Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:24
In 2015 is door de Russen een buitenaards signaal opgevangen. Dit signaal kan mogelijk duiden op de aanwezigheid van intelligent leven bij de ster HD164595. De ster in kwestie is een zonachtige ster, maar aanzienlijk ouder: 6,3 miljard jaar. Terwijl onze zon 'slechts' 4,5 miljard lichtjaar oud is. De verhouding van metallische elementen (alle elementen zwaarder dan helium) is gelijk aan die van de zon. Tot dusver is er 1 planeet bij de ster aangetoond, een gasplaneet. Kleinere planeten zijn tot dusver nog niet waargenomen.

Het gaat om onderstaande 'spike'
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/lpo3virXc7dpUHaVOFAb4Ja8/full.jpg

Artikelen:
http://www.centauri-dreams.org/?p=36248
http://www.kijkmagazine.n...se-beschaving-opgevangen/

Telegraaf video over dit onderwerp:
http://www.telegraaf.nl/t...aal__Maar_van_wie___.html

Interessant is nu de vraag of dit signaal daadwerkelijk van een buitenaardse beschaving komt. Als het signaal inderdaad van een planeet nabij HD164595 komt dan is het 95 jaar onderweg geweest. De ster, met z'n planeten, ligt namelijk op 95 lichtjaar afstand. Als er al een beschaving is dat op het onze lijkt konden ze van te voren nog niet weten dat wij hier zijn. 95 jaar geleden begonnen we net met de 1e radio uitzendingen. Deze uitzendingen zouden pas in de laatste tien jaar ofzo bij HD164595 zijn aangekomen. Mocht een beschaving daar te plekke direct willen reageren dan hadden wij pas hun signaal in de jaren 2080-2090 opgevangen.

Misschien dat hun beschaving technologisch verder is dan het onze en dat ze vanaf hun planeet hebben geconstateerd dat bij onze zon er een planeet precies in het midden van de leefbare zone ligt. Dit was voor hun wellicht aanleiding geweest om een bericht te sturen. Dat dit bericht zo kort is hoeft natuurlijk niets te zeggen. De bekende Arecibo bericht is ook in maar 3 minuten tijd verstuurd. Mocht er een beschaving zijn die dit bericht gedeeltelijk opvangt en vervolgens verder gaat luisteren zal ook verder niets vinden.

In elk geval, geleerden zijn nu druk het signaal te identificeren.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01-10 19:55

Rannasha

Does not compute.

De kans dat dit signaal werkelijk een kunstmatig signaal is dat afkomstig is van HD164595 is bijzonder klein. Deze ster is wel vaker geobserveerd, maar behalve dit ene signaal van zo'n 2 seconden is er nooit iets gevonden uit die richting.

Het signaal kan afkomstig zijn van een natuurlijk fenomeen of zelfs van een aardse bron. De frequentie, 11 GHz, wordt vaak gebruikt voor militaire communicatie met satellieten.

Russische staatsmedia melden dat het signaal afkomstig was van een Russische satelliet die niet geregistreerd stond in de database van hemellichamen om rekening mee te houden bij dit soort onderzoeken: http://tass.com/science/896683

|| Vierkant voor Wiskunde ||

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:40

almightyarjen

When does the hurting stop?

Rannasha schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:31:
Russische staatsmedia melden dat het signaal afkomstig was van een Russische satelliet die niet geregistreerd stond in de database van hemellichamen om rekening mee te houden bij dit soort onderzoeken: http://tass.com/science/896683
Dan rijst bij mij gelijk de vraag wat het doel van die satelliet is, aangezien deze niet geregistreerd staat...

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

almightyarjen schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:28:
[...]

Dan rijst bij mij gelijk de vraag wat het doel van die satelliet is, aangezien deze niet geregistreerd staat...
Militaire doeleinden. Spionage waarschijnlijk. Alle landen met een ruimteprogramma zullen satellieten hebben waarvan ze liever niet zien dat algemeen bekend is waar ze voor zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• almightyarjen
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 07:40

almightyarjen

When does the hurting stop?

Rannasha schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:32:
[...]

