Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_amoraal87
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 29-06 14:01
Hallo,

Afgelopen maanden ben ik op zoek gegaan naar een goede laptop voor (semi)professionele videobewerking. Ik ben uitgekomen op de MSI GT72S 6QE-055NL. Mijn plan was om deze in de komende weken aan te gaan schaffen, zeker nadat de prijs van €2100 gezakt was naar ruim €1750. Nu blijkt dat deze bij de goedkopere aanbieders deze niet meer op voorraad hebben. Een van die aanbieders heeft mij laten weten dat de laptop niet meer geproduceerd zal worden.

Nu is mijn belangrijkste vraag: stel dat er weer een aanbod voorbij komt van €1750, is het dan verstandig om deze laptop aan te schaffen, daar hij uit de handel gaat. Wat zou dit betekenen voor de eventuele ondersteuning in de toekomst? En in hoeverre is jullie ervaring dat je ondersteuning nodig hebt van de fabrikant?

Menig vergelijkbare laptops kosten namelijk meer dan €2200 dus het is de moeite waard voor mij om dit te onderzoeken.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groeten, Simon

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 13:02
Je hebt gewoon garantie. En er zijn normaal gesproken genoeg spareparts voor. En als het niet gerepareerd kan worden binnen garantie horen ze je een alternatief aan te bieden of koop te ontbinden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshM
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 30-08 22:58
Je hebt vaak de beste deals met uitlopende laptopmodellen. De vraag is natuurlijk wat je allemaal met de laptop wil gaan doen. Voor videobewerking leent de MSI zich prima gezien de CPU, videokaart, de snelle SSD, de grote HDD en het DDR4-geheugen van 16 GB.
Ik heb in april dit jaar een Toshiba Qosmio aangeschaft met een wat oudere quad core i7 en dedicated GPU. Hij werd zelfs nog geleverd met Windows 8.1 die ik natuurlijk meteen naar Windows 10 heb geüpgraded. De introductieprijs lag bij €1400,- en ik kocht hem voor €775,-, geen slechte deal vond ik.

Mijn laptop was destijds het laatste exemplaar en het is eigenlijk - net als "jouw" MSI - een gaming laptop, maar ik ben totaal geen gamer. Ik heb er wel een mooie, krachtige laptop aan. Ik heb de volledige garantie van zowel BCC als Toshiba gekregen. 3 jaar liefst! Nieuw is niet altijd beter, en over garantie zou ik me geen zorgen maken.

"Jouw" MSI GT72S 6QE-055NL is van weer een ander kaliber en het is een mooie, courante machine met een Skylake-CPU. Trouwens, ik zou bij een budget van €1750,- wel heel kritisch kijken naar alternatieven.

[ Voor 13% gewijzigd door FreshM op 30-08-2016 21:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_amoraal87
Bedankt voor jullie reacties en het delen van ervaringen!

Wanneer de laptop nog voor een mooie prijs aangeboden gaat worden ga ik daarvoor.
Anders ga ik voor een nieuwer model.

Wanneer iemand nog aanvulling heeft op bovenstaande hoor ik het graag!

Groeten, Simon

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peulkn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-09 15:09
Beter ga je dan voor een laptop met een 1060, sneller en goedkoper

Gasloos | techneco loria 6004 | atlantic explorer 200fs | 5525wp ZZO 45° Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flaat
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 05-09 09:38
ja, jammer dat dat nog niet gepost is maar de GTX980M is minder snel dan een 1060 en veel minder dan een 1070, ik zou zeker even verder kijken naar een nieuwer model.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddy270us
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 08:52
zoals hierboven al gemeld: je hoeft je geen zorgen te maken over je aankoop wat betreft garantie en ondersteuning, want die krijg je gewoon zoals je dat met elk andere laptop die je nieuw zou kopen.

Of het verstandig is om 1750 neer te leggen voor een laptop met een 980m, is een andere vraag. ik zou het niet aanraden. (wederom) Zoals hierboven gemeld, is de 1060 beter dab de 980m. ik zou toch de 1750 euro investeren in een laptop met een 1060. en dan zal je zien dat de laptops dan ook een stuk dunner en lichter zijn. wellicht dat je een laptop met een 1070 kan kopen voor dat geld of als je ietsje meer bijlegt.

(edit)
ok, heb even snel gekeken, lijkt mij niet dat je een 1070 laptop kan kopen voor 1750, de prijzen beginnen een beetje rond 2200... (nu nog iig... wllicht dat het wat lager zal komen, maar zal niet veel zijn). Echter kan je wel laptops voorzien van GTX 1060 kopen. Je zult dan moeten doen met een 6700HQ ipv een i7-6820HK, maar ik denk dat je voordeel wat je uit een 1060 haalt ipv een 980m veel groter is dan de voordeel wat je uit een i7-6820HK haalt ipv een 6700HQ. (hangt uiteraard van af wat je van plan bent).

neem dit bijv:

https://tweakers.net/pric...re-009nl-phantom-pro.html

14 inch, 1.6 kg, gtx 1060, evenveel ram en SSD en HDD... 1850 euro. (vergeleken met de 4 kilo wegende MSI GT72S 6QE-055NL :) )

[ Voor 38% gewijzigd door teddy270us op 31-08-2016 10:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_amoraal87
Heel erg bedankt voor de reacties.

ik heb begrepen dat voor videobewerking in deze volgorde van belang is wat je aanschaft:
- processor
- hoeveelheid geheugen
- videokaart

Gewicht maakt voor mij niet zoveel uit maar ik ga me zeker verdiepen in de opties die jullie aankaarten!

