Aansluiten UTP wanddoos lukt niet

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 13:22
Beste mede tweakers,

Ik zit met mijn handen in mijn haar. Zojuist voor het eerst aan de slag gegaan met opbouw wanddoosjes om het netwerk netter aan te leggen. Ik heb wel ervaring met het krimpen van kabels, dat gaat van een leien dakje, maar werken met zo'n LSA tang op een contactstripje is nieuw voor mij.

Qua kleurcodering heb ik exact dezelfde codering aangehouden zoals de rest van het netwerk om het zo makkelijk mogelijk te houden.

Zowel op het stripje als de connector hebben de volgende codering.
1 wit/groen
2 groen
3 wit/oranje
4 blauw
5 wit/blauw
6 oranje
7 wit/bruin
8 bruin

Foto van de kleurcodering: http://www.incentre.net/w.../2015/02/ethcable568a.gif

Foto van de wandcontactdoos: http://imgur.com/a/KSI7G

Zowel de linker als de rechter UTP poort geven geen signaal.

Waar ga ik de mis in?

Ik heb overigens wel afgeweken van de kleurcodering van op de strip zelf, maar ik heb gewoon de nummers aangehouden van mijn originele codering.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
Ik weet niet hoe lang je de aders (en ook de paren) uit elkaar gedraaid hebt, maar deze horen zo lang mogelijk (dus tot zo dicht mogelijk) bij de aansluiting getwist te zijn.
Ook eens in de specs kijken of je aansluit doosje voldoet aan de TIA/EIA-568-B
Wikipedia: Getwist paar

Welke kabel gebruik je? Hij lijkt (maar dat kan ook door de foto komen) nogal dik (Cat6???)
Als het doosje maar Cat5e aankan dan worden waarschijnlijk de mantels van de aders niet goed ingesneden.
Deze moeten tijdens het "doggen" ingesneden worden zodat ze contact maken met de koperen mesjes in de LSA strook

[ Voor 31% gewijzigd door rdfeij op 30-08-2016 17:18 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14:50
Jokuh schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:10:
Ik heb overigens wel afgeweken van de kleurcodering van op de strip zelf, maar ik heb gewoon de nummers aangehouden van mijn originele codering.
Dat heb je niet, je hebt de volgorde van de T-568A-plug aangehouden maar de nummers op de contactpunten genegeerd. Als je de nummers en de A-kleurcodering aanhoudt gaat het goed.

Dus op de LSA-strip in deze volgorde: Wit-groen, groen, wit-oranje, oranje (is nu: blauw), blauw (is nu: wit-blauw), wit-blauw (is nu: oranje), wit-bruin, bruin.

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
rdfeij schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:15:
Ik weet niet hoe lang je de aders (en ook de paren) uit elkaar gedraaid hebt, maar deze horen zo lang mogelijk (dus tot zo dicht mogelijk) bij de aansluiting getwist te zijn.
Ook eens in de specs kijken of je aansluit doosje voldoet aan de TIA/EIA-568-B
Wikipedia: Getwist paar

Welke kabel gebruik je? Hij lijkt (maar dat kan ook door de foto komen) nogal dik (Cat6???)
Als het doosje maar Cat5e aankan dan worden waarschijnlijk de mantels van de aders niet goed ingesneden.
Deze moeten tijdens het "doggen" ingesneden worden zodat ze contact maken met de koperen mesjes in de LSA strook
Ze zijn niet veel verder dan de foto untwisted. Aangezien het een stugge kabel is en een testopstelling heb ik hier even voor gekozen. Gezien het niet langer dan 5cm is, leek het mij geen ramp.
nescafe schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:21:
[...]

Dat heb je niet, je hebt de volgorde van de T-568A-plug aangehouden maar de nummers op de contactpunten genegeerd. Als je de nummers en de A-kleurcodering aanhoudt gaat het goed.

Dus op de LSA-strip in deze volgorde: Wit-groen, groen, wit-oranje, oranje (is nu: blauw), blauw (is nu: wit-blauw), wit-blauw (is nu: oranje), wit-bruin, bruin.
Dus de kabel mag wel de originele codering zijn? En ik hoef dus alleen 4, 5 en 6 te verwisselen op de LSA-strip?

Beiden bedankt voor de hulp!

EDIT: Kijkfoutje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
Oh jeetje. Ik zie nu dat de nummers niet van 1 t/m 8 lopen, maar er een aantal verspringen. Ik ga het meteen even aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Jep, en een kleine tip voor de volgende keer: liever de B-codering aanhouden. Hoewel A niet "fout" is wordt het weinig gebruikt en loop je de kans dat jij je, of iemand anders zich, er een volgende keer in vergist :)

[ Voor 3% gewijzigd door nescafe op 30-08-2016 17:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
nescafe schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:34:
Jep, en een kleine tip voor de volgende keer: liever de B-codering aanhouden. Hoewel A niet "fout" is wordt het weinig gebruikt en loop je de kans dat jij je, of iemand anders zich, er een volgende keer in vergist :)
Bedankt voor de tip. Ik was er niet van op de hoogte dat er nog een tweede standaard was.

