Vraag

• Julio-K
  • Registratie: September 2011
  • Laatst online: 16-09 08:31
Hi,

Ik ben opzoek naar een vervangende camera voor mijn Canon 1200D icm naast de kitlens de canon 10-18mm ef-s, en een tokina 100mm macro 2,8 lens.. Ik merk dat het model verouderd is, te weinig MP, te veel ruis boven de ISO800 al, traag AF etc..

Ik schiet in RAW formaat, bewerkt in Lightroom (amateur niveau, beetje stoeien met de kleuren), samenvoegen HDR, timelapses maken etc..

Ik fotografeer graag street/gebouwen en natuur, landschap en af toe wat macro. Ik gebruik een goedkope octopod en een remote voor wat timelapse opnames. Vuurwerk met sluitertijd etc..

Ik wil nu om een Canon760d (body) kopen en mijn lenzen uit te breiden met een canon 50mm 1.8 stm. Ik begin te twijfelen, doordat mijn neef vertelde dat csc de toekomst zijn, canon al lange tijd met weinig vernieuwing komt en je eigenlijk alle functionaliteiten van een dslr ook hebt met een csc.

Ik sta hier best voor open. Maar heb toch een aantal vragen.. Ga ik er op mijn huidige functionaliteiten niet op achteruit? en ik ben benieuwd of dit net zo fijn werkt als een dslr?

Hebben csc ook te maken met een cropfactor op de lenzen? Ik vind mijn groethoek 10mm toch wel het belangrijkste en 50mm voor wat street/portet/bokeh. Kan ik dit vervangen met 1 kitlens?

Wat adviseren jullie? Toch de 760D? of een mirrorless? En welke?

Budget: 800eu, maar kan meer als het het waard is. Wil niet het gevoel krijgen dat ik over een jaar uitgekeken ben op de camera en spijt krijg dat ik niet een iets duurdere had gekocht.

Alvast bedankt,

Gr,

Julian

Beste antwoord (via Julio-K op 30-08-2016 08:35)

• Sluw
  • Registratie: Februari 2014
  • Laatst online: 22-10 13:34
Julio-K schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:27:
[...]

Ik wil eigenlijk voor 800eu de meeste bang for my buck, op gebied van beeld kwaliteit. Comfort, knopjes en kantelbaar scherm is bijzaak. Zelfs autofocus vind ik dan minder belangrijk.

Zal ik een merkbare stap vooruit maken op het gebied van foto kwaliteit? Van 1100d naar 760d? of een mirroless van die prijsklasse Inc. Lens. Of moet ik dan toch echt naar een 80d of (...) mirrorless gaan?
Dat ga je absoluut merken! 2 x zo hoge resolutie, minder ruis bij hogere iso, meer dynamic range en kleurdiepte. Als het je puur om fotokwaliteit gaat dan is dit denk ik de beste oplossing aangezien je bij een mirrorless ook nog een goede lens moet kopen om alles er uit te halen (liefst meerdere om aan je wensen te voldoen) en dan zit je hoe dan ook boven je budget. Binnen je budget is dit een erg goede upgrade.

Als knopjes en comfort je echt niets uitmaken kun je net zo goed de 750d kopen, die geeft exact hetzelfde beeld maar is wat kleiner en heeft geen top lcd en andere knoppen lay-out.

Alle reacties

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 03-11 13:36
kijk eens naar een 80D iets duurder, maar een hele goede upgrade/update.

Geen mirrorless kan daar tegenop (OVF en AF) voor die prijs aangezien je ook al Canon lenzen hebt voor is dit voor jou de meest interssante oplossing. Daarnaast heeft Canon in de breedte het beste lensaanbod.

[ Voor 11% gewijzigd door Tomas_ op 29-08-2016 12:54 ]

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 05-11 17:09

qless

...vraag maar...

Mirrorless heeft ook een cropfactoor (net als jouw 1200D, en zoals 760 en 80D)

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• henkie196
  • Registratie: November 2001
  • Niet online
Prijstechnisch blijf je denk ik bij Canon het goedkoopste, omdat je daar al lenzen hebt (en een UWA zoals de 10-18 is voor andere mounts al gauw een stuk duurder). De 80D heeft momenteel de meest geavanceerde crop sensor van Canon, maar die zit ook boven je budget. Een 760D biedt misschien enige vooruitgang in hogere ISOs, maar is van wat ik ervan hoor ook niet heel bijzonder.

