MacBook overleden

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 08:31
Ik heb een MacBook pro 13 late 2014. Een half jaar geleden is hier een keer jus de orange overheen gevallen. Hierdoor zijn er wat ledjes gesneuveld van het toetsenbord. Verder deed hij nog prima.

Sinds vanmorgen viel hij ineens uit en kwam er rook uit (links boven in de hoek).

Wat te doen? Hoe hoog zullen de reparatie kosten zijn? En met drank in een laptop weet je nooit wat er nog gaat gebeuren.

Edit: Hij start inmiddels wel weer op en de accu laad ook. En alle ledjes van het toetsenbord doen ook ineens weer 8)7

[ Voor 6% gewijzigd door sweebee op 29-08-2016 11:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Darkstar
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 27-01-2023

Darkstar

BSOFH

Vocht veroorzaakt corrosie, wat op zijn beurt zorgt voor de aftakeling en het uiteindelijke falen van elektrische verbindingen. Met andere woorden: vroeg of laat zal het toch gedaan zijn met de pret ;)

Lastig te zeggen wat de mogelijke kosten zijn, alles hangt af van wat er net beschadigd is geraakt. Maar vaak is het logicboard de dupe, wat meteen een kost is die vaak de waarde van de MacBook overschrijdt.

 MacBook Pro | iPhone 6 64GB Space Gray | iPad (2017) | Apple Watch series 0 - Some people just need a high five... in the face... with a chair

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 07:16

MsG

Forumzwerver

heb je hem na het mors-incident nooit schoongemaakt? Dan zou ik hem eens open schroeven en grondig reinigen met demi-water en 97% alcohol.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThomasG
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 23-09 14:00
MsG schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 12:07:
heb je hem na het mors-incident nooit schoongemaakt? Dan zou ik hem eens open schroeven en grondig reinigen met demi-water en 97% alcohol.
Het probleem is vaak, dat zelfs al hebben ze hem open gemaakt, er vaak nog vocht onder de connectoren en andere onderdelen zit. Dat krijg je na een lange tijd bijna niet meer gerepareerd met enkel schoonmaken, omdat het teveel aangetast is. Als je er geen ervaring mee hebt, kun je dit vaak beter uitbesteden aan iemand die verstand heeft van vochtschade reparatie. Ze hebben er vaak speciale apparatuur voor. Maar dat hangt allemaal af van factoren waar we nu te weinig informatie over hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb hem destijds zo goed mogelijk schoongemaakt, meeste toetsen eraf gehaald etc. De behuizing zelf niet open gemaakt. Geen schroevendraaier voor en ik denk dat ik er ook niet bij kan kom op de plek waar het vocht zat zonder het logicboard los te halen.

Zolang hij doet, doet ie. Ik denk ook dat reparatie te duur zal zijn in verhouding. Tegen die tijd maar eens kijken naar een nieuwe, helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
:facepalm:

Apparaatje is zo goed als total loss. Als er rook uit kwam linksboven heb je waarschijnlijk een van je controllerchips doorgebrand wees hier heel voorzichtig mee. Het kan namelijk best zo zijn dat je nu gewoon je accu op vol vermogen aan het "laden" bent terwijl hij al vol zit.

Er is maar 1 oplossing om er nu nog wat langer plezier van te hebben en dat is reinigen. Het liefst met 99.99 Isopropyl of isopropanol. dit kost je vaak maar een paar tientjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 16:02

nelizmastr

Goed wies kapot

En als toevoeging: ja, je moet je logic board verwijderen. Anders gaat het niet schoon worden.

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• endless90
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 06:36
supersnathan94 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:12:
:facepalm:

Apparaatje is zo goed als total loss. Als er rook uit kwam linksboven heb je waarschijnlijk een van je controllerchips doorgebrand wees hier heel voorzichtig mee. Het kan namelijk best zo zijn dat je nu gewoon je accu op vol vermogen aan het "laden" bent terwijl hij al vol zit.
Onzin. Vrijwel elk li-po batterypack (en dus ook die van Macbooks) hebben direct aan de lipo-cellen protectieprintjes zitten. Je moet erg goed je best doen wil die IC's beschadigen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• supersnathan94
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 11:52
endless90 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 15:45:
[...]

Onzin. Vrijwel elk li-po batterypack (en dus ook die van Macbooks) hebben direct aan de lipo-cellen protectieprintjes zitten. Je moet erg goed je best doen wil die IC's beschadigen.
Je weet dat dat IC direct onder de spatiebalk zit? Water of het toetsenbord is al erg, laat staan een vloeistof als sinaasappelsap met enorm veel mineralen erin. Ik zou het risico iig niet nemen. Zeker als de Magsafe DC board al in rook is opgegaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Er is destijds maar een klein beetje opgevallen. Zegmaar een eetlepel. Dus bij de spatiebalk is nooit iets terecht gekomen (protectie ics zullen dus lijk mij niet beschadigt zijn).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

sweebee schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:18:
Wat te doen? Hoe hoog zullen de reparatie kosten zijn?
Wat dacht je ervan om naar een reparateur/Apple shop te gaan en een offerte te vragen? Dat weet je gelijk hoeveel het gaat kosten.

