Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23-09 11:38
ZZP - Huurkosten aftrekken

In augustus is er door hoge raad een uitspraak gedaan die veel media interessant vonden, een ZZP'er mag indien hij/zij meer dan 10% van zijn huur woning zakelijk gebruikt, de huur als aftrekpost opgeven . Hier moet wel de bijtelling vanaf getrokken worden. Daarnaast mag ook waterschapsbelasting, energie, inrichting etc. als aftrekpost meegenomen worden, wel naar ratio natuurlijk.

Opzich is dit niet iets nieuws, sinds +/- 2010 heeft de belastingdienst al tool op hun website staan waar je als ZZP'er mee kunt bepalen of je in aanmerking komt om de huurkosten af te trekken.

Tool: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/werkruimte/
Voorbeeld nieuwsbericht: http://www.sprout.nl/arti(...)aftrekken-koper-niet
Uitspraak: http://uitspraken.rechtsp(...)ECLI:NL:HR:2016:1899

Een eis is wel dat je bij de start van je onderneming je huurrecht als ondernemingsvermogen kenmerkt. Deze keuze is eenmalig, het is niet mogelijk om dit later te wijzigen. Dus, kies je bij de start van je onderneming om het huurrecht onder je prive vermogen te plaatsen dan kun je dit niet meer wijzigen.

Ik vroeg me af hoeveel gotters hier gebruik van maken? Ik heb zelf gemerkt dat belastinginspecteurs hier weinig tot geen kennis van hebben. Bij mijn laatste boekencontrole (3 weken geleden) heb ik hier naar gevraagd en hij wist er eigenlijk niets van. Sterker nog, mijn belastinginspecteur keurde mijn inrichtingskosten etc. af omdat mijn zakelijke ruimte geen zelfstandige werkruimte was, dus met een eigen ingang etc. (ondanks dat de werkruimte +10% was).
Dat hier recent een rechtszaak (mede door een belastinginspecteur) over is geweest verbaasde mij dus niets.

Wat is jullie ervaring? :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik heb m'n boekhouder er eigenlijk direct opgezet op het moment dat ik dat nieuws las. Zover ik begreep kon je dat niet met terugwerkende kracht doen als je bijv de voorgaande boekhoudjaren al ingediend had, maar wel bijv in de afsluiting van 2016 en meenemen in 2017 dus.

Hij had alleen de WOZ waarde nodig van mijn huurwoning nodig (a nieuwbouw) wat uitkwam op € 197.000. Hiermee zal 1 of ander foefje worden toegepast zodat dit afgetrokken kan worden van mijn jaarlijkse winst.

Ik werk zowat 60 uur per week vanuit huis. Voor mij dus een zeer gunstige regeling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:24:
Ik heb m'n boekhouder er eigenlijk direct opgezet op het moment dat ik dat nieuws las. Zover ik begreep kon je dat niet met terugwerkende kracht doen als je bijv de voorgaande boekhoudjaren al ingediend had, maar wel bijv in de afsluiting van 2016 en meenemen in 2017 dus.

Hij had alleen de WOZ waarde nodig van mijn huurwoning nodig (a nieuwbouw) wat uitkwam op € 197.000. Hiermee zal 1 of ander foefje worden toegepast zodat dit afgetrokken kan worden van mijn jaarlijkse winst.

Ik werk zowat 60 uur per week vanuit huis. Voor mij dus een zeer gunstige regeling.
Zover ik weet heb jij jouw onderneming niet in 2016 gestart, hoe ga jij dan aan de zware huurrecht eis voldoen?

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Strider schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:26:
[...]

Zover ik weet heb jij jouw onderneming niet in 2016 gestart, hoe ga jij dan aan de zware huurrecht eis voldoen?
http://www.rtlnieuws.nl/g...-huis-aftrekken-van-winst

Hier ging het mij om.

Op dit gebeuren heb ik mijn boekhouder erop gezet, en verwacht ik aankomende week het e.a over terug.

Ik werk al jaren vanuit huis. Er is 1 periode geweest dat ik een kantoorpand huurde, maar zat toch gebonden aan vaste werktijden en dat je vriendelijk op moest rotten na een uur of 6 ofzo.