Voor wat jij beschrijft zijn de mirrorless opties ook allemaal wel geschikt, het enige waar die over het algemeen wat achterlopen is op het gebied van AF, maar dat wordt eigenlijk alleen kritisch bij actie fotografie, niet bij landschappen of macro. Maar goed, de AF van je huidige 1200D is ook niet echt een hoogstandje, ik zou zelfs nog wel durven stellen dat je er (in ieder geval qua nauwkeurigheid en spreiding van de punten die bruikbaar zijn) met een gemiddelde mirrorless nog wel op vooruit gaat.

Voor MFT zijn er wel goedkoop bodies te vinden van Panasonic en Olympus. Maar met een UWA en een macro kom je dan ook al ruim boven je budget uit.

Qua UWA is denk ik de 9-18 het beste alternatief, maar die komt uit op iets dat ongeveer 12mm zou zijn op de 10-18 van Canon.

Een Sony mirrorless hoeft ook niet zo heel duur te zijn, zeker niet als je wat oudere body neemt, en die zijn qua hogere ISOs allemaal wel beter dan jouw 1200D. Een 80D is zo ongeveer de eerste crop camera in 5 jaar waarmee Canon weer een beetje in de buurt van de competitie zit, qua sensor. Maar een E-mount UWA wordt ook al gauw vrij kostbaar, tenzij je een Samyang 12/2 niet erg vind (geen zoom en manual focus).

Fuji is ook een optie, maar nog weer wat kostbaarder dan de Sony optie (niet dat het heel veel scheelt).

/edit
qless schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:35:
Alleen met een Sony A7 heb je geen crop factor, maar dat gaat nog weer een stuk verder boven zijn budget.

10mm op een Sony E-mount of Fuji is overigens wel ietsjes wijder dan op een Canon camera, want die hebben een cropfactor van 1.5x t.o.v. 1.6x voor Canon APS-C. MFT heeft een nog weer iets kleinere sensor, met een cropfactor van 2x.

[ Voor 8% gewijzigd door henkie196 op 29-08-2016 13:40 ]

• Julio-K
Bedankt voor de reacties. AF staat niet hoog in het vaandel, en ik denk dat inderdaad de meeste camera's stuk beter presteren dan mijn 1200d. Zijn de overige verschillen tussen de 760d en 80d dermate groot?

Ik zie buiten de tweakers pricewatch om een 80d (uit engeland denk ik) voor 890 euro. http://nl.mydigitaland.co...-EfGZXN7FgEw2kxoCStXw_wcB

• Sluw
Ik zou een dslr niet laten liggen omdat die in de toekomst wellicht worden vervangen door mirrorless camera's. Dat duurt sowieso nog langer dan je nieuwe camera verouderd is. Er is eigenlijk geen mirrorless camera met de genoemde functionaliteiten en lenzen voor die prijs.

Ik zou dus gewoon bij Canon blijven en als ik je omschrijving zo lees zou ik voor de 760d gaan. De 80d is inderdaad iets beter en heeft snellere AF, je kunt zelf bedenken of dat het geld waard is. Ze zijn beide een goeie upgrade.

EDIT
Julio-K schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:47:
Bedankt voor de reacties. AF staat niet hoog in het vaandel, en ik denk dat inderdaad de meeste camera's stuk beter presteren dan mijn 1200d. Zijn de overige verschillen tussen de 760d en 80d dermate groot?

Ik zie buiten de tweakers pricewatch om een 80d (uit engeland denk ik) voor 890 euro. http://nl.mydigitaland.co...-EfGZXN7FgEw2kxoCStXw_wcB
Dat is grijze import en kan een gedoe zijn met garantie. Officieel mag het ook niet geloof ik, je omzeilt de BTW. De 80d heeft snellere autofocus, presteert iets beter qua ruis en dynamic range, heeft een grotere en betere viewfinder en nog wat zaken. Het is een betere camera maar het is ook makkelijk om je budget elke keer een beetje op te rekken :+

[ Voor 47% gewijzigd door Sluw op 29-08-2016 13:50 ]

• Julio-K
. Het is een betere camera maar het is ook makkelijk om je budget elke keer een beetje op te rekken :+
Ja precies, ik zat stiekem ook al naar een Canon 6D te kijken, Fullframe iets waar je toch van droomt. Helaas passen mijn lenzen hier niet op en fotografeer ik ook te weinig om het er uit te halen..

hmm.. ok het is dus een beetje shady om daar te bestellen.. wel misleidend dat het een Nederlandse webpagina is.

