Toon posts:

RAID-10 Seagate

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo Tweakers,

Mijn oude business NAS van seagate had de volgende schijf:

Seagate Barracuda
ST2000DM001
P/N: 1CH164-515
F/W: CC47 2TB TK

Als een van de disks defect gaat, moet hier dezelfde type disk voor terugkomen.

Kan ik een zo'n disk vervangen met bijv.:
https://www.alternate.nl/...latte/html/product/965390

P/N en F/W komt dan niet overeen en ik weet niet hoe hw raid hier precies mee omgaat.
(als voorraadje handig om 1 of 2 disks te hebben)

Alvast bedankt! :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2016 16:14 ]

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07-2025
Ja, die kan je gewoon vervangen. Voor de rest maakt het niet zo veel uit wat je er in steekt, zo'n 'Business NAS' (en al helemaal van Seagate) is gewoon een opgeleukte consumenten NAS. Daar draait in 99% van de gevallen gewoon Linux met MD op en misschien LVM en dan EXT of XFS. Zo'n systeem maakt het geen zak uit welk merk schijf je er in steekt.

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:17:
Ja, die kan je gewoon vervangen. Voor de rest maakt het niet zo veel uit wat je er in steekt, zo'n 'Business NAS' (en al helemaal van Seagate) is gewoon een opgeleukte consumenten NAS. Daar draait in 99% van de gevallen gewoon Linux met MD op en misschien LVM en dan EXT of XFS. Zo'n systeem maakt het geen zak uit welk merk schijf je er in steekt.
Ah, thanks.
Ik moet zeggen dat ze nu in een HP Microserver zitten in hw raid 10 :)

De business nas begon te rammelen, dus weggedaan.

Is dit wel een probleem, of alsnog mogelijk?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2016 16:29 ]

• johnkeates
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:22:
[...]

Ah, thanks.
Ik moet zeggen dat ze nu in een HP Microserver zitten in hw raid 10 :)

De business nas begon te rammelen, dus weggedaan.

Is dit wel een probleem, of alsnog mogelijk?
Met HW RAID zou ik geen risico nemen, die zijn zo incompatibel en ondoorzichtig als de pest. Dan zou ik alleen maar schijven gebruiken die volgens de QVL moeten werken en als de schijven niet meer te krijgen zijn snel migreren.

Verwijderd

Topicstarter
johnkeates schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:42:
[...]

Met HW RAID zou ik geen risico nemen, die zijn zo incompatibel en ondoorzichtig als de pest. Dan zou ik alleen maar schijven gebruiken die volgens de QVL moeten werken en als de schijven niet meer te krijgen zijn snel migreren.
De schijven zijn waarschijnlijk wel compatible, alle nas disks werken nu al in raid-10, dus ik ga ervan uit dat de nieuwe barracuda's, met een nieuwe naam dan ook werken in de hp microserver, iig hetzelfde type zoals hierboven.

P/N: 1CH164-515
F/W: CC47 2TB TK
Dit is belangrijk voor raid, of gaat het alleen om het model?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2016 17:03 ]

• FlorisVN
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 03-01 10:37
de HDD waar je nu naar link is een normale desktop HDD !

Ik adviseer je toch echt om voor een NAS of Enterprise HDD te gaan !

Verwijderd

Topicstarter
FlorisVN schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:58:
de HDD waar je nu naar link is een normale desktop HDD !

Ik adviseer je toch echt om voor een NAS of Enterprise HDD te gaan !
Even los van dat advies, ik heb de disks al, al zou ik nieuwe kopen, dan worden het WD Red's, maar deze schijven zijn lekker snel en werken al 1,5 jaar erg goed! (worden meegeleverd met alle Seagate NAS systemen)

Vandaar dat mijn vraag is of deze disks (die nu te koop zijn) samen kunnen met mijn huidige disks.

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2016 18:28 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 07:29
Enige wat telt is dat de disk groot genoeg is. Je kunt in principe gewoon alle merken en snelheden mixen.

Wat mogelijk nog problemen op kan leveren is het gebrek aan TLER of CCTL, die features vind je in NAS en Enterprise schijven, maar je huidige disks hebben dat ook niet.

Verder is een HP Microserver standaard voorzien van fakeraid, alle RAID operaties worden door de driver gedaan.

Verwijderd

Topicstarter
_JGC_ schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:58:
Enige wat telt is dat de disk groot genoeg is. Je kunt in principe gewoon alle merken en snelheden mixen.

Wat mogelijk nog problemen op kan leveren is het gebrek aan TLER of CCTL, die features vind je in NAS en Enterprise schijven, maar je huidige disks hebben dat ook niet.

Verder is een HP Microserver standaard voorzien van fakeraid, alle RAID operaties worden door de driver gedaan.
Ah, ik zie het, vandaar dat het inderdaad actief is als proces.

• johnkeates
Als het FakeRAID is kan je de schijf inderdaad juist wel gebruiken, dan is het dus geen probleem :-)

Verwijderd

Topicstarter
Nice, thanks voor de info! Wist ik zelf niet :)
Pagina: 1