Laptop voor student th. natuurknde en sterrenknde WO bach

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechNico
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-06 08:59
Mijn dochter gaat dit jaar aan haar studie theoretische natuurkunde en sterrenkunde beginnen (dubbele WO bachelor) Ik heb haar beloofd financieel te helpen bij de aanschaf van haar laptop echter heb ik als Mac gebruiker geen benul van Windows laptops. Bij het zoeken naar een laptop raak ik eerlijk gezegd behoorlijk verdwaald in de vele merken en opties en kan niet goed inschatten wat goed en belangrijk is.

Wat ga je met je laptop doen (welke programma's wil je gebruiken)?

Van mijn dochter begreep ik dat zij zowel Windows als Linux moet kunnen draaien op haar laptop.
Voor de studie sterrenkunde maken ze veel gebruik van Linux software voor het simulaties tbv sterrenkunde. Ik vermoed dat deze software behoorlijk wat rekenkracht zal vragen voor het simuleren. Dus veel werkgeheugen voor GPU en CPU.
Een goed 15" scherm lijkt mij ook van belang. in ieder geval IPS.

Verder vraag ik mij af of het in haar geval handig is om een dubbele SSD te hebben ivm met de 2 besturingssytemen, hebben jullie daar ideeën over?

Wat mag je laptop gaan kosten?

Zelf koop ik altijd een wat duurdere versie met flink wat werkgeheugen om even vooruit te kunnen.
Het zou mooi zijn als ze de komende 3 jaar onder de pannen kan zijn met een laptop die wat reserve heeft en een beetje stevig gebouwd is. Liever hier wat meer geld uitgegeven dan over 1 jaar met een haperende laptop zitten. Zeg €2000,- Lijkt mij dat je voor dat geld iets goeds moet kunnen kopen.

Ben je van plan je laptop veel met je mee te slepen? (gewicht, accuduur, grootte etc)

Ja,, de laptop is veel mobiel. Het wordt voorlopig haar enige computer dus ze zal deze altijd bij zich hebben naar de colleges. Lange accuduur en stevigheid van het ontwerp zijn een pre
15" is prima, zou mooi zijn als het gewicht met lader onder de 3 kilo blijft.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren? Waarom?

Nee geen voorkeur.

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Als ik zelf ga zoeken kom ik veel uit op MSI laptops. Zelf zegt mij dit merk niet veel dus geen idee of dit een goede keuze is. Een windows Surface Pro zou handig zijn maar ik denk dat ze nu meer heeft aan een laptop.
Ik loop vooral vast op de keuze voor een goede grafische kaart, de typenummers zeggen mij te weinig om in te kunnen schatten wat goed is voor deze toepassing.

Iemand een idee waar ik een goed advies bij een stenenshop kan krijgen?

Alvast heel erg bedankt voor het meedenken!!

Beste antwoord (via TechNico op 07-09-2016 17:43)

Verwijderd

Persoonlijk zelfde studie gedaan (incl master) en naar mijn ervaring heb je helemaal zo geen zware computer nodig. Ik heb 3 jaar bachelor + 1 jaar master gedaan met een intel core 2 duo en 4GB RAM dan nieuwe computer gekocht vanwege batterij.

De benodigde rekenkracht valt best goed mee, vanaf het echt zwaar wordt schakelen we over naar clusters/supercomputers. In onze 'klas' was het verschil in runtime van programma's hoogstens 1 minuut (meestal slechts seconden). Een i5 is zeker voldoende.

Beter kies je wel voor een dual-core met hoge kloksnelheid dan quad-core met lagere klok. Programmeren met multi-threading vergt voor simulaties toch wel een zekere kennis en komt (als het al aan bod komt) pas aan bod in master-vakken.

Dubbele SSD is niet echt nodig, zorg wel dat ze genoeg ruimte heeft voor windows (vreet nogal ruimte met zijn updates) minstens 128GB voor elk OS is (volgens mij) minimum. Dan eerst windows installeren en dan pas linux.

