Coax naar Ethernet Adapters

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 23-08-2023
Hallo,

Ik heb op zolder slecht wifi bereik en mijn ethernet kabel gaat maar tot de 1ste verdieping, ik ben ook niet van plan om verder een kabel te gaan trekken naar boven. Ik heb een Steam Link die ik op zolder wil aansluiten aan mijn TV. De Steam Link streamed de beelden van de PC naar de TV via het locale netwerk om games te spelen. Een bekabelde connectie word zeer aangeraden.

Ik heb dus wel een coax verbinding op zolder, en dacht er dus aan om zo'n coax naar ethernet box aan te schaffen. Hebben mensen hier ervaring met dit soort doosjes? Zoja wat word aangeraden? Ik zat ook te denken aan Powerline maar de coax naar ethernet lijkt (blijkbaar) effectiever te zijn.

Thoughts?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Als die coax geen andere functie heeft en hij is los (dwz je kan hem bewegen in de buis) dan zou ik er ethernet in trekken. Goedkoper dan die doosjes (moxa)

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 21:05
En als hij wel een functie heeft een MOCA ertussen gooien. Werkt perfect. En ja, het is een investering, maar die rechtvaardig je wel. Hirschman kan je bijna overal halen. Even een ritje naar de MM en een uur later heb je een goede (lees stabiele en snel) verbinding.

Over het verschil tussen Powerline en MOCA. Hier mijn voorkeur:

1: CAT bekabeling
2: MOCA
3: WIFI
4: Powerline

Echt, welke marketing knuppel heeft die term verzonnen. Nog nooit zoveel drama gehad met powerline. In 2 van de 6 keer een redelijk stabiele verbinding kunnen krijgen. Maar ja, als je al aankomt en ze hebben die troep al want cheapie cheapie.........

[ Voor 41% gewijzigd door __R__ op 30-08-2016 17:03 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Kan me helemaal aansluiten bij de overige berichten. MoCa is een prima oplossing, stabiel en snel en makkelijk aan te sluiten. Enige nadeel is dat een set ongeveer 130 euro kost, maar het is wel plug en play.

Mocht de coax in een buis liggen kun je overwegen om daar een netwerk kabel bij in te trekken. Cat5e is goed genoeg en past er vaak wel bij. Een trekveer maakt dat klusje wel veel makelijker. Het is goedkoper (kabel kost je zo'n 25 euro + stekkertjes(2 euro) of doosjes(~25 euro) maar wel wat meer werk.

Moca gaat zeker boven powerline en kwa kosten maakt het ook niet uit, want voor een goede powerline set ben je ook zo'n 110 euro voor kwijt en voor optimale werking heb je dan ook geaarde stopcontacten nodig. (dit soort sets presteert wel veel beter dan de sets die geen gebruik maken van de rand aarde overigens, mist ze in stopcontacten met randaarde worden gebruikt)..

In reactie op __R__ en algemeen. De resultaten/prestaties van zowel powerline als WiFi hangen sterk af van externe factoren (zoals staat van electra bekabeling in huis, aanwezige apparaten die mogelijk storen voor powerline aan 1 kant en bouwmaterialen, afstand en drukte van andere netwerken om je heen voor WiFi aan de andere kant. Wat het beste werkt is daarom lastig in te schatten. Echter heeft powerline (als kabels of moca niet mogelijk zijn) op zich mijn voorkeur voor vaste apparaten boven WiFi al is het alleen maar om de WiFi vrij te houden voor mobile apparaten. Maar nogmaals ook dit is sterk afhankelijk van de hele situatie)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
De coax word inderdaad gebruikt door de TV op zolder. Ik moet nog eens even goed kijken naar het kabel trekken (ik zie er eigenlijk wel tegenop als ik heel eerlijk ben). Dan klinkt MoCa wel een stuk makkelijker, maar inderdaad prijziger. Alsnog bedankt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 19-05 15:29
deze hebben wij meerdere malen gebruikt:

http://www.cablers.nl/epa...giproof/Products/44000100

veel stabieler dan powerline en de coax kun je gewoon blijven gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Hmm, die van Hirschman zijn 8 euro goedkoper. Zit er veel verschil in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Heb twee Hirschman MOKA 32 boxjes besteld. Kabel trekken ging niet tenzij er gaten in de muur moesten worden geboord. Hopelijk zal de snelheid goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

John Dude schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 01:00:
Hmm, die van Hirschman zijn 8 euro goedkoper. Zit er veel verschil in?
Nihil.

