Blaas richting fans op de radiator bij deze build

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Hallo,

Ik heb zelf een Bitfenix Prodigy, en ik wil over een paar maand misschien de CPU met waterkoeling gaan aansluiten. Ik vraag mij alleen af welke kant de fans op moeten blazen. Op deze website zie je een goed voorbeeld van de situatie: http://www.tweaktown.com/...d-guide-part-1/index.html

Je hebt nogal wat opties bij een Prodigy, je kan de radiator ook buiten de case doen aan de bovenkant, of de fans aan de buitenkant en de radiator aan de binnenkant etc.

Mijn huidige situatie is trouwens 1 230mm intake fan in de voorkant, en 1 120mm outtake fan aan de achterkant.

1: Wat als de situatie is zoals op de website die ik stuurde. Moeten die 2 fans die onder de radiator zitten dan omhoog blazen, of juist naar beneden?

2: Wat als ik de fans buiten de case doe en de radiator eronder binnenin de case. Moeten de fans dan naar beneden blazen of naar boven?

3: Moet je persé fans met PMW aanluiten op een radiator, of kan ik ook fans aansluiten die gewoon 1 bepaalde RPM draaien (zoals een Bitfenix Spectre) ?

4: Zou ik ook 1 fan op een 240mm radiator kunnen aansluiten, of krijg je dan gegarandeerd een te hoge temperatuur?

5: Wat als ik de radiator buiten de case plaats en de 2 fans eronder aan de binnenkant, welke kant moeten ze dan op blazen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Persoonlijk zou ik altijd de 'natuurlijke' airflow richtingen aanhouden.

Voorkant + onderkant behuizing: intake (koele lucht gaat de kast IN)

Achterkant + bovenkant: outtake (warme lucht gaan de kast UIT)

Veruit de meeste behuizingen zijn op deze wijze ontworpen en krijgen zo de meest optimale airflow.

1. Ik zou de fans op outtake zetten, ze blazen dus naar boven toe. De fans blazen dan lucht vanuit de kast door de radiator naar buiten de kast. Dit heet 'push', de fan 'pusht' (drukt) de lucht door de radiator heen.

2. Ook in deze situatie zou ik de fans naar buiten laten blazen, dus omhoog. De fans zuigen lucht aan vanuit de radiator en dus ook de behuizing. Dit noemen we pull, de fan 'pullt' (trekt) de lucht door de radiator

3. Je kan fans met 3 en 4 pins aansluiten, dit maakt niet uit. Bedenk wel goed hoe je de fans wil reguleren. Via pwm? Via DC (Voltage regulatie)? Je wil het liefst dat de fans onhoorbaar zijn in Windows en ze kunnen eventueel iétsje harder draaien in games. Let er wel op dat het fans worden met een hoge SP, static pressure, omdat deze erg geschikt zijn om lucht door een radiator te duwen/trekken. Dit vergt namelijk wat extra power tov een normale airflow fan (AF fan).

4. Dat raad ik zeer af, dan kan je beter een 140mm waterkoeler nemen. Het grote voordeel van 240mm = meer radiator oppervlakte = meer koelpotentie/vermogen. Je zou het heel inefficiënt maken door maar 1 fan te gebruiken.. zonde.

5. Ik weet niet of dit heel ideaal is en of dat lukt in je behuizing. Het waterblock moet ook nog op je CPU en dat wordt wellicht lastig vanaf de buitenkant incl. de tubinglengte etc? Lijkt me ook dat er dan redelijk wat stof zal neerdalen direct in je radiator, niet echt geweldig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Larkinzzz
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 20-11-2024
Ik neem ook aan dat een push configuratie meer lucht verplaatst dan een pull configuratie? Dus situatie 1 vs situatie 2 zou situatie 1 de beste optie zijn?