Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Game bak incl. 1440p monitor: +/- 1800EUR

Pagina: 1
Acties:

• Dread89
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 09:22
Na bijna zes jaar te hebben gedaan mijn met allereerste self-build computer, vind ik het tijd worden voor wat nieuws. Ik merk dat mijn huidige systeem ouder wordt en dat de vooruitgang me langzamerhand toch in begint te halen.
Nog niet zo heel lang geleden heb ik zelf een huis gekocht en om mijn werk/game-kamertje die nieuwe, hippe uitstraling mee te geven die het zo verdient, wilde ik het opleuken met een vette game bak. Hierbij moet gezegd worden dat het ook een beetje hobby is, en ik vind dat hobby best een paar centjes mag kosten. Vandaar ook dat ik het rigoureus aanpak; ik wil "alles" nieuw.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Office, surfen, gamen (kijkend naar de parts die ik heb uitgezocht is ook met name die laatste belangrijk). Doel is om zonder concessies te hoeven doen op eye candy (de aankomende jaren) te kunnen gamen op 1440p.

Wat mag het systeem gaan kosten?
+/- 1800EUR

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Muis, toetsenbord, headset, geluidsset en HDD (2TB) zijn al in m'n bezit.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Zie hieronder.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-6700K Boxed€ 345,95€ 345,95
1ASRock Z170 Extreme4€ 137,95€ 137,95
1EVGA GeForce GTX 1070 FTW GAMING ACX 3.0 8GB€ 467,06€ 467,06
1NZXT S340 Zwart€ 69,80€ 69,80
1Dell Ultrasharp U2715H Zilver, Zwart€ 438,90€ 438,90
1NZXT Sleeved LED Kit, 2 Meter, Wit€ 16,50€ 16,50
1Arctic Freezer i32€ 28,50€ 28,50
1Crucial Ballistix Sport LT BLS2C8G4D240FSB€ 69,95€ 69,95
1Corsair RM550x€ 89,90€ 89,90
2Samsung 750 EVO (retail) 250GB€ 69,90€ 139,80
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.804,31

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Intel & Nvidia. Ik bezit een Nvidia Shield Android TV, gamestream werkt hierbij alleen icm een Nvidia GPU.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Het geheel moet er slick uit zien, liefst met matchende kleuren zonder daarvoor in te dammen op performance.

Ga je overklokken?
Ja. Ik heb gemerkt dat dit een hot topic is op het forum. Voor beide kampen is wat te zeggen maar mijn ervaring is dat overclocken zeker de houdbaarheid van een build kan verlengen (ik bezit een 2500k die in principe nog prima werkt en mee kan). Vandaar ook dat ik m'n nieuwe systeem samengesteld heb met dat gegeven in het achterhoofd.

Wat verwacht je van ons?
Ik ben eigenlijk altijd wel te vinden op Tweakers, maar met name de laatste tijd spendeer ik redelijk wat tijd in de 'Desktop aankoop advies' sectie. Ik ben daarom ook aardig op de hoogte en realiseer me dat dit waarschijnlijk het zoveelste bouw-een-pc-topic is dat jullie voorbij zien komen.
Vanwege het hiervoor genoemde is het in principe zo dat ik over het algemeen genomen redelijk zeker ben over mijn build, op een aantal kleine puntjes na. Deze heb ik hieronder gesommeerd, graag zou ik feedback ontvangen op deze concrete vragen:

1. De CPU koeler: hij is redelijk budget maar volgens de reviews (en de buren van Hardwareinfo) een uitstekende koeler. Waar ik over twijfel is de geschiktheid van dit part icm overclocken. Tevens wil ik eigenlijk niet een te grote koeler, wat dat staat zo lelijk. Nu hoor ik jullie zeggen: waterkoeling (!) Goed punt, maar persoonlijk vind ik dat de prijs/kwaliteit verhouding bij lange na niet waard. Wat denken jullie?

2. De RAM sticks. Ik heb 2x8GB Crucial geselecteerd, dit omdat ik de looks (metaal) awesome vindt. Het geval wil dat de sticks op 2400mhz draaien, maar volgens mij doet mijn MOBO maar tot 2133mhz, klopt dat? En if yes, is het een probleem dat ik dan alsnog voor die 2400mhz stickjes ga. In principe zou mijn moederbord deze automatisch moeten downgraden naar 2133mhz, right?