Qua ondersteuning met linux zou ik kijken naar dell, altijd al goeie ervaringen mee gehad op dat vlak. (eventueel xps-reeks?) Sowieso eerst reviews opzoeken of je gekozen laptop goede ondersteuning heeft voor linux (incl grafische kaart!)

Macbook kan je doen, maar veel klasgenoten hadden pak problemen om linux daarop te krijgen (weet niet of dit ondertussen al verbeterd is)

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TZC-T1-FX
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:52
Is een Macbook Pro niet gewoon een uitstekende keuze? Je kan er gewoon W10 / Linux opzetten.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

Verwijderd

Persoonlijk zelfde studie gedaan (incl master) en naar mijn ervaring heb je helemaal zo geen zware computer nodig. Ik heb 3 jaar bachelor + 1 jaar master gedaan met een intel core 2 duo en 4GB RAM dan nieuwe computer gekocht vanwege batterij.

De benodigde rekenkracht valt best goed mee, vanaf het echt zwaar wordt schakelen we over naar clusters/supercomputers. In onze 'klas' was het verschil in runtime van programma's hoogstens 1 minuut (meestal slechts seconden). Een i5 is zeker voldoende.

Beter kies je wel voor een dual-core met hoge kloksnelheid dan quad-core met lagere klok. Programmeren met multi-threading vergt voor simulaties toch wel een zekere kennis en komt (als het al aan bod komt) pas aan bod in master-vakken.

Dubbele SSD is niet echt nodig, zorg wel dat ze genoeg ruimte heeft voor windows (vreet nogal ruimte met zijn updates) minstens 128GB voor elk OS is (volgens mij) minimum. Dan eerst windows installeren en dan pas linux.

Qua ondersteuning met linux zou ik kijken naar dell, altijd al goeie ervaringen mee gehad op dat vlak. (eventueel xps-reeks?) Sowieso eerst reviews opzoeken of je gekozen laptop goede ondersteuning heeft voor linux (incl grafische kaart!)

Macbook kan je doen, maar veel klasgenoten hadden pak problemen om linux daarop te krijgen (weet niet of dit ondertussen al verbeterd is)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• thunder7
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 18:36

thunder7

houten vaas/schaal nodig?

De meeste technische universiteiten verkopen zelf ook laptops. Voordeel daarvan: service zit op de universiteit zelf. Dus als er iets aan de hand is, daar even langs en je bent snel geholpen. Dat is wat anders dan terug naar de winkel en wachten terwijl de laptop opgestuurd wordt.

Ik zou eens bij de universiteit waar je dochter heen gaat informeren.

bv (willekeurige universiteit): https://studiegids.tue.nl/studeren/voorzieningen/notebookregeling/welke-notebook/

hout-nerd - www.hetmooistehout.nl of www.houtenschalen.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechNico
Bedankt voor de adviezen! ;)
Op de uni waar mijn dochter gaat studeren hebben ze geen laptop programma zoals bijvoorbeeld de TUE.
Het is ook geen technische uni, mogelijk dat het daardoor komt.

Een MBP wordt afgeraden om mee te werken.
Heb zelf een iMac waar ik 2 OS'en op heb draaien en dat vind ik ook niet prettig werken.
Heb dat op moeten lossen met VMware want via bootcamp deed van alles het niet.

Zal in ieder geval voor aanschaf de reviews op dual boot checken.
Dell lijkt een goede optie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Lukin
  • Registratie: Mei 2006
  • Niet online
Ik zou een 13"3 laptop overwegen. Ik heb zelf jarenlang een 15"6 mee lopen slepen en het verschil merk je echt. De XPS series aan de andere kant, door het infinity scherm, is al een stuk compacter dan normaal.

