Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09-2023
Mijn vraag:
Ik merk dat mijn Dell XPS 13 (9350) vaak erg warm wordt. Dit gebeurd ook op momenten dat ik alleen mails lees, word bestanden uitwerk of youtube video's kijk. De laptop wordt na langer gebruik ca 65 tot 72 graden celcsius. Op een aantal fora heb ik gelezen dat er wordt aangeraden om de cpu te ''undervolten''

Nu is mijn vraag, als ik wil gaan undervolten. Welke settings moet ik dan aanpassen in mijn software. Ik kan in de software opmaken dat mijn processor ook bij minder intensieve taken op maximale clock frequentie draait. Voor mij zou het een hele goeie oplossing zijn als ik tussen twee profielen kon kiezen. De ene waar mijn laptop zelf de clock snelheid bepaald, en een profiel waarin ik de clock snelheid vast zet op een lagere snelheid. Met hopelijk als resultaat dat de laptop koeler draait.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Voor het monitoren en aanpassen van de clock frequentie gebruik ik ''Intel Extreme Tuning Utility'' (Ik sta open voor andere software als ik hiermee mijn doel van een lagere frequentie en koelere laptop gemakkelijker of beter kan behalen)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Op een aantal fora heb ik gelezen dat er wordt aangeraden om de cpu te ''undervolten''

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Hoi Jorkadoes

https://www.google.nl/url...a894Rsqu4SDN7TH-_4nBxv6QA

Ik denk dat je eerst even je koelpasta moet vervangen en je heatsink / fan schoonmaken.

Laptop bios is meestal helemaal dicht gespijkerd maar je zou ThrottleStop kunnen proberen om te undervolten.

https://www.techpowerup.com/downloads/2288/throttlestop-6-00

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• heintjeput
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 17:24
Ik heb een tijdje geleden een tweakblog hier over geschreven.
Hein's sporadische blog: Undervolting van HP Probook met Core i5 6200U

Over het algemeen kun je de clocksnelheid beter laten voor wat het is en dit door de laptop uitlaten zoeken, want je wilt dat de taken met de minste energie worden afgehandeld en soms is het dan beter om kort op een hogere snelheid te draaien.

Undervolten helpt hierdoor op meerdere fronten. Er wordt bij dezelfde snelheid minder energie gebruikt en je loopt minder snel tegen je power barrière aan zodat je langer op een hogere snelheid kunt draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jordakoes
  • Registratie: Maart 2015
  • Laatst online: 22-09-2023
Ik dacht dat ik eerder al had gereageerd maar deze reactie is blijkbaar niet geplaatst.

Aangezien de laptop in het begin van de schoolvakantie gekocht is ben ik niet van plan om deze ultrabook nu al open te gaan schroeven om koelpasta te vervangen etc. Dit mag absoluut nog geen probleem zijn aangezien de laptop nauwelijks gebruikt is.

Zijn er andere mogelijkheden om de laptop koeler te houden. Op de meeste momenten heb ik de maximale kracht van de processor namelijk niet nodig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• undeepdiver
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 29-09-2024
Goeie koelpasta zoals Kryonout kan 10 graden of meer opleveren, tel daarbij op dat een goede mount met minder koelpasta als de fabriek ook nog wat kan schelen.
Vaak hebben deze laptop koeler heatsinks niet zo veel druk op de CPU en of de heatpipe zit niet onder de goede hoek waardoor je koeler niet goed aansluit op je CPU. Even kijken kan geen kwaad! :P

http://overclocking.guide...nd-liquid-nitrogen-ln2/6/

De meeste PC problemen zitten tussen het scherm en de stoel...!