Toon posts:

Was het internet vroeger beter?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Het gevoel behelst me dat het niveau aan content de afgelopen jaren gedaald is. Vooral door de intrede van de smartphone en social media lijkt het erop dat mensen minder bereid zijn om 'bij te dragen'.

Jaren terug had ik een lijstje met blogs die ik volgde, dat was een enorme bron van informatie, met lange posts en uitgebreide comment-mogelijkheden waar ook volop gebruik werd van gemaakt. Ook het gebruik van forums neemt af, neem bijvoorbeeld de sluiting van nujij, wordt er doorverwezen dat social media als Twitter en Facebook nu de standaard communicatie en publicatiemiddelen zijn voor de consument.

Het bezwaar van Facebook en Twitter is in mijn ogen vooral het gebrek aan diepgang en lijkt vooral kenmerkend om de kort en bondige reacties. Eigenlijk best zonde terwijl ik die verdieping gewend was aan uitgebreide discussies zoals we die op internetfora en blogs altijd zagen.

Nu lijkt het bloggen echt verleden tijd te zijn en is twitter/facebook de toekomst maar ik betwijfel echt of dit beter is dan het vorige model.

Lijkt dit zo, is dit schijn of stel ik me nu een beetje aan? Hoe denken jullie hierover?

• Rmg
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21:57

Rmg

Face it je bent officieel oud geworden ;)

De blogs zijn er nog steeds alleen ze worden ook vervangen/uitgebreid door andere media.

Vlogs, hoewel niet mijn favoriete format(zal de leeftijd zijn) , zijn bijvoorbeeld nu het nieuwe bloggen veel diepgang, soms ook discussie.

Reddit en verwanten zijn nu de discussie platforms, ook voor tech. Zelf merk ik het ook, de nieuwe media ligt me niet lekker, ik ben er niet mee opgegroeid, en dat voelt het alsof het vroeger beter was.

Dingen veranderen, en vroeger was alles beter, dat riep plato al.

[ Voor 151% gewijzigd door Rmg op 28-08-2016 19:34 ]

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Vroeger moest je nog wat van websites maken weten om een blog te maken, tegenwoordig heb je nergens meer kennis voor nodig. Dus het publiek zal ook veranderd zijn.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Verwijderd

Vlogs veel diepgang? Ok, ik mis iets geloof ik :P

Imho zijn vlogs, de populaire dan, verlengstukken voor reclamebedrijven en de minder populaire emotioneel gezeur en kijk mij interessant zijn in de hoop dat ze er geld mee kunnen verdienen. Ik zie er weinig toevoeging aan.

Verder denk ik dat Facebook en Twitter op hun hoogtepunt zitten (naar mijn idee doet de jeugd er al vrij weinig meer mee naar verhouding). Ik heb het niet in me maar ik denk dat dit goede tijden zijn om iets "nieuws" op te zetten qua communicatie.

Puur reactie op topic titel: ja naar mijn idee was het internet vroeger beter (behalve de snelheid :+ ). Minder censuur en het was meer anoniemer.

• Rmg

Rmg

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 19:42:
Vlogs veel diepgang? Ok, ik mis iets geloof ik :P
Linus techtips, nerdgasm, lockgnome, techcrunch, EEV Blog. Allemaal wel een een kijkje waard ;)

Verwijderd

Als je die vervelende piepstem kunt weerstaan is dat echt een goudmijn.

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vergelijk Facebook en de Linkedin-posts van nu met het usenet en irc van vroegah en het valt best wel mee, vergelijkbaar moeilijk om tussen de onzin de juweeltjes te vinden.

Er is nu veel meer content, maar er hoeft qua inhoud niet minder relevante content te zijn.