Ik zou de 15"6 en 13"3 XPS modellen eens goed bekijken. Persoonlijk heb ik net de XPS 13"3 developer editie aangeschaft. Die heeft in tegenstelling tot de reguliere lijn een Full HD matte scherm. Erg fijn in alle college zalen met enorme TL balken. Daarnaast bevat hij 8GB RAM en een 256GB pci-e ssd in plaats van 4GB RAM en 128GB sata ssd. Je zal wel zelf windows moeten regelen want hij komt met ubuntu. Met de huidige kortingsactie van 7% betaalde ik +- 1100 euro. Windows erbij en dan ben je klaar voor 1200.

Daarnast bevatten de reguliere varianten van de XPS 13 met 8GB en 256GB ssd's een QHD spiegelend scherm. Hierdoor gaat de batterijtijd naar 4-6 uur i.p.v. 8 - 10 uur. Tevens zorgt de QHD resolutie voor wat scaling issues in windows waardoor het werken met bepaalde applicaties frustrerend kan zijn. Aan de andere kant is het een erg mooi scherm.

Dual boot hoeft niet per se een vereiste zijn als je Linux gewoon in een Virtual Machine kan draaien. Dat is in windows vrij eenvoudig te realiseren.

[ Voor 17% gewijzigd door Lukin op 29-08-2016 16:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjenk
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 05-10 18:44
Ik zou ook de XPS serie van dell voorstellen, de 13 inch is een optie, maar ook het 15 inch model is al erg compact (wat Lukin hierboven ook aangeeft). De 15 inch XPS heeft het formaat van een laptop die normaal 13/14 inch zou zijn, wat dus erg draagbaar is. Als je voor de 15 inch model gaat heb je verder ook een erg snelle en mooie laptop (het Infinity edge scherm heeft een erg mooi en helder beeldscherm). Dit zijn de opties op de dell site:
http://www.dell.com/nl/be...-9550-laptop/pd?ref=PD_OC

Andere goede 15 optie zou de Asus zenbook pro kunnen zijn, die is wel minder compact maar biedt ook veel kwaliteit. Bijv hier:
http://www.laptopshop.nl/...nbook-ux501vw-fj024t.html

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-10 15:05
Kijk voor Dell ook even in het kortingscode topic. Als student kan je korting krijgen als het goed is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TVL
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 23:59

TVL

Bovendien kan je vaak via Surfspot goedkoop aan Windows komen https://www.surfspot.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hambuerger
  • Registratie: Augustus 2016
  • Laatst online: 05-10 21:54
koop een laptop met een 1070 of een laptop met een 1060 erin.

https://www.laptopplus.nl/producten/clevo-p650rs-g

die bijvoorbeeld. je kan hem nog aanpassen. misschien is het beter om te wachten totdat de Asus ROG Strix GL502VS-DB71 in NL te verkrijgen is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechNico
Bedankt iedereen voor het meedenken.
Ik kan maar 1 beste antwoord aangeven helaas terwijl er meer antwoorden zijn die mij en mijn dochter geholpen hebben in de afwegingen die er gemaakt moesten worden.

Zoals het er nu naar uitziet gaat het een 15" MSI worden met een 256 SSD en een 1TB HDD.
Die 2e is niet per se nodig maar zit nu eenmaal ingebouwd.
Verder 16GB voor het geval Linux/Ubuntu via virtualisatie opgezet gaat worden, doel is echter gewoon een dual boot systeem waarmee 8 GB genoeg zou zijn.
Echter is even 8GB bijplaatsen bij de 8GB modellen nogal een karwei (MB moet helemaal los) en daar zit ik even niet op te wachten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jaïr.exe
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 05-10 19:45
Eerder een Dell XPS 15 Aangezien je 100% zeker wil weten dat Linux goed geïnstalleerd wordt.
(Zie: http://www.zdnet.com/arti...top-the-2016-dell-xps-13/)

Nu hoeft ze niet meteen de 'developer edition' aan te schaffen en gelukkig heeft Dell ook een 15 inch versie.

