Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 09-09 10:02
Ik zit met de volgende vraag, bij ons op kantoor, en eigenlijk op heel het dorp, is het bereik op telefoons vaak bedroevend slecht. Nu zijn we op kantoor al van provider gewisseld omdat ze dachten het probleem hiermee op te kunnen lossen... Niet dus.

Nu is er over het algemeen wel wat signaal, maar vaak weinig.
Zoals bekend heeft de ene telefoon beter bereik dan de ander, en dat merken we hier op kantoor ook.
Met een galaxy Alpha zitten we op 0/10% en met een iphone 6 zitten we op zeg 30/40%

Nu is mijn vraag, zijn er ergens reviews te vinden van courante telefoons waar dit getest wordt?
Ik heb al wat rondgekeken, maar zie tests uit 2011 of ouder waar ik niet echt iets mee kan.

Zomaar klakkeloos iedereen een iphone 6 geven om wat betere ontvangst te hebben gaat m ook niet echt worden, dus wil me er iets meer in verdiepen om tot de beste keuze te komen voor de zaak hier.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 08:02

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Wannial schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:12:
Ik zit met de volgende vraag, bij ons op kantoor, en eigenlijk op heel het dorp, is het bereik op telefoons vaak bedroevend slecht. Nu zijn we op kantoor al van provider gewisseld omdat ze dachten het probleem hiermee op te kunnen lossen... Niet dus.
Ik heb geen idee of er zulke websites bestaan. Maar als je met alle providers waardeloos bereik hebt, kan je dan geen contact opnemen met één van die providers om te kijken of die iets voor je kunnen betekenen?

Voor de duidelijkheid, over welke providers hebben we het hier over?

Verder is het ook nog mogelijk om een femtocell te plaatsen op je kantoor, waardoor je daar in ieder geval wel bereik hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
We zaten op vodafone, en nu op t-mobile (achteraf gezien een slecht idee theoretisch gezien omdat die op hogere frequentie zitten dan vodafone (of kpn) en dus moeilijker binnen kunnen komen)).

Femtocel heb ik ook al voorgesteld, maar dat zou ook een duur geintje worden om die op meerdere locaties op te moeten hangen (ook bij mensen thuis ivm bereikbaarheid thuis), dus leken betere telefoons ons een makkelijkere oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07:21
Bepaalde recente blackberry modellen gebruiken een specifiek antennemodule voor serieus goed bereik. Volgens mij zijn het de Pasport en Priv. Maar dat durf ik even niet met 100% zekerheid te zeggen.

[ Voor 6% gewijzigd door Rainesh op 31-08-2016 10:09 ]

http://tweakers.net/gallery/103719/sys.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• slow whoop
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 11-09 17:27
Heeft misschien te maken met de SAR (Specific Absorption Rate) waarde van de telefoon. Op deze site kun je SAR waardes van telefoons vergelijken. De IPhone 6 heeft inderdaad een hogere SAR waarde (0.97) dan de Samsung Galaxy Alpha (0.56).

Een hogere SAR waarde wordt meestal als slecht gezien, vanwege mogelijke schadelijk gevolgen van de straling van je telefoon. Maar je telefoon werkt natuurlijk alleen maar bij de gratie dat ie de straling uitzendt.

Wellicht heb je een beter bereik met een telefoon met een hogere SAR waarde,

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Dankjewel voor de antwoorden, ik zal zeker even in de blackberries duiken.
Die laatste website met SAR waardes geeft mij een hoog alu hoedje gevoel, maar ik zal die zeker ook even nakijken!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
Ik weet al weer hoe het heet. Het heet Paratek Antenna