Verschil is wel dat er nu meer dan toen een verdienmodel mogelijk is. Nadeel: veel crappy clickbait. Voordeel: er zijn wat goede mensen die er nu brood mee kunnen verdienen en "dus" wat vaker kunnen posten ipv alleen als er een verloren uurtje is.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• LA-384
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21:35
Mijn "vroeger" is de periode 1998 - 2004
Het internet is ook veel groter en veel makkelijker toegankelijk dan "vroeger". Vroeger moest je nog inbellen en was dus in de meeste gevallen de telefoonlijn bezet. De tijd online was kostbaar en die ging je niet verdoen met nutteloze en informatieloze onzin. Nu heeft iedereen een zakcomputer bij de hand en heeft men 24/7 toegang tot het internet. De drempel om "informatie" te delen is nu zo laag, dat de kwaliteit ervan minder belangrijk is dan de kwantiteit.

Een ander gevolg van het feit dat informatie zo makkelijk en uitbundig voor handen is, is dat veel mensen niet meer de tijd nemen echt op zoek te gaan naar iets. Men typt het in op Google (of opent een topic op tweakers, zodat iemand anders dat kan doen), kijkt de eerste 3 resultaten door en als daar iets bij staat wat mogelijk antwoord geeft op hun vraag, wordt het voor waar aangenomen. Het liefst is dat antwoord 3 regels lang ipv 3 pagina's.

Werd het internet vroeger vooral bezocht door "nerds", word het nu bezocht door alle groepen in de mensheid. En helaas voor ons, heeft de gemiddelde persoon andere kwaliteitseisen. De kwalitatieve pagina's delven het onderspit, omdat er te weinig vraag naar is.

Een andere oorzaak is mogelijk dat het internet zo groot is geworden, dat de kwalitatieve pagina's een te klein aandeel gekregen hebben. Ze zijn er dus nog wel, maar worden verdrukt door de grote hoeveelheid onzin die het internet rijk is. Degenen die weleens een zoektocht hebben gedaan naar de verschillen tussen twee producten (A vs B ), weten vast wel hoeveel van die automatisch gegenereerde ***websites er zijn die simpelweg de specificaties op een rij zetten en daar een automatisch gegeneerde conclusie uit trekken.

Ik moet zeggen dat ik er zelf niet zoveel last van heb. Ik heb geen Facebook, Twitter of andere social media, dus ik stel mezelf niet zoveel bloot aan dergelijke laagdrempelige oneliners.

[ Voor 6% gewijzigd door LA-384 op 29-08-2016 21:00 ]

• Kalief
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 09-11 14:36
Ja, vroeger was alles beter.

Niemand wordt Kalief in plaats van de Kalief!

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

Het internet is niet slechter geworden. Er zijn voldoende pagina's die informatief zijn, kijk bijvoorbeeld maar naar Wikipedia. Het worden er alleen maar meer én bestaande pagina's worden uitgebreid.

Maar daar tegenover staat dat het internet vol staat met onzin. De hoeveelheid onzin is zeer hard gegroeid waardoor de gewone informatieve pagina's wat minder snel gevonden zullen worden.

Daarnaast bestaat het internet uit een hoop knip-en-plakwerk. De 1 post iets en meteen nemen de andere websites het over. De websites met "nieuwsberichten" zoals nos.nl, nu.nl, tweakers.net, telegraaf.nl, cnn.com, foxnews.com, enzovoorts lezen steeds elkaars content en zetten het vrij direct op hun eigen website neer. Zo is het internet van tegenwoordig, en vroeger was dat inderdaad veel minder.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• TNW
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 17:06

TNW

Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 20:03:
[...]

Als je die vervelende piepstem kunt weerstaan is dat echt een goudmijn.
offtopic:
Smaken verschillen natuurlijk, maar er zijn voldoende YouTube kanalen zoals die van Dave, dus hoog in technische content en weinig meuk. Ik ben zelf bijvoorbeeld geabonneerd op Cody's Lab, NurdRage, Applied Science, bigclivedotcom. Allemaal topkanalen met interessante wetenschappelijke dingen.

Maar daar gaat het topic niet over natuurlijk. Het internet vroeger was in mijn ogen idealistischer en amateuristischer van opzet. Je had een homepage die je zelf met HTML in elkaar klooide en vaak een url met een ~. Websites werden door (groepen) enthousiastelingen in elkaar gezet en hoefden niet per se geld op te brengen.
Tegenwoordig heeft elke grote site een business model en dat komt bijna altijd neer op advertenties en/of verkopen van gebruikersprofielen. Phishing, spam, scams, aluhoedjes sites, onethische advertenties en clickbait zijn een gegeven geworden.