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
De 750D/760D is op alle fronten een betere camera dan de 1200D, maar verwacht van de beeldkwaliteit geen wonderen. Je krijgt iets meer resolutie, maar voor de rest is er niet veel verbeterd. Qua bediening en autofocus ga je er wel flink op vooruit.
reviews: Canon EOS 760D: één camera in twee smaken

Met de 80D ga je ook niet automatisch betere foto's maken, dus vraag je af of zo'n investering wel nodig is. Je krijgt door het betere dynamische bereik vooral wat meer speelruimte in de nabewerking (zoals het optrekken van schaduwen etc).

• Rannasha
  • Registratie: Januari 2002
  • Nu online

Rannasha

Does not compute.

Sluw schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:47:
Dat is grijze import en kan een gedoe zijn met garantie. Officieel mag het ook niet geloof ik, je omzeilt de BTW.
Die link gaat over Engeland en dat land zit (voorlopig iig nog) gewoon bij de EU, waardoor je vrij goederen mag importeren zonder gedoe met BTW. Gezien de recente daling van de Britse Pond, kan het gunstig zijn om in Engeland spullen te kopen. Tot de fabrikanten de prijs in Ponden omhoog gooien natuurlijk.

Haal je het spul uit de VS of Azie, dan wordt het een ander verhaal en moet je wel rekening houden met BTW en invoerheffingen. Hoe het qua garantie zit, verschilt per merk en moet je vantevoren even opzoeken.

|| Vierkant voor Wiskunde ||

• Yero
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 11-09 17:58

Yero

Reviewer
Rannasha schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:47:
[...]
Die link gaat over Engeland en dat land zit (voorlopig iig nog) gewoon bij de EU, waardoor je vrij goederen mag importeren zonder gedoe met BTW. Gezien de recente daling van de Britse Pond, kan het gunstig zijn om in Engeland spullen te kopen. Tot de fabrikanten de prijs in Ponden omhoog gooien natuurlijk
Juist niet. Ongeacht het land betaal je sinds dit jaar binnen de EU 21% BTW. Het koersvoordeel (bij Amazon.co.uk en andere Britse sites) klopt overigens wel.

Op de website staat een Engels adres, maar het bedrijf zelf zit in Hong Kong (evenals de servers van de site). Daar zijn al vaker discussies over gevoerd. Maar het gaat nu wel heel erg offtopic.

[ Voor 4% gewijzigd door Yero op 29-08-2016 14:58 ]

• Sluw
Rannasha schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:47:
[...]

Die link gaat over Engeland en dat land zit (voorlopig iig nog) gewoon bij de EU, waardoor je vrij goederen mag importeren zonder gedoe met BTW. Gezien de recente daling van de Britse Pond, kan het gunstig zijn om in Engeland spullen te kopen. Tot de fabrikanten de prijs in Ponden omhoog gooien natuurlijk.

Haal je het spul uit de VS of Azie, dan wordt het een ander verhaal en moet je wel rekening houden met BTW en invoerheffingen. Hoe het qua garantie zit, verschilt per merk en moet je vantevoren even opzoeken.
Engeland? Een flat in Hong Kong. Waarschijnlijk hebben ze in Engeland wel een distributiekantoor ofzo:

Flat N, 17/F, Phase 2
Goldfield Ind. Bldg.
144-150 Tai Ling Pai Road
Kwai Chung, NT
Hong Kong

• Ventieldopje
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 08:58

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Modbreak:En tot zo ver de mydigitaland discussie (en tevens andere soortgelijke bedrijven). Dit bedrijf staat niet te boek als betrouwbaar, iets waar je zelf snel achter komt als je ook maar een beetje googled op de naam. Het heeft daarom geen zin om hierover te discussiëren :Y)

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• Julio-K
Duidelijk!

