Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 25-09 20:02
Een bedrijf waarin ik aandelen heb wordt waarschijnlijk van de beurs gehaald. Mijn (Engelse) broker wil nu de opbrengst van de verkoop van die aandelen naar mij storten, maar rekent een 1.6% FX spread bij GBP->EUR. Dat vind ik een belachelijke spread, dus ik probeer te berekenen wat de handigste manier is om dit geld naar Nederland te halen. Ik heb geen UK bank account.

Eerste idee was om een vreemde valuta rekening te openen bij de Rabobank, en van daaruit conversie naar EUR te doen, maar de Rabobank weigert een vv-rekening voor me te openen omdat ik geen zakelijk klant ben.

Optie die mijn broker biedt is om een cheque te sturen in GBP. Volgens mij kost me dat eenmalig 27,50 EUR, plus ~0.5% FX spread (volgens dit document).

Wat is wijsheid?

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreezeXJ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 11:15

FreezeXJ

DPC-Crew

Mooooh!

Wat zegt je bank? Als het om zoiets gaat, kan een snel telefoontje je veel wijzer maken, zij innen die conversie-kosten ook liever zelf dan dat ze het aan je broker overlaten ;)
Is het een optie om ponden te laten overmaken op je rekening, waarna je Rabo de conversie doet?

Desnoods is het een optie om voor een weekendje een retourtje London te doen, en lokaal een rekening te openen, om daarna door die bank het omzetten naar euros te laten doen.

Snel spiekend op Rabo's eigen site zie ik dat je een wereldbetaling kunt laten doen, a 10 euro, waarbij de Rabo het geld omzet, tegen hun tarieven. Optie? (Ze hebben ook een versie voor particulieren maar zoals gebruikelijk is die braq, die negeer ik even).

[ Voor 34% gewijzigd door FreezeXJ op 29-08-2016 12:40 ]

"It needs but one foe to breed a war, not two, master Warden. And those who have not swords can still die upon them" - Eowyn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Viper®
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Bij ING kan je volgens mij gewoon geld in GBP ontvangen, de bank berekent het dan via een wisselkoers, mogelijk is dit voordeliger dan via de broker.
https://www.ing.nl/partic...taling/muntsoortcode.html

Gewoon even contact opnemen met je eigen bank, anders mogelijk een rekening openen bij een andere bank, kost weinig tot niks.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Viper® schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:41:
Bij ING kan je volgens mij gewoon geld in GBP ontvangen, de bank berekent het dan via een wisselkoers, mogelijk is dit voordeliger dan via de broker.
Ja, goed idee. Ik zit even door de voorwaarden heen te lezen en volgens mij zou dit ook gewoon moeten gelden voor NL rekeningen:
If your wire instructions on file with XXX are to an account that is setup to receive GBP (whether this account in based in the UK, US or elsewhere), any LSE Listed Stock (Ordinary shares) will be paid to you in GBP and subject to a £7 fixed fee but no FX spread.
-edit:- Ik heb mijn Nederlandse rekeningnummer doorgegeven en aangegeven dat ze het maar in GBP moeten overmaken. Let's see what happens.

[ Voor 10% gewijzigd door creator1988 op 29-08-2016 15:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:34
Nou, ik kan je vertellen dat ING ook niet kinderachtig doet met valutakoersen. De laatste keer dat ik een rekening betaalde in USD, rekende ING mij 1.67% + een vaste fee. Enfin, dat was een debit, wellicht gaat het beter met credit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ACRNM
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 11-12-2024
FreezeXJ schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:33:
Wat zegt je bank? Als het om zoiets gaat, kan een snel telefoontje je veel wijzer maken, zij innen die conversie-kosten ook liever zelf dan dat ze het aan je broker overlaten ;)
Is het een optie om ponden te laten overmaken op je rekening, waarna je Rabo de conversie doet?

Desnoods is het een optie om voor een weekendje een retourtje London te doen, en lokaal een rekening te openen, om daarna door die bank het omzetten naar euros te laten doen.