Dit zijn Teleste/Asheridge doosjes, waar exact zelfde PCB in zit met exact zelfde Entropic MoCA chip erop als de Hirschmann MOKA-32.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
VVV-007 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 19:07:

In reactie op __R__ en algemeen. De resultaten/prestaties van zowel powerline als WiFi hangen sterk af van externe factoren (zoals staat van electra bekabeling in huis, aanwezige apparaten die mogelijk storen voor powerline aan 1 kant en bouwmaterialen, afstand en drukte van andere netwerken om je heen voor WiFi aan de andere kant. Wat het beste werkt is daarom lastig in te schatten. Echter heeft powerline (als kabels of moca niet mogelijk zijn) op zich mijn voorkeur voor vaste apparaten boven WiFi al is het alleen maar om de WiFi vrij te houden voor mobile apparaten. Maar nogmaals ook dit is sterk afhankelijk van de hele situatie)
En dat is precies het gezeik bij Powerline. Kijk al sta ik te kijken naar 3 betonnen vloeren in een huis waar alle plafondlampen als het ware vastgelijmd zitten omdat de betonboor er al niet door heen komt, dan kan ik makkelijk een inschatting maken dat de WiFi het ook niet gaat redden naar zolder. Dan moet je denken aan andere oplossingen. Bij Powerline weet je gewoon niet wat je tegenkomt. Plug und Pray. En je hebt gelijk. vaste plaats = vaste kabel.

Maar MOCA is besteld lees ik dus d:)b gaat helemaal goedkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Alles aangesloten (was even pielen) en getest. Werkt top! Ik kan niet me netwerk in detail testen (ik krijg met de Steam Link slechts een groen balkje met het word "sterk" er naast te zien) maar de input latency and beeld kwaliteit is bijna 1 op 1 met de PC (daarnaast brand het 1Gbps lampje op de Moka 32). Het enige wat mij een beetje tegenvalt is het aantal ethernet porten op de Moka 32. Is er een mogelijkheid om een splitter te gebruiken om meerdere porten te krijgen? Wat voor een effect heeft dit op de signaal sterkte?

[ Voor 4% gewijzigd door John Dude op 03-09-2016 17:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31
Als je die ethernet poorten op dezelfde locatie nodig hebt kun je beter voor een paar tientjes een 5 of 8-poorts Gb switchje halen: https://tweakers.net/cate...kea0RdobqqMfCnDT9HPQ-1Fof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

John Dude schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 17:19:
Alles aangesloten (was even pielen) en getest. Werkt top! Ik kan niet me netwerk in detail testen (ik krijg met de Steam Link slechts een groen balkje met het word "sterk" er naast te zien) maar de input latency and beeld kwaliteit is bijna 1 op 1 met de PC (daarnaast brand het 1Gbps lampje op de Moka 32). Het enige wat mij een beetje tegenvalt is het aantal ethernet porten op de Moka 32. Is er een mogelijkheid om een splitter te gebruiken om meerdere porten te krijgen? Wat voor een effect heeft dit op de signaal sterkte?
Ehm, waar heb je het over... :?

"Signaalsterkte" meet je in dBm op de coax, maar aangezien MoCa zo'n 50dB dynamisch bereik heeft is het vrij simpel: het werkt (bijna altijd) of het werkt (vrijwel nooit) niet. Performance blijft gelijk en hoog.

Wil je weten hoe performance is, draai dan bijv iperf op twee computers aan weerzijde van de MoCA bridge en doe een TCP test met 5 threads. Geheid >400Mbps. Meten met "Steam Link" of andere zooi dat van je internetverbinding afhankelijk is gaat niets zinnigs uitwijzen tenzij je >400Mbps internetverbinding hebt (onwaarschijnlijk...)

Verder aantal Ethernet poorten? Dat ding is een bridge, oftewel een vervanging van een Ethernetkabel door twee kastjes en wat coax. Hoe vaak heb jij een Ethernetkabel met meerdere poorten gezien? Gewoon zoals gezegd een switch gebruiken, net zoals wanneer je dat bij een enkele Ethernetkabel zou doen.