Deze wel betrouwbaar? :) staat niet in de tweakers pricewatch en scheelt bijna 100EU

https://www.rhinocamera.nl/product.aspx?ProductID=21596

Is de kitlens eigenlijk de moeite waard, als je net als ik al een canon 1200d kitlens hebt + canon 10-18mm stm en de 50mm 1.8 stm van plan bent te kopen?

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Google ;) Ook hier betreft het hoogst waarschijnlijk grijze import. Ik kan het je niet verbieden maar ook zeker niet aanraden.

www.maartendeboer.net
1D X | 5Ds | Zeiss Milvus 25, 50, 85 f/1.4 | Zeiss Otus 55 f/1.4 | Canon 200 f/1.8 | Canon 200 f/2 | Canon 300 f/2.8

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Julio-K schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:25:
Ik wil nu om een Canon760d (body) kopen en mijn lenzen uit te breiden met een canon 50mm 1.8 stm. Ik begin te twijfelen, doordat mijn neef vertelde dat csc de toekomst zijn, canon al lange tijd met weinig vernieuwing komt en je eigenlijk alle functionaliteiten van een dslr ook hebt met een csc.

Ik sta hier best voor open. Maar heb toch een aantal vragen.. Ga ik er op mijn huidige functionaliteiten niet op achteruit? en ik ben benieuwd of dit net zo fijn werkt als een dslr?
De belangrijkste reden om voor mirrorless te gaan zijn kleinere camera's en lenzen.
Ik ben zelf groot fan van het m43 (mft of micro fourthirds... hoe je het ook noemen wilt) systeem van Panasonic en Olympus.
Voor mij de perfecte balans tussen kwaliteit en formaat. Neem bijvoorbeeld een Panasonic GX80 of Olympus EM10 II met lensjes als de Panasonic 12-32mm, 15mm f1.7, 20mm f1.7, 42.5mm f1.7 of Olympus m.Zuiko 12mm f2, 17mm f1.8, 25mm f1.8, 45mm f1.8, etc.etc.
Je neemt zonder moeite zo'n camera met lensje een hele dag aan je nek overal mee naar toe. En desnoods stop je nog een extra lensje in je jaszak bijvoorbeeld.
Voor mij zorgt dit ook echt voor veel meer fotografieplezier. Je wordt veel minder gehinderd door een zwaar gezwicht/groot formaat tas op je rug om je DSLR en lenzen mee te sjouwen.

Als je dat niet belangrijk vind zou ik lekker bij Canon blijven. Voorlopig blijft Canon nog wel DSLR's produceren hoor.

• Julio-K
(Wauw.. Ik heb in mijn start post vermeld dat ik een 1200D heb, maar het is een 1100D!)

• Sodela
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-11 15:56
Blijf bij je Canon om de desinvestering in de objectieven te voorkomen. Of het je grote zorg gaat wegnemen is natuurlijk afhankelijk van het model dat je kiest. Alleen het nieuwste model (bijv. 80D) gaat daar echt wat toevoegen. Pas daarmee is Canon weer even in de buurt van de concurrentie gekomen nadat ze jaren lang eigenlijk hebben stil gestaan. Het verschil tussen 1100 en 1200 is niet zo groot qua sensor...

Ik hoor je niet klagen over gewicht etc. mirroless is dan wel een echte optie maar niet optimaal (=te duur). Qua sensor kan het wel wat brengen, maar of dat genoeg is...

• mrc4nl
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 02-11 15:41

mrc4nl

Procrastinatie expert

Sodela schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:07:
Blijf bij je Canon om de desinvestering in de objectieven te voorkomen. Of het je grote zorg gaat wegnemen is natuurlijk afhankelijk van het model dat je kiest. Alleen het nieuwste model (bijv. 80D) gaat daar echt wat toevoegen. Pas daarmee is Canon weer even in de buurt van de concurrentie gekomen nadat ze jaren lang eigenlijk hebben stil gestaan. Het verschil tussen 1100 en 1200 is niet zo groot qua sensor...

