Geloof, godsdienst topic #zoveel

Pagina: 1
Acties:
  • 86 views sinds 30-01-2008

• siggy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-01 06:46

siggy

Wait.... what?

Topicstarter
ik wil er op 'terugkomen' van oude topics die ik hier gelezen heb.
Wat is (godsdienstig) geloof nou eigenlijk? Iets wat ontstaan is in tijden waarin de mens het meer dan moeilijk had met ziektes en oorlogen. Hoeveel feiten staan in de bijbel? Sommige godsdienste zijn ontstaan in het 2e millenium na christus. Ik vind geloof zowiezo vette bullshit maar als je een aanhanger bent van een godsdienst die pas opgericht is in het tweede mil. is de grootste onzin die de mens ooit heeft gekend.

We zijn vrij om te geloven wat we willen maar waar geloven we nou eigenlijk in? Fictie? Illusie? Theorieen?
Zijn er eigenlijk wel enige feiten over een god of wat dan ook? Waarom geloven mensen in goden terwijl ze geen enkele feit kunnen verzinnen wat kan duiden op een god. Het is toch van de gekke dat we alles maar dan ook alles in twijfel trekken van andere mensen maar als je de vraag "gelooft u in god" aan een gelovige zou stellen, dat he dan ja als antwoord zou krijgen. En op de vraag "waarom?" staan ze waarschijnlijk met de mond vol tanden.
Is er een manier om een god aan te tonen? Waaeom heeft nog nooit iemand god gezien? Waarom bemoeit god zicht niet met de samenleving terwijl hij ons toch wel ff mooi gemaakt heeft? ff in 7 dagen de mens maken en dan kijken wat ervan komt. Ja leuk, dit is geen computerspel.

geloof is naar mijn mening onzin wat op geen enkel feit is berust.

"I don't take life too seriously, no one gets out alive anyways..."

Verwijderd

Wordt een beetje vermoeiend...
Zijn op het moment geloof ik iets van 3000 actieve threads over.. :(

edit:
typo

Verwijderd

Men gelooft in goden om het onverklaarbare te verklaren. Verder is het denk ik een steunpunt in ons leven. Je kan je ergens op verlaten en je kan ergens de schuld aangeven. We willen niet in het niets leven. Verder is het natuurlijk ook een richtpunt en iets wat de normen en waarden van de mens vastzet. Goed en Kwaad. Wij willen een doel hebben in het leven en niet doelloos rondzweven.

Verwijderd

Naar mijn mening geeft geloof een generaliserende houvast voor jezelf. Je geloofd altijd wel ergens in (of het nou jezelf of iemand anders is).

Zo niet dan lijk je net een bloem die groeit omdat er genoeg gronstoffen zijn en leeft met de gedachten dat de rest niet meer belangrijk is.

• Morgoth
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-11-2025
Na beraad met wat collega mods is er uitgekomen dat deze toch maar dicht moet. Ik geef hierbij dus ook toestemming om de huidige topics die er al zijn over geloof te verbreden naar jouw topic. Maar er zijn al genog topics over geloof en er zijn er ook al aardig wat geweest de laatste tijd. Daarom gaat deze dus dicht.

Dit topic is gesloten.