CentOS 7 installeren zonder bootloader?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kun
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 25-09 10:49
Is het mogelijk om CentOS te installeren zonder de bootloader aan te passen? Ik wil het graag installeren op een externe USB harde schijf. Het installeren op een externe schijf is volgens mij geen probleem, want ik zie deze al als optie tijdens de installatie, maar voordat ik verder ga vroeg ik me af of het mogelijk is om de bootloader van Windows niet te "overschrijven".

Ik zag dit niet zo snel terug in de opties tijdens de installatie, maar volgens mij moet dit wel mogelijk zijn. Ik wil dus alleen CentOS op kunnen starten door handmatig het boot menu van mijn BIOS te openen en dan de USB drive te selecteren.

Wellicht een stomme vraag, maar het lukt met niet om dit antwoord te vinden, waarschijnlijk zoek ik op de verkeerde termen...

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 20:47

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

Even de harde schijf inactiveren in het BIOS?

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

anders interne ff lostrekken

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

Je kan de bootloader gewoon op de externe schijf zetten. Voor de zekerheid de interne schijf lostrekken is geen slecht idee.

Je hebt een bootloader nodig. In theorie kan dat ook de Windows bootloader zijn maar in praktijk verwijst die door naar een Linux bootloader. Je hebt er dus nog steeds eentje nodig.

[ Voor 42% gewijzigd door CAPSLOCK2000 op 30-08-2016 21:19 ]

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kun
Ok, bedankt dat klinkt inderdaad als een eenvoudige optie. Voor de zekerheid trek ik inderdaad maar even al mijn harde schijven los.

Ik heb al heel lang niet meer met meerdere besturingssystemen op mijn systeem gewerkt, maar de bootloader wordt standaard toch op de MBR geïnstalleerd? Ik kan me nog vaag herinneren dat dat (vroeger) werd bepaald door de master of slave drive wat je volgens mij d.m.v. jumpers kon instellen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

oei da's lang geleden

kan ook gpt zijn he

http://www.howtogeek.com/...hen-partitioning-a-drive/

Iperf

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ljsquare
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 29-09 14:55
Kun schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:20:

Ik heb al heel lang niet meer met meerdere besturingssystemen op mijn systeem gewerkt, maar de bootloader wordt standaard toch op de MBR geïnstalleerd?
Je kan vaak bij expert installatie aangeven of het geïnstalleerd moet worden op de mbr of de partitie (bv resp. /dev/sda of /dev/sda1)

Laurens-Jan Merkx

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CAPSLOCK2000
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 12:22

CAPSLOCK2000

zie teletekst pagina 888

De MBR is niet meer dan het eerste blokje van een schijf. Iedere schijf heeft een eerste blokje dat als MBR kan dienen. In de tijd van de dinosaurussen zochten computers alleen op de eerste schijf van het systeem naar een MBR. Tegenwoordig kan je systeem meerdere schijven proberen en in de BIOS kan je aangeven in welke volgorde dat moet gebeuren (bv eerst CD-ROM, dan HDD).

This post is warranted for the full amount you paid me for it.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kun
Iedereen bedankt voor de hulp. Het is inmiddels gelukt en Windows en CentOS hebben geen idee van elkaars bestaan :).
Pagina: 1