Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Een paar weken geleden ging mijn moederbord kapot.
Ik weet zelf niet hoe het kwam, maar toen ik hem uit had gezet bleef een lampje bij de aan-/uitknop knipperen en bleef het lampje van de externe harde schijf aan, alsof hij in de slaapstand zat. Daarna kreeg ik hem niet meer aan. Alles geprobeerd, andere PSU, BIOS resetten etc. maar niets werkte.
Uiteindelijk had ik nog garantie op het moederbord, gelukkig waren ze bereid om een nieuwe op te sturen.

Sinds vandaag werkte mijn PC weer, ik helemaal blij, en het werkte voor een tijdje probleemloos.
Toen ik een tijdje weg was maar mijn PC wel aan hield, was hij een soort van afgesloten, weer dezelfde lampjes en dingen bleven aan als de vorige keer, toen mijn moederbord kapot was gegaan.
Gelukkig kreeg ik hem weer aan door de stroom eraf te halen en hem weer aan te zetten, maar vervolgens sloot hij weer af na tien minuten, en nu krijg ik hem weer niet aan.

Ik ben bang dat dit opnieuw mijn moederbord is, en ik ben er behoorlijk klaar mee. Werkt hij weer eindelijk, is hij weer kapot.

Wat ik wil weten is hoe het komt dat een moederbord tot twee keer toe kapot gaat, terwijl hij juist niet kapot hoort te gaan.
Ik deed niks vreemds op de PC, alleen internet stond open.

Heeft iemand enig idee waarom een PC twee keer zijn moederbord verliest? Is het een onderdeel, misschien een virus?
Het betreft een MSI 970 Gaming.

Alvast bedankt!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Weet je zeker dat het je moederbord was dat stuk was? Of had het bijv ook je voeding kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb toen de PSU eruit gehaald en een nieuwe erin gezet, had toen geen effect.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

Misschien even de rest van je specs opgeven, want met alleen het moederbord model en een wat vage beschrijving is het moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen.

Klinkt mij haast dat dat ding in hybernate gaat, en sommige PC's hebben daar moeite mee om uit te ontwaken (powersettings controleren, slaapstand uitzetten eventueel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nemesizz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:22:
Misschien even de rest van je specs opgeven, want met alleen het moederbord model en een wat vage beschrijving is het moeilijk om er iets zinnigs over te zeggen.

Klinkt mij haast dat dat ding in hybernate gaat, en sommige PC's hebben daar moeite mee om uit te ontwaken (powersettings controleren, slaapstand uitzetten eventueel).
Hier wat onderdelen uit een DxDiag van een tijdje geleden.
Geen idee of je bijlagen kan toevoegen, anders had ik het gedaan:

------------------
System Information
------------------
Time of this report: 12/31/2015, 17:21:36
Machine name: SVEN-PC
Operating System: Windows 10 Pro 64-bit (10.0, Build 10586) (10586.th2_release.151121-2308)
Language: Dutch (Regional Setting: Dutch)
System Manufacturer: MSI
System Model: MS-7693
BIOS: BIOS Date: 05/12/15 15:30:43 Ver: 04.06.05
Processor: AMD FX(tm)-8350 Eight-Core Processor (8 CPUs), ~4.0GHz
Memory: 8192MB RAM
Available OS Memory: 8140MB RAM
Page File: 4221MB used, 9294MB available
Windows Dir: C:\WINDOWS
DirectX Version: 12
DX Setup Parameters: Not found
User DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
System DPI Setting: 96 DPI (100 percent)
DWM DPI Scaling: Disabled
Miracast: Available, with HDCP
Microsoft Graphics Hybrid: Not Supported
DxDiag Version: 10.00.10586.0000 64bit Unicode

---------------
Display Devices
---------------
Card name: AMD Radeon R9 200 Series
Manufacturer: Advanced Micro Devices, Inc.
Chip type: AMD Radeon Graphics Processor (0x679A)
DAC type: Internal DAC(400MHz)
Device Type: Full Device
Device Key: Enum\PCI\VEN_1002&DEV_679A&SUBSYS_30001787&REV_00
Display Memory: 7120 MB
Dedicated Memory: 3050 MB
Shared Memory: 4070 MB
Current Mode: 1920 x 1080 (32 bit) (60Hz)
Monitor Name: Generic PnP Monitor
Monitor Model: SAMSUNG
Monitor Id: SAM0902
Native Mode: 1920 x 1080(p) (60.000Hz)
Output Type: HDMI

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MichaelvD
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 24-08 13:13
Welke voeding heb je er nu in zitten.

Bovenstaande lijstje zegt niks.

Maak even een lijstje via Handleiding Pricewatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17:02

Nemesizz

Untouchable

Probleem met een DX diag is, het is niet duidelijk/uitgebreid genoeg.

