Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 23-08 20:39
Goedenavond,

Ik ga vanaf september dit jaar een erkende opleiding volgen van een jaar tot audio (mastering) engineer en deze betaal ik zelf zonder vergoedingen van mijn werkgever. Mijn huidige werk is ook een totaal andere richting en wellicht dat ik in de toekomst verder wil in het beroep waar ik voor ga studeren.

Ik weet dat je van spullen die je koopt voor je studie mag aftrekken van belasting en daarnaast ook de opleiding zelf.

Ik heb o.a een audio interface gekocht, een studio koptelefoon en akoestische geluid dempers t.b.v.. bijvoorbeeld het afmixen van nummers voor de opleiding. Voor zo ver ik weet mag dit afgetrokken worden, want dit is puur bestemd voor de opleiding.

De vraag is echter, omdat je in een DAW vele schermen open hebt, zoals je mixer e.d. of het mogelijk is ook twee beeldschermen van 27" aan te schaffen en dit ook van de belasting af te trekken? Voor mij is dit dan ook puur voor de opleiding bedoeld, maar ziet de belasting dienst dit dan ook zo?

Dit werkt echt vele male makkelijker en veel sneller.

Het lijkt mij dat dit wel mogelijk is?

De schermen kosten zo'n 450 euro per stuk dus het scheelt dan uiteindelijk zo een 150 euro met de btw aftrek.

Ik hoor graag van jullie

In elk geval alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ga je die goederen ook (bewijsbaar niet) prive gebruiken?
En mag je BTW aftrekken als student? Volgens mij werkt die regeling anders ;).

i3 + moederbord + geheugen kopen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Boudewijn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:35:
Ga je die goederen ook (bewijsbaar niet) prive gebruiken?
En mag je BTW aftrekken als student? Volgens mij werkt die regeling anders ;).
Ik ga muziek maken, nummers afmixen e.d maar dat is dan voor de studie, zonder genoemde is het namelijk lastig kwalitatief iets goed neer te zetten en dit telt mee als resultaat voor mij studie. Wat ik heb genoemd is dan ook puur voor de studie, want voor privé gebruik heb ik er niets aan.

De eerste 250 euro kan je alleen niet aftrekken en ik krijg geen studie financiering.

"Voor de aftrek van studiekosten en andere scholingsuitgaven buiten de standaardstudieperiode geldt een maximumbedrag. Dit houdt in dat als uw aftrek min de drempel boven het maximumbedrag uitkomt, u het meerdere niet mag aftrekken. Het maximaal aftrekbare bedrag is € 15.000. Binnen de standaardstudieperiode geldt dit maximum niet."

Deze regeling geld voor mij, omdat ik wel een fulltime baan heb, 30 ben en dus ik zit gebonden aan een maximum van €15,000. Ik weet dus alleen niet of precies wat ik kan aftrekken voor mijn studie.

Zonder beeldscherm zou ik mijn opleiding niet kunnen voltooien. Heb ik een 2e beeldscherm nodig? Nee, maar het helpt wel enorm, doordat je je DAW kan delen en dus sneller en effectiever kan werken aan je studie projecten.

Ga ik deze privé gebruiken? Nee, want ik heb een andere computer die ik privé gebruik. Mijn muziek computer zit niet aangesloten op het internet e.d. en is puur bestemd voor muziek, er staat ook verder niet iets op zoals games e.d.

Maar hoe ziet de belastingdienst dit?

Wat moet ik gaan bewijzen? Komen ze langs om te kijken naar mijn amateur studio die ik heb gemaakt voor de opleiding? Gaan ze de pc opstarten en bekijken wat erop staat?

Allemaal vragen die in mij op komen.

De school zegt dat het mogelijk is, maar het gaat om vrij veel geld, dus wil niet uiteindelijk een rekening krijgen dat ik alles moet terug betalen.

[ Voor 89% gewijzigd door Ferio op 29-08-2016 22:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

Ik ben geen fiscalist maar weet dat jij degene bent die moet bewijzen dat het niet voor prive is. Omgekeerde bewijslast.
Het is een dooddoener, maar waarom bel je ze niet? Ze zijn best behulpzaam en hebben vaker met die bijltje gehakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ferio
Boudewijn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:14:
Ik ben geen fiscalist maar weet dat jij degene bent die moet bewijzen dat het niet voor prive is. Omgekeerde bewijslast.
Het is een dooddoener, maar waarom bel je ze niet? Ze zijn best behulpzaam en hebben vaker met die bijltje gehakt.
Zal ik morgen is gaan doen, maar heb wel vaker iets te horen gekregen wat uiteindelijk niet zo bleek te zijn. Vandaar eigenlijk de vraag hier of er mensen zijn die hierin al ervaring hebben en tot hoe ver in kan gaan.

In elk geval bedankt voor je hulp! :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Punt blijft staan dat dit niets met de btw heeft te maken maar een aftrekpost is in de inkomstenbelasting.

Maar volgens mij zijn computers (+randapparatuur) niet aftrekbaar.

Artiek 6.27 Wet inkomstenbelasting 2001:
Scholingsuitgaven zijn de uitgaven die wegens het door de belastingplichtige volgen van een opleiding of studie met het oog op het verwerven van inkomen uit werk en woning zijn gedaan voor:
1. [...]b. door de onderwijsinstelling verplicht gestelde leermiddelen en beschermingsmiddelen.
[...]
4 Voor de toepassing van dit artikel wordt verstaan onder:
a. leermiddel: een gebruiksvoorwerp gericht op het bijbrengen van studiegerelateerde kennis en vaardigheden met uitzondering van computerapparatuur en bijbehorende randapparatuur;
Het is een vrij harde uitzondering in de wet dus ben benieuwd op basis waarvan je denkt te kunnen aftrekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

offtopic:
zou het onder audio apparatuur scharen hier kunnen werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Boudewijn schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 22:14:
Behulpzaam misschien, op de hoogte niet zozeer, defensief zeer zeker.

