Wilfred86 schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 01:19:
Hé mensen, bedankt voor alle reacties. Ik heb niks met de GPU gedaan. De undervolt heeft alleen betrekking op de CPU (die is verder stock 4.0 met 4,2 Turbo). En bij mijn vorige moederbord gebeurde dit nooit als ik te weinig voltage gaf.
@TJRef, misschien is het inderdaad de spanning in de condensatoren icm met een soort failsafe-mechanisme. Want wanneer ik een reset doe door de aan/uit-knop lang in te houden gebeurt dit dus niet. Bedankt voor de gedegen reactie in elk geval.
Wat mij betreft kan deze op slot!
Het ligt dan gewoon aan de GPU hoe hij met deze situaties omgaat. Maakt niet per se uit of het een fout van de GPU is of niet, als je pc bevriest omdat je CPU crasht door te weinig voltage, kan het best zo zijn dat de GPU dit ook als een fout ziet en voorzorgsmaatregelen neemt. Ik heb nog nooit AMD gehad, dus ik weet niet hoe dat reageert.
Maar ook heb je vaak dat bijvoorbeeld een GPU vlak voordat hij opgestart is in het BIOS (wat ook maar gewoon een stukje software is dat zorgt dat je individuele componenten herkend en ingeschakeld worden etc.) even de ventilator hard aan zet, maar dat dit na een paar seconden, als de kaart écht opstart en de firmware geladen wordt door je BIOS, weer omlaag gaat. Als je BIOS dan niet wil starten (van je moederbord bijvoorbeeld), dan start het BIOS ook niet de firmware van je videokaart op en blijft de fan loeien. Maar dit is allemaal zo verschillend per hardware en bios/firmware versies dat je er gewoon van uit kunt gaan dat dit normaal gedrag is als het alleen voorkomt bij een crash van je hele systeem. En een gewone reset is in dat geval niet voldoende om alles te herstellen. Volledig uit dan in dit geval dus wel.
Maar dus, voor de herhaling, gewoon zorgen dat je pc niet crasht, heb je er ook geen last van

. Om elk ding te gaan beoordelen of het "normaal" is als je pc crasht is een beetje onbegonnen werk als je weet wat de crash veroorzaakt heeft.
Als je willens en wetens je lichaam kapot maakt door alleen maar foute zooi te eten, dan vraag je je toch ook niet af waarom je penis niet meer omhoog wil? (ook al heeft je buurman er nooit last van gehad, zegt ie)