Hansgrohe Talis S keukenkraan 'reset' niet meer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Yohsoog
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 22-06-2025
In het huis dat we +- een half jaar geleden gekocht hebben is in de keuken een hele tijd geleden een Hangrohe Talis S keukenkraan geïnstalleerd.

Dit is een kraan met een afneembare 'douchekop' waarbij je met een druk op de knop ook een douchestraal krijgt. Deze douchestraal reset automatisch naar een normale straal bij het afzetten van de kraan.

Deze heeft al die tijd goed gewerkt tot ongeveer een maand geleden. We kregen er geen warm water meer op. Even later leek ook de waterdruk afgenomen te zijn.
Tot een week geleden de waterdruk nog maar heel laag was en ik eens die douche functie probeerde. Tot mijn verbazing daarop geen probleem qua waterdruk. Maar direct daarna schakelde de kraan ook niet meer terug naar de gewone modus. Sindsdien kunnen we enkel nog de douchefunctie gebruiken.

Ik zou dat nu graag fixen, maar ik vind weinig informatie over hoe dat zou moeten.

Wat ik al geprobeerd heb:
- filter van de kraan zuiveren
- douchekop afschroeven en aan die zijde zuiver maken
- alle manuals/videos/howto's gegoogled met weinig resultaat

Ik weet dus ook niet zeker hoe het systeem exact werkt, met andere woorden waar ik de 'fout' moet zoeken (in de douchekop, in de kraan, ...).

Alle hulp is welkom mocht er iemand ervaring mee hebben!

Beste antwoord (via Yohsoog op 06-09-2016 22:16)

• Bob Popcorn
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21:30

Bob Popcorn

Plop!

Denk dat je kraan verkalkt is. Probeer het eens open te maken. "Zand" is denk ik gewoon kalkgruis.

Kan ook zijn dat het leertje los is geschoten ofzo dat dat in de weg zit.

Kan niet stoppen met ontploffen!

Alle reacties

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Klinkt als kalkopbouw in de kraan. Kun je hem helemaal losmaken? Dan kun je hem doorspoelen met ontkalker :)

-edit- oh een half jaar is vrij rap. Waar woon je (ongeveer)?

[ Voor 23% gewijzigd door Bob Popcorn op 30-08-2016 17:50 ]

• Yohsoog
Bob Popcorn schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 17:49:
Klinkt als kalkopbouw in de kraan. Kun je hem helemaal losmaken? Dan kun je hem doorspoelen met ontkalker :)

-edit- oh een half jaar is vrij rap. Waar woon je (ongeveer)?
Kalkopbouw, dat zou dan toch ook moeten betekenen dat er een probleem zou zijn met de douchefunctie (vele kleinere straaltjes)? Maar daar is dus nooit een probleem mee geweest.

Het filtertje van de kraan zat wel vol zand (en zit in het midden, waar de grote straal door zou moeten komen) dus ik had gehoopt dat dat zou helpen. Maar nu denk ik dus dat die 'knop' die de douchestraal aanzet niet meer ontgrendeld wordt bij het afsluiten van de waterkraan en dat weet ik niet waar het aan ligt.

PS: Het is geen nieuw huis, dus een half jaar zegt eigenlijk niets, ik geloof dat de keuken al 10 jaar oud is, dus de kraan ook waarschijnlijk (wel goed onderhouden allemaal).

Acties:
  • Beste antwoord

• Bob Popcorn

Bob Popcorn

Plop!

Denk dat je kraan verkalkt is. Probeer het eens open te maken. "Zand" is denk ik gewoon kalkgruis.

Kan ook zijn dat het leertje los is geschoten ofzo dat dat in de weg zit.

• Yohsoog
Ik was gisteren dus van plan de sproeikop los te draaien en in een bakje antikalk te leggen voor de nacht. Alles losgeschroeft etc. en op het laatste moment nog even zitten prutsen met een stokje en wonder boven wonder werkte het daarna weer. Ik denk dus inderdaad dat er ergens wat gruis heeft tussengezeten en daardoor het terugslagmechanisme geblokkeerd.

• fsfikke
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online

fsfikke

* * * *

Pro-tip:
Plastic zak, paar scheutjes azijn in, zak om de kraan doen en met een elastiekje om de hals van de kraan afdichten. Dat een nachtje laten zitten en doei kalk :w

Zijn spaties in de aanbieding ofzo? www.spatiegebruik.nl

Pagina: 1