Ik hoor je niet klagen over gewicht etc. mirroless is dan wel een echte optie maar niet optimaal (=te duur). Qua sensor kan het wel wat brengen, maar of dat genoeg is...
Vergeet video niet, de 80D heeft op papier wel mooie specificaties (Dual pixel AF) maar dat gaat gepaard met moire aliasing en pixel binning. oftewel, geen scherpe 1080P. Sony mirrorless doet het daarin beter, en panasonic levert tegenwoordig standaard 4K video mee. (meer scherpte, meer detail)

bron: [ http://www.eoshd.com/2016...ovement-in-video-quality/ ]

ora et labora

• Julio-K
Sodela schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:07:

Ik wil eigenlijk voor 800eu de meeste bang for my buck, op gebied van beeld kwaliteit. Comfort, knopjes en kantelbaar scherm is bijzaak. Zelfs autofocus vind ik dan minder belangrijk.

Zal ik een merkbare stap vooruit maken op het gebied van foto kwaliteit? Van 1100d naar 760d? of een mirroless van die prijsklasse Inc. Lens. Of moet ik dan toch echt naar een 80d of (...) mirrorless gaan?

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
mrc4nl schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:20:
[...]

Vergeet video niet, de 80D heeft op papier wel mooie specificaties (Dual pixel AF) maar dat gaat gepaard met moire aliasing en pixel binning. oftewel, geen scherpe 1080P.
Je bedoelt dat Canon geen verscherping toepast in de video, waardoor het er softer uit ziet dan de concurrentie die dat wel doet.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:49:
[...]

Je bedoelt dat Canon geen verscherping toepast in de video, waardoor het er softer uit ziet dan de concurrentie die dat wel doet.
Not all 1080p is created equal, upscaled 720p haalt het nooit bij echte 1080p. pixel binning ipv full readout is ook slecht voor het resultaat. Dit staat los van verscherping, als het detail er niet in zit haal je het met verscheping er ook gewoon niet uit.

Het is dat ik geen 4k camera heb van Panasonic, als je die downcaled naar 1080p veegt dat de vloer aan met elke standaard canon video qua schepte, hoeveel verscherping je er ook tegenaan gooit.

Ik kan het niet bewijzen ik heb geen canon en zal die ook nooit kopen, het enige wat ik wel kan doen is verwijzen naar eoshd, die stellen dat canon achterloopt.

[ Voor 4% gewijzigd door mrc4nl op 29-08-2016 19:00 ]

ora et labora

Acties:
  • Beste antwoord

• Sluw
Julio-K schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:27:
[...]

Dat ga je absoluut merken! 2 x zo hoge resolutie, minder ruis bij hogere iso, meer dynamic range en kleurdiepte. Als het je puur om fotokwaliteit gaat dan is dit denk ik de beste oplossing aangezien je bij een mirrorless ook nog een goede lens moet kopen om alles er uit te halen (liefst meerdere om aan je wensen te voldoen) en dan zit je hoe dan ook boven je budget. Binnen je budget is dit een erg goede upgrade.

Als knopjes en comfort je echt niets uitmaken kun je net zo goed de 750d kopen, die geeft exact hetzelfde beeld maar is wat kleiner en heeft geen top lcd en andere knoppen lay-out.

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-11 21:43
mrc4nl schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:58:
Not all 1080p is created equal, upscaled 720p haalt het nooit bij echte 1080p. pixel binning ipv full readout is ook slecht voor het resultaat. Dit staat los van verscherping, als het detail er niet in zit haal je het met verscheping er ook gewoon niet uit.

Het is dat ik geen 4k camera heb van Panasonic, als je die downcaled naar 1080p veegt dat de vloer aan met elke standaard canon video qua schepte, hoeveel verscherping je er ook tegenaan gooit.

Ik kan het niet bewijzen ik heb geen canon en zal die ook nooit kopen, het enige wat ik wel kan doen is verwijzen naar eoshd, die stellen dat canon achterloopt.
Als jouw bron dat populair afzeik stukje is, dan neem ik dat absoluut niet voor waar aan. Overigens gaan moire en soft niet bepaald hand in hand. 1 op 1 vergelijken tussen een concurrent en een Canon zonder dat je weet hoeveel er intern is verscherpt, zegt helemaal niets.
Voorbeeld van out of camera vs verscherpt:

Afbeeldingslocatie: https://c7.staticflickr.com/9/8458/29211138302_d0ba5e6ea1_c.jpg5D2 Video sharpening by Universal Creations, on Flickr

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

• mrc4nl

mrc4nl

Procrastinatie expert

Universal Creations schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:24:
[...]