Aan de andere kant zie ik nog steeds het voordeel van het internet. Kennis waar je vroeger een bibliotheek voor moest doorploegen of de juiste mensen kennen is nu met een simpele zoekopdracht te vinden. Iets moet wel verdomde obscuur zijn om niet op het internet te vinden te zijn :)

Weblog | Straling!

Verwijderd

Het internet was veel vrijer 10/12 jaar geleden. Censuur heeft flink toegeslagen in Europa. Kijk maar eens op Google of youtube

Sites als ogrish zijn verdwenen, ook aanbod op downloadsites is flink gekelderd.

Websites waren vroeger ook veel fijner, die grote websites van nu met grote knoppen wat er zogenaamd hip uit ziet maar uiterst irrant zijn. Websites rond 2005 boden hetzelfde aan maar veel praktischer. Rabobank bankieren was in 2005 prima, zo ook Gmail. Google Maps is nog grootste voorbeeld, de ouder maps was veel fijner. Die werd dan ook massaal nog gebruikt, zodat ze bij Google de oude maar helemaal eraf hebben gedonderd.

Nee over 10 jaar is helemaal niks meer over van het internet zoals dat in de jaren 80/90 heeft ontwikkeld. Dan mag je Belastingdienst website en je bankwebsite bezoeken en de rest zal wel verdwenen zijn.

• anboni
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 21:41
Ik vind vooral de trend richting podcasts en vloggen maar niks. Als ik een lap tekst voor m'n neus heb, kan ik die in 'n paar seconden scannen en de alinea's die me interessant lijken daadwerkelijk lezen. Da's een heel stuk efficienter dan minutenlang luisterer naar gezever van iemand die zichzelf heel erg goed, grappig, belangrijk, vulmaarin vindt.

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Vroeger had je inderdaad meer intelligentie nodig voor het internet. nu is het beschikbaar op alles wat van spanning is te voorzien.

NOFI maar diepgang .. is altijd al zoeken geweest tenzij je als dictator over de content van een site kan regeren zijn er altijd trollen en nitwits te vinden die het willen verzieken.

Kijk het van de andere kant, vroeger was je afhankelijk van wat anderen deelden, nu deelt men zoveel dat je de nuttige informatie eruit moet filteren.
Mijn facebook ondanks de nitwits die zich "vriend" noemen en niet begrijpen dat "like this page" gewoon goedkope reclame is.. die niks opleverd. ..ik blokkeer die zooi van ze klaar !

maar ja ik donder ze er net zo snel vanaf als ze zich aanmelden..

Trending is net zo trending als je er zelf aan aandacht aan besteed.. zie het met de ICQ/MSN/jabber/ en andere messengers .. in de regel is het maar gokken welke hype het overleeft voor die paar jaar .. geeft het paar jaar en het gaat vanzelf op zijn retour .. facebook bv .. het is wachten op een nieuwe beter idee.. en vlog bestaat te lang om "het" te zijn denk ik

[ Voor 20% gewijzigd door vso op 29-08-2016 13:21 ]

Tja vanalles

Verwijderd

Topicstarter
Marzman schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 19:29:
Vroeger moest je nog wat van websites maken weten om een blog te maken, tegenwoordig heb je nergens meer kennis voor nodig. Dus het publiek zal ook veranderd zijn.
Ik heb het vooral over de periode vanaf 2000 - 2010, dus nog vlak voor de facebook- en twitterhype. Toen bestonden ook al simpele weblog platformen als Blogger en Wordpress. De vlogs op youtube hebben wat dat betreft een deel vervangen alleen is het jammer dat er geen SEO opzit waarbij je inderdaad verplicht bent om eerst de video af te kijken in plaats van zelf een lapje tekst te kunnen scannen.

