Volledige upgrade [1500 euro]

Pagina: 1
Acties:

• Swagger
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 02-09-2025
Na een aantal jaren plezier te hebben gehad aan mijn computer voelt het dat het tijd is voor een upgrade. Nu heb ik mij echter na het aanschaffen van mijn computer mij jaren niet echt verdiept in wat er te verkrijgen is. Het grote nieuws heb ik uiteraard wel meegekregen.

Mijn huidige computer:
Cooler Master SilentPro M2 520W
MSI B75A-G43
Intel Core i5 3450 Ivy Bridge
2x 4 GB DDR3 @ 799 MHz (11-11-11-28)
AMD Radeon HD7850
OCZ Agility3 60GB (Windows)
Western Digital Black 500 GB (Programma's)
Western Digital Black 1 TB (Opslag)
Asus Xonar D2/PM

En dit alles zit in een Corsair Obsidian 550D.

Daarbuiten heb ik een Acer V233H, een oude receiver en LA Audio S-310 luidsprekers hierop aangesloten en nog een webcam. Hier ben ik een lange tijd tevreden mee geweest maar nu kriebelt het. Bovendien wil ik beter gebruik maken van mijn bureau. De receiver/monitoren nemen toch makkelijk 60/70% van mijn bureau in beslag. Ook heb ik last van artifacts bij het aansluiten van een 2de monitor (HDMI). Ik heb een tijdje mijn broertje's GTX 750 Ti geleend en daarmee verliep alles vlekkeloos. Ik heb geprobeerd mijn probleem op te lossen door het updaten van drivers, een clean install van windows en het volledig schoonmaken van mijn computer (fysiek).

Wat doe ik?
Voornamelijk muziek luisteren, als er echt muziek geluisterd moet worden ga ik wel in de woonkamer zitten maar als ik achter mijn PC aan het werk ben (toch wel zo'n 6 uur per dag staat er bijna altijd wel muziek aan. Een beetje gamen, nu vooral veel Overwatch/League of Legends maar ik kijk uit naar Lost Ark. Daarnaast ben ik bezig met wat videobewerking (nog niet professioneel). En ik wou ook af en toe een filmpje kijken in bed, wat nu niet kan omdat ik geen 2de scherm kan aansturen.

Wat ik wil vervangen zijn:
Videokaart: GTX 1060 of RX 480, ik leun zelf naar een GTX 1060 aangezien deze toch iets zuiniger/stiller is al zijn er ook stille RX 480's verkrijgbaar. Overige vraag, zal mijn processor geen bottleneck vormen? 300 euro.
Geheugen: G.Skill Ares 16GB. In feite hetzelfde geheugen dat ik nu heb echter 8 GB modules ipv 4 GB. Dit omdat een slot geblokkeerd is door mijn processorkoeler. 80 euro
Monitor: Dell Ultrasharp U2415, maar misschien dat iemand een betere optie heeft, 300 euro

Dit staat zo goed als vast. Al is het nog even dubben tussen videokaarten. De andere upgrades die ik wil hebben niet geheel te maken met de computer en misschien moet ik daar een apart topic in een andere sectie voor maken maar.

Andere upgrades:
Toetsenbord:
Logitech G610 Orion Red of DAS Keyboard 4 Professional, 110 of 170 euro
Muis: Logitech G Pro, 80 euro
Muismat: Logitech G240, 20 euro
Luidsprekers & DAC combo's:
XTZ Tune 4 & Cambridge Audio DacMagic XS, 610 euro
Audioengine A5+ & Schiit Modi 2, 520 euro
Abacus C-box & Schiit Modi 2, 620 euro

De reden voor deze toetsenborden is vanwege de volumeknop. Een fysieke knop voor het aanpassen van mijn volume is toch zeer fijn. Ook hebben de meeste USB dacs in deze prijsklasse geen volumeknop. Ik zou echter kunnen kiezen voor een Audioengine D1 echter wil ik liever niets op mijn bureau hebben wat ik niet nodig zou hebben. Ook heb ik totaal geen ervaring met gaming toetsenborden en muizen. Misschien dat iemand mij daar ook verder mee zou kunnen helpen?

• Swagger
Toch maar een upje?

• Brandonvds
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16-01 10:21
Om te beginnen is je huidige cpu nog prima en zal deze geen bottleneck vormen voor beide kaarten.
In dx11 games is de 1060 net wat sneller, en in dx12 games wint de 480 het. Aangezien dx12 de nieuwe standaard zal gaan worden, en amd drivers naar verloop van tijd steeds beter worden ben je met de 480 meer future proof.

Toetsenbord, muis en muismat is vooral eigen smaak. Ik kan de een geweldig vinden terwijl jij het een verschrikking vind. Enigste wat ik daarop kan aanraden is, of ga naar de media markt ofso en test deze daar uit als ze het hebben. Of bestel beide, test ze een paar dagen de fijnste houd je en de ander stuur je terug onder wet koop op afstand.

Qua speakers kan je denk ik beter hier Audio en HiFi en topic aanmaken, aangezien dat vooral gericht is op audio

• Gravitar
  • Registratie: Juli 2008
  • Niet online
Is een Soundblaster X7 met E-MU XM7 misschien iets voor je? Uitstekende DAC, goede hoofdtelefoon/speaker versterker en een volume knop :P. Als bundel voor 460,- best een scherpe deal. Op Head-Fi staat een bijzonder uitgebreide review van zowel de DAC als de boxen.

• Finesse
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Swagger schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:50:
Luidsprekers & DAC combo's:
XTZ Tune 4 & Cambridge Audio DacMagic XS, 610 euro
Audioengine A5+ & Schiit Modi 2, 520 euro
Abacus C-box & Schiit Modi 2, 620 euro
Even hier inpikken .... ik zoek speakertjes voor het brakke geluid dat mijn TV toestel ten gehore brengt.
Nu kwam ik de XTZ Tune 4 tegen ..... ze hebben mijn interesse eerlijk gezegd omdat ze er mooi (in het wit) en compact uitzien.
Maar nog nooit wat van XTZ gehoord.
Zo'n klein kastje heeft natuurlijk ook z'n beperkingen, dus mijn logische vraag:
hoe ervaar jij het laag wat er uit de Tune 4 komt?
Audioengine A5 staan ook op mijn short list ..... Abacus?
Alvast bedankt.

• Swagger
Ik heb uiteindelijk de KEF X300A Wireless gehaald, de niet wireless versie is nu te vinden voor onder de 500 euro vanwege het uitfaseren van dit product. De geluidskwaliteit is geweldig, ook heeft deze een ingebouwde DAC (enkel USB), voor mij wel zo prettig aangezien ik zo min mogelijk zichtbaar wil hebben. Het laag dat uit deze kastjes komt gaat niet ongelooflijk diep maar wat er uit komt is zeer zuiver en strak, ik heb nooit het gevoel gehad dat ik echt iets miste.

Verder heb ik de genoemde luidsprekers niet beluisterd, van XTZ kan ik wel zeggen dat ze enkel kwaliteitsproducten maken, ik heb een groot deel van hun collectie beluisterd en van wat ik gehoord heb kan ik geen slecht product benoemen.

Abacus maakt veel beloftes over de lineaire frequentie curve die zij hebben, voor mij klinkt dat als marketing onzin. Wel heb ik ooit de Ampollo genoemd, het topmodel versterker, op de Golden Ear Triton One en dat heeft een dusdanige indruk achtergelaten, al zal veel te danken zijn aan de luidsprekers zelf.

Audioengine heb ik veel positieve reacties over gehoord maar ik kan zelf niks over het merk zeggen, behalve dat ik zeer tevreden ben met de DS2 desktop stand, deze geven mijn luidsprekers. Ik vond dit een mooiere oplossing dan gewoon op mijn bureau plaatsen.

• Eentje
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 01-02 11:58

Eentje

houd van de vijver

pricewatch: Dell Ultrasharp U2515H Zilver, Zwart

heb je voor een paar tientjes meer is een 1440p 25 inc monitor dan zit je bijna wel vast aan een 1070 al wil met jouw games de 1060 of de 480 misschien ook wel daar zou je zelf ff onderzoek naar moeten doen

There eent no place like home

• Swagger
pricewatch: Dell SE2716H Zwart

Ik zat onderhand te denken aan deze monitor, ik vind het gebogen scherm wel iets hebben. Op het eerste blik zag 27 inch op 1080p er prima uit (in dit geval was het een Samsung scherm).

Verder is mijn wenslijst zelf ook iets aangepast. Er moet nu een ander bureau bij en een Røde NT-USB plus desk stand.

En voor de muis/toetsenbord combo wordt het of de Fnatic Gear Clutch + Rush (of de mogelijke vervanger) of een WASD V2 keyboard.

• Eentje

Eentje

houd van de vijver

je weet dat het scherm wat je linked 1080p is neem ik aan. ik heb zelf een 1080p 27 inch staan. heb hem toen zeer goedkoop kunnen kopen. alles wordt wel erg groot en je kunt er de pixels redelijk goed op tellen.

320 euro voor een 1080p scherm vind ik best veel zeker aangezien het geen 144hz is. voor alles groter dan 24 inch wil je eigenlijk geen 1080p scherm meer.

• Swagger
Ik ben nogmaals gaan kijken en ben tot de conclusie dat ik 1080p niet storend vind, en zo zou ik minder veel moeten uitgeven aan mijn computer om deze goed draaiend te houden. De Samsung heeft ook FreeSync dus deze gecombineerd met een RX 480 lijkt mij een goede keuze. Ook zal ik met het nieuwe bureau op 80 cm tot 1 meter van het scherm afzitten.

De rest staat nu ook vast, ik wil nog even kijken of ik een losse volume knop kan bestellen die via USB werkt, a la Griffin PowerMate maar dan voor Windows 10.

[ Voor 8% gewijzigd door Swagger op 06-11-2016 12:17 ]

• Mizgala28
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 11-02 22:22
Eentje schreef op vrijdag 04 november 2016 @ 23:23:
je weet dat het scherm wat je linked 1080p is neem ik aan. ik heb zelf een 1080p 27 inch staan. heb hem toen zeer goedkoop kunnen kopen. alles wordt wel erg groot en je kunt er de pixels redelijk goed op tellen.

320 euro voor een 1080p scherm vind ik best veel zeker aangezien het geen 144hz is. voor alles groter dan 24 inch wil je eigenlijk geen 1080p scherm meer.
Mee eens, je kan beter een goede 24" 1080p voor gaan kopen dan dit.

Ik wou voor mijn huidige setup ook voor een 27" gaan en vond alleen net te blurry en pixelated, 24" was al veel beter.

Wat veel mensen vergeten is dat in tegenstelling tot een TV je meestal niet 2 tot 4 meter vanaf zit maar eerder onder de 1 meter en dan vallen de pixels meer op wat de algehele ervaring kan verpesten.

• Eentje

Eentje

houd van de vijver

Swagger schreef op zondag 06 november 2016 @ 12:13:
Ik ben nogmaals gaan kijken en ben tot de conclusie dat ik 1080p niet storend vind, en zo zou ik minder veel moeten uitgeven aan mijn computer om deze goed draaiend te houden. De Samsung heeft ook FreeSync dus deze gecombineerd met een RX 480 lijkt mij een goede keuze. Ook zal ik met het nieuwe bureau op 80 cm tot 1 meter van het scherm afzitten.

De rest staat nu ook vast, ik wil nog even kijken of ik een losse volume knop kan bestellen die via USB werkt, a la Griffin PowerMate maar dan voor Windows 10.
waar vind je dat de door jouw gelinkte monitor freesync heeft? op website van dell en hiermvind ik dat namelijk nergens(het is zondag dus kan het gemist hebben )en de monitor is 60hz met de 480 zul je op 1080 niet echt vaak onder de 60hz komen.

[ Voor 5% gewijzigd door Eentje op 06-11-2016 13:31 ]

• Swagger
Ik ben vergeten de Samsung te linken maar het gaat over deze monitor:
pricewatch: Samsung C27F396FHU Zwart

Deze heeft FreeSync, de Dell heeft dat inderdaad niet.

• Eentje

Eentje

houd van de vijver

deze dell
pricewatch: Dell SE2717H Zwart

heeft ook freesync niet volgends tweakers specs maar wel de dell website zelf
http://www.dell.com/en-us/shop/accessories/apd/210-aizr

dit is ook een 75 h monitor ipv de 60 van samsung die je linked

Pagina: 1