Ben wat dat betreft gezegend met mijn huidige woning die beschikt over een ruimte direct bij ingang wat dient als kantoor / werkruimte zijnde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:31:
[...]

http://www.rtlnieuws.nl/g...-huis-aftrekken-van-winst

Hier ging het mij om.

Op dit gebeuren heb ik mijn boekhouder erop gezet, en verwacht ik aankomende week het e.a over terug.

Ik werk al jaren vanuit huis. Er is 1 periode geweest dat ik een kantoorpand huurde, maar zat toch gebonden aan vaste werktijden en dat je vriendelijk op moest rotten na een uur of 6 ofzo.

Ben wat dat betreft gezegend met mijn huidige woning die beschikt over een ruimte direct bij ingang wat dient als kantoor / werkruimte zijnde.
Mijn vraag is concreet Jism, jouw onderneming is niet in 2016 gestart, volgens mij heb jij al +/- 10 jaar een eigen onderneming. Als jij bij de start van je onderneming het huurrecht van het pand niet tot je ondernemingsvermogen hebt gerekend kun je het wel vergeten. Reken je aub nog niet rijk :)

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Volgens mij wel. Ik hoor dat van de week. Daar betaal ik iemand voor dat voor me in te vullen, uit te zoeken en te veranderen waar nodig. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Strider schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:37:
Als jij bij de start van je onderneming het huurrecht van het pand niet tot je ondernemingsvermogen hebt gerekend kun je het wel vergeten.
Geldt dit ook als je naar een ander pand verhuist? Het lijkt me nogal gek dat je permanent aan zoiets vastzit aan iets dat je jaren geleden misschien wel of niet gedaan hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

En de situatie van een ondernemer kan veranderen inderdaad.

Denk bijv. aan dat je kleinschalig begint, maar je werkzaamheden toch gaat verleggen naar groter / anders / ruimers enz.

[ Voor 51% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2016 23:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:58:
[...]

Geldt dit ook als je naar een ander pand verhuist? Het lijkt me nogal gek dat je permanent aan zoiets vastzit aan iets dat je jaren geleden misschien wel of niet gedaan hebt.
Dat is de enige uitzondering, vanaf dat moment moet je direct je huurrecht op je balans gaan plaatsen.

[ Voor 5% gewijzigd door Strider op 28-08-2016 23:02 ]

BlaBlaBla

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ari3
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Interessante regeling. Geldt deze regeling ook als je een eigen huis hebt? Zou je een (werk)kamer aan jezelf kunnen verhuren? Dan heb je enerzijds huurinkomsten (op naam van de -minst verdienende- partner) en anderzijds een aftrekpost voor de zaak.

"Kill one man, and you are a murderer. Kill millions of men, and you are a conqueror. Kill them all, and you are a god." -- Jean Rostand

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• PolarBear
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Ja, je kan bij een koopwoning ook bepaalde kosten aftrekken, zie de rekenhulp. Maar let op er zijn addertjes onder het gras;
Stopt u later met uw onderneming of verkoopt u het pand? Dan moet u rekening houden met het resultaat dat u behaalt met de verkoop (voor het gedeelte van de werkruimte) of de overdracht naar uw privévermogen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ari3 schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 18:04:
Interessante regeling. Geldt deze regeling ook als je een eigen huis hebt? Zou je een (werk)kamer aan jezelf kunnen verhuren? Dan heb je enerzijds huurinkomsten (op naam van de -minst verdienende- partner) en anderzijds een aftrekpost voor de zaak.
Ja als jij vanuit huis werkt en daar een 'kantoor' voor hebt dan is dat in beperkte mate mogelijk: http://www.belastingdiens...n/werkruimte_in_de_woning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Strider
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 22:43:
Volgens mij wel. Ik hoor dat van de week. Daar betaal ik iemand voor dat voor me in te vullen, uit te zoeken en te veranderen waar nodig. :P
Al iets gehoord? :)

BlaBlaBla

Pagina: 1