Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

PSU plotseling defect

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Richardo1992
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 21-01 19:50
Mijn vraag
Afgelopen week bij een desktop een ssd erbij gestoken. Daarvoor heb ik de pc uiteraard van het stroom gehaald. Na het plaatste van de SSD doet de pc geen BIOS Post meer. Na heel wat Googelen las ik de tip om een andere voeding te proberen. En wat denk je, binnen 2 seconden een BIOS post.

Wel gaan met de 'kapotte' psu wel alle schijven en ventilatoren draaien, en alle verlichting branden (CCFL)
Hoe kan deze voeding zomaar kapot zijn? De pc heeft het daarvoor vlekkeloos gedaan.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Gigabyte moederbord
Corsair 2x2gb DDR3 ram
Samsung 850 EVO 250gb
WD black 500GB HDD
Zotac gtx570 AMP edition
AMD Phenom 955 3.2Ghz

PSU:
4 jaar oude OCZ 600 watt modulaire voeding

Test voeding:
12 jaar oude Sweex 400 watt gold edition voeding

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Een andere voeding, daarmee is het probleem opgelost.

Maar de hoofdvraag is, Hoe kan het dat een voeding 'zomaar' kapot is ?
Een kennis had het over inductiespanning, maar hij wist niet hoe dat verder werkt. Iemand een verklaring hiervoor?

Beste antwoord (via Richardo1992 op 29-08-2016 23:03)

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De voeding is niet zomaar stuk gegaan, de voeding is met een redenen stuk gegaan alleen jij weet de reden niet, dat is wat anders. ;) Wat het probleem is, is echter niet zo maar aan te geven, daarvoor moeten de individuele componenten getest worden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

Alle reacties

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Alles kan stuk. Er kan een elco klappen, een circuit kan doorfikken of nog talloze (niet zichtbare) dingen. Stroompiekjes kunnen dingen slopen (als je een instabiel stroomnet hebt bijvoorbeeld).

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 09:09
Yep, elektronica kan 'zomaar' kapot gaan. Dat 'zomaar' heeft meestal wel een reden, maar daar is achteraf vaak niet achter te komen. Uit je verhaal lees ik niet of je je oude voeding opnieuw aangesloten hebt om te testen. Het kan natuurlijk zijn dat je een stekkertje hebt losgetrokken bij het aansluiten van je SSD.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

• Fore!
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 24-11 14:57
De "waarom" zal ik mij ook niet echt druk om gaan maken. Zolang je inderdaad weet dat je "gezonde" stroom hebt aan huis, zoals aangegeven stroom piekjes of dipjes. Of dat je/iemand in huis vaak tijdens knutselen de stoppen laat doorslaan. Stoffige omgeving of warme omgeving.

Is een beetje gissen zo, leuk dat je bij het onderdeel "Wat ik al gevonden of geprobeerd heb" aangeeft dat een andere voeding wel werkt, terwijl je zelf aangeeft de vraag is waarom de voeding zelf stuk kan gaan.

Wat heb je daarbij gevonden / getest / geprobeerd? Heb je zelf een vermoeden? Op welke manier gebruik je de voeding? (24/7 of 1x per week 10min aan).

Het gene waar ik mij druk om zou maken, kan ik nog garantie claimen...?

• Richardo1992
De pc heeft al 4 jaar gedraaid, op de zelfde groep in huis als waar ik zelf mijn pc op heb staan. Dus dat is het probleem niet. Denk echt dat het te maken heeft met het verwijderen van de 3-pin 230v stekker uit de voeding.

Ik zet altijd de schakelaar eerst om, en trek dan de stekker er pas uit. Toch denk ik te snel o.i.d..
Garantie zal er niet meer op zitten, de voeding is ruim 4 jaar oud en heb de behuizing ook zelf open gemaakt. De voeding heeft niet getikt, stinkt niet en ziet er verder goed uit, geen brandplekken o.i.d.

De voeding heb ik, voordat ik deze ging openmaken eerst nog eens getest in een andere, oude pc. Maar ook daar deed hij niks meer. Officieel dood verklaard en in de container gegooid.

Vindt het alleen raar dat zoiets 'zomaar' kapot kan gaan. Vandaar mijn post.

Acties:
  • Beste antwoord

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
De voeding is niet zomaar stuk gegaan, de voeding is met een redenen stuk gegaan alleen jij weet de reden niet, dat is wat anders. ;) Wat het probleem is, is echter niet zo maar aan te geven, daarvoor moeten de individuele componenten getest worden.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Richardo1992
-The_Mask- schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 19:03:
Je mag van mij onderzoek doen. Hij ligt onder in de container. Hahaha.

Nou ff serieus, thanks voor het meedenken.

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 16:18

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

Gooi dan ook gelijk dat antieke ding van Sweex er achteraan! Zulke ouwe bagger zou ik niet eens als testvoeding willen gebruiken...

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

• Richardo1992
FooLsKi schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 23:10:
Gooi dan ook gelijk dat antieke ding van Sweex er achteraan! Zulke ouwe bagger zou ik niet eens als testvoeding willen gebruiken...
Old but gold.
:9

• FooLsKi
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 25-11 16:18

FooLsKi

Prutz0r 4 Life

De kleur, wellicht. Verder is het extreem brakke rotzooi waar je mijlenver vandaan moet blijven als je hardware je lief is :)

Hoezo, ik zit je raar aan te kijken? Zo kijk ik altijd! Slijpen is niet nodig, ik prefereer de botte bijl.

Pagina: 1