En vergeet niet als de wiedeweerga een backup te maken.

[ Voor 8% gewijzigd door gambieter op 29-08-2016 18:31 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Backups zijn goed geregeld. Time Machine loopt altijd.

Offerte opvragen zal ik eens gaan doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvanpruissen
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 07-12-2024

rvanpruissen

rePear.it

Een beetje Tweaker controleert natuurlijk eerst zelf even of hij t kan fixen :) Even open schroeven en kijken waar het vocht terecht is gekomen. Als dat alleen het dc-inboard is, kun je dat voor 25EU vervangen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lvdgraaff
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 19:59
Vraag aan TS: zou je eventueel bereid zijn het apparaat open te schroeven, of is dat sowieso geen optie? Dat zou de discussie hier een beetje de goede richting in kunnen helpen... Mocht je daar wel toe bereid zijn, zou het zomaar zo kunnen zijn dat een aantal tweakers aan de hand van een foto van je moederbord je al heel wat wijzer kunnen maken. Mocht je daar geen zin in hebben, fair enough, maar dan hoeven we het advies ook niet die kant op te zoeken.

En wat is er nu precies nog kapot? Want als je geen klachten hebt, valt er ook niets te repareren.

offtopic:
P.S. heb zelf eens een door sinaasappelsap -volgens de iCentre onherstelbaar- beschadigde macbook weer aan de praat gekregen, werkt inmiddels al weer dik drie jaar. Niet te snel opgeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sweebee
Ik heb wat schroevendraaiers besteld zodat k hem kan open maken. In eerste instantie was al een half jaar een deel van de toetsenbord backlight kapot, maar die doen dus ineens weer. De macbook wou niet meer opstarten en er kwam een klein beetje rook uit (bij linker kant van het schanier van de monitor). Maar even later wou hij dus weer opstarten en doet hij alles prima. Ook laden ed.

Zodra ik de schroevendraaiers heb zal ik hem even open draaien, er zal toch iets kapot/gesmolten oid moeten zijn na het zien van die rook. Ik heb regelmatig de non retina MacBooks uit elkaar gehad, dus enige ervaring heb ik er nog wel mee :P

[ Voor 8% gewijzigd door sweebee op 30-08-2016 14:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

*spam*

[ Voor 96% gewijzigd door Daedalus op 05-09-2016 19:00 ]

• kwakzalver
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 15-07 12:13
sweebee schreef op dinsdag 30 augustus 2016 @ 14:41:
Ik heb wat schroevendraaiers besteld zodat k hem kan open maken. In eerste instantie was al een half jaar een deel van de toetsenbord backlight kapot, maar die doen dus ineens weer. De macbook wou niet meer opstarten en er kwam een klein beetje rook uit (bij linker kant van het schanier van de monitor). Maar even later wou hij dus weer opstarten en doet hij alles prima. Ook laden ed.

Zodra ik de schroevendraaiers heb zal ik hem even open draaien, er zal toch iets kapot/gesmolten oid moeten zijn na het zien van die rook. Ik heb regelmatig de non retina MacBooks uit elkaar gehad, dus enige ervaring heb ik er nog wel mee :P
Bestel eens Isopropyl Alcohol ;) Enige type alcohohol die je voor electronica moet gebruiken.
Al het andere is shit. Isopropyl is niet geleidend, niet corroderend.

Battery loskoppelen voor de zekerheid en niet het scherm wassen.
We wassen in isopropyl om verontreinigingen en eventuele vochtresten weg te halen. (te vervangen door isopropyl). Daarna verdampt isopropyl in de lucht. En niet teveel van die dampen insnuiven!

Tools: Een opvangbak eronder en een zachte tandenborstel

How to: Moederbord en keyboard in ruim alcohol 'wassen'. Bijvoorbeeld op het moederbord gieten.
De (regelmatig in alcohol gedrenkte) tandenborstel gebruik je waar nodig voorzichtig (gedrenkt in alcohol) op groene plekjes. Bij twijfel eerst een foto posten van je moederbord.
Eventueel overgieten met de alchohol die in de 'bak eronder' druipt.
Dan aan de lucht drogen. (Eventueel nadrogen met een stofzuiger op de zachte stand...zuigen werkt beter dan blazen....)

(en voordat men begint te zeiken over statische elektriciteit en zo...ja dat is altijd een risico...maar we zijn aan het repareren...)

https://www.ifixit.com/De...2_Retina_Display_Mid_2014
Pagina: 1