Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awosome
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-08 22:16
Mijn vraag:
Mijn PC valt uit bij het spelen van grafisch intensieve games zoals battlefield 4. Ik weet niet of het aan mijn videokaart of mijn moederbord ligt. De pc valt soms helemaal uit maar meestal blijven de casefans draaien en gaan de videokaartfans op volle toeren draaien, de enige manier om hem uit deze staat te krijgen is door de powerknop lang in te houden, de resetknop werkt dus niet.

Mijn vraag is nu dus: ligt het aan de videokaart of aan iets anders?

Relevante software en hardware die ik gebruik:
software:
Battlefield 4 en 1, rust, space engineers.
DDU (Display Driver Uinstaller)
Radeon crimson versies: 15.12, 16.2 en 16.7.3
hardware (In april 2014 heb ik deze pc gebouwd, alle onderdelen zijn destijds nieuw aangeschaft.
XFX Radeon HD 7970 Double Dissipation
Intel Core i5 4570 Boxed
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
Gigabyte GA-B85M-D3H
Crucial M500 2,5" 120GB (OS)
Seagate Desktop HDD, 2TB (games)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Ik heb een nieuwe voeding gekocht, toen dat niet de oplossing bleek heb ik deze weer teruggestuurd.
Daarnaast heb ik meerdere driver versies voor de videokaart geprobeerd. Met de oude versies heb ik in het verleden probleemloos battlefield 4 kunnen spelen. Tijdens lichte games zoals turmoil zijn er geen problemen. Verder valt de pc ook niet uit bij het spelen van battlefield 1 met de igpu van de processor.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Toettoetdaan
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-08 15:00
Wat is het vermogen van je voeding (en welk merk/type)?

Verder heb ik dit gedrag ook wel eens gezien bij moederborden waar het chipset te warm wordt, mischien kun je dat op een manier testen of loggen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 13:27

Nemesizz

Untouchable

Ik heb een nieuwe voeding gekocht, toen dat niet de oplossing bleek heb ik deze weer teruggestuurd.
Helaas geef je niet aan wélke voeding. Als je bijvoorbeeld een Qtec verwisseld met een MS-Tech schiet je niet veel op namelijk (is een extreem voorbeeld, maar daarom is het zo belangrijk om duidelijk aan te geven welke voeding(en) je getest hebt, scheelt een hoop giswerk).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awosome
Mijn huidige voeding is een coolermaster m520, de voeding die ik geprobeerd heb is een coolermaster g550m.

Ik heb een paar maanden geleden wel een dark rock cooler geïnstalleerd, deze blaast naar de zijkant. En sindsdien heb ik niet veel gegamed, dus de moederbord temperatuur zal ik vanavond proberen te loggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 14:15
Ik denk dat je PC toe is aan een deftige kuisbeurt.
Stof op fans en coolers doet de efficientie van de koeling zakken.

Had dat vroeger ook regelmatig, en de stofzuiger en een bus perslucht loste dat probleem op.

(en als er gerookt wordt in huis, dan blijft dat stof nog véél erger plakken, ooit gezien in de computer van een familielid... )

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ardjee
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 16-09 09:44
Probeer de GPU eens terug te clocken en eventueel te ondervolten: mogelijk worden delen van je GPU te warm (vrm bijv, daar zijn helaas geen temperatuursensors voor aanwezig)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Catalyst Software Suite versie 15.7.1 al geprobeerd ?
Soms zijn alle driver updates niet altijd een verbetering

(btw, je beeldscherm gaat uit niet je hele PC)

[ Voor 18% gewijzigd door Hackus op 31-08-2016 13:29 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dennis1109
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09 20:55
Ik zou eens MSI afterburner downloaden. Alle temperaturen op on screen monitor zetten en even gaan gamen. Het zou goed kunnen dat je videokaart veel te heet word, het systeem ophoud, maar nog even door blijft koelen vanwege enorme hitte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awosome
Tommie12 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:23:
Ik denk dat je PC toe is aan een deftige kuisbeurt.
Stof op fans en coolers doet de efficientie van de koeling zakken.

Had dat vroeger ook regelmatig, en de stofzuiger en een bus perslucht loste dat probleem op.

