Wifi maken zonder kabel aansluiting of glasvezelaansluiting

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabhor
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 05-10-2022
Mijn vraag

Als Sportvereniging hebben wij een clubgebouw. Nu krijgen we steeds vaker de vraag of er wifi is.
Nee dus.
In onze meterkast hebben we alleen electriciteit/gas en water wat binnenkomt.
Geen telefoon of kabel of glasvezel helaas.

Wat zijn onze mogelijkheden in deze ?

Relevante software en hardware die ik gebruik

Geen

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

- hotspot maken van je telefoon: Kan niet gedeeld worden met 20-50 personen. Om over het datagebruik nog maar niet te spreken en performance.
- modem met een 3g-kaart erin en alleen een data-abonnement. Is ook beperkt tot x aantal personen en data-abonnementen zijn beperkt verkrijgbaar.
- schotel : worden heel veel nadelen genoemd en weinig voordelen.

Maar misschien zijn er nog andere opties die ik niet weet ?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

Analoog aanvragen van KPN kost je paar euro, dan afkopen of laten lopen en er adsl/vdsl over laten lopen bij een provider die dat aanbiedt.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

True schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:01:
Analoog aanvragen van KPN kost je paar euro, dan afkopen of laten lopen en er adsl/vdsl over laten lopen bij een provider die dat aanbiedt.
:?

uit de ts:
Geen telefoon of kabel of glasvezel helaas.
Adsl gaat m niet worden

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 29-08-2016 16:03 ]

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online

heuveltje

KoelkastFilosoof

True schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:01:
? Bij mijn weten is kpn niet verplicht om bekabeling naar een bedrijfspand te trekken, of iig niet zonder dat je daarvoor betaald. wat meteen enkele K aan aansluitkosten oplevert.

Maar ik denk wel dat dat de beste optie is. Laat kpn/ziggo/glasvezel boer eens een offerte maken wat het kost om daar een verbinding te krijgen.

[ Voor 14% gewijzigd door heuveltje op 29-08-2016 16:04 ]

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 09:14
Ik zou zeggen, 4g routertje met een dikke data bundel, dat zou snel zat moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

borft schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:04:
Ik zou zeggen, 4g routertje met een dikke data bundel, dat zou snel zat moeten zijn.
Maar is hij ook stabiel als er ~50 apparaten mee verbonden zijn?

en welke 4g router had je in gedachten? Een mikrotik routerboard met sim module?

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WeHoDo
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-02 20:18
Schotel verbinding van 25mbit voor 60 euro per maand.

PSN: plexforce (ps4)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• True
  • Registratie: April 2011
  • Niet online

True

Dislecticus

mrc4nl schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:02:
[...]

:?

uit de ts:

[...]

Adsl gaat m niet worden
KPN is verplicht telefoon te leveren en eventueel daarvoor koper te schieten, maar:
heuveltje schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:03:
[...]

? Bij mijn weten is kpn niet verplicht om bekabeling naar een bedrijfspand te trekken, of iig niet zonder dat je daarvoor betaald. wat meteen enkele K aan aansluitkosten oplevert.

Maar ik denk wel dat dat de beste optie is. Laat kpn/ziggo/glasvezel boer eens een offerte maken wat het kost om daar een verbinding te krijgen.
Inderdaad, ik weet niet helemaal zeker of ze het dan nog verplicht zijn, het is inderdaad het proberen waard. Zo niet moet het: www.huisaansluitingen.nl zijn voor de aanleg. Meestal ligt er geen coax bij sportverenigingen(achteraf / industrieterrein / bos / gras). Dus is koper de beste oplossing.

Anders zou https://www.kpn.com/thuis/internet-buitengebied.htm kunnen en een degelijke router met datalimiet / snelheidslimieten opstellen.

VW ID.7 Tourer Pro S | 5670 Wp JA Solar - 14x405 33° op Zuid | Twente

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• purge
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
KPN adverteerd met wifihotspots
Word ook een KPN WiFi HotSpot
We willen overal bereikbaar zijn, en bereikbaar blijven. Als KPN WiFi HotSpot biedt u uw bezoekers daarom snel, betrouwbaar en gratis draadloos internet via WiFi. Zo blijven ze langer, of komen ze sneller bij u terug.
Wellicht zijn er ook andere aanbieders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 09-02 16:04
Je zal een internet verbinding moeten hebben. Misschien dat je een draadloze verbinding naar een andere locatie in een straal van ±15 kilometer kan maken die wel internet heeft, of in elk geval een aansluiting? Een goede, snelle, betrouwbare 802.11 oplossing van UBNT kost misschien 130 euro (NanoBeam), en dan heb je lokaal alleen nog maar een AP nodig om het netwerk voor bezoekers beschikbaar te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goldman
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 10:23
Is er een mogelijkheid om een ander pand wat in de buurt is, daar aan te vragen en antennes op elkaar te richten. Ik heb dit in een (ver) verleden wel eens gedaan. Hier was de afstand ongv. 50m.