Op Facebook kun je alleen met je eigen naam reageren, dus het internet is wat dat betreft een stuk minder anoniem geworden. Verklaart misschien ook waarom er op Facebook altijd politiek correct gereageerd wordt. Al vind ik facebook sowieso geen prettig discussieplatform, traditionele fora vind ik wat functionaliteit betreft een stuk prettiger.

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Nou politiek correct, kan me nog herinneren dat ik spijt had de glazen huis pagina geopend te hebben. Vol jankreacties over dat mensen in eigen land geholpen moesten worden en ik heb ook wat mensen ontvriend vanwege hun posts op hun eigen tijdlijn. Minder anoniem is het wel, anders was het waarschijnlijk veel erger geweest.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• blaatschaaap
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-11 20:36

blaatschaaap

schaap

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 14:36:

Op Facebook kun je alleen met je eigen naam reageren, dus het internet is wat dat betreft een stuk minder anoniem geworden. Verklaart misschien ook waarom er op Facebook altijd politiek correct gereageerd wordt. Al vind ik facebook sowieso geen prettig discussieplatform, traditionele fora vind ik wat functionaliteit betreft een stuk prettiger.
Dat is niet het geval, er spoken genoeg 'fake' accounts rond waarmee mensen anoniem hun meningen de wereld in slingeren. Tevens vind ik het zelf een erg vervelend medium voor disussie, gezien de meeste reacties bestaan uit getagde mensen.

blaap

• Juke!
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 24-02-2021
Het internet was niet beter, hoe mensen ermee omgingen wel.

Deels heeft het keihard te maken met ouder worden en perceptie van het wereldbeeld, deels te maken met hoe jonge mensen van nu ermee omgaan. In onze tijd was er niet veel, we waren nog steeds afhankelijk van offline resources, dit is veranderd, alles is online, instant en alweer outdated na een F5.

Zoveel informatie en onzin ter beschikking dat je overloaded raakt.

• Rmg

Rmg

Verwijderd schreef op maandag 29 augustus 2016 @ 13:00:

Sites als ogrish zijn verdwenen, ook aanbod op downloadsites is flink gekelderd.
Het missen van Shock / Gore Sites (er zijn er nog zat trouwens). En het lastiger maken van het illegaal downloaden is nou niet echt een verslechtering van het internet. :?

• gold_dust
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 05-08-2021
Ik merk bij mezelf dat ik de laatste jaren last heb van 'internetverveling'. Ik weet soms niet meer welke website ik zal gaan bezoeken omdat het allemaal weinig meer voorstelt en klik overal maar een beetje doorheen. Het niveau van de content loopt hard terug en alles lijkt te draaien om advertenties en commercie in plaats van informatie, dat waar het www voor bedoeld was.

Sites als slashdot, anandtech, tomshardware en andere tech websites waar ik vroeger veel kwam stellen eigenlijk weinig meer voor en ook tweakers lijkt zich steeds meer op een algemeen publiek te richten.

Sommige kranten die ik wel eens las zijn inmiddels achter een paywall verdwenen. Begrijpelijk gezien de inkomsten uit advertenties hard terug lopen maar die websites zijn voor mij ook niet interessant genoeg om voor te gaan betalen.

Gesloten communities als Facebook, Linkedinn, Quora en andere social media vind ik eigenlijk een enorme stap terug in de tijd. Het doet me denken aan gesloten communities als 'Het Net' van KPN en webportals die inmiddels al lang verdwenen zijn.

Het zou mooi zijn als de advertentiebubbel nou eens definitief zou knappen en partijen als Facebook en Google gemarginaliseerd zouden worden zodat er hopelijk weer noodzaak is voor echte innovatie op het internet.

• Arunia
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23:20
Moet zeggen dat ik vroeger wel makkelijker dingen kon vinden ipv 3 miljard pagina's door Google voorgeschoteld te krijgen. Daarnaast dat er informatie aan de hand van je interesses naar voren komt is ook niet altijd handig.