En effect op signaalsterkte? Wederom, klok-klepel - het heeft nul impact op signaalsterkte op de MoCA, want dat is puur tussen de twee MoCA bridges. Op Ethernet mag je 100m kabel hebben voordat signaalsterkte relevant wordt. Tenzij je in Versailles woont ofzo kom je daar niet aan, dus ook niet relevant.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
dion_b schreef op zondag 04 september 2016 @ 00:46:
[...]

Ehm, waar heb je het over... :?

"Signaalsterkte" meet je in dBm op de coax, maar aangezien MoCa zo'n 50dB dynamisch bereik heeft is het vrij simpel: het werkt (bijna altijd) of het werkt (vrijwel nooit) niet. Performance blijft gelijk en hoog.

Wil je weten hoe performance is, draai dan bijv iperf op twee computers aan weerzijde van de MoCA bridge en doe een TCP test met 5 threads. Geheid >400Mbps. Meten met "Steam Link" of andere zooi dat van je internetverbinding afhankelijk is gaat niets zinnigs uitwijzen tenzij je >400Mbps internetverbinding hebt (onwaarschijnlijk...)

Verder aantal Ethernet poorten? Dat ding is een bridge, oftewel een vervanging van een Ethernetkabel door twee kastjes en wat coax. Hoe vaak heb jij een Ethernetkabel met meerdere poorten gezien? Gewoon zoals gezegd een switch gebruiken, net zoals wanneer je dat bij een enkele Ethernetkabel zou doen.

En effect op signaalsterkte? Wederom, klok-klepel - het heeft nul impact op signaalsterkte op de MoCA, want dat is puur tussen de twee MoCA bridges. Op Ethernet mag je 100m kabel hebben voordat signaalsterkte relevant wordt. Tenzij je in Versailles woont ofzo kom je daar niet aan, dus ook niet relevant.
toon volledige bericht
Als in, er is niet echt een uitgebreide "speedtest" die je kan doen op de Link. Ik las ergens dat switches en splitters het signaal "splitten" en er voor zorgen dat de snelheid als het ware verdeelt word. Dus een 100% signaal worden twee 50% signalen en twee 50% signalen worden vier 25% signalen enz, maar daar klopt dan blijkbaar geen bal van. Dan ga ik gewoon een switch halen, dank!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Maak onderscheid tussen signaalsterkte en snelheid :o

Als je een kabel splitst (bijv bij coax waar MoCA over werkt) halveer je inderdaad signaalsterkte, maar omdat signaalsterkte logaritmisch gemeten worden daalt je RSSI maar met 3dB. Zoals gezegd heeft MoCA 50dB dynamisch bereik. Dat betekent dat je wel 16 keer achter elkaar de boel kunt halveren voordat je in problemen komt...

Bovendien: zolang je genoeg signaal hebt, maakt het niets uit voor je behaalde snelheid.

Idem met Ethernet. Een switch heeft een maximale bandbreete per poort (doorgaans 1Gbps) en een maximale bandbreedte op de backbplane (tussen de poorten). Bij consumentenswitches is die backplane bandbreedte niet 5 of 8 keer zoveel als per poort, maar dat speelt alleen als je meerdere poorten helemaal tot op 1Gbps plat trekt. Dat doet een normale gebruiker thuis niet. Er zijn weinig dingen minder bottleneck in een huisnetwerk dan een fatsoenlijke Ethernet switch (die je al voor twee tientjes of minder hebt :z )

Komt bij: jij hebt het over internetsnelheid. Dat is een keten, van je ISP tot en met de computer waar je op meet. Een keten is maar zo sterk als de zwakste schakel. Tenzij je het echt binnenhuis verprutst, zal dat nagenoeg altijd de internetprovider zijn. Enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je spullen binnenhuis nooit de zwakste schakel zijn. Dat doe je door WiFi en PLC te vermijden als 'backbone' binnenhuis, in plaats daarvan Ethernet of MoCA te gebruiken. Zoals je nu gedaan hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
dion_b schreef op zondag 04 september 2016 @ 13:27:
Maak onderscheid tussen signaalsterkte en snelheid :o

Als je een kabel splitst (bijv bij coax waar MoCA over werkt) halveer je inderdaad signaalsterkte, maar omdat signaalsterkte logaritmisch gemeten worden daalt je RSSI maar met 3dB. Zoals gezegd heeft MoCA 50dB dynamisch bereik. Dat betekent dat je wel 16 keer achter elkaar de boel kunt halveren voordat je in problemen komt...