3. Ik heb gekozen voor 2x250gb Samsung 750 EVO SSD's zodat ik deze in raid 0 kan plaatsen. Ik heb nog nooit een schijf op raid laten draaien en me daarom ingelezen op de pro's en con's. Het zou risicovol kunnen zijn (data verlies vanwege een kapotte SSD) maar het zou ook snelheidswinst moeten gaan betekenen icm voornamelijk schrijven. Wat de gevolgen zijn voor gamen, en of dit ook snelheidswinst gaat opleveren is me eerlijk gezegd nog wat onduidelijk. Graag jullie advies.

4. Omdat ik graag zou zien dat m'n pc er "slick" uit ziet, heb ik gedacht een LED-strip te moeten aanschaffen. Persoonlijk heb ik hier geen ervaring mee, maar het lijkt me dat dit een mooi effect zal geven aan m'n build. Wanneer mensen hier ervaring mee hebben, en zeker icm de boven genoemde case, dan hoor ik dat natuurlijk graag.

En last but not least wilde ik nog even zeggen dat ik er van houd om geld uit te geven, maar ik hou er ook van om geld te besparen. Dus wanneer ik ergens de plank mis sla, en voor hetzelfde geld gelijk of beter kan vinden, schroomt niet een opmerking te plaatsen.

Alvast hartelijk dank voor het meedenken.

• GOTD
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 18-11 12:17
1. De koeling is goed, onlangs heeft iemand daar een zeer goede review over geschreven :D

3.Raid 0 heeft een risico met zich mee. Als 1 schijf kapot is dan ben je al je data kwijt. De vraag is, hoe belangrijk zijn jouw bestanden? Alleen maar gamen of ook school/werk? Maar goed, ik raad eerder 1 schijf van 500GB aan. Dit is goedkoper en het verschil met raid 0 merk je amper als normale gebruiker.

4. Zelf heb ik de pricewatch: NZXT HUE+ Wel wat duur maar zeker in combinatie met de I32 erg mooi.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/yyORYibbpWlFwa0bcV6Ujg05/thumb.jpg

Als je geld wilt besparen kun je ook voor een https://tweakers.net/product/443386/intel-core-i5-6600k/ gaan verschil is minimaal voor gamen.

• amas
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 30-11 22:56

amas

Law of Nature: Chaos

Prima openingspost. Ik zal mijn mening erover geven. Ten eerste je vragen
1: De koeler is in verhouding redelijk budget. Ik ben het met je eens dat waterkoeling niet in prijs/prestatie verhouding staat met een goede luchtkoeler. Als je bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 neemt kun je al een stuk verder overklokken.

2: De frequentie van het RAM geheugen is gelimiteerd door de CPU, niet zozeer het moederbord. Als je wilt overklokken door de frequentie van je bus te verhogen doe je er goed aan om sneller geheugen te nemen dan waar de CPU voor gespecificeerd is.

3: Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ja RAID0 geeft je snelheidswinst maar ook een groter risico. Zeker omdat het TLC is, slijt het sneller (dan MLC). Als je echt snelheid wilt, wil je niet gelimiteerd blijven door de SATA bus. Kies daarom een NVMe schijf pricewatch: Samsung 950 Pro 256GB. Echter, tenzij je programma's gebruikt die veel van de SSD vragen - Photoshop, rarren/parren, rendering - ga je weinig merken van een snellere SSD.

4: Ik heb geen ervaring met LED strips, moet ik aan andere tweakers overlaten :)

Dan het volgende. Als je geen concessies wilt doen op 1440p dan is een GTX1070 niet voldoende. http://www.anandtech.com/bench/product/1731: The Witcher 3 haalt bijv 50fps@1440p met een GTX1070. Zelf met een GTX1080 haal ik de 60fps niet op mijn 3440x1440 scherm. Wees je hiervan bewust.