Wat me het meeste stoort is wanneer ik een tutorial zoek van iets, je altijd die YouTube filmpjes krijgt.
Geef mij maar gewoon tekst. Niks op pauze drukken om wat uit te voeren in Photoshop oid, maar gewoon lezen. Uitvoeren, lezen etc.

• chaoscontrol
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 20:49
We hebben het over het internet vroeger, als je toen iets zocht kreeg je niks! ;( Driver nodig voor win95 voor je exotische OEM modem? Succes...

Inventaris - Koop mijn meuk!

• MrFl0ppY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:26
Het gemiddelde aanbod was wellicht kwalitatief beter omdat de doelgroep wat specifieker was. Maar nu het internet voor iedere nitwit te bereiken is, past de content zich ook aan. Facebook was eerst ook leuk toen internationale studenten op een fijne manier contact wisten te houden. Nu moet je dagelijks door pagina's lange onzinberichten, foto's van hondjes/kindjes/katjes, advertenties en "pietje speelt nu..."-berichten doorworstelen om die ene reactie te vinden waarin je werkelijk geïnteresseerd bent.

Wat je verder ziet is dat websites alles aan doen om views te krijgen want ze moeten er tegenwoordig geld mee verdienen. Telegraafkoppen zijn daarom in opkomst, die doen het namelijk goed. Advertenties hebben het internet wel echt verziekt. Ik schrik er van als ik weer eens bij iemand mee kijk die geen ad-blocker heeft; het is gewoon niet doen!

Daarentegen is de informatie beter vindbaar (Google), is er meer informatie en zijn de mogelijkheden gigantisch toegenomen. Dus als je plekjes weet te vinden (zoals dit forum), is de kwaliteit nog steeds wel aanwezig.

The Stranger: Do you have to use so many cuss words?
The Dude: What the fuck you talking about?

• Firefly III
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Firefly III

Bedrijfsaccount Firefly III
-

[ Voor 99% gewijzigd door Firefly III op 21-10-2019 09:30 . Reden: Leeg ivm privacy ]

Hulp nodig met Firefly III? ➡️ Gitter ➡️ GitHub ➡️ Mastodon

• Player1S
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 18:37

Player1S

Probably out in the dark

Ja en nee als je het mij vraagt.

Elke tokkie kan nu zijn/haar ongeïnformeerde mening op het internet gooien. Goede fora worden nu ook door trollen, tokkies en ander ongewenst gespuis vervuild.
Dus dat is jammer

Maar sites als Wikipedia.... Je zoekt die ouwe band op waar je vroeger fan van was. Voor je het weet heb je zo ver geklikt dat je totaal iets anders leest. Frankfurt in de tijd dat Columbus Amerika (her)ontdekte bijvoorbeeld.
Of YouTube. Ok, zit ook vol met bagger wat negatief is maar voor ik het door heb heb ik 3 uitgebreide reviews van een Masterpiece Transformer gekeken, 2 3th party transformers en een speedbuild van verschillende lego sets. En ik begon met een paar semi-grappige top-10 lijstjes.

Q: Can we keep politics out of punkrock pls? A: FUCK NO YOU FASCIST PIECE OF SHIT!

• HADES2001
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
ben het ermee eens, sinds het taggen zie je op elk bericht van facebook alleen maar mensen getagged worden en 0 normale reacties.
Als facebook wil verbeteren zou er een standaard "hide message" moeten zijn als er alleen maar mensen in getagged worden waar jij niet tussen zit (scheelt 95% van de berichten en krijg je meer inzicht in de werkelijke berichten)

twitter is in mijn optiek grote onzin die kleine berichten kan je niks mee, ik hou van uitgebreide verhalen.
Vlogs, leuk voor de jeugd maar ik skip.
NuJIJ ga ik verre van missen, de helft van de topics werd gesloten omdat het eindigde in gescheld en dreigmenten.

Maar aan de andere kant hebben we nu wel full HD streaming.
We hebben spotify
We hebben een ping van <10 tijdens gamen.
dus ja op sommige punten waren dingen vroeger beter, maar ook genoeg wat er voor in de plaats gekomen is

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 19:17:
Ook het gebruik van forums neemt af, neem bijvoorbeeld de sluiting van nujij, wordt er doorverwezen dat social media als Twitter en Facebook nu de standaard communicatie en publicatiemiddelen zijn voor de consument.