Tjaaaaa...c[_] <- een lege care cup! - D3 Profile

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabhor
Ik had van die kpnwifihotspot niet gehoord. Ik heb er nu een mail heen gestuurd. Volgens hun site zouden ze hun eigen kabel aanleggen. Ben benieuwd welke reactie ik krijg.

Schotel is me afgeraden door diverse mensen. Schijnt toch erg storingsgevoelig te zijn. En ik vind de maandkosten toch ook best nog wel flink. Bovendien: moet je een schotel niet aanvragen bij de gemeente? Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit.

In de buurt zit wel een woonhuis (75 meter). Maar ik denk dat die niet zit te wachten op het meeliften van ons clubgebouw op hun glasvezeltje of kabel aansluiting. Op sommige dagen zitten in ons clubgebouw 75+ mensen waarvan merendeel pubers... We zouden ze compleet lam leggen met ons datagebruik.

Zwembad zit achter ons, maar die weigeren ons toegang tot hun glasvezel helaas.

Ik ga nu opvragen bij de netbeheerder wat achteraf aanleggen kost. Maar ik denk dat ons sportvereniging budgetje dat niet kan trekken.

wat is UBNT??

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 13:50
sabhor schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:25:
Ik had van die kpnwifihotspot niet gehoord. Ik heb er nu een mail heen gestuurd. Volgens hun site zouden ze hun eigen kabel aanleggen. Ben benieuwd welke reactie ik krijg.

Schotel is me afgeraden door diverse mensen. Schijnt toch erg storingsgevoelig te zijn. En ik vind de maandkosten toch ook best nog wel flink. Bovendien: moet je een schotel niet aanvragen bij de gemeente? Ik weet eigenlijk niet hoe dat zit.

In de buurt zit wel een woonhuis (75 meter). Maar ik denk dat die niet zit te wachten op het meeliften van ons clubgebouw op hun glasvezeltje of kabel aansluiting. Op sommige dagen zitten in ons clubgebouw 75+ mensen waarvan merendeel pubers... We zouden ze compleet lam leggen met ons datagebruik.

Zwembad zit achter ons, maar die weigeren ons toegang tot hun glasvezel helaas.

Ik ga nu opvragen bij de netbeheerder wat achteraf aanleggen kost. Maar ik denk dat ons sportvereniging budgetje dat niet kan trekken.

wat is UBNT??
Even een paar antwoorden (hoop ik):
KPN heeft al jaren geen aansluitplicht meer, alleen een leveringsplicht. Dat mag dus ook mobiel bijvoorbeeld. Wil je op een dergelijk adres perse een analoge koperlijn die je daarna kan gebruiken als ADSL of VDSL dan ga je vaak flink betalen. En met een beetje pech is de snelheid nog slecht ook vanwege de afstand naar de centrale of de wijkkast.

UBNT is Ubiquiti Networks, fabrikant van hoogwaardige netwerkapparatuur. Voor de betere routers, wifi-oplossingen, maar ook mini-straalverbindingen. Dat laatste werd hierboven voorgesteld dus.

Mag ik vragen welke plaats dit betreft?

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrc4nl
  • Nu online

mrc4nl

Procrastinatie expert

Ik denk https://tweakers.net/merk/1606/ubiquiti/ een leverancier van goede/professionele netwerkapperatuur voor betaalbare prijzen

ora et labora

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ernemmer
  • Registratie: Juli 2009
  • Niet online
Misschien helemaal niet meer aanleggen, over een jaar of twee heeft iedereen 4G en zal er nog maar weinig gebruikgemaakt worden van vaste WiFi.

De maximale mobiele databundel 2 jaar geleden was 5Gb en is nu 25Gb.
Als je 2 jaar verder bent en 5G komt op zullen er nog maar weinig mensen geen mobiele data hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sabhor
Wij zitten in Almelo

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jan-man
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:46
als er nooit een aansluiting heeft gezeten dan kun je die aanvragen via huisaansluitingen.nl in veel gevallen gewoon gratis.

4g is zoiezo een NoGo want dat gaat je honderden euros per maand aan data kosten.

als je eenmaal een verbinding hebt dan unifi ap's ophangen een stuk of 4 moet voldoende zijn voor 75 man en dan iedereen limiteren op 5 tot 10mb ofzo en dan een router ertussen om gasten verkeer te scheiden van zakelijk verkeer met vlan daar kun je weer een unifi router voor nemen.

Maar kijk eerst eens naar jullie budget want als er geen budget is voor een stabiel wifi netwerk zou ik er niet aan beginnen want dan gaat iedereen klagen dat wifi zo traag is.
Pagina: 1