Ik heb de aders verwisseld, maar ik krijg nog geen signaal.

Nieuwe foto: http://imgur.com/a/ilaa0

Mis ik nog iets? Mocht het zo echt goed zijn, dan moet ik de kabel aan de andere kant maar even opnieuw krimpen.

Aangezien ik in totaal 5 aansluitingen (1 dubbele en 3 enkele) moet maken, wil ik de eerste eerst echt goed krijgen voordat ik verder ga. Achteraf gezien was het misschien handiger om eerst met een enkele te beginnen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-06 12:37

job

Je hebt nu op de lsa strip de A standaard gevolgd. Dan moet je dat ook doen aan de andere kant van de kabel. Of beiden kanten B of beide kanten A.
Dus controleer nogmaals of het klopt.

Edit: Kijk ook nog even een tutorial voor lsa strips. Zo lijkt de ader bij nummer 2 niet goed contact maken.
Hele draad over het contact leggen. Het lijkt er op als je soms de aders er in hebt gestoken.

[ Voor 57% gewijzigd door job op 30-08-2016 18:59 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nescafe
Je linkje in de openingspost verwijst naar de A-standaard, dus dat moet gewoon kloppen.

Kijk eens goed 'door' de stekker en kijk of alle aders het uiteinde van de stekker bereiken.

Kijk ook eens goed dwars door een nieuw stekkertje. Omdat je solid UTP hebt moet deze een 'vorkje' hebben aan de kant waarin deze de ader raakt:

Afbeeldingslocatie: http://td-er.nl/wp-content/uploads/2012/11/Stranded_vs_solid_contact_lg.jpg

Je kunt het sowieso even overdoen (aan beide kanten), dan zou ik gelijk even de B-standaard volgen.. Oefening baart kunst :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Edit

nvm A en B samen werkt wel... het resulteerd in een crossed kabel, maar de meeste apparatuur van tegenwoordig corrigeerd daar zelf voor. De B standaard is echter wel aan te raden.

[ Voor 116% gewijzigd door VVV-007 op 30-08-2016 18:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• grass460
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 07-02 20:47

grass460

[DPC] Division_Brabant

B standaard is zo ie zo het beste, daar alle apparatuur in europa volgens die standaard werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdfeij
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11-06 15:00
VVV-007 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:43:
Edit

nvm A en B samen werkt wel... het resulteerd in een crossed kabel, maar de meeste apparatuur van tegenwoordig corrigeerd daar zelf voor. De B standaard is echter wel aan te raden.
Kleine correctie, je apparatuur hoeft bij A/B niet te corrigeren ;)
De kruising is namelijk altijd nodig en wordt normaliter door je netwerkkaart en de switch onderhandeld.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 16:30

BCC

Of koop voor 10 euro een kabeltester

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 28-05 11:11
Je moet de oranje en groene aderparen op de lsa strip omdraaien.dan werkt het.en de b codering aanhouden.staat op de lsa strip. En ik zou als ik jou was de aders korter aangestript houden

[ Voor 19% gewijzigd door vincedd op 31-08-2016 06:19 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 16:47

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Jokuh schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:13:
[...]
Mis ik nog iets? Mocht het zo echt goed zijn, dan moet ik de kabel aan de andere kant maar even opnieuw krimpen.
Hoe ziet de andere kant eruit? Maak daar eens een foto van. Is dat overigens een connector of ook een LSA strip? Ik verwacht een connector aangezien je het hebt over 'krimpen', je probleem kan dan daar zitten. Over het algemeen kunnen alleen stranded cores in een connector geknepen worden en alleen solid core in een LSA strip.

Geef ook even linkjes van alle componenten die je hebt gebruikt:
  • Kabels
  • Connectoren
  • LSA strips
  • WCD's
Verder kan je voor ongeveer 10 euro een kabeltester kopen en die kan je precies vertellen welke aders wel en niet goed zitten.

[ Voor 17% gewijzigd door rens-br op 31-08-2016 10:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
job schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 18:18:
Je hebt nu op de lsa strip de A standaard gevolgd. Dan moet je dat ook doen aan de andere kant van de kabel. Of beiden kanten B of beide kanten A.
Dus controleer nogmaals of het klopt.

