Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Vorige week heb ik voor een commercieel kamp de hele week foto's gemaakt. Nu heb ik ongeveer 20 bestellingen van ouders voor foto's en deze wil ik graag digitaal aanleveren. Bij elkaar zal dit ongeveer 2,5GB aan foto's worden.

Hoe zou ik dit het best aan kunnen pakken? Ik zou ze bijvoorbeeld per mail een linkje kunnen sturen naar we transfer, maar eigenlijk zou iedereen een apart linkje moeten krijgen.

De deelnemers (jeugd) kennen elkaar namelijk en ik wil voorkomen dat als de link bekend is die gewoon gedeeld kan worden. De foto's stuur ik namelijk pas na betaling op. Natuurlijk zijn er altijd wel manieren om foto's uit de wisselen, maar ik wil ze niet het volledige album in de schoot werpen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:53
DRM maakt meer kapot dan je lief is. Daar irriteer je vooral betalende klanten mee.
Watermerk is alleen nuttig als je bereid bent om iemand aan te klagen die ze deelt. En je moeite gaat doen om er achter te komen.

Wat ik wel eens heb gezien dat werkt:
Stuur een gratis album rond met lage resolutie foto's. Met een duidelijk zichtbaar watermerk.
Geef dan een week (of langer) de tijd om de foto's te bestellen die ze in hoge resolutie willen zonder watermerk.
En lever dan alle bestelde foto's tegelijk.
Al kan het dan natuurlijk nog dat 1 iemand wat bestelt en het naar de hele groep door stuurt.

Volgende keer misschien handig dat je (vooraf) betaalt krijgt door de organisatie. En je de foto's dan voor alle deelnemers gratis* ter beschikking stelt
*bij de prijs van het kamp inbegrepen

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dan ga ik denk ik inderdaad voor de optie om zo veel mogelijk tegelijk uit te leveren. De klanten weten grotendeels al wat ze krijgen, want bij de eindceremonie zijn de foto's als achtergrond op de beamer vertoont. De bestellingen staan dus al vast, alleen de factuur en betaling moet nog gebeuren.

De laatste optie heb ik inderdaad ook overwogen, maar dat was voor deze specifieke situatie (waar ik liever niet over uitwijdt) niet zo handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
Vaak staan er ook in de algemene voorwaarden bij foto diensten, dat een bestelling niet geannuleerd kan worden.
Omdat het een "op maat" product is mag dat volgens de wet. Ik weet alleen niet of het ook mag als je dat niet in de voorwaarden had staan.

Maar volgens mij kun je iedereen die een bestelling heeft geplaatst, gewoon aan die bestelling houden.

Er is wel een verschil tussen recht hebben op betaling, en het ook daadwerkelijk krijgen. Daarom dat die diensten bijna allemaal met vooruitbetaling werken.

Iemand die niet op tijd heeft betaalt zou ik dus gewoon de foto's sturen. Met een reminder dat ze de rekening nog moeten betalen. Anders dan krijgen ze toch wel een kopie van een ander kind. En de kans dat jij nog geld krijgt wordt dan alleen maar kleiner.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

FYI:

http://uitspraken.rechtsp...d=ECLI:NL:RBOVE:2016:3230

Was een uitspraak over het ongevraagd toesturen van schoolfoto's naar de ouders (= potentiële klanten). En of bij het niet terugsturen, er al dan niet een betalingsverplichting zou zijn... Nou, niet dus! :|

M.a.w. zorg er goed voor dat je een rechtsgeldige overeenkomst hebt tussen fotograaf en klant, mocht het ooit tot een dispuut komen.

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moozzuzz
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Dus ieder die betaalt, krijgt 2.5G aan foto's of is er een selectie per betaling? De kans dat ze gedeeld worden via dropbox of andere kanalen is natuurlijk 100%.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordSinclair
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 16:17
Dat ligt helemaal aan de prijs die je vraagt. Toen ze na het raften €60 voor een cdeetje met foto's vroegen was de keuze ook snel gemaakt in de groep; we kopen 1 cd en dan delen we de foto's. Als de cd €10 was geweest had iedereen een eigen gekocht waarmee er dan €80 verdiend was.

There's no need to kneel, I'm a very democratic sort of lord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ze krijgen allen het volledige album. En door de hoge prijscategorie van het kamp (en daarmee vooral rijke ouders) was ook bij het bestellen te merken dat niemand wakker lag van de prijs die voor de foto's gevraagd is. (tussen de 20 en 30 euro) Ik verwacht daarom ook niet zoveel problemen en de inkomsten zijn bovendien ook niet voor mij als privépersoon.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
LordSinclair schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 10:06:
Dat ligt helemaal aan de prijs die je vraagt. Toen ze na het raften €60 voor een cdeetje met foto's vroegen was de keuze ook snel gemaakt in de groep; we kopen 1 cd en dan delen we de foto's. Als de cd €10 was geweest had iedereen een eigen gekocht waarmee er dan €80 verdiend was.
Daar was in de prijs waarschijnlijk ook rekening mee gehouden.

En voor die situatie was het ook best een slimme oplossing.
Want stel dat 2 van jullie de foto's niet willen, dan betalen de andere 6 dus dat tientje per persoon.
Die andere 6 zullen dan niet geneigd zijn om een gratis kopie naar de 2 te sturen. Dan benadelen ze namelijk niet de fotograaf of het organisatie, maar zichzelf.

TheS4ndm4n#1919

Pagina: 1