Snel spiekend op Rabo's eigen site zie ik dat je een wereldbetaling kunt laten doen, a 10 euro, waarbij de Rabo het geld omzet, tegen hun tarieven. Optie? (Ze hebben ook een versie voor particulieren maar zoals gebruikelijk is die braq, die negeer ik even).
In de UK heb je voor het openen van een bankrekening een (UK) BSN en adres nodig en een statement van een UK werkgever. (Althans dat was 3 a 4 jaar geleden zo en Britten kennende is het er niet gemakkelijker op geworden)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
Kan je niet je aandelen door een nieuwe, goedkopere, broker laten overnemen? Vaak betaald de nieuwe broker dan de overnamekosten. Althans hier in NL wordt er mee geadverteerd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 15:38
De koop/verkoop spread bij ING kun je ook met een bus doorheen rijden.. En dat is nog exclusief verder bijkomende kosten. De goedkoopste optie is waarschijnlijk om je effecten (of je geld) over te boeken naar een nieuwe broker waar je wel goedkoop kan converteren (Interactive Brokers) en vandaar terug te storten naar je bankrekening.

Sowieso vraag ik me af wat je doet met een broker die zulke belachelijke tarieven rekent.

Onvoorstelbaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:54

Basszje

Reisvaap!]

Je kan kijken naar een online bank als Skrill, of Transferwise. Skrill rekent ook kosten trouwens hiervoor, transferwise doet alsof ze hier een oplossing voor zijn, maar vragen ook nog wat ( minder wellicht in jouw geval, maar dan moet je even rekenen ).

In Nederland kan je inderdaad vrijwel geen dubbele valuta-rekening krijgen als niet-zakelijke klant.

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJTimo
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14:34
Is dit wellicht een alternatief: https://www.nbwm.nl/nl/hoe-werkt-het/ ?
Waarschijnlijk gaat dit alsnog mis omdat ik niet verwacht dat je jouw broker als directe tegenrekening kunt gebruiken, maar dat is wel het uitzoeken waard.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 11:16

Qwerty-273

Meukposter

Een ander alternatief zou kunnen zijn van GBP -> Bitcoin -> EUR, maar dat ligt wederom aan je broker of ze dat wel of niet ondersteunen.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Aikon schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:22:
Kan je niet je aandelen door een nieuwe, goedkopere, broker laten overnemen? Vaak betaald de nieuwe broker dan de overnamekosten. Althans hier in NL wordt er mee geadverteerd.
Ja, alleen worden de aandelen geliquideerd, dus dat is geen optie.
writser schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:22:
De koop/verkoop spread bij ING kun je ook met een bus doorheen rijden.. En dat is nog exclusief verder bijkomende kosten. De goedkoopste optie is waarschijnlijk om je effecten (of je geld) over te boeken naar een nieuwe broker waar je wel goedkoop kan converteren (Interactive Brokers) en vandaar terug te storten naar je bankrekening.
Rabobank adverteert met een spread van ~0.5% (https://www.rabobank.nl/i...ar=yes&ra_locationbar=yes), altijd maar weer de vraag of ze daar niet weer een of andere truc op gaan verzinnen. Ik vertrouw de Nederlandse banken wat dat betreft niet.
DJTimo schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:11:
Is dit wellicht een alternatief: https://www.nbwm.nl/nl/hoe-werkt-het/ ?
Waarschijnlijk gaat dit alsnog mis omdat ik niet verwacht dat je jouw broker als directe tegenrekening kunt gebruiken, maar dat is wel het uitzoeken waard.
Yep, thanks. Zal eens navragen. Rekening moet op naam staan, dus betwijfel het, maar zou het wel waard zijn ja.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aikon
  • Niet online
creator1988 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 17:51:
[...]

Ja, alleen worden de aandelen geliquideerd, dus dat is geen optie.
Worden. Dus dan kan je ze nu toch nog snel overzetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:43
Je kan snel een Britse bankrekening bij Monese openen als inwoner in de EU, met een app op je telefoon is dat in een paar minuten gedaan (eigen ervaring). Van daaruit zou je dan goedkoop een overboeking naar Nederland kunnen doen met Transferwise oid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heb je een rekening via Revolut al overwogen?

Die adverteren met lage wisselkosten en gratis rekeningen in andere munteenheden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Facepalm
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 02:43
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:44:

Die adverteren met lage wisselkosten en gratis rekeningen in andere munteenheden.
Dat zal niet werken helaas want de overboeking moet van een rekening komen op eigen naam. Dat kreeg ik te horen toen ze een overboeking van iemand anders voor mij hebben teruggestort.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Pajaras schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:48:
[...]