Het bezwaar van Facebook en Twitter is in mijn ogen vooral het gebrek aan diepgang
Grapje zeker? Nujij is het toppunt van geen diepgang. Het moment dat ze de servers waar dat op gehost wordt in de vuilverbranding gooien (en nee, alleen formatteren is in dit geval niet voldoende) is het internet weer een stukje beter geworden. Enige vraag is wat het nieuwe afvoerputje moet gaan worden van het Nederlandse internet.

Wat betreft facebook en politiek correct: Gezien de troep die ik al voorbij zie komen op facebook moet ik er niet aan denken hoe erg het is als je ook nog eens anoniem zou kunnen reageren.

[ Voor 11% gewijzigd door Sissors op 29-08-2016 22:11 ]

Verwijderd

Internet is een bron, de manier waarop je ermee omgaat is aan jou. Ongeacht je leeftijd of de tijd waarin je leeft.

Er is staat veel meer op dan vroeger, en inderdaad ook veel meer kwalitatief slecht leesvoer.
Ik denk ook dat de verhouding tussen goede en slechte kwaliteit nu anders ligt dan 10 jaar geleden en dan 20 jaar geleden. Steeds makkelijker met iets kunnen werken betekent ook sneller iets posten dan gewenst. Net als veel en slecht eten nu overal verkrijgbaar is dús de keus om slecht te eten makkelijker is geworden en een toenemend aantal mensen te dik wordt.

Vroeger moest ik lang zoeken voor ik de juiste info had gevonden doordat er nog niet veel info voorhanden was en de zoekmachines nog niet zo best werkten. Nu moet ik lang zoeken om allerlei zooi door te spitten die niet relevant (b)lijkt.

Maar wanneer je precies je zoekvraag kunt formuleren en gericht/gefocust blijft zoeken, is het een zeer goede (start-)bron van info. Dan nog; uiteindelijk lees ik liever teksten en na gedegen (internet-)onderzoek een goed boek kopen blijft mijn ding. En dan los gaan met 4 kleuren markers.

Het heeft ook te maken met zelfkennis. Lees je niet graag, zoek dan gelijk op YouTube. Lees je wel graag, abonneer je op relevante blogs. Via die blogs leer je andere bronnen kennen; kun je de zoekmachines overslaan en ook een groot deel (afleiding door) social media.

En zoals je kunt zien ben ik snel wat lang van stof; mezelf op Twitter dwingen in 2 hooguit 3 tweets op een respectvolle manier mijn punt te maken is ontzettend leerzaam. Maar zoals ik in mijn elders gestarte topic aangeef; ik wil die tweets dan op een gegeven moment ook weg kunnen gooien.
Internet vervuilt ook doordat ongebruikte accounts of achterhaalde info erop blijft staan.
Soms door slordige mensen, maar ook regelmatig doordat de techniek er niet op zit of niet te begrijpen is om de bezem er eens lekker door te halen.
Ik wil na Twitter nu eigenlijk ook mijn FB een keertje volledig legen; lukt niet. Niet via FB en niet met de beschikbare tools, omdat die door de FB updates zo snel mogelijk de nek omgedraaid worden.

Wat mij opvalt, en eerlijk gezegd tegenstaat, is dat mensen maar van alles starten (van Twitter account, tot G+ , app en allerlei blogs) omdat 'iedereen het doet'. Dat is niet alleen internetvervuiling met zogenaamde "informatie" die niets toevoegt.
Het zorgt ook voor tijdsverspilling van jezelf en van de ander - die langer moet spitten om écht goede info te vinden.
Soms is het net als met het weer of het geloof en dergelijke; niet gehinderd door enige kennis toch een groot deskundige zijn en dat met iedereen online moeten delen. Dan heb ik het niet over een mening geven, maar over vertellen hoe het zit...

