Keuzes mbt aanschaf nieuwe hardware

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 00:14
Even een korte situatieschets:

Vanaf 2009 Mac gebruiker met een Macbook Unibody White. Deze is in 2011 vervangen door een Macbook air 13". Helaas is deze een half jaar geleden minder praktisch geworden daar het toetsenbord niet meer naar behoren functioneert.
Tot op heden gebruik ik de Macbook air onderweg en hang ik hem thuis aan een groot scherm en andere randapparatuur om productiever te zijn (naar alle tevredenheid btw).

Omdat ik er vanuit ging dat de nieuwe Macbook pro in september/oktober uit zou komen, heb ik gewacht met de aanschaf van een nieuwe Macbook om te kijken waar Apple mee zou komen. Echter heb ik de afgelopen tijd flink nagedacht en ben ik aan het twijfelen over wat ik het beste kan doen in mijn situatie op dit moment.

Eisen voor de Macbook zijn niet bijzonder hoog. De enige spellen die ik speel zijn simulatiegames zoals EM4 en Tropico (1,2). Games als FIFA en GTA V speel ik op de PS3. Tot een jaar of 2 geleden was ik dus tevreden met de zeer matige gameprestaties van mijn Macbook air (ik gebruik geen Photoshop oid, alleen voor vakantie-filmpjes simpele iMovie bewerkingen).

Tot een week geleden wilde ik afwachten tot de nieuwe Macbook pro en deze aanschaffen. Onderweg en op de studie voor meer eenvoudige taken, thuis aan randapparatuur om productief te zijn. Hierop zou ik dan ook wel weer wat games willen spelen, wat prima zou gaan. Voor een 13" ging ik uit van ongeveer 1700.-. Echter ging ik mezelf toen overtuigen van het feit dat een 15" misschien wel handiger zou zijn ivm de grafische kaart, waardoor ik meer future proof zou zijn? Dus mijn budget werd ruimer naar ongeveer 2200.-.

Nu zat ik laatst weer wat te surfen en zag ik de studentenactie van Apple, waarna ik me bedacht dat ik ook een Macbook kon kopen voor het studie-gedeelte. Hierdoor zou ik nog meer portable zijn (gezien het gewicht ed), en ik kan die thuis met een usb-c hub aansluiten aan de randapparatuur. Gezien die prijs zou ik daarnaast nog een windows-desktop kunnen aanschaffen waarop ik kan gamen en zelfs binnen budget nog een iPad aanschaffen, of mijn iPhone upgraden :D. En vanwege de studentenactie zou ik dan een mooie nieuwe headset erbij krijgen :) .

Al met al is de vraag dus eigenlijk: Wat zouden jullie Tweakers doen in mijn situatie?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

Binnen de 2200 euro ga je geen MacBook, game pc en iPad kunnen passen ben ik bang. De MacBook 12" kost namelijk al 1400 euro en een beetje bruikbare game pc kost al gauw 600-800 euro. Dan is het geld alweer op ;)

Een desktop naast een laptop voor productiviteit is altijd beter dan een compromis oplossing als een laptop met GPU, dus dat is wel de juiste insteek naar mijn mening :)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 05-10 22:14
nelizmastr schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 22:22:
Binnen de 2200 euro ga je geen MacBook, game pc en iPad kunnen passen ben ik bang. De MacBook 12" kost namelijk al 1400 euro en een beetje bruikbare game pc kost al gauw 600-800 euro. Dan is het geld alweer op ;)

Een desktop naast een laptop voor productiviteit is altijd beter dan een compromis oplossing als een laptop met GPU, dus dat is wel de juiste insteek naar mijn mening :)
Deels mee eens. Al moet je dan wel een fatsoenlijke oplossing hebben zodat je van beide apparaten bij je bestanden kan.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 07:51

nelizmastr

Goed wies kapot

koentjuh1987 schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 22:09:
[...]

Deels mee eens. Al moet je dan wel een fatsoenlijke oplossing hebben zodat je van beide apparaten bij je bestanden kan.
De desktop is niet bedoeld voor die bestanden, dus als je wat nodig hebt pleur je het maar in stack, op dropbox of whatever. :P

I reject your reality and substitute my own

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
Voor een 13" ging ik uit van ongeveer 1700.-. Echter ging ik mezelf toen overtuigen van het feit dat een 15" misschien wel handiger zou zijn ivm de grafische kaart, waardoor ik meer future proof zou zijn? Dus mijn budget werd ruimer naar ongeveer 2200.-.
Wat betreft de 13". Ga niet voor de i7 dualcore maar pak de i5 en investeer in extra opslag of ram.

Wat betreft die €2200. Daar heb je geen macvook met dGPU voor. Die begint pas bij €2800. Heb je wel quad i7, 16gb ram, 512gb ssd.

Maar ik denkniet dat je het echt nodig hebt.