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Dankjewel!
Echter als ik er zo snel eens een review bij pak lijkt het niet echt iets te doen

reviews: BlackBerry Passport: indrukwekkend, maar niet voor iedereen

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Rainesh
The BlackBerry Paratek Antenna Technology refers to the number of proprietary advancements in antenna hardware and tuning technology that is aimed to improve performance especially in regions with low signal. The two key benefit that one can look forward to is faster data transfer rates and increased connectivity especially in places with poor network coverage.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Verkooppraatjes zijn altijd mooi! Maar zeker iets wat ik ook weer mee ga nemen in een eventuele test. Even zien of ik zo'n toestel op de kop kan tikken om eens mee te testen op kantoor. Zou zomaar de uitkomst kunnen bieden!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marly
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 29-05-2021
Wannial schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 10:01:
We zaten op vodafone, en nu op t-mobile (achteraf gezien een slecht idee theoretisch gezien omdat die op hogere frequentie zitten dan vodafone (of kpn) en dus moeilijker binnen kunnen komen)).
Tja... van Vodafone naar T-Mobile is idd geen goede zet, qua bereik binnenshuis, maar de beste ontvangst binnenshuis heeft KPN, gemiddeld dan hè, kan op specifieke plekken toch anders zijn. Heb deze ervaring hier (grensregio) ook. Je hebt 't over "heel het dorp", is dat toevallig dan ook in zo'n 'lastige' regio: grens, Veluwe, oid? Misschien dan eens een prepaid simkaartje van KPN uitproberen, bij T-Mobile kunnen jullie wel weg, wanneer jullie echt overal slecht bereik hebben.
Antennelocaties kun je hier bekijken: http://www.gsmmasten.nl/ en specifiek voor KPN: https://www.kpn.com/mobiel/4g/dekkingskaart.htm
Hebben jullie trouwens ook al geprobeerd, de betreffende toestellen op 3G ipv 4G te zetten (indien mogelijk, heb zelf geen Samsung)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• aetios
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 11-07 17:09
Ik weet dat KPN over het algemeen de beste dekking van NL heeft dus ik schaar me met Marly, probeer een keertje een simyo kaartje, die gebruiken ook KPN en kun je al vanaf 5 piek bestellen op hun website. Kan nooit kwaad :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
We zitten hier in een dorpje midden in zeeland, dus niet echt op een grens of in een gekke uithoek.
Maar het signaal is hier altijd al ronduit ruk geweest.

Ik dacht overigens dat t-mobile het 900mhz spectrum momenteel ook al in gebruik had, om op die manier binnenshuis signaal te verbeteren? Weet het alleen niet zeker.

De ene telefoon doet het wel beter dan de andere telefoon moet ik zeggen.
Ik ga iniedergeval de tip eens meenemen om wat losse simkaarten te bestellen en daar mee te testen, alsook wat verschillende telefoons te testen.

heb ondertussen de blackberry priv aan mn baas doorgestuurd, dat we die maar eens moeten testen mocht niets anders werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 22:42

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Marly schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 16:28:
[...]

Tja... van Vodafone naar T-Mobile is idd geen goede zet, qua bereik binnenshuis, maar de beste ontvangst binnenshuis heeft KPN, gemiddeld dan hè
Wat een ongelooflijke nonsense! T-Mobile heeft op de meeste locaties tegenwoordig 3G en 4G ook op de 900MHz actief. Ik weet bepaalde bedrijven die van Voda naar TM zijn gegaan, juist voor de betere indoor dekking. Had je jouw stelling nou een jaar of 3-4 terug gedaan, dan had ik je gelijk gegeven. De onafhankelijke P3-tests hebben niet voor niets uitgewezen dat T-Mobile het beste netwerk heeft, hè?

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mcDavid
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 09-09 17:48
Een en ander ligt er nogal aan waar je op vergelijkt. Enkel op spraakdekking (2g), of juist op internet dekking en zo ja op 3/3,5G of 4G?

Op afgelegen plekken ben je inderdaad vaak afhankelijk van welke provider toevallig de dichtstbijzijnde zendmast heeft. Vaak is dat KPN, maar het loont de moeite om het nationaal antenneregister er even op na te kijken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
wij kijken puur naar spraak, we moeten kunnen bellen, en dat is het!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Over welk dorp/postcode hebben we het hier?

• Wannial
kantoor; Hansweert 4417AE

[ Voor 21% gewijzigd door Wannial op 01-09-2016 08:43 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Dichtstbijzijnde masten zijn van Vodafone, T-Mobile en Tele2. Deze locatie staat op de Tramperweg en zou dus wel genoeg dekking moeten geven op jouw opgegeven postcode.