Bovendien: zolang je genoeg signaal hebt, maakt het niets uit voor je behaalde snelheid.

Idem met Ethernet. Een switch heeft een maximale bandbreete per poort (doorgaans 1Gbps) en een maximale bandbreedte op de backbplane (tussen de poorten). Bij consumentenswitches is die backplane bandbreedte niet 5 of 8 keer zoveel als per poort, maar dat speelt alleen als je meerdere poorten helemaal tot op 1Gbps plat trekt. Dat doet een normale gebruiker thuis niet. Er zijn weinig dingen minder bottleneck in een huisnetwerk dan een fatsoenlijke Ethernet switch (die je al voor twee tientjes of minder hebt :z )

Komt bij: jij hebt het over internetsnelheid. Dat is een keten, van je ISP tot en met de computer waar je op meet. Een keten is maar zo sterk als de zwakste schakel. Tenzij je het echt binnenhuis verprutst, zal dat nagenoeg altijd de internetprovider zijn. Enige wat je hoeft te doen is zorgen dat je spullen binnenhuis nooit de zwakste schakel zijn. Dat doe je door WiFi en PLC te vermijden als 'backbone' binnenhuis, in plaats daarvan Ethernet of MoCA te gebruiken. Zoals je nu gedaan hebt.
toon volledige bericht
Informatief en concreet, bedankt voor de info! Dan haal ik lekker zo'n Netgear switch! :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 21:06
__R__ schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 18:28:
[...]

En dat is precies het gezeik bij Powerline. Kijk al sta ik te kijken naar 3 betonnen vloeren in een huis waar alle plafondlampen als het ware vastgelijmd zitten omdat de betonboor er al niet door heen komt, dan kan ik makkelijk een inschatting maken dat de WiFi het ook niet gaat redden naar zolder. Dan moet je denken aan andere oplossingen. Bij Powerline weet je gewoon niet wat je tegenkomt. Plug und Pray. En je hebt gelijk. vaste plaats = vaste kabel.

Maar MOCA is besteld lees ik dus d:)b gaat helemaal goedkomen.
Wat zijn jouw ervaringen ?

Ik had eerst twee Devolo AV1200 powerline adapters om van de meterkast naar m'n woonkamer te komen met bedraad internet (vanaf m'n modem). Drama die dingen, af en toe dropouts. Toen TP-Link TL-PA8010Ps geprobeerd. Die waren iets stabieler, maar nog steeds dropout. Met dropouts bedoel ik dat de verbinding tussen de adapters goed is ("alle LEDs op groen"), maar er geen ethernet packets over heen gaan. Dit gebeurt gemiddeld 1-3x per uur.

Ik heb heb er sinds deze week AV2000s van TP-Link (TL-PA9020P) op zitten en die zijn wel stabiel. Heeft (volgens de verhalen op internet) ook te maken met een Qualcomm vs. Broadcom chipset. AV2000 units gebruiken een BCM chipset.

Om je een idee te geven, ik zie 1500 Mbps link speed, maar effectief maar 55 Mbps. Dat betekent dat er voor elke data bit er dus 25 bits gebruikt worden voor error correctie. Mijn VDSL modem haalt 100 Mbps, dus ik ben (nog) niet tevreden.

Gisteren ik heb een setje Hirschmann MOCA 32 besteld met wat kabels. Hirschmann is MOCA 2.0, dus max. 400 Mbps (single COAX).

Installatie is niet moeilijk, maak me meer zorgen wat de impact op het Ziggo TV signaal is. Geeft het plaatsen van de MOCA modulator/demodulator tussen je AOP en kabel signaal verlies of is dat nihil ? Ik heb geen splitters, AOP gaat direct naar de woonkamer.

(PS: ben niet van de alles-in-in pakketten, beetje risico spreiding, dus VDSL bij XS4ALL, TV nog bij Ziggo)

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• __R__
loekf2 schreef op maandag 05 september 2016 @ 08:43:
[...]

Wat zijn jouw ervaringen ?

[...]
Installatie is niet moeilijk, maak me meer zorgen wat de impact op het Ziggo TV signaal is. Geeft het plaatsen van de MOCA modulator/demodulator tussen je AOP en kabel signaal verlies of is dat nihil ? Ik heb geen splitters, AOP gaat direct naar de woonkamer.
Ik merk geen verschil. "Gemeten" heb ik het nooit. Die twee signalen zitten ook volgens mij best ver van elkaar af op het spectrum. Maar dat wil ik niet weten. Ik wil alleen weten waarom dingen fout gaan en MOCA heb ik dus de ballen verstand van. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
__R__ schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:07:
[...]