• Saninl
Dank voor de reacties tot dusver, alle input is helpend :)

@Nelizmastr: het belangrijkste is eigenlijk dat ik gewoon een nieuwe laptop nodig heb om mijn Macbook Air te vervangen. Dus de iPad is geen must. Een Macbook + budget game-pc valt wel binnen de mogelijkheden denk ik.

@Koentjuh1987: ik zal geen typewerk gaan doen op de game-pc. Die staat er echt uitsluitend voor de sporadische games die ik niet kan/wil spelen op mijn Playstation III. Mijn huidige Macbook Air staat zeker de helft van de tijd op mijn desktop in een standaard met randapparatuur aangesloten.

@Supersnathan94: dank voor de tip. Zelf ben ik ook van mening dat een i7 niet nodig zal zijn voor mijn gebruik inderdaad.

Algemeen: Wat ook Supersnathan94 aangeeft; ik probeer in te schatten wat ik nodig heb voor mijn eisen. Heb ik wel een dGPU nodig voor de sporadische games die ik wil spelen op mijn laptop? Dit zijn vooral simulatiegames (bijvoorbeeld Cities Skylines of mogelijk een relatief nieuwe city-builder), welke naar mijns inziens minder van het GPU vragen dan een FIFA of GTA.
Ik vind het zonde om voor 'teveel' geld een overkill Macbook Pro aan te schaffen... Tot een jaar of twee geleden kon ik ook alle games die ik wilde spelen op mijn Macbook Air uit 2011. Niet op de hoogste resolutie met hoge details, maar oké. Nogmaals; hiernaast wordt de Macbook niet gebruikt voor video-editten oid...

• robcoenen
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 26-09 14:44
Bij voorkeur wil je een nieuwe MacBook, eventueel een game-pc, een iPad en evt. de mogelijkheid om je iPhone te upgraden.

Persoonlijk zou ik wachten tot oktober, dan komen vermoedelijk nieuwe MacBook's uit. Ik verwacht dat 256GB de standaard wordt, dus dat de prijzen relatief dalen, maar absoluut gezien gelijk blijven. Hiermee kan je wellicht al wat besparen.

Ik weet niet hoe intensief je wil gamen, maar je kan eventueel overwegen een console te nemen i.p.v. een game-pc. Een Xbox One is bijv. al voor €250,- te krijgen met 2 games.

Ik zelf ben in het bezit van een iPhone 6 Plus en ik merk dat mijn iPad gebruik gedaald is sinds ik deze telefoon 2 jaar geleden heb aangeschaft. Wellicht kan je overwegen je iPhone te upgraden naar het model wat 9 september uit gaat komen en dan de iPad links laat liggen.

Mocht je nog meer budget nodig hebben, dan kan je eens kijken waar je kan schrappen in bijv. vaste lasten. Denk hierbij bijv. aan een goedkoper sim-only abonnement of dergelijke (zo heb ik bijv. nu voor €25,- 10GB data) wat flink goedkoper was dan voorheen bij een andere provider. Spotify heb ik via een abonnement bij de provider gratis verkregen, bij een familielid van mij, wat ook weer €120,- vrij maakt.

Allemaal kleine tips maar wellicht kan je er iets mee ;)

• Saninl
Bedankt voor de reactie!

Ik wil inderdaad een nieuwe Macbook aangezien mijn oude kuren vertoont...

Een nieuwe iPhone wil ik eigenlijk uitstellen tot volgend jaar (nog redelijk tevreden met mijn iPhone 5). Een iPad ben ik aan het afwegen, maar heeft geen prio.

Tevens heb ik een Playstation III waar ik redelijk wat games op speel, maar een aantal simulatie-games zijn (vind ik) niet prettig speelbaar of een console, of ze zijn nooit uitgekomen op console.

Het liefste zou ik dus een Macbook kopen waarmee ik weer wat games kan spelen en hiernaast gewoon gamen op de Playstation. Maar mocht dit duurder zijn dan een eenvoudige Macbook kopen en een Game-desktop aanschaffen, dan is dat ook nog een optie :)

• mansour
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 11-07-2024
Saninl schreef op donderdag 01 september 2016 @ 17:53:
Het liefste zou ik dus een Macbook kopen waarmee ik weer wat games kan spelen en hiernaast gewoon gamen op de Playstation.
Gamen op een Macbook wil je niet. De laptop is daarvoor simpelweg niet krachtig genoeg voor, zelfs bij wat simpelere spellen wordt de laptop warm.

De meerprijs van de MBP t.o.v. de MB is niet heel groot. De Air is op dit moment vreemd gepositioneerd en moeten we afwachten wat Apple gaat doen. Mijn advies is dus om de basisversie van de nieuwe MBP te nemen. Het is misschien wat minder portable, maar je krijgt wel wat meer waar voor je geld.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saninl
mansour schreef op donderdag 01 september 2016 @ 19:55:
[...]

Gamen op een Macbook wil je niet. De laptop is daarvoor simpelweg niet krachtig genoeg voor, zelfs bij wat simpelere spellen wordt de laptop warm.

