writes gaan (ik doe zelf meestal 3)

Je hoeft niet per se de tool van de fabrikant van de SSD te gebruikten. Secure Erase is gewoon een ATA-commando.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eL_Jay
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 14-02-2023
PilatuS schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 14:49:
[...]

Met mijn Asus bord kan het gewoon in de UEFI. Met een Crucial kan het dan toch ook ?
Waarschijnlijk dan ook. De meeste andere fabrikanten leveren zelf een secure erase tool mee.
offtopic:
Kun je aangeven waar? Heb zelf een ImpactVII maar ben de optie nog niet tegengekomen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Niet online
eL_Jay schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:04:
[...]

Waarschijnlijk dan ook. De meeste andere fabrikanten leveren zelf een secure erase tool mee.
offtopic:
Kun je aangeven waar? Heb zelf een ImpactVII maar ben de optie nog niet tegengekomen
Die van Samsung wou bij mij niet booten dus maar via de UEFI. Het zit bij mij onder tools.
Pagina: 1