• mvz
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 07-11 16:06

mvz

muziek verslaafde

De meest irritante ontwikkeling op internet, is het feit dat je bij elke download naar van die loadbalancing/tussenpagina's gaat, met daarop 'your download starts in xx seconds'...

de downloads via de grote download-knop geven een lading malware
terwijl de daadwerkelijke link een klein obscuur textbased download linkje is..

geef me gewoon een keiharde directe link... vroegah was alles zo te downloaden..
nu kost het allemaal veel meer tijd.. ( ok downloaden ging dan wel op 2400bps destijds, maarja )

[ Voor 15% gewijzigd door mvz op 05-09-2016 13:32 ]

_::Game/Allround Specs::_ _::HTPC Specs::_

• benchMarc
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 08-11 00:42
Ik denk, ondanks dat ik een ouwe lul aan het worden ben, dat het internet rond de periode 1996-2002 wel degelijk gemiddeld betere informatie bevatte. Toen werd het internet vooral bezocht door de nerds en mensen die echt op zoek waren naar info, waarvoor je vroeger boeken uit de bieb moest gaan zoeken. Toen internet erg mainstream begon te worden en iedereen kabel kreeg werd het in no-time overspoeld met entertainment.

Vroeger was ik een nerd omdat ik ICQ en iRC had en altijd zat te chatten. 5 jaar later zat iedereen op msn en ineens was chatten niet meer voor nerds. In zo'n korte periode is de perceptie van het internet veranderd en nu zit de gemiddelde jeugd 2x zoveel op internet dan ik destijds, terwijl ik toen volgens iedereen de die-hard nerd was.

Ik zou eigenlijk ook niet meer weten waar de jongere generatie zich mee bezig houdt op tweakgebied. Toen ik in 1999 op tweakers kwam als 15-jarige was ik volop bezig met de hardware, scripting/coding en hield ik alles bij op Tweakers. Tegenwoordig lees ik soms de artikelen maar ze boeien me totaal niet meer zoals vroeger (dit ligt hoogstwaarschijnlijk gewoon aan mijzelf).

Tldr: internet begon als bron voor informatie en heeft nu plaatsgemaakt voor vooral entertainment.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:37

Onbekend

...

benchMarc schreef op zaterdag 10 september 2016 @ 11:24:
Ik denk, ondanks dat ik een ouwe lul aan het worden ben, dat het internet rond de periode 1996-2002 wel degelijk gemiddeld betere informatie bevatte. Toen werd het internet vooral bezocht door de nerds en mensen die echt op zoek waren naar info, waarvoor je vroeger boeken uit de bieb moest gaan zoeken. Toen internet erg mainstream begon te worden en iedereen kabel kreeg werd het in no-time overspoeld met entertainment.
Gemiddeld bevatte het internet inderdaad meer informatie. De hoeveelheid pagina's met non-informatie is meer toegenomen dan de hoeveelheid pagina's met informatie, dus is het gemiddelde achteruit gegaan. Maar het is wel beter geworden nu.

Vergeet niet dat bijvoorbeeld Wikipedia flink is uitgebreid, waardoor weinig mensen meer een papieren encyclopedie thuis hebben liggen.
Vroeger was ik een nerd omdat ik ICQ en iRC had en altijd zat te chatten. 5 jaar later zat iedereen op msn en ineens was chatten niet meer voor nerds. In zo'n korte periode is de perceptie van het internet veranderd en nu zit de gemiddelde jeugd 2x zoveel op internet dan ik destijds, terwijl ik toen volgens iedereen de die-hard nerd was.
Vroeger had je pen-vrienden en brievenbuspost. Mensen die je weinig zag schreef je een brief, en voor korte gesprekjes belde je iemand voor 1 gulden per minuut. Nu is het voip (ook internet dus), Whatsapp (het verouderde MSN dus) en e-mail.

