Ik zoek screen capture software (Win10)

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 20-09 22:28

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Mijn vraag
...
Ik kom van de Mac af en daar gebruik ik iShowU Pro. Een gweldige tool waarmee ik mijn scherm kan filmen. De video wordt later een versnelde time lapse van mijn werk in Photoshop. Ik moet soms uren achter elkaar kunnen opnemen.

Relevante software en hardware die ik gebruik
...
Ik gebruik nu Windows 10 en een hele snelle PC. Specs zijn denk ik wat minder relevant.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
...
Ik zit al een uur in google en kom van alles tegen. Gratis versies, betaalde versies.. maar er is niet echt een must have stuk software naar voren gekomen die me meteen het vertrouwen geef. Ik vind het niet erg als het een tool is die ik moet kopen. Al vind ik bijna 300 euro voor Camtasia Studio wel weer een smak geld. :/

Als iemand een goede tip heeft, heel graag!

Mijn portfolio op Instagram

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:05
Wat zijn je specificaties want die zijn wel belangrijk want als je een Nvidia kaart hebt kan je gebruik maken van Shadowplay of Plays.tv. Plays.tv werkt overigens ook op AMD kaarten. En dan heb je ook nog OBS, DXtory, Fraps en Action! Mirillis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
  • Laatst online: 20-09 19:09
Wat zijn je verdere eisen? Wat moet het kunnen? En in welk formaat exporteren?
Je kunt oa beginnen bij Wikipedia: Comparison of screencasting software om bijvoorbeeld opnameformaten uit te sluiten, en daarmee ook programma's.
Wat ik persoonlijk als eerste zou suggereren is Open Broadcaster Software (ondanks wat de naam doet vermoeden, kan deze ook alleen opnemen).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goudhaar
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 21-09 16:03
Voor screen capture + schermopname gebruik ik op dit moment ShareX. Free + bevalt me erg goed.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dat is een goeie. Ik heb een GTX 1070

Ik neem graag gewoon de resolutie op waar ik in werk 2460x1440 en ik scale het down naar 1920x1080 in adobe première.

Ik zit soms uren in Photoshop wat ik moet recorden. Fraps maakt naar mijn weten gigantische bestanden. Shadowplay kan ik even onderzoeken gezien mn GTX 1070.

@Goudhaar, maak je daar ook lange opnames mee?

EDIT
Shadowplay even nader bekeken... het is echt gericht op gaming. Dat hoeft niet perse wat uit te maken maar het lijkt niet te zijn ingericht voor lange opnames of misschien het maken van een tutorial en dat je short cuts voorbij ziet komen.

[ Voor 25% gewijzigd door RoyK op 30-08-2016 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaapN
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 19:05
RoyK schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:36:
Dat is een goeie. Ik heb een GTX 1070

Ik neem graag gewoon de resolutie op waar ik in werk 2460x1440 en ik scale het down naar 1920x1080 in adobe première.

Ik zit soms uren in Photoshop wat ik moet recorden. Fraps maakt naar mijn weten gigantische bestanden. Shadowplay kan ik even onderzoeken gezien mn GTX 1070.

@Goudhaar, maak je daar ook lange opnames mee?
Shadowplay heeft gewoon prima kwaliteit en kan opnemen tot en met 4K volgens mij (op mijn GTX 960) en dan vervolgens downscalen in Premiere/Sony Vegas. De bestanden zijn MP4 en relatief klein in vergelijking met .AVI bestanden (1080p, 60fps bij mij ongv 16GB/Uur)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Dat zijn best bestanden. Ik heb screen records van 2 a 3 uur die nog onder de 5GB zitten met iShowU Pro. Wellicht omdat die gericht zijn op het screen capturen voor bijvoorbeeld het maken van tutorials. Shadowplay is gericht op gaming. Maar ik ga het nader bekijken! Als ik het instel kan ik 20 minuten opnemen wat 7,5GB zou moeten zijn op 1080 en 30fps.
ShitHappens schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:32:
Wat zijn je verdere eisen? Wat moet het kunnen? En in welk formaat exporteren?
Je kunt oa beginnen bij Wikipedia: Comparison of screencasting software om bijvoorbeeld opnameformaten uit te sluiten, en daarmee ook programma's.
Wat ik persoonlijk als eerste zou suggereren is Open Broadcaster Software (ondanks wat de naam doet vermoeden, kan deze ook alleen opnemen).
mooi lijst.. die heb ik nog niet gezien!