Tele2 en T-Mobile doen er CA, dus lage en hoge frequentie. Zij moeten eigenlijk gewoon goed bereik hebben in het dorp. Vodafone doet er 4G en zou ook goed bereik moeten hebben.

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/7NWTki1.png

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/qJ76CnT.png

Ik kan de technische boys van T-Mobile eens vragen of ze iets met de antenne's kunnen doen. Vaak is een paar cm draaien of tilten al een verbetering. Echter geen beloftes en kan even duren voordat ik bericht heb. In de tussentijd zou ik dus eens met prepaidkaartjes inderdaad eens proberen welke provider het beste bevalt.

• Wannial
Klopt, dat is de mast die aan het begin van het dorp staat.
Ik woon er zelf 3 straten vandaan (tussen kantoor en de mast in) en zit op het vodafone netwerk (hollands nieuwe) en heb vaak binnen ook ruk bereik, mijn vrouw met dezelfde provider ook. (hiervoor had ze tmobile, zelfde probleem)

Maar ook met de werktelefoon heb ik hier vreselijk bereik binnen. Als je dan achter het raam gaat staan met zicht recht op de mast (±200 meter hemelsbreed) dan heb je misschien een redelijk telefoongesprek, anders dropt je gesprek gewoon of vallen hele zinnen weg.

nu moet ik zeggen dat iedereen hier in het dorp klaagt over bereik binnen, welke provider ze ook hebben. Lijkt dus wel een vloek te zijn :+

Wellicht een domme vraag, maar staat die mast niet te dichtbij en wordt veel van het signaal over het dorp heen gestuurd, dat je in een soort dode hoek valt bij wijze van spreken.

Iniedergeval ontzettend bedankt voor je moeite zover!

Verwijderd

Voor op kantoor zou TS ook op zoek kunnen gaan naar een femtocell, een GSM antenne"mast" voor thuis/kantoor.

Wikipedia: Femtocell

• Wannial
Zoals eerder gezegd heeft deze optie de revu al gepasseerd, maar we willen eerst kijken om het bereik op andere manieren te verbeteren, gezien de telefoon ook mee naar huis gaat is het makkelijker de telefoons te vervangen zodat overal goed bereik is, dan een femtocel op kantoor te hangen en alleen daar het bereik te verbeteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb een van de netwerkbeheerder gevraagd om te kijken naar jouw locatie en situatie. Het kan inderdaad zijn dat de antenne's over het dorp heen gaan, maar zou wel toevallig zijn als alle drie de providers dit probleem hebben. Wanneer ik iets weet, laat ik het je weten!

• Wannial
Volgens mij is alleen KPN redelijk binnen bij ons als ik mensen er over hoor. De vodafone antenne moet ook dorpen verderop bedienen want die hebben geen eigen antenne, dus wellicht dat die antenne nieteens echt op hansweert gericht staat.

Ontzettend bedankt weer!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Hierbij even de richtingen van de antenne's (kan iets inzitten, is op de hand gedaan :D) Wellicht dat HcBlids er een iets beter plaatje van kan/wilt maken. De dikke lijnen zijn de antennerichtingen.

T-Mobile:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/Wyg2cZZ.png

Tele2:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/BB3O9dM.png

Vodafone:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/84LxAJF.png

• Wannial
wij zitten exact zuidelijk van de mast als ik het zo even goed zie, dus die pijl die naar zuid zuid west wijst zou recht op onze knar moeten stralen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Hoi Wannial,

Ik heb contact gehad met de technische kant van T-Mobile en zij hebben een en ander nagekeken. Jullie bereik zou vanaf de mastlocatie eigenlijk goed moeten zijn, zeker met de 900Mhz frequentie. Een draaiing of tilting van de antenne's is momenteel niet mogelijk.

Staan er veel bomen of hoge gebouwen tussen jullie kantoor en de mastlocatie? Iets wat het signaal tegen kan houden?

Ik raad je aan, ook namens de technische man, om zowiezo een dekkingsklacht in te dienen. Ik neem aan dat jullie zakelijke contracten hebben dus dit kun je doen via DEZE pagina.

