Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Netwerk optimaliseren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pharetra
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-11 13:51
Wellicht kunnen jullie me helpen. De downloadsnelheid via Wifi op mijn Oneplus 3 valt nogal tegen. Deze heb ik toen verzonden voor RMA en kennelijk is er een defect moederbord gevonden. Het moederbord is dus vervangen, maar ik kan niet zeggen dat de problemen echt opgelost zijn. Daarnaast ben ik in de week van de reparatie overgestapt van 50mbps naar 150mbps internet.

Dit is mijn huidige setup:

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/npijboV.png

Ik heb dus op de begane grond een Cisco EPC3925 modem en een Horizon Mediabox. De mediabox is niet aangesloten op de modem en wordt ook niet gebruikt voor Wifi, maar het lukt me niet om het 2.4GHz netwerk uit te schakelen omdat het verbonden is aan een thuisnetwerk o.i.d. Ik ontvang dus 150mbps internet van Ziggo.

De modem is aangesloten op mijn desktop die op zolder staat. De PC tikt netjes de 150 aan volgens Speedtest. Ook is de modem aangesloten op een Sitecom N5 X600 (die nogal wat slechte reviews heeft). Deze router zend twee 2.4GHz netwerken uit (een normaal netwerk en een gastnetwerk) en een 5GHz netwerk.

Hoop dat de situatie zo duidelijk is.

Op de begane grond is de Wifi best netjes, maar op de eerste verdieping en de zolder is het een stuk minder. Wat metingen via Speedtest:

Verbinding met Cisco modem
Benedenverdieping:
Laptop: ~50-60mbps
OP3: ~20-30mbps

Zolder:
Laptop: ~20-30mbps
OP3: ~1-20mbps

Verbinding met Sitecom router
Zolder:
Laptop: ~30-50mbps
OP3: ~0.5-15mbps

Via 5GHz vanaf de zolder naar de Sitecom router haalde mijn telefoon nog geen 1mbps 8)7

Ik vermoed dat dit een probleem is met de Sitecom router (gezien de reviews). Snelheden als ik met de modem verbind had ik wel verwacht gezien de afstand tot zolder, maar de snelheden via de router stellen mij nogal teleur. Zit natuurlijk wel een extra hop tussen, maar ik had toch wel wat beters verwacht.

Hebben jullie tips om mijn netwerk te verbeteren?

Alle reacties

• laugh
  • Registratie: December 2011
  • Niet online
Zelfs met een hele dure Router/access point kan je waarschijnlijk niet je hele huis 100% gecovered hebben. Een extra router als access point plaatsen op zolder lijkt mij een oplossing. De kabel die nu vanaf de cisco naar de zolder desktop gaat in de access point zetten, dat zal de zolder wifi problemen oplossen.

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 25-11 21:42
Als je dan het ziggo accespoint neemt zit er gelijk een switch bij ingebouwd waardoor je ook je PC weer kan aansluiten. Bovendien is deze niet duur (59 euro) https://www.ziggo.nl/internet/wifi-punt/via-internetkabel/

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Pharetra schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:55:
... het lukt me niet om het 2.4GHz netwerk uit te schakelen omdat het verbonden is aan een thuisnetwerk o.i.d...
Dan moet je dus die verbinding met het thuisnetwerk uitschakelen
(in de vooronderstelling dat de kabel er wel op aangesloten zit)
Verbinding met Cisco modem
Benedenverdieping:
Laptop: ~50-60mbps
OP3: ~20-30mbps

Zolder:
Laptop: ~20-30mbps
OP3: ~1-20mbps

Verbinding met Sitecom router
Zolder:
Laptop: ~30-50mbps
OP3: ~0.5-15mbps
Je vertelt niet of dit over 2.4 GHz gaat, of over 5 GHz.
(en let ook even op het correcte hoofdletter gebruik: mbps = millibits per seconde (heel erg traag),
Mbps = Megabits per seconde. Voor de volledigheid: MBps = MegaBytes per seconde = 8 Mbps )
Via 5GHz vanaf de zolder naar de Sitecom router haalde mijn telefoon nog geen 1mbps 8)7
Da's niet zo vreemd: 5 GHz gaat hoegenaamd niet door muren heen; zowel beton- als gipswandjes

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

Brahiewahiewa schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 21:38:
[...]
Dan moet je dus die verbinding met het thuisnetwerk uitschakelen
(in de vooronderstelling dat de kabel er wel op aangesloten zit)

[...]
Je vertelt niet of dit over 2.4 GHz gaat, of over 5 GHz.
(en let ook even op het correcte hoofdletter gebruik: mbps = millibits per seconde (heel erg traag),
Mbps = Megabits per seconde. Voor de volledigheid: MBps = MegaBytes per seconde = 8 Mbps )
[...]

Da's niet zo vreemd: 5 GHz gaat hoegenaamd niet door muren heen; zowel beton- als gipswandjes
Da's bij de apparatuur van AVM dan ook de rede dat je beide frequentiebanden áán moet laten staan als je van wireless repeaters gebruik gaat maken (je kunt de netwerken daarbij uiteraard wel een eigen, en dus andere, naam geven).

Voor TS misschien wel even leuk om te lezen: productreview: AVM FRITZ! WLAN Repeater 1750E Edition International review do...

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse