Problemen met vriezer

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-07 23:38
Wij hebben thuis een koelvries combinatie waarvan de vriezer problemen geeft. Ik heb het achterpaneel eraf geschroefd om te kijken of ik kon zien of er iets mis is. Het viel me op dat er een stuk piepschuim achter zit. Hiervan is een stuk blijven plakken aan het ijs (zie foto). Het piepschuim zit vast met 2 stukjes tape en ziet er nogal amateuristisch uit. Heeft iemand een idee of dat piepschuim hier hoort te zitten?

Afbeeldingslocatie: https://dl.dropboxusercontent.com/u/50562580/20160612_155402_002.jpg

Verder heb ik 2 maanden geleden de vriezer ontdooid en zit nu alweer compleet onder het ijs. Het aanvriezen gebeurt nu sneller dan een jaar geleden. Ik heb hier een tijd geleden met de fabrikant (Elektrolux) over gebeld en ben afgescheept met de melding dat ook een anti frost vriezer elk half jaar ontdooid moet worden. Is dit normaal?

[edit: foto gefixed]

[ Voor 7% gewijzigd door Jabbah op 29-08-2016 11:35 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chest3r
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 09:02
Je foto zit er niet bij, en qua piepschuim heb ik eigenlijk nog nooit gezien...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BadpunK
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 08-07 22:26

BadpunK

Wijsheden van een dwaas

Dat van die antifrost verhaal is onzin. Ik heb al 7 jaar een Liebherr vriezer (koelkastmodel). In al deze jaren heb ik nog nooit ijsvorming gehad. Daarnaast heb ik bij oude vriezers nooit piepschuim op zo'n plek zien zitten.

Ik zou niet zo zijn geworden als ik niet al die ouderwetse waarden had om tegen te rebelleren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Nu online

Qwerty-273

Meukposter

Van https://www.koelen.nl/faqs
Rijpvorming ontstaat doordat vocht uit de warme lucht of warme producten zich afzet op de koudste delen. Rijpvorming is dus een natuurkundig verschijnsel, dat niet te voorkomen is. Wel kunt u, door uw vriezer goed te gebruiken rijpvorming beperken. De volgende punten zijn hierbij van belang:
  • Open de vriezer niet onnodig of onnodig lang;
  • Leg nooit warme producten in de vriezer, laat ze eerst afkoelen;
  • Een volledig gevulde vriezer heeft minder last van rijpvorming dan een lege of half lege vriezer;
  • Zet de thermostaat niet onnodig hoog. Een temperatuur van –18°C tot –20°C is voldoende om uw producten veilig te bewaren;
  • Plaats de vriezer niet in een warme of vochtige omgeving. Denk hierbij ook aan de nabijheid van wasautomaten, condensdrogers en verwarmingsketels;
  • Zorg dat de deur van de vriezer goed wordt gesloten;
  • Zorg voor voldoende ventilatie bij de plint van de vriezer en bij het ventilatierooster bovenop.
Bij energiezuinige vrieskisten, waar de vriesleidingen tot bijna bovenaan de rand zitten, zal rijpvorming vooral optreden op de bovenrand van de kist. Deze rijpvorming moet als regel tenminste 1 x per week met de bijgeleverde schraper worden verwijderd. Het gevriesdroogde ijs komt op de bodem terecht en zal nergens meer aanvriezen. Bij de normale ontdooibeurt zal het met het dooiwater wegstromen. Om deze rijpvorming te minimaliseren, heeft LIEBHERR het "Stop-frost"-systeem ontwikkeld. Dit levert een 70% reductie van rijpvorming.

Bij zogenaamde "NoFrost"-vrieskasten wordt de warme vochtige lucht onmiddellijk na binnentreden naar het in de bovenzijde ingebouwde koude-element gevoerd. De rijpvorming ontstaat op dit koude-element en niet in de vrieskast. Het koude-element wordt van tijd tot tijd automatisch ontdooid. In de praktijk betekent dit, dat u bij "NoFrost"-vrieskasten geen last heeft van rijpvorming.
Controleer eens of er niet ergens een "lek" zit waar vochtige lucht binnenkomt, bijvoorbeeld een beschadigd rubber van de deur, of wellicht in de piepschuimconstructie (geen idee hoe dit er uitziet aan de achterkant buiten).