Als jouw bron dat populair afzeik stukje is, dan neem ik dat absoluut niet voor waar aan. Overigens gaan moire en soft niet bepaald hand in hand. 1 op 1 vergelijken tussen een concurrent en een Canon zonder dat je weet hoeveel er intern is verscherpt, zegt helemaal niets.
Voorbeeld van out of camera vs verscherpt:

[afbeelding]5D2 Video sharpening by Universal Creations, on Flickr
Neem anders een 80D mee op 18 september.Ik heb hier nog ergens een antieke G3 liggen, dan kunnen we het verschil testen. :)

Ik test ook liever zelf dan dat ik claims maak.

ora et labora

• Ventieldopje

Ventieldopje

I'm not your pal, mate!

Dat Canon achter loopt qua scherpte in video is opsich wel waar, maar ze vegen wel de vloer aan met de camera's met kleinere sensoren qua scherpte-diepte en ruis :)

De beelden van de GH2 en GH4 zijn in ideale omstandigheden (veel) scherper dan de beelden die Canon produceert. Vooral de 5D II was heer en meester in zachte output.

Wil echter niet zeggen dat je in post niks kan doen. Voor zover ik weet worden nog steeds DSLR's gebruikt in films en dat zal zo zijn redenen hebben.

www.maartendeboer.net

• Sluw
Volgens mij heeft de TS niet eens interesse in video :+

• henkie196
  • Niet online
Ventieldopje schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:47:
Wil echter niet zeggen dat je in post niks kan doen. Voor zover ik weet worden nog steeds DSLR's gebruikt in films en dat zal zo zijn redenen hebben.
Goedkoop. Mogelijk aan te vullen met wegwerp / stunt cam, afhankelijk van hoe groot de (film) productie is.

Maar goed, daar heeft de TS niks aan, want hij vroeg helemaal niet om video. En de goedkoopste optie is nog steeds een nieuwe Canon body te halen, ondanks dat die wellicht qua pure fotokwaliteit niet de beste optie is.

• leendertv
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09-08-2022
Dat Canon achter loopt qua scherpte in video is opsich wel waar, maar ze vegen wel de vloer aan met de camera's met kleinere sensoren qua scherpte-diepte en ruis :)
Een hele kleine scherptediepte is behoorlijk overrated ;)
De beste foto's die ik in mijn leven gezien heb (waaronder van hele bekende fotografen) maken helemaal geen gebruik van flinterdunne scherptediepte en totaal vervaagde achtergronden.
F1.8 op een cropcamera is voor mij genoeg.

(gevaarlijke opmerking)

[ Voor 3% gewijzigd door leendertv op 29-08-2016 21:26 ]

Verwijderd

Vooral met de 5D Mk4 ja :+ .

• henkie196
  • Niet online
Nadeel van die kleinere sensoren is ook dat de Canon crop sensor wat kleiner is dan de Sony/Nikon/Fuji crop sensoren. Duidelijk inferieur qua scherptediepte en ruis, dus.

:P

• Julio-K
Bedankt voor alle reacties. Ik denk dat ik toch voor de 760d body ga. Zit ik ruim onder mijn budget en kan ik ongetwijfeld nog een aantal jaartjes plezier hebben met mijn huidige lenzen.

Ik ga zeker de ontwikkeling op gebied van mirroless in de gaten houden. Wie weet over een x aantal jaar.

• Sluw
Veel plezier, er zijn altijd betere camera's te koop (onder een bepaald budget ;) ) maar ik denk dat dit een goeie upgrade is. Al je minpunten zijn flink verbeterd.

• JeyJey
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 08:22
qless schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:35:
De APsc sensoren in mirrorless, (fuji, Sony) zijn overigens groter dan de APsc sensoren van Canon. Cropfactor van 1,5 vs 1,6x. Canons sensoren zijn bijna 10% kleiner. Zelfde geldt voor Nikon vs Canon trouwens.
Pagina: 1