Toon posts:

Opstarten PC lukt niet na 'schijfcontrole/schijfopruiming'

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

De casus
Mijn zus startte haar computer op waarna een soort schijfopruiming volgens haar zeggen plots is opgestart. In beeld kwamen teksten waarop te lezen was dat er allemaal zaken verwijderd werd. Zie foto's onderaan. Omdat het de PC betreft van haar reeds overleden partner heeft zij als reflex de uitknop ingedrukt. Toen zij hem hierna opstartte heeft er een herstelproces plaatsgevonden waarna de PC is opstart tot en met het windows logo en dan zwart wordt met het pijltje in beeld. Ditzelfde gebeurd bij het opstarten in veilige modus. Ik heb de PC zelf nog niet van dichtbij kunnen zien.

Mijn vraag
Wat zou ik nog kunnen proberen? Zijn er bestanden verwijderd? Is de harde schijf beschadigd?

Relevante software en hardware die ik gebruik
Volgt.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn zus heeft geprobeerd op te starten in veilige modus.

Zie hieronder voor de foto's:

Afbeeldingslocatie: http://i66.tinypic.com/ng6kj5.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/2j46g0i.jpg

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/30as9k3.jpg

Hartelijk dank voor uw hulp!

Met vriendelijke groet,

Matthijs

Beste antwoord (via Verwijderd op 31-08-2016 12:31)

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 22:52
Dit lijkt mij een standaard foutcontrole van het bestandssysteem, nadat Windows bij het opstarten constateert dat het bestandssysteem defect is geraakt.
Dit kan een gevolg zijn van een PC die al geruime tijd in gebruik is geweest, waarbij Windows niet netjes is afgesloten. Windows repareert het bestandssysteem en komt dan (als Windows zelf niet is geraakt) gewoon weer op. Als dat niet lukt, stop je er een willekeurige (dus even lenen als je die niet hebt) Windows installatie disk in (maar wel van dezelfde Windows, bv. Windows 10 of Windows 7) en kiest voor " installatieherstel".

Als er zaken op staan die belangrijk zijn, maar waar geen backup van is (documenten, foto's e.d.), doe je het bovenstaande NIET, en doe je NIETS meer met deze harddisk. Dan ga je eerst over tot datarecovery (dus de harddisk in een andere computer " erbij" aansluiten en GetDataBack of Recuva er op los laten en de bestanden weg kopiëren naar een andere harddisk), want dat is nu nog gemakkelijk uitvoerbaar.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• Renault
Dit lijkt mij een standaard foutcontrole van het bestandssysteem, nadat Windows bij het opstarten constateert dat het bestandssysteem defect is geraakt.
Dit kan een gevolg zijn van een PC die al geruime tijd in gebruik is geweest, waarbij Windows niet netjes is afgesloten. Windows repareert het bestandssysteem en komt dan (als Windows zelf niet is geraakt) gewoon weer op. Als dat niet lukt, stop je er een willekeurige (dus even lenen als je die niet hebt) Windows installatie disk in (maar wel van dezelfde Windows, bv. Windows 10 of Windows 7) en kiest voor " installatieherstel".

Als er zaken op staan die belangrijk zijn, maar waar geen backup van is (documenten, foto's e.d.), doe je het bovenstaande NIET, en doe je NIETS meer met deze harddisk. Dan ga je eerst over tot datarecovery (dus de harddisk in een andere computer " erbij" aansluiten en GetDataBack of Recuva er op los laten en de bestanden weg kopiëren naar een andere harddisk), want dat is nu nog gemakkelijk uitvoerbaar.

Verwijderd

Topicstarter
Hartelijk dank!

• Renault
Als je zeker wil weten dat het niet aan de harddisk zelf ligt, kan je de SMART parameters uitlezen en die posten in topic " Check je SMART". Aan het begin van dat topic staat hoe je dat gemakkelijk en snel kunt doen.