Dat gezegd hebbende, kun je wel besparen op je PC. Schrik niet, maar dat doe je door het overklokken te laten varen. Lees mee.
pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed -€150
pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H -€50
pricewatch: Corsair CX450M -€45
Maakt samen een besparing van €245. Ik snap dat overklokken leuk is maar bij gamen heb je er vrij weinig aan, aangezien games veel meer beperkt zijn door de GPU dan de CPU. Vandaar ook de keuze voor de i5 tov de i7, daar haal je in games geen extra fps mee. Het geld dat je hiermee bespaart kun je in de GTX1080 stoppen voor een compleet concessieloos systeem :)

Optimist: The glass is half full; Pessimist: The glass is half empty; Physicist: The glass is full of liquid and air.

• Dread89
amas schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 20:50:
Prima openingspost. Ik zal mijn mening erover geven. Ten eerste je vragen
1: De koeler is in verhouding redelijk budget. Ik ben het met je eens dat waterkoeling niet in prijs/prestatie verhouding staat met een goede luchtkoeler. Als je bijvoorbeeld de pricewatch: be quiet! Dark Rock 3 neemt kun je al een stuk verder overklokken.
Eens. Maar die Dark Rock 3 is zo'n kolossaal ding. Omdat de i7 standaard op redelijk hoge clock speeds draaid (4 ghz), lijkt een overlock van 0,5ghz me eerst wel voldoende. Dat zou toch ook moeten lukken met "mijn" koeler, denk je niet?
2: De frequentie van het RAM geheugen is gelimiteerd door de CPU, niet zozeer het moederbord. Als je wilt overklokken door de frequentie van je bus te verhogen doe je er goed aan om sneller geheugen te nemen dan waar de CPU voor gespecificeerd is.
In de eerste instantie had ik niet perse bedacht om m'n geheugen te overclocken. Ik wou het eerst beperken tot de CPU. Dat gezegd hebbende; bedoel je me te adviseren om sneller geheugen te nemen omdat de standaard bus speed van het bord 2133 mhz is, en ik het gat groter zou moeten maken dan die 267mhz die zit tussen 2133/2400?
3: Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Ja RAID0 geeft je snelheidswinst maar ook een groter risico. Zeker omdat het TLC is, slijt het sneller (dan MLC). Als je echt snelheid wilt, wil je niet gelimiteerd blijven door de SATA bus. Kies daarom een NVMe schijf pricewatch: Samsung 950 Pro 256GB. Echter, tenzij je programma's gebruikt die veel van de SSD vragen - Photoshop, rarren/parren, rendering - ga je weinig merken van een snellere SSD.
Goed punt. Dus eigenlijk levert het me helemaal niet zo veel op en zou ik beter voor 1 snelle 500GB SSD kunnen gaan. Welke bv?
Dan het volgende. Als je geen concessies wilt doen op 1440p dan is een GTX1070 niet voldoende. http://www.anandtech.com/bench/product/1731: The Witcher 3 haalt bijv 50fps@1440p met een GTX1070. Zelf met een GTX1080 haal ik de 60fps niet op mijn 3440x1440 scherm. Wees je hiervan bewust.

Dat gezegd hebbende, kun je wel besparen op je PC. Schrik niet, maar dat doe je door het overklokken te laten varen. Lees mee.
pricewatch: Intel Core i5-6500 Boxed -€150
pricewatch: Gigabyte GA-B150M-D3H -€50
pricewatch: Corsair CX450M -€45
Maakt samen een besparing van €245. Ik snap dat overklokken leuk is maar bij gamen heb je er vrij weinig aan, aangezien games veel meer beperkt zijn door de GPU dan de CPU. Vandaar ook de keuze voor de i5 tov de i7, daar haal je in games geen extra fps mee. Het geld dat je hiermee bespaart kun je in de GTX1080 stoppen voor een compleet concessieloos systeem :)
Hier heb ik veel over gelezen, en ik ben me er ook ter dege van bewust en het eigenlijk zelfs wel een beetje met je eens. Het is namelijk een flinke bak geld, 245EUR... Maar... M'n systeem op deze manier inrichten zou betekenen dat ik minder future proof zou gaan worden (naar mijn idee), immers, een CPU/MOBO/RAM combinatie is minder snel vervangen dan een GRAKA bv. Ook is de resell waarde van een snelle i7 hoger/beter dan die van een i5-6500, sowieso als je kijkt over een periode van 5 jr. En last but not least: het verschil tussen i5-6500 en i7-6700 is welliswaar niet groot, maar zeker wel aanwezig. En persoonlijk denk ik dat dat in de toekomst niet minder, maar vaker voor gaat komen.