[ Voor 47% gewijzigd door RoyK op 30-08-2016 22:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik ga morgen OBS proberen. Als het niet lukt zal ik tijdelijk terug moeten vallen op mn iMac wat juist niet de bedoeling is!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Oyster

Prince

Op MacOS kan je ook Quicktime gebruiken om je scherm op te nemen. Quicktime is gratis bij iedere MacOS installatie. Het werkt fantastisch en ik gebruik het graag. Mogelijk zit deze functionaliteit ook in Quicktime voor Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• InFamous
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 21-09 17:54

InFamous

excommunicado

Met OBS heb ik wel ervaring met lang opnemen (Oplaadkabelgate: we've got her!)

Daar een kleine 7 uur opgenomen wat resulteerde in een bestand van ruim 12GB. Overigens wel opgenomen op 2560x1440 met 30 fps.

[ Voor 11% gewijzigd door InFamous op 30-08-2016 23:11 ]

Formerly known as Ragdoll

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ShitHappens
Hier met OBS: gamingsessie van 2 uur op 1920x1200 op 30fps wat een FLV bestand is geworden van 9GB. Echter met stereo geluid en totaal geen compressie, bitrate zo hoog mogelijk.

Hetzelfde met 60fps: 4GB voor nog net geen uurtje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Oyster schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:07:
Op MacOS kan je ook Quicktime gebruiken om je scherm op te nemen. Quicktime is gratis bij iedere MacOS installatie. Het werkt fantastisch en ik gebruik het graag. Mogelijk zit deze functionaliteit ook in Quicktime voor Windows.
Wel goed lezen heh :+

Bedankt voor de OBS reacties. Ik heb hem geïnstalleerd en even snel door de setup gelopen. Ik blijf tegen een zwart scherm aankijken en kijk ergens vast over een knopje waarmee ik een scherm of een scherm selectie kan maken :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ShitHappens
Bijna. Hetgeen wat je wilt opnemen, zul je eerst als broen moeten toevoegen. En dan die selecteren om op te nemen. Vervolgens met "Stream Previewen" kun je zien wat het gaat worden. Volgens mij staat er op de site van OBS wel een quickstart.

[ Voor 19% gewijzigd door ShitHappens op 30-08-2016 23:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

Wat mis ik dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Ik ben van OSX af, en naar Windows toe gegaan. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oyster
  • Niet online

Oyster

Prince

RoyK schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 00:10:
[...]

Ik ben van OSX af, en naar Windows toe gegaan. ;)
Ik verklaar je compleet ontoerekeningsvatbaar, maar dat moet je zelf weten. :+
Dusss, maar nog even over wie er goed moet lezen enzo? :+ :p
Oyster schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 23:07:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Haha, dat had ik dan weer niet goed gezien. Ik ga quicktime voor nu even niet installeren. Ik heb het nooit echt en geweldige app gevonden. En betreft de overstap.. tja. Dat komt ervan als je jaren lang niet je professionele lijn update en de hardware keuzes minimaal houd. Dan stappen je trouwe gebruikers over. Even los van de grapjes.. Mn setup + W10 schopt tot nu toe aardig kont en is een hele klap sneller dan een 5000+ euro cilinder waar je de hele zooi extern mag uitzoeken met thunderbolt. ;) Jammer maar helaas. Van een rotte Apple naar Windhoos

[ Voor 5% gewijzigd door RoyK op 31-08-2016 00:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
Ik heb 30 euro betaald voor een registreerde versie van Bandicam.

Wat een geweldig stukje software is dat. Heerlijk eenvoudig en biedt diverse opties om on the fly te coderen, of juist niet, en raw video-opnames te maken. Dat laatste doe ik altijd, geeft altijd mooie grote bestanden (200 a 300GB) voor een half uurtje opnemen. Maar dan heb je wel de beste kwaliteit.

Check mijn YouTube pagina maar eens -> YouTube: Snowwie88
heel veel filmpjes opgenomen met Bandicam en heerlijke kwaliteit. Ook op 3840x2160 (4K).

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Registratie: Maart 2009
  • Niet online
Voor Photoshop screencaptures gebruik ik al zeker 5 jaar lang (gratis!) BB FlashBack screen recorder / http://www.flashbackrecorder.com/express

Daar neem je uren lange video mee op, zelfs op een netbook van 10 jaar oud à 250 euro uit 2007.

[YouTube: https://www.youtube.com/watch?v=SBaCzn22zHw]

[ Voor 3% gewijzigd door b2vjfvj75gjx7 op 02-09-2016 22:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Snowwie schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:07:
Ik heb 30 euro betaald voor een registreerde versie van Bandicam.

Wat een geweldig stukje software is dat. Heerlijk eenvoudig en biedt diverse opties om te on the fly te coderen, of juist niet, en raw video-opnames te maken. Dat laatste doe ik altijd, geeft altijd mooie grote bestanden (200 a 300GB) voor een half uurtje opnemen. Maar dan heb je wel de beste kwaliteit.

Check mijn YouTube pagina maar eens -> YouTube: Snowwie88
heel veel filmpjes opgenomen met Bandicam en heerlijke kwaliteit. Ook op 3840x2160 (4K).
Bedankt, maar 2 tot 300gb files voor 30 minuten matieraal, daar heb ik natuurlijk heeeeeelemaal niets aan heh... ;) Zeker voor youtube niet boeiend met mijn type videos. Kan vast mooi zijn als je iets bijzonders wilt posten.
b2vjfvj75gjx7 schreef op vrijdag 02 september 2016 @ 22:15:
Voor Photoshop screencaptures gebruik ik al zeker 5 jaar lang (gratis!) BB FlashBack screen recorder / http://www.flashbackrecorder.com/express

Daar neem je uren lange video mee op, zelfs op een netbook van 10 jaar oud à 250 euro uit 2007.

[video]
Middels heb ik OBS klaar staan om maandag te gaan recorden. Ik ben benieuwd!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
RoyK schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 02:27:
[...]

Bedankt, maar 2 tot 300gb files voor 30 minuten matieraal, daar heb ik natuurlijk heeeeeelemaal niets aan heh... ;) Zeker voor youtube niet boeiend met mijn type videos. Kan vast mooi zijn als je iets bijzonders wilt posten.

[...]

Middels heb ik OBS klaar staan om maandag te gaan recorden. Ik ben benieuwd!
Cool - overigens is die BB Flashback recorder meer dan alleen capture;

Je kan er ook mee editen, zoomen rondom de cursor, mouse-high-lighting, closed captions toevoegen, etc...

Het slaat de capture op in een erg klein, eigen formaat - welke je eventueel kan editen.

Daarna kan je dat bestand exporteren naar .AVI / Flash / Quicktime, etc...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16-09 10:24
RoyK schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 02:27:
Dat is natuurlijk ongecomprimeeerd beeldmateriaal. Het wordt later bewerkt met een video-editor en meestal daarna zorgvuldig gecomprimeerd met Handbrake.

