Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan33
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 24-07 10:33
Hallo Tweakers,

Sinds kort heb ik een nieuwe GPU. De GTX 1060, prima ding, alleen heb ik na 30 minuten last van frame drops. De game valt dan naar 10 fps voor een paar seconden, en gaat daarna weer naar de 60+, en dit 6/7 keer in een minuut. Ik heb gelezen dat meer mensen hier last van hebben, maar ik heb niet echt een oplossing kunnen vinden. Is er een Tweaker die mij kan helpen?

Trollodeboy

PC:
- i5 6500
- 8GB DRR4-2133
- CX450M
- MSI GTX 1060 Gaming X
- MSI B150 Gaming M3
- be Quiet! Pure Rock

[ Voor 12% gewijzigd door daan33 op 29-08-2016 10:45 ]

-

Beste antwoord (via daan33 op 29-08-2016 16:06)

• Yonix
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 29-09 21:02
Nvidia heeft wel degelijk zo'n functie in de drivers geïmplementeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2e8rx6x7QD6ZPkO8Wnz2N8tY/medium.jpg

Wat ik je wil aanraden om te doen:
• Huidige GPU-drivers deïnstalleren;
• Na deïnstallatie DDU gebruiken om de laatste 'restjes' te verwijderen (in veilige modus!);
• Vervolgens de meest recente Nvidia-driver installeren: GeForce.com;
• Ervoor zorgen dat alle andere drivers/firmware (chipset, SSD, LAN/WLAN, audio, BIOS etc.) ook up-to-date zijn: zie website fabrikant moederbord;
• Spel spelen en data verzamelen/analyseren met MSI Afterburner.

Daarnaast: check ook even of je OS (Windows?) up-to-date is. Ik weet niet welk OS je gebruikt, maar Microsoft heeft voor Windows 10 onlangs een grote (Anniversary Update) uitgebracht.

Succes! d:)b

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• nelizmastr
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14:56

nelizmastr

Goed wies kapot

Ten eerste graag de topic start van Tweakers gebruiken in het vervolg, dus:

- relevante hardware (HELE systeem, inclusief voeding)
- relevante software
- wat heb je zelf gevonden en geprobeerd.

Graag dat eerst bijwerken ;)

Ook temperaturen van alle componenten tijdens deze framedrops vermelden. Probeer desnoods even een rondje furmark, kijk of het daar ook gebeurt en wat de temperaturen dan zijn.

We hebben geen glazen bol hier ;)

I reject your reality and substitute my own

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan33
nelizmastr schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:39:
Ten eerste graag de topic start van Tweakers gebruiken in het vervolg, dus:

- relevante hardware (HELE systeem, inclusief voeding)
- relevante software
- wat heb je zelf gevonden en geprobeerd.

Graag dat eerst bijwerken ;)

Ook temperaturen van alle componenten tijdens deze framedrops vermelden. Probeer desnoods even een rondje furmark, kijk of het daar ook gebeurt en wat de temperaturen dan zijn.

We hebben geen glazen bol hier ;)
Bijgewerkt. De software zijn games, niet veel meer over te zeggen. Zoals ik al zei, ik heb niet veel gevonden dat werkte, ik heb wel mijn latency gemeten, en deze was in orde. De temperaturen tijdens de framedrops zijn gewoon normaal, maar de framedrops zijn ook maar 2 á 3 seconden.

Over furmark gesproken, even gedraait, geen last van stuttering/framedrops. De temperaturen kwamen niet hoger dan de 65 graden. GPU usage was wel 99%, ik weet niet of dit veel uitmaakt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

daan33 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:53:
[...]

Bijgewerkt. De software zijn games, niet veel meer over te zeggen. Zoals ik al zei, ik heb niet veel gevonden dat werkte, ik heb wel mijn latency gemeten, en deze was in orde. De temperaturen tijdens de framedrops zijn gewoon normaal, maar de framedrops zijn ook maar 2 á 3 seconden.

Over furmark gesproken, even gedraait, geen last van stuttering/framedrops. De temperaturen kwamen niet hoger dan de 65 graden. GPU usage was wel 99%, ik weet niet of dit veel uitmaakt.
Gebeurt het in alle games? Alleen specifieke? Om welke spellen gaat het überhaupt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan33
nelizmastr schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 10:54:
[...]

Gebeurt het in alle games? Alleen specifieke? Om welke spellen gaat het überhaupt?
Ja, in elke game die ik speel. Games zoals GTA V, The Witcher 3, The Division, R6:Siege en Battlefield.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nelizmastr

nelizmastr

Goed wies kapot

Drivers up-to-date? Al eens met DDU verwijderd en de nieuwste van Nvidia geïnstalleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gundogan
  • Laatst online: 09:56

Gundogan

Rip and tear, until it is done

Staan er ergens in de Nvidia drivers performance/power opties (AMD heeft bijvoorbeeld een power efficiency mode die drops kan veroorzaken op sommige kaarten)? Misschien gooien die roet in het eten door op de verkeerde momenten in power saving mode te schieten. Kan gebeuren in games die niet zo veeleisend zijn en je het dus niet merkt in alle games of Furmark.