Want wélke voeding heeft je PC?
Welke koeling gebruik je? (kan metname bij AM3 borden veel uitmaken)
Welke videokaart (Radeon 200 kan vanalles zijn, van 250 tot 290x, gezien het aantal dedicated geheugen vermoed ik iets van een 280).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
AMD Radeon HD 7970 als videokaart (DxDiag geeft iets anders aan, maar goed) en een Cooler Master 460 als PSU.
Ik heb een fan op mijn CPU zitten, een "Zalman LED Aluminum/Copper CPU Cooling Fan CNPS9700" (letterlijk van Amazon gekopieerd, had zelf geen idee wat voor type of zo het is).
Verder nog een fan aan de achterkant van mijn PC.
Cooling is overigens wel in orde (denk ik), gezien de PC al een aantal jaartjes meeging, ook tijdens warme zomerdagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• evilweed
  • Registratie: Juni 2014
  • Laatst online: 07-08 12:32

evilweed

Gaatjes vullen geen praatjes.

Heb je een 550watt of meer voeding liggen?
460 wel is krapjes :/

De meeste computerfouten komen voor tussen het toetsenbord en de leuning van de stoel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dat week ik, maar hij heeft echt jaren gedraaid op deze voeding en het ging allemaal prima.
Verder heb ik hier niet eentje met 550 watt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Deze voeding? pricewatch: Cooler Master Elite Power 460W

Dan heb je de pc vast nooit zwaar belast. Die voeding kan volgens het label maar 324 watt leveren, maar dat haalt hij nog niet eens. Daarnaast zijn de beveiligingen ook ronduit triest bij dit ding. En is na een paar jaar aan zo'n systeem zeker aan vervanging toe omdat de kans dan erg groot is dat hij de rest van je pc sloopt. Wat dus verklaart waarom je nieuwe moederbord ook alweer kapot is. Of misschien dat de moederborden nog niet kapot waren, maar dus alleen de voeding.

Zelfs al was hij nog niet kapot is deze voeding veel te weinig voor dit systeem wat onder belasting makkelijk de 350 watt kan halen.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2016 18:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Waarschijnlijk een Cooler Master Elite Power 460w wat geen 460w is. Deze voeding kan namelijk slechts 324w op 12v leveren. Te weinig voor de setup. Ik denk dat de voeding defect is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Toen het moederbord de eerste keer kapot ging heb ik een nieuwe gekregen met dank aan de garantie van het bedrijf, en het nieuwe moederbord werkte verder prima (tot een uurtje geleden).
Daarbij wil ik nogmaals herhalen dat ik al een andere voeding geprobeerd heb, maar dat dat geen effect had en dat de PC nog steeds kapot bleef.

Als dit de PSU is, wat ik misschien wel wil geloven, wil ik wel weten hoe die ervoor zorgt dat het moederbord kapot gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:16
evilweed schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:39:
Heb je een 550watt of meer voeding liggen?
460 wel is krapjes :/
Hoezo dat? 460W van een goed merk is echt wel genoeg hoor voor die pc. Zoveel zit er niet in die pc wat zwaar is.

Zijn de vrm van dat moederbord wel goed gekoeld? Die cpu laat ze best warm worden op moederborden die daar niet echt voor geschikt zijn.

[ Voor 19% gewijzigd door Arunia op 29-08-2016 18:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:49:
Toen het moederbord de eerste keer kapot ging heb ik een nieuwe gekregen met dank aan de garantie van het bedrijf, en het nieuwe moederbord werkte verder prima (tot een uurtje geleden).
Daarbij wil ik nogmaals herhalen dat ik al een andere voeding geprobeerd heb, maar dat dat geen effect had en dat de PC nog steeds kapot bleef.

Als dit de PSU is, wat ik misschien wel wil geloven, wil ik wel weten hoe die ervoor zorgt dat het moederbord kapot gaat.
Bij een voeding van dergelijke kwaliteit zijn de secundaire condensatoren na een paar jaar al wel aan hun einde. Deze condensatoren zorgen ervoor dat de hoge stroompieken uit het stopcontact worden weggefilterd in plaats van doorgegeven aan de componenten van de pc. Maar als deze defect zijn kunnen ze dat niet meer/minder goed waardoor je pc dus constante opdonders krijgt.

Welke andere voeding had je geprobeerd? Als dat één of ander meuk of oud ding is sluit het nog niet echt iets uit. Maar goed een andere voeding heb je sowieso nodig want deze levert sowieso al te weinig voor jouw systeem. Stel dat het niet de condensatoren zijn dan is het wel doordat de voeding te veel belast wordt.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2016 18:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:52:
[...]