Ik merk geen verschil. "Gemeten" heb ik het nooit. Die twee signalen zitten ook volgens mij best ver van elkaar af op het spectrum. Maar dat wil ik niet weten. Ik wil alleen weten waarom dingen fout gaan en MOCA heb ik dus de ballen verstand van. 8)
Klopt, MOCA zit rond de tussen de 1.1 en 1.5 GHz, dus boven de TV kanalen (54 MHz tot 1 GHz). Ik zou verwachten omdat het signaal er via een actief (gevoede) "kastje" bij wordt gezet en er geen signaal verlies is. Die Horizon dozen van Ziggo gebruiken het trouwens ook om video naar andere STBs (die kleinere) te streamen. Echter de frequenties schijnen niet standaard te zijn. Mogelijk issue is dat je splitters moet hebben die breder spectrum doorgeven en niet filteren tot 1 GHz.

Powerline is veel leuker, dat is tot 1 MHz to 85 MHz. Schijnt behoorlijke storing op de korte golf te geven.

iMac 24" M3 | Mac mini M4 | iPhone 16 Pro 256GB | iPad Pro M4 11" 256GB 5G | AW Series 10 | Sony KD-55XE9305 (Ziggo CI+) | ATV 4K | Denon AVC-X3700H | Switch 2 | PS5 Pro/PSVR2 | XSX | Netatmo | Hue | UC Remote 2 | HA | FRITZ!Box 7590AX | XS4ALL glasvezel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• VVV-007
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 05-05 15:36
Moca zet het ethernet signaal om in een signaal over coax dat ver boven het normale signaal en evt.ziggo internet signaal zit. Je kan dus rustig de kabels voor TV blijven gebruiken terwijl je er een moca set tussen zet.

Alleen als je een horizon box hebt kan die storen omdat die ook een moca adapter heeft om met de extra horizon units te kunnen communiceren. Dat is echter een afwijkende 'moca' (voor ziggo zeg maar) dus daar heb je verder niets aan, maar kan moca dus storen. Mocht dat het geval zijn, dan kun je wel een filter plaatsen direct aan je horizon box, wat dit signaal blokkeerd zodat je wel van moca gebruik kan maken (je horizon blijft ook gewoon werken, je kan alleen dus niet meer je extra horizon boxen via coax verbinden, (dit moet je via ethernet of evt wifi doen).

Moca wordt veel minder gestoort dan powerline waardoor je vaak dus de maximale linksnelheid gewoon haalt. Effect voor ziggo signaal is dus ook ninil

[ Voor 5% gewijzigd door VVV-007 op 05-09-2016 09:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VVV-007 schreef op maandag 05 september 2016 @ 09:19:
Moca zet het ethernet signaal om in een signaal over coax dat ver boven het normale signaal en evt.ziggo internet signaal zit. Je kan dus rustig de kabels voor TV blijven gebruiken terwijl je er een moca set tussen zet.
Yup. Enige wat verder die frequenties gebruikt is satelliet, maar dat doe je normalitair over andere kabels met andere impedantie. Als dat op zelfde coaxnet zit als TV en MoCA dan geldt: you're doing it wrong :P
Alleen als je een horizon box hebt kan die storen omdat die ook een moca adapter heeft om met de extra horizon units te kunnen communiceren. Dat is echter een afwijkende 'moca' (voor ziggo zeg maar) dus daar heb je verder niets aan, maar kan moca dus storen. Mocht dat het geval zijn, dan kun je wel een filter plaatsen direct aan je horizon box, wat dit signaal blokkeerd zodat je wel van moca gebruik kan maken (je horizon blijft ook gewoon werken, je kan alleen dus niet meer je extra horizon boxen via coax verbinden, (dit moet je via ethernet of evt wifi doen).
Storen is een groot woord. MoCA is feitelijk zelfde technologie als WiFi of PLC, maar dan over een veel betere kabel en met veel meer bandbreedte. Het gebruikt ook vergelijkbare algoritmes bij twee netwerken op zelfde frequentie: ipv domweg elkaar te storen wordt de airtime gedeeld. Je kunt dus maar een deel van de tijd zenden/ontvangen, maar je signaal blijft schoon.