Een videootje van 15 minuten op uhd wordt dan ongeveer 700MB. Prima te doen op YouTube. :)

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:12

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Je kunt ook eens naar SnagIt van Techsmit kijken. Kun je vanalles mee instellen, zelfs de te gebruiken recording codec :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 13:30:
Je kunt ook eens naar SnagIt van Techsmit kijken. Kun je vanalles mee instellen, zelfs de te gebruiken recording codec :)
Tot zover ik het allemaal heb kunnen ontdekken is Snagit niet wat je zoekt als je lange videos wilt gaan schieten en moet je naar hun volgende stap toe in hun lijn van software. Afgelopen maandag 3 uur time lapse opgenomen met OBS en gaat top. Tot nu toe erg tevreden!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
Jammer, hoge spoed, video maken met tekenkwerk laat in mn email. Het moet morgen om 8 uur in de ochtend al in de montage zodat het klaar gemaakt kan worden voor uitzending. Ruim 1 uur werk gerecored en een complete tekening gemaakt. OBS mag stoppen met recorden maar de tool lijkt niet te reageren. Tot hij plots verdwijnt en zo sta ik naar mijn desktop te turen. Met als resultaat een corrupte MP4 file..

|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Opnieuw beginnen dus.. dubbel overwerk, 1x betaald... morgen kijken voor een andere (niet gratis) tool. Misschien moet ik mn video illustraties op mn iMac blijven doen met iShowU Pro.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik zou OBS (Open Broadcaster Software) proberen.
Gratis, open-source en erg fijn in gebruik.
Site; https://obsproject.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mel33
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 20-09 17:32
Verwijderd schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 09:46:
Ik zou OBS (Open Broadcaster Software) proberen.
Gratis, open-source en erg fijn in gebruik.
Site; https://obsproject.com/
Nog niet wakker zeker, hij zegt net dat het niet gelukt is met OBS.
RoyK schreef op donderdag 29 september 2016 @ 21:45:
Jammer, hoge spoed, video maken met tekenkwerk laat in mn email. Het moet morgen om 8 uur in de ochtend al in de montage zodat het klaar gemaakt kan worden voor uitzending. Ruim 1 uur werk gerecored en een complete tekening gemaakt. OBS mag stoppen met recorden maar de tool lijkt niet te reageren. Tot hij plots verdwijnt en zo sta ik naar mijn desktop te turen. Met als resultaat een corrupte MP4 file..

|:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:( |:(

Opnieuw beginnen dus.. dubbel overwerk, 1x betaald... morgen kijken voor een andere (niet gratis) tool. Misschien moet ik mn video illustraties op mn iMac blijven doen met iShowU Pro.
Ben wel nieuwschierig of de deadline nog is gehaald?

Ik ben zo blij dat de pen en de som nog steeds machtiger zijn dan het zwaard. ringo-remasterd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
mell33 schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 10:03:
[...]

Nog niet wakker zeker, hij zegt net dat het niet gelukt is met OBS.

[...]

Ben wel nieuwschierig of de deadline nog is gehaald?
Ik stapte om half 2 mn bed in en had een tevreden klant deze ochtend! Iets niet goed gegaan met OBS en dat voelt wel onprettig. Ik moet er een beetje op vertrouwen dat het werkt. Gisteren was ik even goed groen van dit, dus sorry.. ik moest het even kwijt! O-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• b2vjfvj75gjx7
  • Niet online
RoyK schreef op vrijdag 30 september 2016 @ 15:22:
[...]

Ik stapte om half 2 mn bed in en had een tevreden klant deze ochtend! Iets niet goed gegaan met OBS en dat voelt wel onprettig. Ik moet er een beetje op vertrouwen dat het werkt. Gisteren was ik even goed groen van dit, dus sorry.. ik moest het even kwijt! O-)
Als het ooit nog mis mocht gaan;

http://www.flashbackrecorder.com/express

Ik werk er maandelijks mee en het is tot nu toe nog nooit mis gegaan ;)

(gratis versie, that is)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RoyK

RoyK

Hobby tekenaar

Topicstarter
record het ook een 2e scherm? ik zie dat er niet heel veel keuzes zijn voor de output. Flash of Avi. Nu zou het voor mij een avi moeten zijn in dat geval, maar liever neem ik het op in een ander format.

Pagina: 1