Edit: Kijk ook nog even een tutorial voor lsa strips. Zo lijkt de ader bij nummer 2 niet goed contact maken.
Hele draad over het contact leggen. Het lijkt er op als je soms de aders er in hebt gestoken.
Beide kanten is A gebruikt. Nummer 2 zat er inderdaad een beetje vreemd in. Ik heb deze opnieuw gepuncht, maar wederom zonder resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
rens-br schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:30:
[...]

Hoe ziet de andere kant eruit? Maak daar eens een foto van. Is dat overigens een connector of ook een LSA strip? Ik verwacht een connector aangezien je het hebt over 'krimpen', je probleem kan dan daar zitten. Over het algemeen kunnen alleen stranded cores in een connector geknepen worden en alleen solid core in een LSA strip.

Geef ook even linkjes van alle componenten die je hebt gebruikt:
  • Kabels
  • Connectoren
  • LSA strips
  • WCD's
Verder kan je voor ongeveer 10 euro een kabeltester kopen en die kan je precies vertellen welke aders wel en niet goed zitten.
Andere kant is gewoon een connector. Deze steekt namelijk in een switch.

Connectoren en kabels matchen sowieso. Het hele Ubiquiti wifi netwerk ligt al en dat ging feilloos.
Voor de zekerheid de onderdelen.

Kabel: http://www.netwerkkabelsh...05-meter-koper-vaste-kern
Connectoren: http://www.netwerkkabelsh...n-flexibele-kern-10-stuks
Opbouwdoos: https://www.elektroschake...opbds-18866j5-2x8p-101242
LSA-strips: Zijn compleet met de opbouwdoos.

[ Voor 2% gewijzigd door Jokuh op 31-08-2016 11:31 . Reden: Meer vragen beantwoord. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Jokuh schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:29:
[...]
Andere kant is gewoon een connector. Deze steekt namelijk in een switch.
Over het algemeen wordt echt afgeraden om connectoren te knijpen op een solid kabel, ook al heb je dan 'speciale' solid kabel connectoren gehaald. Op den duur breken de aders door, waardoor het niet meer werkt. Aangeraden wordt om een patchpaneel te gebruiken.
Waarom heb je zo'n degelijke kabel gekocht? Ligt de kabel buiten?

Zie verder weinig rare dingen in je componenten. Kun je nog eens een foto maken van de connector met kabel? Ik verwacht nog steeds dat daar je probleem zit.

Overigens uit China kun je hele goedkope kabeltesters halen. Heb paar maanden geleden deze gehaald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
rens-br schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 11:39:
[...]

Over het algemeen wordt echt afgeraden om connectoren te knijpen op een solid kabel, ook al heb je dan 'speciale' solid kabel connectoren gehaald. Op den duur breken de aders door, waardoor het niet meer werkt. Aangeraden wordt om een patchpaneel te gebruiken.

[...]

Waarom heb je zo'n degelijke kabel gekocht? Ligt de kabel buiten?

Zie verder weinig rare dingen in je componenten. Kun je nog eens een foto maken van de connector met kabel? Ik verwacht nog steeds dat daar je probleem zit.

Overigens uit China kun je hele goedkope kabeltesters halen. Heb paar maanden geleden deze gehaald.
toon volledige bericht
Het was de enige kabel die in de buurt kwam van de vereisten. Tevens ligt hij in een feestzaal, dus de extra degelijkheid was mooi meegenomen gezien de vochtige omstandigheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jokuh
Een kabeltester had ik gebruikt tijdens het aanleggen van het netwerk. Deze was nu even niet ter plaatse, dus ik heb even snel een nieuwe gehaald. Deze gaf aan dat er een probleem met de kabel was. Ik ga weer even verder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Jokuh schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 12:04:
ik heb even snel een nieuwe gehaald. Deze gaf aan dat er een probleem met de kabel was. Ik ga weer even verder.
Uiteraard zijn er problemen met de kabel. Meer kan het apparaat niet detecteren. Interessanter om te weten welke aders hij problemen heeft. Hierdoor kan je het probleem misschien kleiner maken. Welke op welke aders had hij een error?

offtopic:
Zou je de wijzig-knop willen gebruiken om iets toe te voegen aan je post? Meerdere reacties onder elkaar plaatsen binnen 24 uur is niet toegestaan.

[ Voor 3% gewijzigd door rens-br op 31-08-2016 12:06 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jokuh
De testkabels die ik gebruikte tussen de notebook en de wandcontactdoos waren niet goed. Deze omgewisseld en daarna ging alles vanzelf. Bedankt voor alle hulp Rens en de rest!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br

rens-br

Jokuh schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 20:48:
Bedankt voor alle hulp Rens en de rest!
Graag gedaan. Fijn dat het allemaal werkt! Wel vervelend dat uiteindelijk blijkt dat alleen de testkabel stuk is.
Pagina: 1