Beter is natuurlijk voorkomen. Filters e.d. zijn een lapmiddel, je doet er veel beter aan om te zorgen dat je MoCA op een andere frequentie werkt. Als je het instelt op 1350-1450MHz (ipv 1150-1250MHz zoals de default van vrijwel elk MoCA apparaat incl die Samsung Horizon-gevallen) heb je al geen last van elkaar zonder te moeten prutsen met filters. Probleem: Hirschmann biedt standaard exact nul instelmogelijkheden op de MOKA-32 :X
Moca wordt veel minder gestoort dan powerline waardoor je vaak dus de maximale linksnelheid gewoon haalt. Effect voor ziggo signaal is dus ook ninil
Yup. Het is eigenlijk een opsomming van redenen:

- stroomkabels zijn nooit voor data-overdracht bedoeld waardoor de bandbreedte die je er overheen kunt jagen laag is. Coaxkabels zijn altijd bedoeld voor signaaloverdracht en hebben daarom veel meer capaciteit.
- stroomkabels hebben in de regel nul afscherming tegen instraling van buitenaf, coaxkabels in de regel een stuk meer (zolang je beetje kwaliteitskabel hebt) - een goede coaxkabel biedt 75 of 85dB afscherming.
- apparaten op stroomnet moeten zich goed gedragen op 50Hz, maar wat ze doen op hogere frequenties is nauwelijks vastgelegd waardoor de grootste stoorbronnen voor PLC van op stroomnet zelf komen. Apparaten op coax moeten juist buiten frequenties waar ze actief zijn 'schoon' zijn waardoor verstoring van andere apparaten op het net uitzondering is eerder dan regel.
- door bovenstaande drie redenen heeft MoCA enorm dynamisch bereik, waardoor het inderdaad veel meer alles-of-nietsverhaal is, en tenzij je filters hebt op de verkeerde plek (zie waarom ik daar geen fan van ben...) zal het bijna altijd 'alles' worden.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
MOCA aangesloten vandaag:

- 2 x Hirschmann MOKA 32
- Toch maar een filter erop gezet tegen lekken van MOKA32 signalen van/naar de buren.

Beetje gepruts omdat ik eerst de verkeerde aansluitingen op die Hirschmann dingen gebruikt had (ja lezen is moeilijk...) en de Ziggo monteur die ooit m'n AOP had aangesloten op de binnen bekabeling had de kern draad iets te lang gelaten, waardoor ik sluiting maakte met de aarde in de F connector op de Hirschmann (niets zo diep lijkt het). Allemaal blokjes op m'n TV en zware ruis op de radio, dus paniek.

Andere apparaten incl. m'n Onkyo die nog analoog de radio doet lijken geen last van MOCA signalen te hebben zoals het ook zo moeten zijn.

Ik haal nu 100+ Mbps down en 30+ Mbps up van/naar m'n modem die in de meterkast staat. Dus ik ben blij.

Nee, ik heb geen Ziggo Horizon box, allergisch voor de dingen. Gewoon CI+.

[ Voor 8% gewijzigd door loekf2 op 09-09-2016 13:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

100Mbps down klinkt brak. Probeer eens met andere Ethernetkabels, klinkt alsof eentje misschien kapot is cq niet alle aders contact maken...

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loekf2
dion_b schreef op vrijdag 09 september 2016 @ 16:46:
100Mbps down klinkt brak. Probeer eens met andere Ethernetkabels, klinkt alsof eentje misschien kapot is cq niet alle aders contact maken...
No worries dat is de snelheid van buiten. De MOKA32 in de woonkamer hangt weer aan een switch, waar de rest weer aanhangt met CAT6 SFTP zelfs. Mijn VDSL abbo (XS4ALL) is max 100 Mbps,

• John Dude
Hallo allemaal, ik heb nu de MOKA 32 een week in gebruik maar er is iets raars aan de hand. Ik kan op mijn Horizon Ziggo box geen films meer On Demand kijken. Ik krijg na een tijdje een error 8080 te zien en dan stopt hij. Heeft dit te maken met de MOKA 32? Ik kan verder heel weinig vinden over error 8080 maar dacht eigenlijk meteen aan de nieuwe MOKA die is aangesloten.

