Bij resetten pc gpu-fan op full speed en "no signal"'

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred86
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 28-09 10:51
Wanneer mijn pc vastloopt en ik hem daarna reset met de resetknop, gaat de GPU-fan op full speed en krijg ik op het beeldscherm "no signal" te zien. Ik heb dit alleen wanneer de pc vastloopt. Vaak als ik te weinig voltage naar de cpu stuur vanwege undervolten. Als ik normaal reset, gebeurt dit dus niet. Hebben meer van jullie dit?

Hardware: Asrock 970 Extreme 3 R2.0 (nieuwste bios)
CPU AMD FX8350 (blijft altijd onder de 50 graden)
2*4gb Crucial Ballistix Tactical 1866
Samsung Evo 850 SSD
2000gb wd hdd
GPU: AMD Radeon 7870 Black Edition
Crimson 16.8.2

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TJRef
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-09 10:58
Dan zorg je er toch gewoon voor dat je meer voltage gebruikt zodat ie niet meer vastloopt.
Ik snap niet echt wat het probleem nou is? Lijkt me logisch dat je pc in een veilige stand gaat als het merkt dat er dingen fout gaan, daar hoort ook bij dat je waarschijnlijk niet meer je pc mag laden met overgeklokte/ondergeklokte instellingen in je BIOS. Allemaal safe-guards. Hoe dat werkt verschilt per pc. Maar ik durf te wedden dat hij dan niet eens het BIOS wil laden als je hem reset. Vandaar dat je geen signaal krijgt. Gewoon stroom er af en opnieuw opstarten en je bios induiken om veilige waarden in te voeren. Dan is geheid het probleem opgelost.
Als je op reset drukt is dat niet hetzelfde als hem volledig uitschakelen (uit knop lang indrukken) en weer opnieuw opstarten. Misschien dat dan nog componenten (GPU?) in hun safe-guard modus blijven hangen. Gewoon beter voltages gebruiken en je systeem stabiel maken, krijg je dat probleem ook niet. En anders volledig uitschakelen ipv resetten, zodat je zeker weet dat alles opnieuw start vanaf 0 volt (eventueel schakelaar voeding uitzetten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
en eventueel pc uitzetten, schakelaar voeding uit of stekker eruit en dan de aanknop van de pc inhouden voor zeker een 10 seconden, zodat alle condensators in je pc volledig leeg zijn, vaak bevatten die nog gewoon spanning als je op reset drukt, dus je GPU zal zichzelf dan bijv ook niet van zijn beschermstand af halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Welke voeding? Heb je een oc draaien op cpu of gpu? (Zo niet zit je met je topic duidelijk verkeerd)

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:37

Nemesizz

Untouchable

millman schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:09:
Welke voeding? Heb je een oc draaien op cpu of gpu? (Zo niet zit je met je topic duidelijk verkeerd)
Het is overclocking & tweaking, TS geeft aan te undervolten dus valt denk ik onder het 2e (tweaking) ;)

Ik vermoed de undervolt vanwege de slechte combi van moederbord en CPU, maar undervolt kan dus wel instabiliteit veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• millman
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 05-09 00:12

millman

6708Mhz @ -185c

Ow.. had niet meegekregen dat het om een undervolt ging. Nou ja.. sorry

'Heb ik eindelijk mn kamer opgeruimd, is de wereld een puinhoop'

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred86
Hé mensen, bedankt voor alle reacties. Ik heb niks met de GPU gedaan. De undervolt heeft alleen betrekking op de CPU (die is verder stock 4.0 met 4,2 Turbo). En bij mijn vorige moederbord gebeurde dit nooit als ik te weinig voltage gaf.

@TJRef, misschien is het inderdaad de spanning in de condensatoren icm met een soort failsafe-mechanisme. Want wanneer ik een reset doe door de aan/uit-knop lang in te houden gebeurt dit dus niet. Bedankt voor de gedegen reactie in elk geval.

Wat mij betreft kan deze op slot!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TJRef
Wilfred86 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 01:19:
Hé mensen, bedankt voor alle reacties. Ik heb niks met de GPU gedaan. De undervolt heeft alleen betrekking op de CPU (die is verder stock 4.0 met 4,2 Turbo). En bij mijn vorige moederbord gebeurde dit nooit als ik te weinig voltage gaf.

@TJRef, misschien is het inderdaad de spanning in de condensatoren icm met een soort failsafe-mechanisme. Want wanneer ik een reset doe door de aan/uit-knop lang in te houden gebeurt dit dus niet. Bedankt voor de gedegen reactie in elk geval.

Wat mij betreft kan deze op slot!
Het ligt dan gewoon aan de GPU hoe hij met deze situaties omgaat. Maakt niet per se uit of het een fout van de GPU is of niet, als je pc bevriest omdat je CPU crasht door te weinig voltage, kan het best zo zijn dat de GPU dit ook als een fout ziet en voorzorgsmaatregelen neemt. Ik heb nog nooit AMD gehad, dus ik weet niet hoe dat reageert.
Maar ook heb je vaak dat bijvoorbeeld een GPU vlak voordat hij opgestart is in het BIOS (wat ook maar gewoon een stukje software is dat zorgt dat je individuele componenten herkend en ingeschakeld worden etc.) even de ventilator hard aan zet, maar dat dit na een paar seconden, als de kaart écht opstart en de firmware geladen wordt door je BIOS, weer omlaag gaat. Als je BIOS dan niet wil starten (van je moederbord bijvoorbeeld), dan start het BIOS ook niet de firmware van je videokaart op en blijft de fan loeien. Maar dit is allemaal zo verschillend per hardware en bios/firmware versies dat je er gewoon van uit kunt gaan dat dit normaal gedrag is als het alleen voorkomt bij een crash van je hele systeem. En een gewone reset is in dat geval niet voldoende om alles te herstellen. Volledig uit dan in dit geval dus wel.
Maar dus, voor de herhaling, gewoon zorgen dat je pc niet crasht, heb je er ook geen last van ;). Om elk ding te gaan beoordelen of het "normaal" is als je pc crasht is een beetje onbegonnen werk als je weet wat de crash veroorzaakt heeft.
Als je willens en wetens je lichaam kapot maakt door alleen maar foute zooi te eten, dan vraag je je toch ook niet af waarom je penis niet meer omhoog wil? (ook al heeft je buurman er nooit last van gehad, zegt ie) ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilfred86
Hahaha duidelijk :P. Bedankt voor de reactie! Ja inderdaad voordat hij normaal de bios in gaat gaat hij ff op full ja!
Pagina: 1