Het praktische probleem is dat de Belanstingtelefoon meer gezeik krijgt als ze ten onrechte adviseren in het voordeel van de belastingbetaler. Als ze ten onrechte in het nadeel van de belastingbetaler adviseren, en die mist daardoor aftrekposten, dan komt er vaak niemand achter.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Ferio schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:33:
De schermen kosten zo'n 450 euro per stuk dus het scheelt dan uiteindelijk zo een 150 euro met de btw aftrek.
Vanwaar dit grafische geweld voor een DAW? Als je maar kunt zien wat er op je scherm staat en waar je op klikt toch? (even gechargeerd uiteraard)

Ik ben zelf ook wel eens wat met audiodingen aan het prutsen. Programma van de mengtafel op mijn scherm, Ableton of Adobe Audition. Dat gaat prima op een 24" scherm met 1900*1200.

Verder heb ik voor mijn studie in de afgelopen jaren alles opgegeven: mijn laptop is 2 maal afgeschreven geweest (studie in 6 jaar gedaan), parkeerkosten, koffie en eten op de hogeschool, boeken en andere rare uitgaven waren allemaal studiekosten. Dit kwam lang niet in de buurt van de €15.000 als bovengrens. En nee, de belastingdienst kijker er kennelijk ook niet vreemd van op.

• Ferio
sypie schreef op woensdag 31 augustus 2016 @ 23:27:
[...]
Vanwaar dit grafische geweld voor een DAW? Als je maar kunt zien wat er op je scherm staat en waar je op klikt toch? (even gechargeerd uiteraard)

Ik ben zelf ook wel eens wat met audiodingen aan het prutsen. Programma van de mengtafel op mijn scherm, Ableton of Adobe Audition. Dat gaat prima op een 24" scherm met 1900*1200.

Verder heb ik voor mijn studie in de afgelopen jaren alles opgegeven: mijn laptop is 2 maal afgeschreven geweest (studie in 6 jaar gedaan), parkeerkosten, koffie en eten op de hogeschool, boeken en andere rare uitgaven waren allemaal studiekosten. Dit kwam lang niet in de buurt van de €15.000 als bovengrens. En nee, de belastingdienst kijker er kennelijk ook niet vreemd van op.
Klopt dat je op een kleiner scherm ook goed kan werken. Ik vind het persoonlijk alleen makkelijker op 2 grote schermen. Ik weet niet of je wel is cubase hebt gehad, maar daarbij wil je meerdere schermen open hebben staan en niet tegelijk 1 voor 1 naar voren halen. Ik zou er zelf nog een 3e bij willen uiteindelijk.. ;-)

Beeldschermen worden echter niet goedgekeurd door de belastingdienst ben ik inmiddels achter. Puur audio gerelateerd zoals ik eerder had geschreven is wel mogelijk. Dit valt onder specifieke audio apparatuur en niet onder een toetsenbord, muis, webcam e.d.

Het eten e.d. kan je dus ook rekenen voor studiekosten? Komt mooi uit, want ik moet direct door vanuit mijn werk naar de universiteit en zal ook daar moeten eten..

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Nee, reis- en verblijfskosten vallen niet onder de studiekosten. Je kunt toch ook je eigen thermoskan meenemen en je broodtrommeltje? Alleen mijn studiekosten waren praktisch niet veel hoger dan het collegegeld. Dus ja, ik zag daar een goede mogelijkheid om meer kosten te declareren dan ik feitelijk heb gehad. Heb ik de boel bedonderd? Zeker. Andersom doen ze het ook. Als de bijkomende kosten nou écht een wezenlijk verschil gemaakt hadden dan had het natuurlijk opgevallen maar de bedragen die ik opgegeven heb zijn peanuts.

En ik snap dat op 2 schermen werken ontzettend goed werkt, ik verbaasde me alleen over de prijs van €450 per scherm. Daar is vast een goedkoper alternatief voor te vinden.

En als jij voor je studie een MacBook moet kopen omdat er met MacOS gewerkt wordt dan zijn dat keiharde studiekosten. Misschien niet voor de belastingdienst maar wel in mijn ogen. Zonder die laptop kun jij je studie niet volgen.

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
En als jij voor je studie een MacBook moet kopen omdat er met MacOS gewerkt wordt dan zijn dat keiharde studiekosten. Misschien niet voor de belastingdienst maar wel in mijn ogen. Zonder die laptop kun jij je studie niet volgen.
De wetgever bepaalt en ik heb al een stukje wet aangehaald. De belastingdienst zal dit volgen. Dat jouw IB is goedgekeurd (en waarschijnlijk alleen marginaal gecontroleerd) zegt niets over de algemene regels.

Bij een controle zal je door de mand vallen.

• Boudewijn
  • Niet online

Boudewijn

omdat het kan

PolarBear schreef op donderdag 01 september 2016 @ 16:05:
[...]

De wetgever bepaalt en ik heb al een stukje wet aangehaald. De belastingdienst zal dit volgen. Dat jouw IB is goedgekeurd (en waarschijnlijk alleen marginaal gecontroleerd) zegt niets over de algemene regels.

Bij een controle zal je door de mand vallen.
Inderdaad. Niet voor de BD maar wel in iemands ogen... tsja daar geeft de BD geen bal om.

Pagina: 1