RAM upgraden oudere PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• ThePietn1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-01 22:01
Beste Tweakers

Mijn ouders hebben een desktop PC die reeds 8 jaar oud is, deze werkt nog goed behalve dat sommige taken af en toe wat trager verlopen. Aangezien mijn ouders totaal geen intensieve gebruikers zijn (enkel surfen, email en soms wat PDF / Word / Excel), vond ik het wel een goed idee om de PC een upgrade te geven.

Een extra reden hiervoor is dat ik via een vriend (wiens videokaart de geest had gegeven en meteen een nieuwe PC heeft aangeschaft) gratis extra RAM geheugen (2x Patriot 2GB DDR2 @ 800MHz) kan verkrijgen en ook een nieuwe processor (compatibel met mijn moederbord: Intel Core 2 Quad Q9550 @ 2.83GHz).

Ik zal meteen ook een SSD aanschaffen (Kingston UV400 120GB) om alles wat sneller te laten aanvoelen, de PC gaat dus volledig onder de schop. Echter ben ik nu niet helemaal zeker wat het verstandigste zou zijn in verband met het RAM geheugen, momenteel zit er een Apacer RoHS 2GB @ 800MHz in.

De PC draait momenteel Windows 10 32bit, maar indien nodig ben ik bereid om de 64bit versie te installeren. Mijn vraag dus: ben ik het beste af met enkel de 4GB van mijn vriend (in dual channel), met 6GB door de extra RAM er gewoon aan toe te voegen, of zou het toch de moeite zijn om nog een extra 2GB stick aan te kopen (dan kom ik aan 8GB in totaal, het maximum ondersteunde door mijn moederbord)?

Waarschijnlijk is de 64bit Windows 10 enkel verstandig als ik kies voor 6 of 8GB?

Ik zoek een?
Eventueel een 2GB DDR2 @ 800MHz geheugenstick (DIMM).

Wat is je budget?
Liefst niet te veel (15-20 euro?), het moet de moeite zijn tegenover wat het geheugen kan bieden in het systeem.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, het moet wel goed samenwerken met het reeds aanwezige geheugen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • Moederbord: Intel DG35EC
  • Oude processor: Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz
  • Nieuwe processor: Intel Core 2 Quad Q9550 @ 2.83GHz
  • RAM: uitgelegd in bovenstaande tekst
  • Videokaart: Gigabyte ATI Radeon HD5450 512MB
  • Voeding: AOpen Z400-08FC 400W
  • HDD: Seagate Barracuda 7200.10 250GB @ 7200rpm
  • Toekomstige SSD: Kingston UV400 120GB

Alle reacties

• twizz
  • Registratie: September 2014
  • Laatst online: 26-10-2025
Het is niet verstandig om verschillende merken ram te combineren. Maar aangezien je die toch al (gratis) hebt kan je ze gewoon toevoegen en als je bsod's krijgt weet je dat het daaraan ligt.

Ik ben zelf toevallig ook op zoek naar dezelfde ram geheugen (ddr2 800) en het kost meer dan ddr4. Dus om die reden overweeg ik alles te upgraden.

[ Voor 9% gewijzigd door twizz op 30-08-2016 21:35 ]

• Headblast
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 30-01 20:19
twizz schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 21:34:
Het is niet verstandig om verschillende merken ram te combineren. Maar aangezien je die toch al (gratis) hebt kan je ze gewoon toevoegen en als je bsod's krijgt weet je dat het daaraan ligt.

Ik ben zelf toevallig ook op zoek naar dezelfde ram geheugen (ddr2 800) en het kost meer dan ddr4. Dus om die reden overweeg ik alles te upgraden.
TS krijgt toch gratis 2x2 = 4GB dus dan zijn ze identiek?
ThePietn1 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:52:
Beste Tweakers

Mijn ouders hebben een desktop PC die reeds 8 jaar oud is, deze werkt nog goed behalve dat sommige taken af en toe wat trager verlopen. Aangezien mijn ouders totaal geen intensieve gebruikers zijn (enkel surfen, email en soms wat PDF / Word / Excel), vond ik het wel een goed idee om de PC een upgrade te geven.

