Ik ben op zoek naar een nieuw systeem. Mijn huidige systeem is alweer 5 a 6 jaar oud (ik houd het niet precies bij). Het geeft zo nu en dan een BSOD, voornamelijk als ik youtube filmpjes aan heb staan terwijl ik hearthstone speel. Daarnaast krijg ik een BSOD als ik muziek aan het schrijven ben met Cubase, wat zeer irritant kan zijn als je al een tijdje vergeten bent om op 'save' te klikken. Gelukkig heeft het een herstel optie.
Ik zou natuurlijk kunnen gaan uitzoeken waar die BSOD vandaan komt, maar dit systeem heeft z'n langste tijd wel gehad. Het heeft geen SSD, en is dus erg sloom. Daarnaast is de GPU stokoud en laat me geen enkele moderne game meer spelen. Tijd voor een nieuwe.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1. Hij moet lang mee gaan. Het liefst een jaar of 5, zonder dat ik me druk hoef te maken over upgrades.
2. Ik wil graag 1440p gaan gamen. Ik speel meestal niet de meest grafisch heftige games. Denk aan Europa Universalis, Diablo, Dwarf Fortress
, Civilization).
3. Ik schrijf, niet zo veel meer als vroeger maar toch, nog wel eens muziek. Cubase draait voornamelijk op de CPU, maar met m'n huidige systeem(die dus 5 jaar oud is) loop ik nog niet tegen limitaties aan.
4. De monitor werkt ook als 'TV', ik kijk er series en films op.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een absolute bovengrens van 3000 euro. Ik ga wel voor een redelijke balans tussen prijs en prestaties, daarom zit ik op dit moment op een veel lager bedrag dan dat, want ik hoop dat de onderstaande build aan m'n eisen voldoet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dat weet ik niet helemaal zeker, ik heb een Audiophile 2496. Maar ik weet niet of dat beter is dat de huidige generatie ingebouwde soundcards op het moederbord.
Ik heb ook een externe HD die ik als opslag gebruik.
Huidige build
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb hier een extra monitor staan van LG. Als het lukt zou ik die als tweede monitor willen aansluiten. Het heeft een resolutie van 1080p. Verder weet ik er niet veel over te vertellen.
Ga je overklokken?
Nee, ik denk niet dat overklokken het geld waard is.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal vragen.
1. Wat is handig om te doen mbt koeling? Ik wil best een paar euro uitgeven als daardoor m'n videokaart en/of processor langer blijft leven. Is een custom processorkoeling handig of 2 extra fans aan de voorkant van de kast?
2. Heb ik genoeg aansluitingen op m'n moederbord om de rest van de componenten aan te sluiten?
3. Past het in de kast?
4. Is de voeding overkill?
Tot slot
Heel bedankt dat je de moeite hebt genomen om het allemaal door te lezen! Ik zou het zeer op prijs stellen als je me kan vertellen wat je van de build vind.
Ik zou natuurlijk kunnen gaan uitzoeken waar die BSOD vandaan komt, maar dit systeem heeft z'n langste tijd wel gehad. Het heeft geen SSD, en is dus erg sloom. Daarnaast is de GPU stokoud en laat me geen enkele moderne game meer spelen. Tijd voor een nieuwe.
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
1. Hij moet lang mee gaan. Het liefst een jaar of 5, zonder dat ik me druk hoef te maken over upgrades.
2. Ik wil graag 1440p gaan gamen. Ik speel meestal niet de meest grafisch heftige games. Denk aan Europa Universalis, Diablo, Dwarf Fortress
3. Ik schrijf, niet zo veel meer als vroeger maar toch, nog wel eens muziek. Cubase draait voornamelijk op de CPU, maar met m'n huidige systeem(die dus 5 jaar oud is) loop ik nog niet tegen limitaties aan.
4. De monitor werkt ook als 'TV', ik kijk er series en films op.
Wat mag het systeem gaan kosten?
Ik heb een absolute bovengrens van 3000 euro. Ik ga wel voor een redelijke balans tussen prijs en prestaties, daarom zit ik op dit moment op een veel lager bedrag dan dat, want ik hoop dat de onderstaande build aan m'n eisen voldoet.
Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Dat weet ik niet helemaal zeker, ik heb een Audiophile 2496. Maar ik weet niet of dat beter is dat de huidige generatie ingebouwde soundcards op het moederbord.
Ik heb ook een externe HD die ik als opslag gebruik.
Huidige build
# | Product | Prijs | Subtotaal |
1 | Intel Core i5-6500 Boxed | € 199,- | € 199,- |
1 | MSI H170A GAMING PRO | € 106,95 | € 106,95 |
1 | MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8G | € 829,- | € 829,- |
1 | Fractal Design Define S - Window | € 85,- | € 85,- |
1 | Asus VX24AH Zwart | € 285,50 | € 285,50 |
1 | Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2A2133C13R | € 76,90 | € 76,90 |
1 | Corsair RM550x | € 89,90 | € 89,90 |
1 | Kingston SSDNow UV400 480GB | € 117,94 | € 117,94 |
Bekijk collectie Importeer producten | Totaal | € 1.790,19 |
Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Nee.
Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik heb hier een extra monitor staan van LG. Als het lukt zou ik die als tweede monitor willen aansluiten. Het heeft een resolutie van 1080p. Verder weet ik er niet veel over te vertellen.
Ga je overklokken?
Nee, ik denk niet dat overklokken het geld waard is.
Wat verwacht je van ons?
Ik heb een aantal vragen.
1. Wat is handig om te doen mbt koeling? Ik wil best een paar euro uitgeven als daardoor m'n videokaart en/of processor langer blijft leven. Is een custom processorkoeling handig of 2 extra fans aan de voorkant van de kast?
2. Heb ik genoeg aansluitingen op m'n moederbord om de rest van de componenten aan te sluiten?
3. Past het in de kast?
4. Is de voeding overkill?
Tot slot
Heel bedankt dat je de moeite hebt genomen om het allemaal door te lezen! Ik zou het zeer op prijs stellen als je me kan vertellen wat je van de build vind.