Bij een voeding van dergelijke kwaliteit zijn de secundaire condensatoren na een paar jaar al wel aan hun einde. Deze condensatoren zorgen ervoor dat de hoge stroompieken uit het stopcontact worden weggefilterd in plaats van doorgegeven aan de componenten van de pc. Maar als deze defect zijn kunnen ze dat niet meer/minder goed waardoor je pc dus constante opdonders krijgt.

Welke andere voeding had je geprobeerd? Als dat één of ander meuk of oud ding is sluit het nog niet echt iets uit. Maar goed een andere voeding heb je sowieso nodig want deze levert sowieso al te weinig voor jouw systeem. Stel dat het niet de condensatoren zijn dan is het wel doordat de voeding te veel belast wordt.
Ai, op die manier.
Betekent dat dat het moederbord opnieuw kapot is dankzij het feit dat ik mijn PSU heb verwaarloosd, of is het mogelijk dat mijn PC weer aangaat als ik er een nieuwe PSU in doe?

Ja, ik heb het inderdaad getest met een oude PSU (kan me eerlijk gezegd niet herinneren welke, maar ik weet zeker dat hij niet voldoende was voor mijn PC), maar omdat hij hetzelfde effect gaf dacht ik dat mijn PSU niet het probleem was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ja de kans dat hij het dan weer doet bestaat als er verder niets kapot is gegaan. Maar ja een nieuwe voeding is in ieder geval geen weggegooid geld want met je huidige kun je ook niet meer verder ;).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Goed dan, dan zal ik een nieuwe PSU bestellen denk ik. Hoeveel watt heeft mijn PC trouwens nodig?
Jullie hebben wel gelijk, de PSU was niet goed geschikt voor mijn PC en had achteraf misschien dat ding beter kunnen vervangen. Ik had er eigenlijk nooit aan gedacht omdat hij voor heel lang vlekkeloos draaide.

Wel een vraag, hoe komt het dan dat mijn PC vandaag voor even wel goed liep en daarna uitviel en niet meer aan ging? Met het oude moederbord werkte hij gewoon niet meer, met het nieuwe werkte hij dus wel voor even, misschien toch een kans dat het moederbord kapot is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Stel je het volgende voor:

Je oude moederbord is kapot gegaan door de voeding. Een nieuw bord werkt dan weer, maar dit bord kan de slechte stroom van de voeding ook maar tijdelijk aan en gaat vervolgens weer kapot.

Als je nu weer een nieuw bord zou krijgen, is de kans groot dat die ook weer zo kapot is.

Dus als je nu een nieuwe voeding zou kopen en je systeem werkt nog niet, is het niet zo dat het toch niet de voeding is, want je huidige voeding is hoogstwaarschijnlijk dus de oorzaak van de defecte moederborden.

Voor jouw systeem zou een pricewatch: Corsair CX550M overigens voldoende moeten zijn.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2016 19:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ja, ik begrijp dat een nieuw moederbord ook kapot zou gaan, ik vroeg me alleen af of er echt een kans in zat dat de PC zou werken met een nieuwe PSU, want ik ben zelf bang dat deze moederbord ook al kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Daar kom je maar op één manier achter :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist een nieuwe besteld (waarom niet, heb toch een nieuwe nodig en het zou fijn zijn als mijn PC weer heel heel heel snel werkt), ik laat morgen het resultaat weten!

Bedankt iedereen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Je hebt na vervanging mobo toch wel netjes even nieuwe koelpasta geplaatst he ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
KillerAce_NL schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:28:
Je hebt na vervanging mobo toch wel netjes even nieuwe koelpasta geplaatst he ?
Uiteraard!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nou, nieuwe voeding erin gezet (wat helaas resulteerde in een ruzie met de kleine SSD schijf die verborgen zat en niet aangesloten wilde worden), en de PC start gewoon op!
Had het zelf niet verwacht, maar ik ben behoorlijk blij dat alles nog gewoon in orde is!

Iedereen enorm bedankt, zonder jullie hulp had ik misschien nog een nieuw moederbord aangeschaft!

Trouwens, de nieuwe PSU merk je direct, games draaien echt veel beter, mijn grafische kaart kreeg denk ik niet genoeg stroom om goed te draaien.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2016 12:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 17:16
Dat laatste lijkt me idd zo.
Let op, het kan natuurlijk altijd zijn dat je moederbord alsnog een tik heeft gehad. De kans is niet heel groot, maar mocht je problemen krijgen, meteen aan de bel trekken binnen je garantieperiode.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Birdy D
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 05-09 11:32
Welke voeding heb je er nu ingezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Birdy D schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 15:08:
Welke voeding heb je er nu ingezet?
Een Corsair VS550. Volgens mij was die wel voldoende.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 16:52:
[...]

Een Corsair VS550. Volgens mij was die wel voldoende.
Echt slecht is die niet maar om nou te zeggen dat het een goede koop is.....nee.
Pagina: 1