De Dell XPS 15 (http://www.dell.com/nl/be...rCollapsed=true&ref=PD_OC) voor 1909 euro is licht qua gewicht (2kg), heeft een 4k scherm (handig voor meerdere VMwares naast elkaar of tijdens het schrijven van verslagen met bron ernaast), 16GB werkgeheugen en een 512 GB SSD.

De videokaart (een Nvidia 960M) is ook een voldoende voor grafisch werk of simulaties die CUDA-ondersteuning hebben.

Er is ook een 1 jarige garantie (1 jaar ProSupport en Next Business Day On-Site Service), maar deze is te verlengen naar 3 jaar als ik het juist heb.

Edit: Was nog vergeten te vermelden dat studenten via Dell/HP soms korting krijgen op bestellingen via de Dell/HP website. Heb me zelf er niet in verdiept, maar het kan geen kwaad even te kijken of dit ook toepasbaar is op bovenstaand model.

Edit 2: Zie nu pas dat Lukin ook dezelfde suggestie doorgaf haha.

[ Voor 15% gewijzigd door Jaïr.exe op 09-09-2016 03:18 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Znorkus
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 15-09 09:52
"gaat dit jaar aan haar studie theoretische natuurkunde en sterrenkunde beginnen"

Geheel offtopic... *zucht ik ben jaloers* ;-)

En die terabyte 2e schijf raakt zo vol hoor, 265GB is niet veel.
Check bij MSI laptops even of de laptop ook qua vormgeving bevalt. Mijn laatste MSI laptop had de fan rechts zitten bij je muishand, niet zo fijn. Verder had hij een game-layout op het keyboard. En te einig usb poorten.

Lukin's 13.3'' XPS developer edition lijkt mij een erg goed advies. Die lijkt gemaakt voor dit doeleinde.

Vergeet niet thuis over een goeie docking-oplossing oid na te denken, anders kan je dochter over 4 jaar naar de fysiotherapeut met schouderklachten / RSI.

• TechNico
Bedankt voor de reacties weer!

Update

Het is niet de 15" versie maar de 17" versie van MSI geworden.
Blijkbaar heeft ze enkele studievrienden die ook met een stoeptegel rondlopen en dat niet erg vinden.
Het is verder haar keus dus laat zij dan ook maar de lasten dragen als die 17 toch iets te groot en te zwaar blijkt.

Klein voordeel als ik de upgrade filmpjes op youtube bekijk, je kan overal goed bij als de bodemplaat eraf is.
Bij de platte versie van de 15" moet je echt alles loshalen om bijvoorbeeld RAM te upgraden.
Dus mocht zoals Znorkus zegt die 1TB en 256 SSD te weinig zijn dan is er redelijk eenvoudig een upgrade uit te voeren. Al heb ik geen idee waar je als natuurkundige 1TB aan bestanden vandaan gaat halen.

Vwb Linux/Ubuntu.
Volgens een vriend die dagelijks met Linux werkt kun je Ubuntu redelijk makkelijk installeren.
Zijn advies, google wel even op het model en Linux of Ubuntu of er geen major issues gemeld worden.
Ik ben tijdens het zoeken geen fora vol met problemen tegengekomen wel wat kleine dingetjes met tips om deze op te lossen.
Ze heeft iemand op de uni die al aangeboden had te helpen met de dual boot installatie dus dat is verder aan iemand anders.

Vwb Dell, ik ga met jullie mee, ziet er goed uit en als het voor mezelf zou zijn zou ik waarschijnlijk voor de XPS zijn gegaan.

Volgende stappen zijn inderdaad zaken als docking, extra toetsenbord in combinatie met een laptop stand voor thuis en op haar kamer.
En natuurlijk even nadenken over een back up routine.
Als ze aanleert dat ze zowel thuis als op haar kamer regelmatig een back up maakt is het prima.

Eventueel zou een Synology NAS ook kunnen icm Cloudstation.
Pagina: 1