Een extra reden hiervoor is dat ik via een vriend (wiens videokaart de geest had gegeven en meteen een nieuwe PC heeft aangeschaft) gratis extra RAM geheugen (2x Patriot 2GB DDR2 @ 800MHz) kan verkrijgen en ook een nieuwe processor (compatibel met mijn moederbord: Intel Core 2 Quad Q9550 @ 2.83GHz).

Ik zal meteen ook een SSD aanschaffen (Kingston UV400 120GB) om alles wat sneller te laten aanvoelen, de PC gaat dus volledig onder de schop. Echter ben ik nu niet helemaal zeker wat het verstandigste zou zijn in verband met het RAM geheugen, momenteel zit er een Apacer RoHS 2GB @ 800MHz in.

De PC draait momenteel Windows 10 32bit, maar indien nodig ben ik bereid om de 64bit versie te installeren. Mijn vraag dus: ben ik het beste af met enkel de 4GB van mijn vriend (in dual channel), met 6GB door de extra RAM er gewoon aan toe te voegen, of zou het toch de moeite zijn om nog een extra 2GB stick aan te kopen (dan kom ik aan 8GB in totaal, het maximum ondersteunde door mijn moederbord)?

Waarschijnlijk is de 64bit Windows 10 enkel verstandig als ik kies voor 6 of 8GB?

Ik zoek een?
Eventueel een 2GB DDR2 @ 800MHz geheugenstick (DIMM).

Wat is je budget?
Liefst niet te veel (15-20 euro?), het moet de moeite zijn tegenover wat het geheugen kan bieden in het systeem.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Neen, het moet wel goed samenwerken met het reeds aanwezige geheugen.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
  • Moederbord: Intel DG35EC
  • Oude processor: Intel Core 2 Duo E8400 @ 3.00GHz
  • Nieuwe processor: Intel Core 2 Quad Q9550 @ 2.83GHz
  • RAM: uitgelegd in bovenstaande tekst
  • Videokaart: Gigabyte ATI Radeon HD5450 512MB
  • Voeding: AOpen Z400-08FC 400W
  • HDD: Seagate Barracuda 7200.10 250GB @ 7200rpm
  • Toekomstige SSD: Kingston UV400 120GB
Ik zou zelf niet een nieuwe ssd kopen voor zo'n oud beestje tenzij je toch binnen een jaar een nieuwe systeem voor ze regelt? Je kan eventueel kijken bij V&A gaan meestal tussen de 40-50€ voor een 256 GB als je beetje mazzel hebt.

Off-topic: Twizz, heb nog een setje 2x2 GB Adata DDR2 800 liggen, interesse zo ja stuur me een PB.

PSN: Headblast1987, Battlenet: Miyoujin#2279

• shadvet
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 09-02 16:06
Een ssd gaat de meeste winst geven voor dergelijk gebruik. Beiden cpus zijn oud maar zeker capabel genoeg voor office werk. Dus zoals je aan geeft : ssd erin en eventueel ram upgraden. Zou niet voor een nieuw platform gaan.

i5-6400, r9 280x, 8g ram, BenQ GW2470H, NZXT S340 Black | i5-4570, XFX 7970, 8g ram, Acer X223W, FD Core1000

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Persoonlijk zou ik gaan voor de 2x2Gb en de bestaande HD clonen naar een SSD, vaak is 128Gb al voldoende voor zo'n systeem en die is goed verkrijgbaar rond de 40 euro (kingston)

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

• ThePietn1
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 26-01 22:01
Dankuwel voor de suggesties, misschien is 4GB inderdaad het simpelste, zo kan ik ook op 32bit blijven.

Normaal zou 120GB/128GB inderdaad voldoende moeten zijn, momenteel is er toch slechts 65GB van de harde schijf in gebruik.

Wat me ook opviel is dat er redelijk wat meer gevraagd wordt voor een SSD met een ombouwset (kloonsoftware, bracket enzovoort). Is dit eigenlijk echt noodzakelijk? Ik las al her en der dat een SSD niet vastgeschroefd hoeft te worden met een bracket, aangezien er toch geen bewegende onderdelen zijn. Blijkbaar worden tape en velcro vaak gebruikt, kan dat geen kwaad?

Voor het klonen bestaat er vast een gratis programma? Verder kan ik de SATA kabel van de CD/DVD drive gebruiken tijdens het klonen, die kabel is dus ook niet nodig als de HDD achteraf niet meer gebruikt wordt.
Pagina: 1