Dat zal niet werken helaas want de overboeking moet van een rekening komen op eigen naam. Dat kreeg ik te horen toen ze een overboeking van iemand anders voor mij hebben teruggestort.
Dat wist ik niet en zie ik inderdaad ook terug in de app. Dit is dus geen optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:44:

Ik heb een CC van Revolut, maar kan daar niet heen laten storten :)
Pajaras schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 21:38:
Je kan snel een Britse bankrekening bij Monese openen als inwoner in de EU, met een app op je telefoon is dat in een paar minuten gedaan (eigen ervaring). Van daaruit zou je dan goedkoop een overboeking naar Nederland kunnen doen met Transferwise oid.
Goeie. Thanks.

edit: "Full/Verified accounts: 40,000GBP max storage limit, 300GBP daily cash withdrawal limit.". Mweh.

[ Voor 7% gewijzigd door creator1988 op 29-08-2016 22:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• writser
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 26-09 15:38
Aikon schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 20:25:
[...]

Worden. Dus dan kan je ze nu toch nog snel overzetten?
Bovendien kan je ook gewoon de cash laten overzetten naar je nieuwe broker volgens mij.

Onvoorstelbaar!

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:48
Als Nederlander kun je WEL een account openen op de Channel Islands of Isle of Man. Dit wordt een "off-shore" account genoemd. De eis is dat er een minimum bedrag op gestort wordt, volgens mij £10k. Dan lijkt £50k me geen probleem. HSBC doet dit onder andere.

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

ScuL schreef op donderdag 01 september 2016 @ 00:50:
Als Nederlander kun je WEL een account openen op de Channel Islands of Isle of Man. Dit wordt een "off-shore" account genoemd. De eis is dat er een minimum bedrag op gestort wordt, volgens mij £10k. Dan lijkt £50k me geen probleem. HSBC doet dit onder andere.
TS zal dan wél eerst zélf 10K GBP moeten storten op die rekening vanuit........ Je kunt niet éven een rekening open op jouw naam middels een storting welke van een externe, buitenlandse, partij komt, wel?

Óf is die manier van handelen een legale "Money Mule" welke nog door niemand ontdekt is?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

• ScuL
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:48
Volgens mij maakt het niet uit waar dit inkomen vandaan komt, banken zijn vaak happig als het op grote bedragen aankomt dus het lijkt mij geen probleem om het zo te doen.

CI en IoM zijn overigens technisch geen buitenland vanuit het UK :)

Als dit lastig blijkt heb je ook nog de optie om via Malta te gaan. Malta is niet vies van GBP en er zijn veel Britse fondsen gevestigd

[ Voor 10% gewijzigd door ScuL op 01-09-2016 01:22 ]

ProMods ETS2 uitbreiding - Mijn tijdszone is UTC+13

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

De "Cayman Islands" hebben als minimum 50K GBP, da's minder gedoe dan? Maar even serieus: Je gaat geld aan het rondsluizen en dat valt op een gegeven moment érgens op. Nou is 50K GBP voor een bank een bedrag waar niet naar gekeken wordt maar de belastingdienst hier in NL denkt er meestal nét even anders over.

Je zou 't bijna beter "cash" op kunnen gaan halen.....

[ Voor 77% gewijzigd door Will_M op 01-09-2016 01:31 ]

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Xanaroth
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 06-06 18:07
Lekker naar je bank laten storten. Enige vraag is laat je hen of je bank de conversie regelen, heb je er verder geen omkijken of zorgen meer aan.

~1% op 50k klinkt als veel (500gbp), maar als er ergens iets fout gaat wanneer je gaat rommelen gaat het wel om de volle 50k, niet die 1%. Niet alleen in het proces zelf (kosten aan rekeningen openen, overboekingskosten, risico's met de transacties zelf..) maar ook instanties als belastingdiensten/FIOD van elk land waar je geld doorheen gaat bijvoorbeeld - die zijn in bedragen vanaf 10k geïnteresseerd.
Bovendien is het dan nog maar de vraag of het, als je straks inderdaad goedkoper uit bent en alles uitgelegd krijgt, het ook de kwa tijdsinvestering de moeite waard is geweest.

Zou zelf met zo'n bedrag geen risico nemen en lekker de andere partij alles laten regelen.

[ Voor 12% gewijzigd door Xanaroth op 09-09-2016 12:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• creator1988
Ik heb het uiteindelijk in GBP naar de Rabobank laten overmaken en die hebben ~0.5% FX fee gepakt, viel me alleszins mee.
Pagina: 1