Militaire doeleinden. Spionage waarschijnlijk. Alle landen met een ruimteprogramma zullen satellieten hebben waarvan ze liever niet zien dat algemeen bekend is waar ze voor zijn.
Zo'n idee had ik idd er al bij. Maar dat bemoeilijkt dus wel enorm de zoektocht naar signalen die van buitenaf komen.

Patreon | Main Youtube | Work In Progress Youtube

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rannasha

Rannasha

Does not compute.

almightyarjen schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:34:
[...]

Zo'n idee had ik idd er al bij. Maar dat bemoeilijkt dus wel enorm de zoektocht naar signalen die van buitenaf komen.
Nou ja, zo'n groot probleem is het ook weer niet. De meeste satellieten, ook militaire, zijn gewoon bekend en onderzoekers weten wanneer die over komen vliegen en kunnen dergelijke signalen dus ook filteren. De kans dat een onbekende satelliet precies op het juiste moment over de telescoop vliegt om een signaal te versturen dat opgevangen wordt is vrij klein.

Normaalgesproken worden dergelijke zaken eerst gechecked voordat er een officieel persbericht de deur uit gaat. In dit geval is het nieuws over het signaal echter gelekt en op een blog terecht gekomen. Was het gebruikelijk proces gevolgd, dan was het waarschijnlijk dat dit signaal nooit in de media terecht gekomen zou zijn.

Het vroegtijdig lekken / uitbrengen van wetenschappelijke resultaten is een vaker voorkomend probleem. Zie ook het sneller-dan-licht neutrino experiment van een tijdje terug. De media gaan aan de haal met een resultaat dat nog niet geverifieerd is, waardoor er vaak geheel ten onrechte veel ophef over gemaakt wordt. In sommige gevallen zet het de wetenschappers zelfs in een slecht licht omdat het doet voorkomen alsof ze incompetent zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Salvatron
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

Salvatron

Dispereert niet

Als het inderdaad een satelliet is oid geeft het maar weer eens aan hoe ver de fantasie van sommigen kan gaan.

Lucht en leegte, zegt Prediker, alles is leegte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snowwie
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01:24
Het lijkt er nu op dat het signaal waarschijnlijk toch iets meer aards is.

https://www.sao.ru/Doc-en/SciNews/2016/Sotnikova/

Jammer. Ik zou het graag in mijn leven nog wel willen meemaken dat buitenaards leven wordt aangetoond. Ook al zou het met een geverifieerd signaal uit de ruimte zijn.

Mijn YouTube Channel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 29-09 15:24
Fantasie? Ik denk dat leven buiten deze aardedol slechts een kwestienvan tijd is voor dat dat ontdekt zal worden.

Al zou slechts 0,00001% van alle planeten in het universum leven bevatten, dan is dat nog veel als je het uitdrukt in getallen. Alleen de afstand, dat is en blijft een uitdaging ;)

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:04
Rannasha schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:31:
De kans dat dit signaal werkelijk een kunstmatig signaal is dat afkomstig is van HD164595 is bijzonder klein. Deze ster is wel vaker geobserveerd, maar behalve dit ene signaal van zo'n 2 seconden is er nooit iets gevonden uit die richting.
Even terugkomen op deze uitspraak. Ik dacht eens een korte docu of interview met Neil degrasse Tyson gezien te hebben waarin hij de inefficiëntie van de huidige methoden voor dergelijk onderzoek bekritiseerde. Blijkbaar is het zoeken naar een naald in een hooiberg. Als ik het me goed herinner moeten de signalen wel ongeveer onze kant op geslingerd worden om door ons waargenomen te worden en moeten ze voldoende energie bevatten om niet te versmelten met de achtergrond straling.

Hoewel een terugkerend fenomeen met verschillende, willekeurige intervallen een sterke indicator voor een kunstmatig iets is, is de kans hierop blijkbaar erg klein tenzij het een bewust uitgestuurd signaal is. Dat een signaal niet terugkeerd, hoeft volgens mij niet te betekenen dat het per definitie niet kunstmatig kan zijn. We kunnen het alleen niet verifiëren.
Pagina: 1