--
Het afgescheurde stuk piepschuim zit daar waarschijnlijk om je element te beschermen tegen een lade die dicht gaat / voorkomt dat de lade door de "rijping" aan je element vast vriest.

[ Voor 4% gewijzigd door Qwerty-273 op 29-08-2016 12:36 ]

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 319464

Als er een lek is dan krijg je heel snel ijsvorming, denk gewoon dat de deur niet sluit, is het een inbouw model?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Jabbah schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:28:
Wij hebben thuis een koelvries combinatie waarvan de vriezer problemen geeft. Ik heb het achterpaneel eraf geschroefd om te kijken of ik kon zien of er iets mis is. Het viel me op dat er een stuk piepschuim achter zit. Hiervan is een stuk blijven plakken aan het ijs (zie foto). Het piepschuim zit vast met 2 stukjes tape en ziet er nogal amateuristisch uit. Heeft iemand een idee of dat piepschuim hier hoort te zitten?

[afbeelding]

Verder heb ik 2 maanden geleden de vriezer ontdooid en zit nu alweer compleet onder het ijs. Het aanvriezen gebeurt nu sneller dan een jaar geleden. Ik heb hier een tijd geleden met de fabrikant (Elektrolux) over gebeld en ben afgescheept met de melding dat ook een anti frost vriezer elk half jaar ontdooid moet worden. Is dit normaal?

[edit: foto gefixed]
Voor welk probleem heb je de vriezer opengeschroefd ? dat zeg je er nu net niet bij.
Als je niet weet waar je mee bezig bent, is dat niet handig.
Dat piepschuim is zeer waarschijnlijk voor bescherming van de koelribben.
Als dat tussen koelribben en een plaat zit, dan is natuurlijk plakband afdoende om het alleen op de plek te houden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ExTreme21
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 27-06 09:32
Ik weet dat dit een heel oud topic is, maar ik loop al jaren met dezelfde vraag.

onze Ikea combinatie heeft ook amateuristisch stuk piepschuim met 2 stukken tape hangen achter de plaat.
in de handleiding staat nergens dat dit weg moet of waar het voor dient.
ook ik ben afgescheept bij elextrolux met het verhaal dat je ook antifrost kasten moet ontdooien.

Na jaren elke keer te ontdooien was het piepschuim helemaal verrot.
Hierna heb ik het niet meer terug geplaatst.

Wat denk je? tot nu toe helemaal GEEN ijsvorming, ook niet in de gleuven onder de onderste lade.
Ik zou zeggen haal het eruit!
mijn vermoeden is dat dit voor het vervoer is van de kast, dat het element niet te veel schud.

Wellicht dat mijn antwoord nu en in de toekomst mensen helpt!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 12:44
Als dat aan de condensor (metalen buisjes/rooster) achteraan de koelkast/vriezer is, dan zal dat idd een transportbescherming zijn. Door het te laten zitten kan er minder lucht passeren, dus kan ie minder koelen en heeft ie wellicht geen tijd meer om het ondooiprogramma te draaien.
Lijkt logisch te verklaren.

Op voorwaarde dat wat @Jabbah losgeschoefd heeft de achterplank van de kast is, en niet iets van de koelkast/vriezer zelf.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jabbah
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 08-07 23:38
Wow, grappig om mijn topic weer te zien naar 4,5 jaar. :-)

Ik ontdooi nog regelmatig de vriezer. De volgende keer zal ik het piepschuim eens verwijderen, en kijken wat dan het resultaat is. Ik heb het altijd weer teruggeplaatst omdat ik er min of meer vanuit ging dat de monteur het wel verwijderd zou hebben als het zou dienen om beschadigingen bij transport te voorkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Señor Sjon
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14:55
Het is blijkbaar nog actueel, maar hier hebben we inmiddels Witgoed voor. :)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

Pagina: 1