Even over MSN-messenger gesproken: Dit is niet met zijn tijd mee gegaan. Vroeger kon je het kleine chatprogramma downloaden, installeren en meteen gebruiken. Daarna werd het programma flink groter, laadtijd werd groter terwijl het weinig functionaliteit extra toevoegde. Kijk maar eens naar http://www.oldversion.com/windows/msn-messenger/ waarbij de downloadgrootte van een enkele MB naar ruim 200 MB is gegaan. En het werkte alleen op Windows.... terwijl andere applicaties ook meteen de andere operating syste,s ondersteunden.
Ik zou eigenlijk ook niet meer weten waar de jongere generatie zich mee bezig houdt op tweakgebied. Toen ik in 1999 op tweakers kwam als 15-jarige was ik volop bezig met de hardware, scripting/coding en hield ik alles bij op Tweakers. Tegenwoordig lees ik soms de artikelen maar ze boeien me totaal niet meer zoals vroeger (dit ligt hoogstwaarschijnlijk gewoon aan mijzelf).
Reken maar dat er nog steeds veel mensen zijn die zich met tweaken bezig houden, maar misschien meer richting de softwarematige kant begeven. Kijk maar naar de creatieve hackers/crackers e.d. die nog steeds software aanpassen om zonder activatiecode te kunnen gebruiken en de virussen, hacktools en spyware zijn de laatste jaren er ook niet minder op geworden.
Maar er zijn genoeg mensen die niet zoveel van computers af weten, maar dat was vroeger ook zo.
Tldr: internet begon als bron voor informatie en heeft nu plaatsgemaakt voor vooral entertainment.
Met dat laatste punt ben ik het met je eens, maar dat wil niet zeggen dat het slechter is geworden.
Internet is gewoon een medium geworden waarmee je iets veel sneller kunt verspreiden dan vroeger en ook op een andere manier je publiek kunt aanspreken. TV is ook de laatste jaren entertainment geworden met talentenshows en andere programma's, kijk maar op de vrijdag en zaterdag avond eens naar RTL of SBS-zenders en daar zie je de zelfde verschuiving voorbij komen als wat je ziet op internet.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 21:15
Verwijderd schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 19:17:
Ook het gebruik van forums neemt af, neem bijvoorbeeld de sluiting van nujij, wordt er doorverwezen dat social media als Twitter en Facebook nu de standaard communicatie en publicatiemiddelen zijn voor de consument.

Het bezwaar van Facebook en Twitter is in mijn ogen vooral het gebrek aan diepgang en lijkt vooral kenmerkend om de kort en bondige reacties.
Ik kan nujij nu niet bepaald een forum noemen. Bovendien, verbaast het mij helemaal niet als de daadwerkelijke reden van de sluiting van nujij simpelweg is om als platform van al dat uitschot af te zijn dat daar reageerde. Maar uiteraard kun je dat niet in die wijze verwoorden richting je publiek ;).

Voor wat betreft het topic in bredere zin denk ik niet dat het internet vroeger beter was. Dezelfde soort content als van vroeger is nu nog altijd aanwezig. Je moet mogelijk alleen wat langer zoeken indien je oude bronnen kwijt bent. Er is namelijk veel aan toegevoegd.

• HeatWave
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-05 22:01

HeatWave

Back to my tweakersroots!

Sja, ik denk wel dat het beter was toen je iig een beetje "slim" moest zijn om online te kunnen. Natuurlijk zijn er nog zat plekken waar je gelijken kan vinden, maar de meeste sites worden overspoeld door mensen die geen woord correct kunnen spellen , maar wel denken recht te hebben op een mening. Ik realiseer me dat het enorm arrogant overkomt, maar idd nujij is een prima voorbeeld.

En ook de sites met inhoud worden overgenomen door de blaters, ook de frontpage hier is inmiddels een bron van ergernis, fanboys en trollen zijn talrijker dan mensen die een beetje normaal reageren. Ik ben zelf echt niet vies van een pittige discussie, integendeel, maar je kan geen normaal argument posten of er komen 100 reacties vol haat. Zie alleen al de moderatie, niet op inhoud, maar op emotie.

Ik heb er prima mee leren leven hoor, maar antwoord op de topictitel is dus, ja :).

A gentle wave of heat flows over the GOT forum | Specs!

Pagina: 1