(en als er gerookt wordt in huis, dan blijft dat stof nog véél erger plakken, ooit gezien in de computer van een familielid... )
De koeling van de gpu draait nog niet op volle toeren als de pc uitvalt, dat gebeurt daarna pas. Verder wordt er bij mij thuis niet gerookt. De pc hou ik goed stofvrij en de case waar hij inzit heeft 4 casefans, dus daar zal het niet aan liggen. Ik zal vanavond wel de temperaturen loggen.
Ardjee schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:25:
Probeer de GPU eens terug te clocken en eventueel te ondervolten: mogelijk worden delen van je GPU te warm (vrm bijv, daar zijn helaas geen temperatuursensors voor aanwezig)
Dit heb ik ook al geprobeerd, zo ver terug geclockt als mogelijk was en ook een beetje geundervolt, maar dit geeft geen andere resultaten.
Hackus schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:26:
Catalyst Software Suite versie 15.7.1 al geprobeerd ?
Soms zijn alle driver updates niet altijd een verbetering

(btw, je beeldscherm gaat uit niet je hele PC)
15.7.1 nog niet, maar ik heb met 15.12 ongeveer een jaar geleden zonder problemen battlefield 4 kunnen spelen.
Dennis1109 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 13:27:
Ik zou eens MSI afterburner downloaden. Alle temperaturen op on screen monitor zetten en even gaan gamen. Het zou goed kunnen dat je videokaart veel te heet word, het systeem ophoud, maar nog even door blijft koelen vanwege enorme hitte.
Ik ga even kijken naar een programaatje wat de temperaturen kan loggen, dat is wat makkelijker denk ik. Vanavond even checken of speedfan dat kan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• awosome
Ik heb de temperaturen gelogd met zowel MSI Afterburner als met speedfan. Ook heb ik ze realtime bekeken. De temperaturen van het moederbord komen niet boven de 35 graden uit. De gpu was bij de ene keer 73 graden toen hij uitviel en de andere keer 78 graden. De cpu wordt maximaal 44 graden.

Aan de temperatuur ligt het dus niet.

• awosome
Ik heb zojuist een test gedaan met een Nvidia GTS 250 en zelfs na een half uur viel de pc nog niet uit. Er zijn nu nog twee mogelijkheden over:
- De 7970 vraagt meer van het moederbord dan de GTS 250, het moederbord is dus defect.
- De 7970 is defect.

Om één van deze mogelijkheden uit te sluiten heb ik een andere 7970 of een degelijke pc nodig om te testen.
Heeft iemand in de buurt van Bodegraven een van beide? Ik heb een auto tot mijn beschikking dus de afstand mag zo'n 30 km zijn.

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

awosome schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 15:00:
[...]

De koeling van de gpu draait nog niet op volle toeren als de pc uitvalt, dat gebeurt daarna pas. Verder wordt er bij mij thuis niet gerookt. De pc hou ik goed stofvrij en de case waar hij inzit heeft 4 casefans, dus daar zal het niet aan liggen. Ik zal vanavond wel de temperaturen loggen.

[...]

Dit heb ik ook al geprobeerd, zo ver terug geclockt als mogelijk was en ook een beetje geundervolt, maar dit geeft geen andere resultaten.

[...]

15.7.1 nog niet, maar ik heb met 15.12 ongeveer een jaar geleden zonder problemen battlefield 4 kunnen spelen.

[...]

Ik ga even kijken naar een programaatje wat de temperaturen kan loggen, dat is wat makkelijker denk ik. Vanavond even checken of speedfan dat kan.
Ik denk eerder dat je pc nog gewoon draait en je gpu driver eruit klapt, daarom gaan de fans dan op 100%.
Check je windows eventlogs op problemen.

• awosome
KillerAce_NL schreef op donderdag 01 september 2016 @ 12:36:
[...]
Ik denk eerder dat je pc nog gewoon draait en je gpu driver eruit klapt, daarom gaan de fans dan op 100%.
Check je windows eventlogs op problemen.
In de eventlogs staat niks, behalve dat de vorige shutdown unexpected was.
Ik heb net ook even getest op een andere windows installatie, maar daar gebeurt hetzelfde, het is dus geen softwarematig probleem.
Pagina: 1