Niet bootable vanaf USB -- Asus x550c

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nelvalhil
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 23-01-2021
Ik heb hier een Asus x550c waar een nieuw OS op moet, weer Windows. Echter krijg ik in de bios de usb niet tevoorschijn. Ik heb even gegoogled en veel mensen hadden dit probleem met deze laptop. Voor iedereen leek het opgelost te zijn nadat ze dit hebben toegepast; 'go to Boot in BIOS and enable the option Laucnh CSM and sub option Launch PXE OpROM.' Ik kan hem echter nog steeds niet vinden.

Iemand ideeën/tips? Alles is welkom

Bedankt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 21:59
Tip: vanaf dvdtje dan maar installeren?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Nelvalhil schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 17:10:
Echter krijg ik in de bios de usb niet tevoorschijn.
Doel je hier nu op dat die optie niet in de bios zelf of niet in het bootmenu (F8?) staat?

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dograver
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 02-10 12:49

Dograver

>> Insert Title Here <<

Als je in de bios kunt komen dan moet je bij ASUS volgens mij de optie secure boot uit zetten.

Diverse bronnen op internet komen wel met zo'n soortgelijke optie aan.

To enable booting to a USB device you need to set secure boot to disabled (in the security tab of the bios) and enable CSM (on the boot tab of the bios)

You can then select a USB boot device.

of

To get the DVD/USB drive to show up in the boot menu, you might need to go into the BIOS (actually (U)EFI Settings) and enable Legacy (BIOS) Mode or the UEFI Compatibility Support Module (CSM) or similarly worded option

Het komt er kortgezegd op neer dat je in de Bios de fast boot mode en UEFI settings moet aanpassen om meer naar voren te krijgen dan alleen de Windows Boot manager.

Ik heb laatst voor iemand met een Dell laptop ook een herinstallatie gedraaid vanaf USB, exact hetzelfde probleem als wat jij hebt.
5-10 minuutjes rondbladeren in de bios en klaar. Je bent met je zoekopdracht al redelijk dichtbij.

Misschien met een beetje hulp van youtube?
YouTube: Boot ASUS laptop bios settings for recognizing USB
Arn0uDz schreef op zondag 28 augustus 2016 @ 18:22:
Tip: vanaf dvdtje dan maar installeren?
Gezien het dichtgetimmerde Bios\UEFI verhaal zal ook een install van een DVD vaak niet lukken.

[ Voor 74% gewijzigd door Dograver op 29-08-2016 21:55 ]

PSN-ID Dograver

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shaggy_NL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 14-08 14:22
Ik heb dit vaker mee gemaakt. Als je er zeker van bent dat je BIOS goed staat, zou het aan je gebruikte USB-stick kunnen liggen. Snelste oplossing is inderdaad een DVD aanmaken (Media Creation Tool) en daar vanaf booten.

En ja, blijf waar mogelijk lekker UEFI gebruiken.