Tevens kreeg ik het advies dat jullie telecombeheerder contact op kan nemen met T-Mobile over het eventueel plaatsen van een Nanonetwerk, dus een indoorantenne van T-Mobile. Dit hangt natuurlijk af van de grootte van jullie bedrijf en het aantal werknemers. Hierover kan ikzelf geen uitspraken doen, daar ik niet weet hoe het precies werkt. Ook betreffende kosten of aanleg hiervan weet ik niet.

Je gaf aan getest te hebben met een Samsung en een iPhone. Kun je nog testen met andere toestellen? Komt wellicht raar over, maar zo kun je wel zien of je wellicht met een Samsung S6 of S7 wél een acceptabel bereik hebt. Zo kun je de kosten (aanschaf bv Samsung's S7 of iPhone) afwegen tegen de aanleg van een nanonetwerk (mits mogelijk). Dit zou ik als eerste doen.

Daarna zou ik een dekkingsklacht doen. Vaak binnen een week/twee weken hoor je iets van terug. Vanuit daar kun je dan andere opties gaan bekijken.

Helaas heb ik nu geen andere tips of oplossingen. Ik zou het wel leuk vinden als je ons een beetje op de hoogte houdt hoe het afloopt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Wederom bedankt!
Ik zal maandag als ik op kantoor ben weer eens kijken, maar volgens mij hebben we een clear line of sight naar de mast toe. In ons kleine dorpje is er sowieso geen noemenswaardige hoogbouw, en echt veel bomen staan er ook niet tussen.

Ik zal ook eens zien wat het verschil is tussen binnen en voren op straat (dus geen muren of een dak er tussen).

Ik ga zien of we andere toestellen kunnen proberen, en ook de andere simkaart nog eens proberen.
Dit zullen echter dingen worden voor na mijn vakantie, maandag is de laatste dag voor mij op kantoor voorlopig :)

Gezien ons kantoor niet zo heel groot is (qua personeel, al het personeel werkt 'buiten'), denk ik niet dat een nanonetwerk een optie is. Heb echter wel zelf eea gevonden qua kleine repeaters wat interessanter kan zijn (mits het bereik buiten op straat wel gewoon goed is).

Voorlopig even testen dus!

Ik houd het hier zeker op de hoogte, en mocht je het idee hebben dat ik het vergeet, geef zeker even een dus tegen het topic! (of dm)!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gadgeteer
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 07:44
Pak een prepaid van KPN en ga dat eerst testen, dat lijkt me stap 1. Eerst kijk je welk netwerk zonder femtocellen en nanodingen het best presteert en als dat nog niet voldoende is, dan pas ga je kijken welke provider de beste offerte kan brengen voor een betere oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oohh
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 07:46
Wannial schreef op zaterdag 03 september 2016 @ 17:51:
Wederom bedankt!
Ik zal maandag als ik op kantoor ben weer eens kijken, maar volgens mij hebben we een clear line of sight naar de mast toe. In ons kleine dorpje is er sowieso geen noemenswaardige hoogbouw, en echt veel bomen staan er ook niet tussen.
Wat je ook zou kunnen proberen (buiten de hierboven genoemde tips) is gewoon wachten. Het signaal gaat waarschijnlijk niet significant beter worden, maar de meeste providers werken op dit moment aan VoLTE (Voice over LTE) en Wi-Fi Calling, waarmee je over 4G en Wi-Fi zou moeten kunnen bellen. Vodafone en KPN zijn hier al tests mee aan het doen. :)

Zie ook:
nieuws: Vodafone start beperkte publieke test bellen via wifi en 4g
nieuws: KPN begint in 2017 met mobiele telefonie over wifi

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zijn satteliettelefoons niet een oplossing? Maakt niks uit dan of er een mast staat of als je op het water ben of als de providers niks willen eraan doen. Zowat overal bereik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wannial
Verwijderd schreef op maandag 05 september 2016 @ 20:52:
Zijn satteliettelefoons niet een oplossing? Maakt niks uit dan of er een mast staat of als je op het water ben of als de providers niks willen eraan doen. Zowat overal bereik.
Ik zie de maandrekening al voor me... Daar betaal je ongeveer een euro per minuut voor.

Maar zoals gezegd, we gaan binnenkort met andere simkaarten en telefoons testen.
Pagina: 1