Toon posts:

RISC processors?

Pagina: 1
Acties:
  • 329 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik ga binnenkort (nou ja, na de vakantie) mijn athlon 500 Mhz upgraden. Werd wel tijd dacht ik zo. Maar kan iemand mij vertellen wat een RISC processor precies is? Ik heb eens gehoord dat die sneller zijn, maar ik heb er dus duidelijk geen verstand van.

Kan iemand mij uberhaubt advies geven over wat een goeie processor is? (en welk bijbehorend moederbord, want ook daar ben ik niet in verdiept. Ik ben gewoon een domme gamer :))

Alvast bedankt!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
FF op glad ijs, ik neem een gokje:

Een RISC processor kan 1 ding HEEL snel doen, een CISC (dacht ik) processor kan heel veel dingen tegelijk doen. Intel is Cisc, AMD is meer Risc, maar ik kan er vreselijk naast zitten hoor :D

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
amd is zeker geen risc. amd is gewoon x86 (= cisc)

risc is o.a. de motorola G4, DEC Alpha, enz

risc zijn vooral simpele instructies.

• p@dd0
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 26-07 19:03

p@dd0

psychonaut

Reduced Instruction Set Computer
<processor> (RISC) A processor whose design is based on the
rapid execution of a sequence of simple instructions rather
than on the provision of a large variety of complex
instructions (as in a Complex Instruction Set Computer).
Features which are generally found in RISC designs are uniform
instruction encoding (e.g. the op-code is always in the same
bit positions in each instruction which is always one word long), which allows faster decoding; a homogenous register
set, allowing any register to be used in any context and
simplifying compiler design; and simple addressing modes
with more complex modes replaced by sequences of simple
arithmetic instructions.
Examples of (more or less) RISC processors are the Berkeley