Ryzen 5 5600, 32GB, Gigabyte B550M DS3H, RX 9060 XT 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan33
nelizmastr schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:00:
Drivers up-to-date? Al eens met DDU verwijderd en de nieuwste van Nvidia geïnstalleerd?
Jup.
Gundogan schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:08:
Staan er ergens in de Nvidia drivers performance/power opties (AMD heeft bijvoorbeeld een power efficiency mode die drops kan veroorzaken op sommige kaarten)? Misschien gooien die roet in het eten door op de verkeerde momenten in power saving mode te schieten. Kan gebeuren in games die niet zo veeleisend zijn en je het dus niet merkt in alle games of Furmark.
Niet zover ik kan vinden.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

Heb je al gekeken of het uberhaupt bij je GPU wegkomt. Wat gebeurt er precies met je hardware ?

Clocked de GPU zichzelf terug ?
Of is het misschien de CPU die te warm word nu deze harder mag werken en begint the throttlen ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• daan33
Temujin schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:35:
Heb je al gekeken of het uberhaupt bij je GPU wegkomt. Wat gebeurt er precies met je hardware ?

Clocked de GPU zichzelf terug ?
Of is het misschien de CPU die te warm word nu deze harder mag werken en begint the throttlen ?
Met mijn vorige GPU kwam dit probleem niet voor, dus ja, het ligt aan de GPU.
De CPU blijft constant onder de 30 graden.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Temujin
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 07-09 19:50

Temujin

Zegt ook wel eens iets

daan33 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:37:
[...]

Met mijn vorige GPU kwam dit probleem niet voor, dus ja, het ligt aan de GPU.
Met je vorige GPU had je cpu wellicht vaker een momentje om uit te rusten omdat hij op de GPU moest wachten. Met een snellere GPU kun je bijna met zekerheid stellen dat de CPU het ook wat zwaarder krijgt.

Relevante informatie is het dus zeker wel, maar met 30 graden zal dat wellicht het probleem niet zijn.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Yonix
Nvidia heeft wel degelijk zo'n functie in de drivers geïmplementeerd:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/2e8rx6x7QD6ZPkO8Wnz2N8tY/medium.jpg

Wat ik je wil aanraden om te doen:
• Huidige GPU-drivers deïnstalleren;
• Na deïnstallatie DDU gebruiken om de laatste 'restjes' te verwijderen (in veilige modus!);
• Vervolgens de meest recente Nvidia-driver installeren: GeForce.com;
• Ervoor zorgen dat alle andere drivers/firmware (chipset, SSD, LAN/WLAN, audio, BIOS etc.) ook up-to-date zijn: zie website fabrikant moederbord;
• Spel spelen en data verzamelen/analyseren met MSI Afterburner.

Daarnaast: check ook even of je OS (Windows?) up-to-date is. Ik weet niet welk OS je gebruikt, maar Microsoft heeft voor Windows 10 onlangs een grote (Anniversary Update) uitgebracht.

Succes! d:)b

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nemesizz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 09:30

Nemesizz

Untouchable

MSI B150 Gaming M3
Een blik bij de specs zie ik:
1 x Killer™ E2400 Gigabit LAN controller
Ik zou daar even de drivers van controleren, want die Killer netwerkadapters zijn berucht vanwege hun drivers (heel vaak memoryleak, loopt uiteindelijk al je RAM vol).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
daan33 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 11:37:
[...]

Ik zou even met een ander programma kijken dan waar je nu mee meet. Altijd onder de 30 graden kan nooit kloppen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sp3ci3s8472
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 25-09 16:08

Sp3ci3s8472

@ 12 graden...

Nemesizz schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:56:
[...]

Een blik bij de specs zie ik:
[...]

Ik zou daar even de drivers van controleren, want die Killer netwerkadapters zijn berucht vanwege hun drivers (heel vaak memoryleak, loopt uiteindelijk al je RAM vol).
Het is mogelijk om een andere driver hiervoor te pakken. Ik gebruik de Atheros drivers, hier een handleiding (dit is dan wel voor de E2200 ipv de E2400).
https://www.techpowerup.com/forums/threads/guide-turn-your-killer-e2200-nic-into-qualcomm-atheros-ar8161.198899/

Het is hierboven al gemeld, maar update je Bios van je moederbord als deze nog niet de laatste versie heeft.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• daan33
Ik heb mijn BIOS geupdated naar B.70, en dit lijkt het opgelost te hebben. Bedankt.

-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yonix
daan33 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 16:06:
Ik heb mijn BIOS geupdated naar B.70, en dit lijkt het opgelost te hebben. Bedankt.
Top, fijn dat het opgelost is! Nu lekker gamen. ;)
Pagina: 1