In het verlengde van bovenstaand: die GTX1080 vind ik onfatsoenlijk duur. Eigenlijk is een GTX1070 me al te duur en zit ik ook sterk na te denken of ik niet beter een 2e hands 980Ti moet gaan halen...
GOTD schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 20:40:
3.Raid 0 heeft een risico met zich mee. Als 1 schijf kapot is dan ben je al je data kwijt. De vraag is, hoe belangrijk zijn jouw bestanden? Alleen maar gamen of ook school/werk? Maar goed, ik raad eerder 1 schijf van 500GB aan. Dit is goedkoper en het verschil met raid 0 merk je amper als normale gebruiker.
Goeie vraag. Ik heb een NAS. En mijn belangrijke bestanden bewaar ik op een normale HDD. Dus in principe: niet.

4. Zelf heb ik de pricewatch: NZXT HUE+ Wel wat duur maar zeker in combinatie met de I32 erg mooi.

[afbeelding]
Awesome build, leuke foto! Dat ziet er shiny uit, haha. Maar persoonlijk vind ik het de meerwaarde niet om een hue aan te schaffen. Niet omdat ik het niet mooi vind, maar meer omdat ik al die functionaliteit toch niet ga gebruiken. Ik hou het bij 1 (standaard) kleur.

• Boerhof
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-11 10:03
Wellicht dat je i.p.v. een 60hz scherm nog voor een 1440p 144hz IPS scherm zou kunnen gaan. Is wel wat duurder, maar ik zou niet meer anders willen: pricewatch: Asus MG279Q Zwart.

Verwijderd

Ik ben van mening dat SSD's in raid 0 een prima optie is om een goedkopere 'snelle' ssd te creëren op SATA. Dataverlies is inderdaad een verdubbeld risico als je data(documenten) opslaat. Als dit niet het geval is is het uiteraard alleen je OS herinstalleren als er iets fout gaat. Echter heeft SATA natuurlijk z'n limiet en zou zo'n SSD ideaal zijn ipv 2 in raid0 > https://tweakers.net/pric...amsung-950-pro-512gb.html

Uit mijn ervaring met de Asrock Extreme 6 z77 zou ik niet meer voor Asrock gaan. Het feit dat na een jaar de stickers er al af lagen deed mij huilen. Ik zou zelf eerder voor een MSI/ASUS gaan voor hetzelfde geld.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2016 23:27 . Reden: typos ]

• Dread89
@ Boerhof: dat is inderdaad een mooie monitor maar kwalitatief niet superieur aan de Dell die ik heb geselecteerd. Het enige voordeel dat die Asus heeft is dat het een 144hz monitor is, maar daar hecht ik niet zo veel waarde aan daar ik niet competatief (online) game.

@ Kaasdoos: ik wilde een raid 0 opstelling omdat ik dacht dat dit snelheidswinst op zou leveren voor gaming. Er werd gesuggereerd dat dit echter miniem is, dus kan ik net zo goed een goedkopere 512gb SSD kopen. De 950pro die jij aankaart is overigens zeker iets wat ik zou willen bezitten, maar vanwege de prijs laat ik deze nu nog even links liggen. Wellicht toekomst muziek?

Edit:
Samenvattend betekend dat het volgende: het systeem zoals ik dat samengesteld heb blijft gelijk, ik ga alleen de 2x Samsung SSD voor 1x 512GB Samsung SSD omwisselen. Dit omdat het performance wijs geen- of weinig verschil zou maken.

Ten slotte heb ik dan nog één vraag: ik loop met de gedachte rond om de 2 stock NZXT fans te vervangen met aftermarket fans. Hierbij wilde ik wellicht ook een andere fan zetten op de I32 CPU koeler. Is dit de moeite waard qua performance en welke zou ik dan moeten hebben? En anders gesteld: hoe presteren de stock fans en is het überhaupt mogelijk om de CPU fan te vervangen (lijkt me wel, toch)?

[ Voor 33% gewijzigd door Dread89 op 30-08-2016 14:20 ]

Pagina: 1