De meerprijs van de MBP t.o.v. de MB is niet heel groot. De Air is op dit moment vreemd gepositioneerd en moeten we afwachten wat Apple gaat doen. Mijn advies is dus om de basisversie van de nieuwe MBP te nemen. Het is misschien wat minder portable, maar je krijgt wel wat meer waar voor je geld.
Dank voor de reactie...

Ik ga maar afwachten wat de nieuwe MBP gaat brengen inderdaad...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
[...]

Natuurlijk wordt ie warm. Daar is het hele unibody design voor ontworpen. Gamen op een macbook gaat zeer redelijk. Het ligt er aan welke games je speelt en hoe nieuw die zijn. Gta SA draait fantastisch op een MBP 15" met GT650M uit 2012 (amper gpu gebruik) dat kan je ook nog prima zonder lag en framedrops spelen op een 13,3" met IGP.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bossie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 11:46
Ik heb een 15" 2014 rMBP die ik gebruik voor alles privé inclusief een paar games (blizzard games + civ), elke andere game speel ik op de PS4 :).

De 15" zie ik als een workstation laptop, terwijl de 13" meer op mobiliteit is gericht wat ook zichtbaar is aan de specs (GPU+CPU). De 15" gaat je sowieso meer power geven terwijl je met de 13" meer mobiliteit krijgt ten koste van productiviteit (formaat, ondanks high res toch niet optimaal voor werk), hetzelfde is nog meer van toepassing op de 12". Dit kan je oplossen met een extern scherm voor thuis, maar dan heb je weer geen GPU.

Als je geen bezwaar hebt tegen een gebruikte Laptop, dan kun je vaak een prima slag slaan in V&A als apple weer eens upgrades heeft gepresenteerd.

We're just enthusiastic about what we do. -- Steve Jobs, 1985; Battle.net: Bossie#2919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
[...]
Mijn advies is dus om de basisversie van de nieuwe MBP te nemen. Het is misschien wat minder portable, maar je krijgt wel wat meer waar voor je geld.
minder portable? ook de nieuwe macbook weegt niet zo veel en ben je net zo mobiel mee. Veelal zelfs nog wat krachtiger dan de macbook/macbook air.

Met een MBP kom je de komende jaren prima mee uit de voeten.

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mansour
koentjuh1987 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 12:41:
[...]

minder portable? ook de nieuwe macbook weegt niet zo veel en ben je net zo mobiel mee. Veelal zelfs nog wat krachtiger dan de macbook/macbook air.

Met een MBP kom je de komende jaren prima mee uit de voeten.
De MBP is ten opzichte van de MB minder portable. Niet alleen qua gewicht van de laptop zelf, maar ook de oplader is compacter en lichter.

Maar je krijgt bij de MBP 13 wel wat meer terug zoals extra poorten en wat meer kracht. De 15 inch is niet echt portable. Maar als je veel schermruimte prefereert dan hou ik je niet tegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koentjuh1987
mansour schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:15:
[...]

De MBP is ten opzichte van de MB minder portable. Niet alleen qua gewicht van de laptop zelf, maar ook de oplader is compacter en lichter.

Maar je krijgt bij de MBP 13 wel wat meer terug zoals extra poorten en wat meer kracht. De 15 inch is niet echt portable. Maar als je veel schermruimte prefereert dan hou ik je niet tegen.
een 13 inch macbookpro is prima te gebruiken. Het zijn geen bakken meer zoals vroeger.
En een macbookpro kan ook een uurtje of 10 op een accu lading halen. (hangt wel van het gebruik af)

...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kx22
  • Laatst online: 05-10 22:33
Je kan ook nu de Macbook Pro mid 2015 topmodel met dGPU kopen op Amazon.co.uk of Ebay.co.uk.
Daar staat tientallen voor rond de 1300-1500 pond. Met de huidige wisselkoers zit je dan rond de 18/1900 euro. Dat is natuurlijk al bijna 1000 euro goedkoper dan hier in NL.

Ik heb zelf een iMac, daar kan ik Fifa 16 op spelen in Boot Camp. Echter begint hij dan ook al hard te blazen in de zomer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mansour
koentjuh1987 schreef op woensdag 07 september 2016 @ 13:21:
[...]

een 13 inch macbookpro is prima te gebruiken. Het zijn geen bakken meer zoals vroeger.
En een macbookpro kan ook een uurtje of 10 op een accu lading halen. (hangt wel van het gebruik af)
Klopt. Het zijn geen zware laptops, maar je merkt het verschil. Ik heb gebruik gemaakt van beide laptops namelijk. En je merkt bij de MBP 13 zeker wel dat je een met wat zwaarder apparaat op pad gaat vergeleken met de MB.

Je moet de overweging maken of je een krachtiger en wat veelzijdige laptop wilt dat wat zwaarder is of dat je wilt gaan voor een lichte, maar minder krachtige laptop wilt gaan.
Pagina: 1