Bedankt!

Toevoeging, 17 inch is wel de maar waar ik naar op zoek ben.

[ Voor 9% gewijzigd door s_amoraal87 op 31-08-2016 10:22 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teddy270us
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 15-05 08:52
s_amoraal87 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:21:
Heel erg bedankt voor de reacties.

ik heb begrepen dat voor videobewerking in deze volgorde van belang is wat je aanschaft:
- processor
- hoeveelheid geheugen
- videokaart

Gewicht maakt voor mij niet zoveel uit maar ik ga me zeker verdiepen in de opties die jullie aankaarten!

Bedankt!

Toevoeging, 17 inch is wel de maar waar ik naar op zoek ben.
ah, excuses, dat stukje van videobewerking heb ik overheen gelezen 8)7 het is de leeftijd denk ik. je hebt gelijk, voor videobewerking is CPU belangrijker. Kijk dan even hoeveel performance voordeel je hebt van de 6820HK vergeleken met de 6700HQ. Even snel gekeken, scheelt het niet zo bar veel:
http://cpuboss.com/cpus/I...K-vs-Intel-Core-i7-6700HQ

check ook even de volgende link:
http://www.notebookcheck....k-Processor.149418.0.html
(hier kan je wat lezen over de 6820 en ook in het lijstje kijken hoever hij boven de 6700HQ staat)

oh, nog ook wat beters gevonden:
http://www.notebookcheck....20HK-Review.150864.0.html

Ik weet niet tot hoeverre die performance boost invloed heeft op je videobewerking en hoe die zich vertaalt in de rendering van je video's... Als het niet veel uitmaakt (10-20 minuten op een rendering van 8 uur bijv) dan zou ik het laten... maar als het bijv 60 minuten kan zijn, ja, dan zou ik dan voor een 6820 gaan.

Even een vraag: je zei dat gewicht voor jou niet veel uit maakt, mag ik dan aan nemen dat je je de laptop als een workstation gaat gebruiken en niet heen en weer gaan meenemen? want dan zou het misschien beter om een desktop te kopen... kan je een behoorlijke "rig" samenstellen voor dat prijs. Begrijp mij niet verkeerd, want ik zelf heb liever een krachtige laptop waar ik alles op kan doen. Maar ik vroeg het mij gewoon af.

iig: succes met het maken van je keuze :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_amoraal87
Hey,

Nogmaals dank voor je input.

Ik wel hem wel kunnen verplaatsen maar vaak zal ik dat niet doen. Wel te vaak om voor een desktop te kiezen.

Ik heb gebruik gemaakt van deze link: http://m.cpubenchmark.net/laptop.html de 6820hk haalt een 9 en de 6700hq een 8 (ik weet niet precies waar die cijfers voor staan maar het geeft wel de vehouding weer). Volgens die gegevens scheelt het dus iets meer dan 10%.. Maar ik ga de site die jij aangaf nog eens goed doornemen.

Bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peulkn
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 01-09 15:09
De vraag is natuurlijk ook of je een 980m nodig bent dan en of een 960m niet voldoet?

Gasloos | techneco loria 6004 | atlantic explorer 200fs | 5525wp ZZO 45° Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_amoraal87
Ik denk dat deze de grootste kans maakt:
pricewatch: MSI Gaming Series GT72S 6QD-061NL

Ik upgrade dan direct het interne geheugen en evt later een upgrade van de ssd.

Lijkt het jullie een goede optie voor waar ik naar op zoek ben?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Iceman1987
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 21-03 19:01
Misschien is de volgende actie iets voor jou? https://tweakers.net/advertorials/back2coolNL09/

Ongeveer dezelfde laptop als je wilt van MSI voor 1500

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• s_amoraal87
Bedankt voor het melden van de actie. Ik heb gekozen om voor het volgende te gaan:
- ik wacht af of deze nog verder daalt in prijs (is ook end-of-life): pricewatch: MSI Gaming Series GT72S 6QD-061NL
- of anders deze daalt in prijs: pricewatch: MSI Gaming Series GT72S 6QE-055NL

Daarbij upgrade ik de laptop met deze ssd: pricewatch: Samsung 950 Pro 512GB

Alternate bied voor deze producten (zo goed als) de laagste prijzen aan. Echter monteren zij niet de ssd.
Weet iemand bij welke winkel ze dit wel doen bij aanschaf of hebben jullie anders een ander advies.
Weten jullie of de OS standaard op de ssd staat of de hdd?

Bedankt weer!
Pagina: 1