• loekf2
John Dude schreef op woensdag 14 september 2016 @ 15:42:
Hallo allemaal, ik heb nu de MOKA 32 een week in gebruik maar er is iets raars aan de hand. Ik kan op mijn Horizon Ziggo box geen films meer On Demand kijken. Ik krijg na een tijdje een error 8080 te zien en dan stopt hij. Heeft dit te maken met de MOKA 32? Ik kan verder heel weinig vinden over error 8080 maar dacht eigenlijk meteen aan de nieuwe MOKA die is aangesloten.
Hmm..... zou kunnen zijn dat je retour signaal wordt geblocked, maar die zit volgens mij veel lager in het spectrum:

Afbeeldingslocatie: http://www.cablefax.com/Assets/Image/Moca_fig2.jpeg

Iets van 5-50 MHz. MOCA zit veel hoger 1 GHz - 1.5 GHz. Een MOCA filter (POE filter) als je die op je OAP (POE in het engels) hebt zitten om MOCA signalen van/naar je buren te blokkeren zou het retour signaal gewoon moeten doorlaten.

Ik zou eerder andersom problemen verwachten met bv. splitters die het MOCA signaal blokkeren.

Ik heb zelf CI+, dus het return signaal (voor interactieve diensten) wordt niet gebruikt. CI+ gebruikt alleen het downstream signaal.

Volgens:

https://community.ziggo.n...pic-deel-hier-kennis-4341

8080
Kan voorkomen bij On Demand bestellingen, bijvoorbeeld bij het bestellen van een film of programma gemist. De code betekent dat de content niet meer beschikbaar is. Content wordt regelmatig vernieuwd, soms kan het voorkomen dat dit aan de voorkant nog niet verwerkt is.

Klinkt niet meteen alsof je return ("on demand") signaal weg is. Meer een issue bij Ziggo's servers.

MOCA is trouwens een veraderming qua stabiliteit en snelheid vergeleken met Powerline. Hirschmann zou alleen minder felle LEDs moeten gebruiken :(

[ Voor 21% gewijzigd door loekf2 op 14-09-2016 17:53 ]

• John Dude
Het probleem is dat het gaat om een film die er pas net op staat (Jungle Boek). En het gebeurt nu dus met *alle* On Demand diensten. Dag gewacht, nog steeds het zelfde. Stel dat het retour signaal toch op een één of andere manier geblokkeerd word. Wat moet ik doen om het te verhelpen, in geval dat? En mooi, die ledjes zijn idioot fel, heh.

Het er lijkt wel meer op dat als het *wel* aan de Moka zou liggen dat het een 1010 foutcode zou moeten zijn: https://www.ziggo.nl/klan.../foutcodes/foutcode-1010/

Heb net weer een paar testjes gedaan, alles geeft na zo'n 1 a 2 minuten kijken een foutcode aan. Ik ga morgen even de Moka losmaken en de coax weer direct aansluiten aan de versterker om te kijken of het probleem nog steeds voorkomt. Het klopt inderdaad dat frequentie zo ver ligt van de Horizon dat het me erg sterk lijkt dat het aan de Moka ligt, maarja je weet het nooit. Ik heb tot nu eigenlijk nooit problemen gehad met On Demand op de Horizon box.

[ Voor 54% gewijzigd door John Dude op 14-09-2016 20:52 ]

• John Dude
Nou, alles geprobeert vandaag, niks lukte, dan maar Ziggo gebeld. Ik kan nu on demand niet meer gebruiken (foutcode 8230). De meneer aan de telefoon kon er ook weinig mee. Foutcode 8230 is blijkbaar een van de vagere foutcodes waardoor Ziggo moeilijk kan pinpointen wat het probleem is, hij was er zelf ook wel van overtuigt dat het niet aan de MOKA moet liggen. Er gaat (denk ik) ergens iets fout met een coax kabel. Ik kan helaas niet direct de horizon aansluiten zonder versterker (geen kabel die lang genoeg is!). Ik wacht nog 2 daagjes af en als het blijft maak ik een afspraak met een monteur (das weer 40 euro). Misschien is er dan toch iets verkeert gegaan met het aansluiten van de MOKA 32. Ik kan het me haast niet voorstellen, maargoed. Jammer.

• Ghostface9000
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 06-06 17:05
Edit: nvmd post mag weg

[ Voor 87% gewijzigd door Ghostface9000 op 15-09-2016 15:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• John Dude
Ik ga maar een monteur bellen want uitzending gemist en On Demand doen het totaal niet meer. Snap er niks van.
Pagina: 1